Jump to content

Aspartam

Peter B
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har hållit mig till "LCHF-lik" kost ett tag nu. Men jag "fuskar" ofta med Cola Light/Zero.

När man försöker ta reda på fakta runt aspartam så finns det många som verkar vara kraftigt kritiska mot "fenomenet" men egentligen helt utan forskningsunderlag till stöd, såvitt jag kan tolka det, finns det inga studier alls som visar att aspartam i "normala" mängder skulle vara skadligt (förutom för de få som är känsliga mot fenylalanin.)

Vi kan ju alla vara överrens om att det är bättre att inte dricka läsk alls...MEN...om man väljer att ändå dricka läsk och relativt ofta så skulle jag vilja gör följande kanske kontroversiella påstående:

Det är otroligt mycket bättre att dricka läsk sötad med Aspartam än "vanlig" läsk med massor av socker i. Desstutom påstår jag att dricka läsk sötad med aspartam är att hålla sig till strikt LCHF-diet.

Vad säger ni? :-)

Hej!

Jag har hållit mig till "LCHF-lik" kost ett tag nu. Men jag "fuskar" ofta med Cola Light/Zero.

När man försöker ta reda på fakta runt aspartam så finns det många som verkar vara kraftigt kritiska mot "fenomenet" men egentligen helt utan forskningsunderlag till stöd, såvitt jag kan tolka det, finns det inga studier alls som visar att aspartam i "normala" mängder skulle vara skadligt (förutom för de få som är känsliga mot fenylalanin.)

Vi kan ju alla vara överrens om att det är bättre att inte dricka läsk alls...MEN...om man väljer att ändå dricka läsk och relativt ofta så skulle jag vilja gör följande kanske kontroversiella påstående:

Det är otroligt mycket bättre att dricka läsk sötad med Aspartam än "vanlig" läsk med massor av socker i. Desstutom påstår jag att dricka läsk sötad med aspartam är att hålla sig till strikt LCHF-diet.

Vad säger ni? :-)

Min åsikt är att aspartam är ett gift för kroppen. Ungefär på samma sätt som jag tycker socker är ett gift. Huruvida det är bevisat eller inte att sötningsmedel, i det här fallet aspartam, är skadligt låter jag vara osagt. Det är sött och söta smaker är beroendeframkallande. För mig personligen undviker jag det så mycket  jag kan. Jag har druckit enorma mängder Coca-Cola Light/Zero i mina dagar, men bestämde mig i september 2011 att nu får det vara nog. Då låg jag på ca 2 liter per dag i Cola konsumtion. Jag har inte druckit Coca-Cola sedan dess.

Instämmer med det som redan sagts, dvs aspartam är inte idealt (och socker är det ju verkligen inte) men i små mängder är det nog ingen fara på taket. Det finns ett par aspekter till man bör tänka på:

1) Just coladrycker har ju höga halter av fosfor som verkar kunna leda till bl.a. benskörhet vid för stor konsumtion.

http://www.livestrong.com/article/454341-coke-phosphorus/

Man får inte heller glömma bort att alla "mörka" läsksorter innehåller s.k. AGE-produkter (advanced glycation endproducts) som sannolikt inte befrämjar hälsan.

2) Hydrering är inte oväsentligt för människan och det gäller i synnerhet den som tränar hårt eller av någon anledning svettas mer än andra. Det finns ju nästan ingen process i kroppen som inte är beroende av vatten så det är inte konstigt att nyssnämnda är kroppens absolut viktigaste näringsämne. Vatten, inte cola. ;) Ur det perspektivet så bör man väga optimering av vattenintag mot sötningsmedel i ex. safter som Fun Light eller motsvarande. En fördel med LCHF är ju att man blir extra känslig för sött vilket ju även gör att man kan dra ned på den typen av sötning om man nu använder dessa. De är ju även praktiska att hälla i Kesella/kvarg och röra ned i något som ofta smakar minst lika bra som fruktyoghurt (om man nu tyckte om det en gång i tiden).

