MagnusH Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Bifogat klipp fraan text-tv tycks visa att man fortfarande anser att hjärtinfarkter beror paa för mycket fett och kolesterol som satt sig i hjärtat. Synpunkter? 120 SVT Text Tisdag 04 jun 2013 INRIKES PUBLICERAD 4 JUNI Hjärtinfarkt kan behandlas i förväg Genom att mäta fetthalten i hjärtats kärl kan sjukvården upptäcka och behandla en hjärtinfarkt innan den uppstått och därmed rädda liv, visar nya svensk-amerikanska forskningsrön enligt Sydsvenskan. -Vi kan utföra en ballongvidgning, sätta in stentar i kärlen eller kanske ge en kraftigt kolesterolsänkande medicin, säger professor David Erlinge på Skånes universitetssjukhus. -Om vi behandlar infarkten redan innan den uppstår skulle många slippa lidan- det och effekterna av de skador på hjärtat som kan uppstå, säger han. Fortsättning på nästa sida 121 SVT Text Tisdag 04 jun 2013 INRIKES PUBLICERAD 4 JUNI Erlinge och hans team har studerat 85 patienter och hittat en gemensam nämnare. -Vi fann att i nästan alla fall hade infarkten uppstått där det finns en ring av fett i kärlet. Med hjälp av ny teknik i samband med kranskärlsröntgen kan ansamlingarna upptäckas i form av hur mycket kolesterol som lagrats i kärlväggen, säger han. Närmast kommer cirka 300 hjärtpatien- ter i Sverige, Norge och Danmark att undersökas och följas upp under två år för att se om rönen kan bekräftas. Cirka sju miljoner människor i världen dör varje år av hjärtinfarkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Eh.. kommentar från hjärtintensiven! "En klar majoritet av alla hjärtinfarktpatienter har en patologisk sockeromsättning. Till den knappa fjärdedel som redan har en känd diabetes när de kommer till hjärtintensiven ska läggas en lika stor grupp tidigare odiagnosticerade diabetiker och ytterligare 40 procent med försämrad glukostolerans. Den störda metabolismen är inte som man tidigare trott en akut reaktion i samband med infarkten utan kvarstår minst ett år. Sannolikt fanns den där också före infarkten." http://diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html "Most people can count calories. Many have a clue about where fat lurks in their diets. However, fewer give carbohydrates much thought, or know why they should. But a growing number of top nutritional scientists blame excessive carbohydrates — not fat — for America's ills. They say cutting carbohydrates is the key to reversing obesity, heart disease, Type 2 diabetes and hypertension." http://articles.latimes.com/2010/dec/20/health/la-he-carbs-20101220 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Läser Zepps klipp och konstaterar att rodret på jättetankbåten inte längre står midskepps. Det tar tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minou Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Typiskt nog, och typiskt för hela hjärt o kärlsvängen, anser man att detta resultat gäller för kvinnor också trots att det endast var 7 deltagare som var kvinnor av ca 100. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Typiskt nog, och typiskt för hela hjärt o kärlsvängen, anser man att detta resultat gäller för kvinnor också trots att det endast var 7 deltagare som var kvinnor av ca 100. Var inte hela Ancel Keyes epidemologiska studie gjort på bara på män? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Överinlagring av fett i inre organ beror framför allt på överintag av socker och snabba kolhydrater. Så det som står i artikeln är säkert riktigt, men det intuitiva antagandet att fett i kroppen beror på fett i maten är det som fallerar. Före jordbruket på vår planet fanns i stort sett inga hjärt- kärlsjukdomar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Överinlagring av fett i inre organ beror framför allt på överintag av socker och snabba kolhydrater. Så det som står i artikeln är säkert riktigt, men det intuitiva antagandet att fett i kroppen beror på fett i maten är det som fallerar. Före jordbruket på vår planet fanns i stort sett inga hjärt- kärlsjukdomar. Den första litteratur jag läste i detta ämne var år 2002 då jag läste Välfärdens ohälsa av Lars Wilsson, och det som verkligen gjorde intryck på mig då var just detta att innan jordbrukets intrång på vår planet fanns i princip inga hjärt-kärlsjukdomar, diabetes och karies. Med den boken förstod jag hur vansinnigt galet vi lever och jag/vi gjorde en radikal kostomvändning. