Jump to content

Hur är det med fasta?? någon som kan??

Recommended Posts

På LCHF så kommer det oftast naturligt av sig själv, dvs man behöver inte äta mer än 1-2 gånger om dagen, när man väl är omställd till att kunna använda sina energilager.. (läs fett)!

Finessen med fasta är dels en förändrad homeostas, en ändra metabolism, och att man uppregerar allt som gör att man kan tillgodogöra sig sina energilager.

Dvs det här med att äta var 3-4 timme gör att man befinner sig i ett postprandialt tillstånd hela tiden.. förutom då man sover!

I postprandialt tillstånd dominerar lagring och man lever ur handen i munnen!

Sen så.. efter träning så har du en förhöjd nivå energi i blodet både glukos och FFA.. det är sockerjunkies som blir hungriga direkt efter träning, på grund av sjunkande blodsocker!

Jag kan berätta hur jag gör, och vad jag trivs med.

Jag går upp vid 6, 6:30, dricker kaffe (svart = fasta, eller med smör och kokosolja =fettfasta). Sedan lunch vid 11:30 och här börjar mitt "ätfönster". Jag äter sedan middag vid 17:30 och ibland lite snacks såsom ost eller nötter vid 20. Det gör att jag fastar, eller fettfastar ca 15-16 timmar och har ett ätfönster på 9-8 timmar.

Så gör jag i princip varje vardag, annars är jag inte hungrig vid lunch.

På helgerna äter jag lite ägg i någon form till frukost och lunchen lite senare, då bruter jag min periodiska fasta.

Det finns många varianter, tror även det finns ngn tråd här om periodisk fasta.