Mitt eget vattenintag ligger på 4-10 liter/dag beroende på årstid och vad jag ägnar mig åt...så jag konsumerar en del dylikt. 

Tillägg: Kanske värt att påpeka att socker och lååååångsamma holhydrater rent biokemiskt är samma sak. Allt omvandlas till slut till glukos så det är bättre att hålla kolla på totalintag av kolhydrater om det är hälsoaspekter man är ute efter. GI är alltså ur detta perspektiv mer eller mindre en bluff. Det spelar ingen roll hur "snabb" en kolhydrat, dels för att insulinresponsen är rökt redan vid lågglykemiska produkter (fettinlagring etc inleds vid mycket små insulinutsöndringar) och dels för att insulinet utsöndras relativt mängd. Över tid så blir det same-same.

Kort och gott, ur detta perspektiv finns det inga goda kolhydrater bortom smakaspekten.

Selvom Aspartam eller andre sødemidler muligvis ikke er skadeligt, synes jeg det giver større trang til søde spiser, når man får dem. For mit vedkommende giver det større risiko for at falde i "kulhydrat-fælden", selvom jeg forsøger at leve efter LCHF principperne, rimelig strictly. Måske er det ligeså meget derfor man "advarer" mod sødemidler på LCHF - synes jeg hører det samme fra andre på Low Carb kost?

Håber det gav mening, trods det danske.. :)

Jag har också grunnat över vad som är minst farligt, aspartam eller socker. Sukralos (som finns i Cola Light medan Zero har aspartam) anses gå rakt genom kroppen och har i naturen en nedbrytningstid på runt 80år. Bara det tycker jag är läskigt förutom att jag inte gillar den sötman. Aspartam bryts ner till träsprit och fenylalanin i kroppen (enligt http://www.annahallen.se/vad-ar-aspartam) och det känns inte heller bra... Jag tror jag läst i något forum för autistiska barn att ADHD, autism mm blir sämre av aspartam och därför bör undvikas av de med dessa diagnoser. Om jag minns rätt slår det slint i hjärnans interna kommunikation.

Jag älskar coladryck och dricker än så länge aspartamsötad sådan men försöker begränsa intaget (inte varje vecka) och av det jag läst om sötningsmedlen kan det kanske t o m bli sockersötad framöver... Även om suget kommer efteråt men det gör det ju varje gång jag faller för en frestelse av sötare art! ;)

...Aspartam bryts ner till träsprit och fenylalanin i kroppen (enligt http://www.annahallen.se/vad-ar-aspartam) och det känns inte heller bra... 

Även apelsinjuice tillför metanol. Fenylalanin är dessutom en av de essentiella aminosyrorna, varför skulle inte detta vara bra?

Som jag tidigare skrev. Mängden som intas har betydelse. Håller man sig under ADI så bör inga direkta skadliga biverkningar uppstå.

Jag drack också stora mängder pepsi max, typ 1-2 liter per dag innan jag började med lchf. Har gjort så i många år. Även om det nu inte skulle vara skadligt, vilket man ju tvistar om, så verkar det ju sabba en eventuellt önskad viktminskning enligt den test som Andreas gjorde nyligen. http://www.kostdoktorn.se/pepsi-max-daligt-for-din-vikt/

Jag drack också stora mängder pepsi max, typ 1-2 liter per dag innan jag började med lchf. Har gjort så i många år. Även om det nu inte skulle vara skadligt, vilket man ju tvistar om, så verkar det ju sabba en eventuellt önskad viktminskning enligt den test som Andreas gjorde nyligen. http://www.kostdoktorn.se/pepsi-max-daligt-for-din-vikt/

Mja, tror inte att vi skall lägga ner så mycket tid på Andreas lilla test. Finns flera faktorer som kan ha inverkat.