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Den första litteratur jag läste i detta ämne var år 2002 då jag läste Välfärdens ohälsa av Lars Wilsson, och det som verkligen gjorde intryck på mig då var just detta att innan jordbrukets intrång på vår planet fanns i princip inga hjärt-kärlsjukdomar, diabetes och karies. Med den boken förstod jag hur vansinnigt galet vi lever och jag/vi gjorde en radikal kostomvändning. Lustigt, jag har gjort samma typ av resa, fast det var en annan bok (The 10,000 Year Explosion - How Civilization Accelerated Human Evolution av Cochran & Harpending). Men det kunde varit Lars Wilsson, som jag senare läst. Just boken Välfärdens ohälsa tänkte jag när jag läste den för några månader sedan, att hade jag inte redan kommit till dessa insikter slutet av 2011 så hade den boken varit den viktigaste jag läst! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Uups.. nu visar det sig att fett tydligen ändå gör att man får hjärtproblem.. för till fett räknas snabba kolhydrater!! "Findings: The Seven Countries study classified processed foods, primarily carbohydrates, as saturated fats. The UK government and NICE do the same, listing biscuits, cakes, pastries and savoury snacks as saturated fats." http://www.scirp.org/journal/PaperInformation.aspx?paperID=28741 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Överinlagring av fett i inre organ beror framför allt på överintag av socker och snabba kolhydrater. Så det som står i artikeln är säkert riktigt, men det intuitiva antagandet att fett i kroppen beror på fett i maten är det som fallerar. Före jordbruket på vår planet fanns i stort sett inga hjärt- kärlsjukdomar. Men vad dog man av? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Man dog främst av enkla infektioner,skador och sår, sådana som vi med förbättrad hygien och medecin i dag ofta ser som bagateller. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Man dog främst av enkla infektioner,skador och sår, sådana som vi med förbättrad hygien och medecin i dag ofta ser som bagateller. Klistrar in ett inlägg från 1 feb i debatt med bl.a. Peter B: "Det här med livslängd under äldre stenåldern är ett ofta återkommande ämne, där många fastnar på att medellivslängden kan ha legat mellan 30-50 år. Det är förmodligen riktigt och förklaras av allt att döma av att barnadödligheten var hög samt att plötsliga yttre händelser var betydligt vanligare än numera, såsom trauma, infektion och dråp (medmänniskor eller rovdjur). Den förväntade återstående livslängden vid uppnådd ålder av t.ex. 50 år var dock av allt att döma 80-90 år. Och dessa sista decennier framlevdes i god hälsa med normal vikt, muskelmassa, blodtryck, nästan helt utan de nu allmänt förekommande folksjukdomarna (cancer, kardiovaskulär sjukdom, diabetes 2, benskörhet, demens, autoimmuna sjukdomar). Se Staffan Lindeberg "Food And Western Desease", sid 56 o 222 samt de studier han refererar till." Detta perspektiv är viktigt för oss som är intresserade av kost o hälsa, för det indikerar vad som är / kan vara en normalitet för vår biologiska art. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Man dog främst av enkla infektioner,skador och sår, sådana som vi med förbättrad hygien och medecin i dag ofta ser som bagateller. Ja..men om vi utesluter de som dog av enkla infektioner...vad dog de av? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Barnadödligheten var hög lixom förlossningskomplikationerna! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Ja..men om vi utesluter de som dog av enkla infektioner...vad dog de av? Utifrån beskrivningar av nyligen levande stenåldersfolk (ex. Staffan Lindebergs Kitava-studie men det finns massor fler) så lever man frisk tills man en dag blev väldigt väldigt trött och efter några dagar av "dödströtthet" dör man, förmodligen något internt organ som kollapsar och drar med sig de andra. Jag vet inte exakt vad som reglerar detta, men organismers död är i den meningen förprogrammerad i arvsmassan att cellerna kan kopiera sig intill en viss gräns. Det finns något som heter "telomerer" som blir lite lite kortare för varje cellkopiering tills de tagit slut. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Jag retas ju lite bara... Vad jag tror är (återigen högst ovetenskapligt ) är att t ex "förkalkningar" som leder till infarkter och kärl som brister ( typ stroke) är en del av en "naturlig" åldringsprocess, huden får rynkor osv, det är inget konstigt...en människa är programmerad att leva i 70-110 år typ..."idioterna" som pratar om att vi ska leva i 200 år är nog rejält ute i det blå, för det krävs någon form av enormt medicinskt "framsteg", på naturlig väg är det inte möjligt. Men däremot är det väl så att dagens medellivslängd hade varit radikalt mycket under 70-110 år om inte mediciner som insulin och avancerad kirurgi hade kompenserat för våra dåliga levnadsvanor. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 Jag förstod det Peter men kunde inte låta bli att skriva lite... ligger mig varmt om hjärtat detta När det gäller naturligt åldrande håller jag med dig avseende rynkor och sådant som har med förändringar som ackumuleras ju fler celldelningar kroppscellerna har bakom sig. Men när det gäller åderförkalkning och stroke så tror jag att dessa är "onaturliga". Det baserar jag dels på studier av "naturligt" levande folk som inte har hjärtkärlsjukdom eller åderförkalkning, men också på att inga vilda djur i sina naturliga ekologiska miljöer uppvisar åderförkalkning. Det finns då ingen anledning tro att just människan skulle vara naturligt benägen till åderförkalkning, tänker jag. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 Okej...jag tänker så här...det är naturligt att åldras...det syns på ansiktet, det märks på brosk runt leder, varför skulle inte blodkärl åldras på något sätt? ...jag tycker att det låter logiskt att de skulle göra det, men kan ju vara fel ändå . Jag är faktiskt ganska sugen på att gå den där kursen du rekommenderade, evolutionär medicin, vi får se om jag orkar, men med all energi man får av LCHF kosten ska det väl inte vara några problem. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 Skillnaden ligger väl främst i att cellerna i blodkärlen byts ut oftare än de i brosk? Sen så.. det är oftast inlagringar i blodkärlens väggar som ställer till det.. och det är oxå en naturlig process.. dvs sådant som är till förtret i blodbana, tas omhand av makrofager och binds in i cellväggen och tas omhand av scavenger receptors! http://en.wikipedia.org/wiki/Scavenger_receptor Problemet uppstår när tillförseln är större än utbytet av celler.. vilket kan variera mellan 3-5 år! Sen så får man skilja på steatos.. som är inlagring av fett i cellen.. oftast på grund av hyperinsulinemi.. och inlagring i cellväggen som bildar skumceller och som ofta beror på oxLDL eller glykoliserade blodpartiklar! "Med hjälp av metoden undersökte hon bilder av hjärtat från smala och feta personer med normalt blodsocker, feta personer som börjat visa förhöjda sockernivåer och feta personer med konstaterad typ 2-diabetes. Förutom upptäckten att fettinlagringar i hjärtat föregår diabetes såg forskarna att personer med onormal sockermetabolism hade signifikant mer fettansamlingar i sina hjärtan än personer med normalt blodsocker oavsett kroppsvikt." http://www.lakemedelsvarlden.se/nyheter/fett-p%C3%A5verkar-hj%C3%A4rtat-innan-det-ger-diabetes-5632 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 Okej...jag tänker så här...det är naturligt att åldras...det syns på ansiktet, det märks på brosk runt leder, varför skulle inte blodkärl åldras på något sätt? ...jag tycker att det låter logiskt att de skulle göra det, men kan ju vara fel ändå . Jag är faktiskt ganska sugen på att gå den där kursen du rekommenderade, evolutionär medicin, vi får se om jag orkar, men med all energi man får av LCHF kosten ska det väl inte vara några problem. Jag kan hålla med att ateroskleros i viss utsträckning kan vara "naturligt åldrande" MEN under den gräns där det kan utvecklas till hjärtkärlsjukdom, eftersom dessa sjukdomar saknas i vår historia före jordbruket. Så dé så... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 Okej...jag tänker så här...det är naturligt att åldras...det syns på ansiktet, det märks på brosk runt leder, varför skulle inte blodkärl åldras på något sätt? ...jag tycker att det låter logiskt att de skulle göra det, men kan ju vara fel ändå . Jag är faktiskt ganska sugen på att gå den där kursen du rekommenderade, evolutionär medicin, vi får se om jag orkar, men med all energi man får av LCHF kosten ska det väl inte vara några problem. Nu måste jag byta spår här lite grann, vad är det för kurs ni pratar om i evolutionär medicin? Jag blir verkligen intresserad Måste förkovra mig lite tycker jag, och det låter som ett ruskigt spännande område att ge sig hän åt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 7, 2013 Share