Vid stora mängder av Aspartam så har det visats orsaka skador på råttor, kanske även människor. Men så länge du håller ditt intag under ADI så är det troligtvis inga problem.

Inte enligt livsmedelsverket.

"Resultat från djurförsök tyder på att aspartam inte heller är cancerframkallande. Sammantaget har man utfört tre carcinogenicitetsstudier på råtta. I samtliga studier handlar det om s k livslång exponering (två år för råtta) och med doser upp till 8 g aspartam/kg kroppsvikt och dag. Denna dos, omräknat till en vuxen människa, motsvarar cirka 2 400 burkar aspartamsötad läsk varje dag under en livstid. Utvärderingen av JECFA 1981 baserades på en tidig studie utförd på råtta (2). Slutsatsen blev att det inte fanns några fynd som talade för att aspartam skulle ha en cancerframkallande effekt. Efter denna studie har ytterligare två studier utförts och resultatet av dessa överensstämmer med den tidigare studien. Överlevnaden i kontrollgruppen var jämförbar med den i gruppen som fick aspartam. Det fanns inget dos-responssamband när det gäller tumörincidens. Faktum är att tumörincidensen var så låg som 2,8 procent i den aspartambehandlade gruppen, vilket är den spontanincidens man kan förvänta sig hos två år gamla råttor."

http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Tillsatser-i-mat/E-nummernyckeln---godkanda-tillsatser/Sotningsmedlet-aspartam/

"Aspartam är en av de mest testade av alla livsmedelstillsatser (1,2,4). Det har visats i djurförsök att tillförsel av mycket höga doser aspartam eller fenylalanin - långt över de mängder en människa intar genom konsumtion av aspartamsötade livsmedel - kan påverka halten av vissa signalsubstanser i hjärnan. Detta kan i sin tur påverka hjärnans funktion och djurets beteende. Mycket höga doser av aspartam (gäller även fenylalanin) har hos unga rhesusapor framkallat konvulsioner som liknar epileptiska anfall."

Kul med alla svar. :) Det verkar ändå inte som någon känner till några studier som visar på allvarliga problem med att använda aspartam.

Det mest oroväckande kanske var Kostdoktorns "självtest" som visade på att blodketonerna kanske minskar. Man kanske skulle ta och testa detta. Det verkar dock vara ganska dyrt att göra självtester..vi får se...jag hör av mig i såfall ;)

Kul med alla svar. :) Det verkar ändå inte som någon känner till några studier som visar på allvarliga problem med att använda aspartam.

Det mest oroväckande kanske var Kostdoktorns "självtest" som visade på att blodketonerna kanske minskar. Man kanske skulle ta och testa detta. Det verkar dock vara ganska dyrt att göra självtester..vi får se...jag hör av mig i såfall ;)

Denna Denna Denna Det finns mängder av studier som visar att aspartam orsakar sjukdom ev. död. Fast studierna innefattar oftast orimligt höga doseringar redan från födsel (hos råttor).

Denna Denna Denna Det finns mängder av studier som visar att aspartam orsakar sjukdom ev. död. Fast studierna innefattar oftast orimligt höga doseringar redan från födsel (hos råttor).

Joo...men så är det väl med mycket att om man konsumerar det i orimliga mängder är det ohälsosamt...man kan ju dö av att dricka för mycket vatten också ;-) ...så för att vara konkret ... om man dricker en burk cola zero om dagen....så är det väl antagligen OK?! :-)

Joo...men så är det väl med mycket att om man konsumerar det i orimliga mängder är det ohälsosamt...man kan ju dö av att dricka för mycket vatten också ;-) ...så för att vara konkret ... om man dricker en burk cola zero om dagen....så är det väl antagligen OK?! :-)

Exakt, det är dosrelaterat. En burk lightläsk om dagen, sötad med aspartam, är inte påvisat farligt såvida du inte lider av fenylketonuri.