Posted June 7, 2013 Syster, det är denna: http://www.hkr.se/sv/utbildningar/kurssida/?cCode=BI427K&view=Plan Jag läste den i höstas och den var mycket bra. Det är internetbaserad distans utan fysiska träffar så det fungerar var man än bor. Allmän behörighet och antagning efter gymnasiebetyg. Man delades in i smågrupper och skulle reflektera över kurslitteraturen samt kommentera varandras reflektioner förtlöpande. Så var där två hemtentor, en som behandlade allmän evolutionsbiologi samt grunderna i evolutionär medicin, en som handlade om olika fördjupningsavsnitt. Sist var där en uppsats på 2,5 hp; jag försökte besvara frågan vad människor bör äta sett ur ett evolutionsmedicinskt perspektiv. Även om du inte läser kursen kan jag rekommendera kursböckerna, framför allt "Evolutionary Medicine And Health" av Trevathan, Smith och McKenna. Den är en ständig följeslagare som jag återkommer till och tar fram när jag tänker t.ex. "hur var det nu människor lär sig vilken föda de ska äta?" - den och myriader andra intressanta frågeställningar behandlas i den boken. Den andra kursboken är skriven av Nesse & Williams, vilka ibland anses som grundare av evolutionär medicin, "Why We Get Sick". Den kom ut 1994 och kan väl anses vara ett standardverk inom grenen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maja gräddnos Posted June 7, 2013 Share Posted June 7, 2013 Jag önskar synpunkter angående statinbehandling efter TIA. Akisläkare på strokeavdelningen vill absolut att maken måste ta statiner för att få ner blodfetterna! Märkligt nog fick vi lab-resultat men inga provsvar på blodfetter, alla övriga prover var OK. Dr skrev ut Ezetrol 10 mg. Jag och maken är mycket skeptiska till E som kan ha flera biverkningar än ex vis Simvastatin och han vägrade ta ut efter första TIAn 2011. Vi äter moderat LCHF, bara smör och grädde i maten och ytterst lite potatis, inget ris eller pasta och väldigt lite sötsaker. Tacksam för råd om E, vill inte att maken skall börja med statiner. TIA var lindriga, nu helt återställd efter mindre besvär med tal etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 7, 2013 Share Posted June 7, 2013 Jag önskar synpunkter angående statinbehandling efter TIA. Akisläkare på strokeavdelningen vill absolut att maken måste ta statiner för att få ner blodfetterna! Märkligt nog fick vi lab-resultat men inga provsvar på blodfetter, alla övriga prover var OK. Dr skrev ut Ezetrol 10 mg. Jag och maken är mycket skeptiska till E som kan ha flera biverkningar än ex vis Simvastatin och han vägrade ta ut efter första TIAn 2011. Vi äter moderat LCHF, bara smör och grädde i maten och ytterst lite potatis, inget ris eller pasta och väldigt lite sötsaker. Tacksam för råd om E, vill inte att maken skall börja med statiner. TIA var lindriga, nu helt återställd efter mindre besvär med tal etc. Då får jag vara motvalls käring och hävda att man inte chansar efter en TIA! Sen så, kräv ut provsvaren å det bestämdaste, och APO-kvoten skall oxå vara med.. om inte kräv sådan! Grejen är att en TIA kan vara lite vad som helst, tex Aterosklerotiska plack som brustit eller blodkoagel som tillfälligt fastnat någonstans, då vill ni även se utredningen/provsvaren på koagulationsfaktorer i blodet! Sen så om koagulationsfaktorn är under kontroll så vill man ha en kärlröntgen för att se hur eventuella plack kan må! Har man massivt högt LDL och likaså plack.. så tar man statiner.. tyvär finns ingen bättre medecin! Men tar man statiner så tar man även Q10! TIA har väldigt ofta sitt ursprung från hjärtats kranskärl, skall man ha klart för sig!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 7, 2013 Share Posted June 7, 2013 Men tar man statiner så tar man även Q10! Zepp, detta blev jag nyfiken på. Vill du förklara? Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ted_Hutchinson Posted June 7, 2013 Share Posted June 7, 2013 In order to reduce cholesterol production Statin operate on the mevalonate pathway upstream of the production of Ubiquinones (CoQ10) and 7 dehydrocholesterol (For Vit d production). In the same way that cholesterol and vitamin d are important for every cell in the body so to are ubiquinones (Ubiquitous = found everywhere) When you dam a stream then everything below the dam will be affected.. The effect of coenzyme Q10 in statin myopathy. After a six-month administration of coenzyme Q10, muscle pain and sensitivity statistically significantly decreased. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 7, 2013 Share Posted June 7, 2013 Statiner nedreglerar Mevalonsyntesen.. vilket är en förgångare till kolesterol, Q10, steroidhormoner och en hel del annat livsviktigt i kroppen! Q10 behövs för att mitocondrierna skall fungera.. det är altså ett coensym, och gör mitocondrierna inte det leder det som regel till nedbrytning av muskler och interna organ. Sen så.. man måste skilja på statinanvändning i akuta fall.. och en sk slaskutskrivning av statiner.. utan akut sjukdom, men på något förhöjda lipidvärden! Vid slaskutskrivning får man inga positiva effekter, mest förändrade markörer, och biverkningarna! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 7, 2013 Share Posted June 7, 2013 Hur mycket Q10 bör man ta dagligen? Konkret tänker jag nu på en person på LCHF med bra blodfetter och långtidsblodsocker, diabetes typ 1 sedan många år och en (väl) genomgången hjärtinfarkt för drygt ett år sedan - alltså väl inte det du kallar "slaskutskrivning", Zepp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 7, 2013 Share Posted June 7, 2013 Jamen.. käkar han statiner? Annars så är det väldigt dåligt undersökt.. ingen talar som regel om att man bör ta Q10 ihop med statiner! Du får kika i Teds referenser, vilken dos de tog och sen jämföra med innehållet i kosttillskotten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 7, 2013 Share Posted June 7, 2013 Jamen.. käkar han statiner? Annars så är det väldigt dåligt undersökt.. ingen talar som regel om att man bör ta Q10 ihop med statiner! Du får kika i Teds referenser, vilken dos de tog och sen jämföra med innehållet i kosttillskotten. Jodå hon tar 80 mg atorvastatin per dag. Jag kollar efter dos på Q10! Edit: Den dos man använt i flera undersökningar är 100 - 200 mg Q10 per dag. Finns olika doser t.ex. här http://www.vitaminbutiken.se/produkter/antioxidanter/individuella-antioxidanter/coenzym-q10-ubikinon.html?gclid=CJWbk4jy0bcCFed2cAodtX8A0w Ifall någon annan som läser tråden blir inspirerad 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maja gräddnos Posted June 7, 2013 Share Posted June 7, 2013 Då får jag vara motvalls käring och hävda att man inte chansar efter en TIA! Sen så, kräv ut provsvaren å det bestämdaste, och APO-kvoten skall oxå vara med.. om inte kräv sådan! Grejen är att en TIA kan vara lite vad som helst, tex Aterosklerotiska plack som brustit eller blodkoagel som tillfälligt fastnat någonstans, då vill ni även se utredningen/provsvaren på koagulationsfaktorer i blodet! Sen så om koagulationsfaktorn är under kontroll så vill man ha en kärlröntgen för att se hur eventuella plack kan må! Har man massivt högt LDL och likaså plack.. så tar man statiner.. tyvär finns ingen bättre medecin! Men tar man statiner så tar man även Q10! TIA har väldigt ofta sitt ursprung från hjärtats kranskärl, skall man ha klart för sig!! Tack för synpunkter! Kärlröntgen ar gjord, nu väntar vi på utskrivningsrapport och svar på proverna, sedan uppföljning hos husläkare, skall även ta upp detta med koagulationsfaktorer, alltid lär man sig något nytt från pålästa! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ted_Hutchinson Posted June 7, 2013 Share Posted June 7, 2013 CoEnzyme Q10 in Satin Myopathy 600 mg CoQ10 daily This is a proposed trial for 8 weeks but it may serve as an example of how to get better results in the shortest time. The effect of coenzyme Q10 on morbidity and mortality in chronic heart failure. Results from the Q-SYMBIO study CoQ10 100 mg three times daily The CoQ10 treated patients had reduced hospital admission rates for worsening HF and lower cardiovascular death both of which may reflect a significant improvement in cardiac function. CoQ10 treatment was safe with a reduced all cause mortality rate. CoQ10 should be considered as a part of the maintenance therapy of patients with chronic HF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minou Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Uups.. nu visar det sig att fett tydligen ändå gör att man får hjärtproblem.. för till fett räknas snabba kolhydrater!! "Findings: The Seven Countries study classified processed foods, primarily carbohydrates, as saturated fats. The UK government and NICE do the same, listing biscuits, cakes, pastries and savoury snacks as saturated fats." http://www.scirp.org/journal/PaperInformation.aspx?paperID=28741 Raffinerade kolhydrater är inte fett men kombinationen av animaliskt fett och raffinerade kolhydrater verkar vara en mycket ohälsosam cocktail för kroppen. Raffinerade kolhydrater sänker det nyttiga hdl:et och leder därmed till en ökad andel av det farliga "hopknycklade" ldl:et och animaliskt "mättat" fett är svårare för kroppen att hantera än vegetabiliskt "omättat" fett. Det vore bättre om man istället för att skrika "Danger!" talade om vilken effekt olika livsmedel har på kroppen. Och för den enskilde individen är det en bra idé att utforska hur den egna kroppen funkar. Dessutom att säga att det ena eller det andra leder till hjärtproblem är som att säga att alla som röker får cancer, vissa får problem andra får inte problem. Kort sagt finns det ingen anledning att känna sig desperat ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ted_Hutchinson Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 och animaliskt "mättat" fett är svårare för kroppen att hantera än vegetabiliskt "omättat" fett. Google translate may have misinterpreted the above quote, but If you are saying what I think you are saying, perhaps you could justify this claim in the light of the evidence presented in this paper. Dietary Fats and Health: Dietary Recommendations in the Context of Scientific Evidence 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Klistrar in ett inlägg från 1 feb i debatt med bl.a. Peter B: "Det här med livslängd under äldre stenåldern är ett ofta återkommande ämne, där många fastnar på att medellivslängden kan ha legat mellan 30-50 år. Det är förmodligen riktigt och förklaras av allt att döma av att barnadödligheten var hög samt att plötsliga yttre händelser var betydligt vanligare än numera, såsom trauma, infektion och dråp (medmänniskor eller rovdjur). Den förväntade återstående livslängden vid uppnådd ålder av t.ex. 50 år var dock av allt att döma 80-90 år. Och dessa sista decennier framlevdes i god hälsa med normal vikt, muskelmassa, blodtryck, nästan helt utan de nu allmänt förekommande folksjukdomarna (cancer, kardiovaskulär sjukdom, diabetes 2, benskörhet, demens, autoimmuna sjukdomar). Se Staffan Lindeberg "Food And Western Desease", sid 56 o 222 samt de studier han refererar till." Detta perspektiv är viktigt för oss som är intresserade av kost o hälsa, för det indikerar vad som är / kan vara en normalitet för vår biologiska art. Men Kjell... det kan väl ändå inte vara så att den förväntade återstående livslängden vid uppnådd ålder av 50 år är 80-90 år? Då blir de ju mellan 130 och 140 år gamla? ;-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindholmoskar Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Har börjat försöka lägga om kosten mot LCHF men ändå varit lite orolig över just hälsoaspekten kring mättat fett, hjärtinfarkt med mera. Men läste en väldigt spännande artikel som handlade om kokosfett, men kanske också framför allt skillnaden mellan långa och medellånga fettsyror. www.sporthalsa.se/artiklar/aer-kokos-nyttigt-0 Så verkar som att man kanske borde kika lite mer på denna typ av fettsyror, någon som har erfarenhet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindholmoskar Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Har börjat försöka lägga om kosten mot LCHF men ändå varit lite orolig över just hälsoaspekten kring mättat fett, hjärtinfarkt med mera. Men läste en väldigt spännande artikel som handlade om kokosfett, men kanske också framför allt skillnaden mellan långa och medellånga fettsyror. www.sporthalsa.se/artiklar/aer-kokos-nyttigt-0 Så verkar som att man kanske borde kika lite mer på denna typ av fettsyror, någon som har erfarenhet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Fettintag och kardiovaskulär hälsa – är vi helt felinformerade? "Sammanfattat Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt– kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier. Gällande kostrekommendationer för prevention och behandling av tex hjärt–kärlsjukdom säger enhälligt att befolkningen kraftigt bör sänka sitt intag av fett, framför allt intaget av mättat fett och transfetter. Vi behöver nu en ny vetenskaplig debatt och strukturerade systematiska analyser av hela det publicerade underlaget för sambandet mellan fettintag och allvarliga sjukdomar som cancer och hjärtkärlsjukdom. Först då kan nya, vetenskapligt grundade rekommendationer utarbetas." http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=8291 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts