Jump to content

Diabetes Typ 1 och LCHF: först fantastiska resultat. Nu åt fel håll - ???


ella.c
 Share

Recommended Posts

Jag har Diabetes T1 sedan 1999 och är 46 år (kvinna). Jag lever väldigt sunt, sportar mycket och är smal. Jag har alltid haft svårt att kontrollera mina blodsockervärden och fick insulinpump för 1,5 år sedan. Började med LCHF i februari. Första 3 månaderna gick strålande och mitt långsiktiga blodsocker gick från 6,9 till 6,5 (6,5 är godkänd nivå). Före LCHF tog jag mellan 20 och 25 enheter insulin per dag. I början av LCHF tog jag 15-20 enheter om dagen. Nu har jag ingen aning om varför, men allt går åt fel håll. Jättehöga blodsockervärden hela tiden och jag tar upp emot 30 enheter om dygnet. Förstår verkligen inte varför. Är inte lika strikt men det är kanske bara någon banan vid träning som slinker ner och lite bär och kanske äter lite av det som bjuds på t ex fest men doserar insulin därefter.

De enda skillnaderna jag kan komma på är:

1) Gick med i ett tennis team på (för) hög nivå och blev rätt stressad av att prestera. När jag spelar känner jag att adrenalinet är på och jag får HÖGT istället för lågt bg som man annars oftast får under träning (ofta runt 15). Får ta insulin under träning. Förstår att adrenalin påslag kan ge någon slags glukogen produktion som ger högre bg - ???? Men inte konstant? Inte på kvällen när jag sitter och ser på tv? Eller högt under nätterna som tidigare var helt perfekta. - Det är svårt att få ner de höga puckarna. Kan ligga på 14 och ta 2 enheter. Inget händer. 2 enheter och kanske går det då ner mot normala eller ev låga värden.

2) Bor i Asien och det är väldigt varmt just nu. Har provat att byta insulin och att ta av pumpen och lägga den svalt när jag t ex spelar tennis. Inte märkt något markant.

3) Klimakterie? Nä, det tror jag faktiskt inte.

 

Kan detta på något sätt vara kopplat till LCHF dieten? Ska träffa mina svenska läkare i juni men vill ju inte att de ska få vatten på sin kvarn och avråda från LCHF.... Hm..

 

Tacksam för tips!!!

Link to comment
Share on other sites

Jag är förmodligen inte rätt person att svara, jag vet att de finns de här på forumet som är duktig på det här med diabetes.

Men du skriver att du bor i Asien, och det jag då tänker på är att i många länder i Asien använder man väldigt mycket Glutamat i sin mat som smakförstärkare. Jag har för mig att glutamat kan inverka mycket negativt på blodsockret.

 

Hur stort är ditt proteinintag? Har du ändrat det? För stort proteinintag kan också höja blodsockret.

 

 

Jag hittar tyvärr inget på nätet direkt som stödjer mitt uttalande om att Glutamat är blodsockerhöjande, men en massa annan skrämmande läsning om detta tillsatsämne.

Edited by Syster
Link to comment
Share on other sites

Vet inte mycket om diabetes men försöker lära mig om autoimmuna sjukdomar i allmänhet. Stress är ju negativt i allmänhet och för mycket träning kan öka stressnivån som du är inne på. Förutom direkt påverkan på blodsocker kan det stressa immunförsvaret och öka den autoimmuna processen. Men om din egna insulinproduktion är helt utslagen sedan tidigare (är den det?) så borde det väl inte spela någon roll? 

Brukar du som diabetiker T1 göra några tester som mäter aktiviteten av den autoimmuna processen? Nivåer av antikroppar eller något sådant?

Link to comment
Share on other sites

Tack! Jag äter mestadels hemma, därmed inte så mycket glutamat.

Och ja: min insulinproduktion är helt utslagen. Jag vet inte om jag mäter den autoimmuna processen. Har inte hört talas om det... ska fråga.

Äter säkert mycket proteiner men tror inte det är så värst mycket mer än innan. Det enda jag äter mer av nu än tidigare är egentligen ost och ev. annat fett (avokado, olja, nötter....).

Jag tycker det är så konstigt att det gick så bra i början men sen bara ändrades. Konstigt att jag nu behöver MER insulin än när jag åt en normal kolhydrat/GI kost???

Link to comment
Share on other sites

Jag ligger på gränsen till diabetes typ2 och har mätt blodsockret under nästan ett halvår nu...och kan konstatera att följande gäller för mig...

 

1. Normalt med någorlunda strikt LCHF ligger fastevärdet på ca 6.0

2. Om jag "fuskar lite" en dag går fastevärdet sedan upp till drygt 7 och stannar där nästan en vecka även om jag äter strikt LCHF under den tiden.

3. Om jag kör PF ett dygn kombinerat med långt motionspass kan fastevärdet en period därefter sjunka till under 5,5.

 

...så min tro (relativt ovetenskaplig dock) är att ett enskilt avsteg från strikt lågkolhydratkost påverkar blodsockerregleringen i kroppen under nästan en vecka...så om du har diabetes typ 1 och inte riktigt kan hålla strikt LCHF under längre perioder tror jag att strikt LCHF är direkt olämpligt för dig, då kanske en bra GI kost är bättre (blodsockerregleringen blir antagligen mer förutsägbar).

 

Ta det jag skriver med en nypa salt ...jag är ingen läkare eller forskare på detta.  :)

Link to comment
Share on other sites

Stress utlöser hormonerna adrenalin och kortisol, vilka bägge höjer blodsockret. Infektioner och hormonsvängningar kan också påverka. Skumt dock att du först låg så fint och sedan konstant högt. Under alla omständigheter råder ingen tvekan att en low carb kost ändå är bättre, dvs på din gamla kost hade du förmodligen legat ännu högre. Har du något hba1c efter att det började stiga? Annars lämna in nytt blodprov och jämför med det tidigare, kanske ligger det bättre än du tror.

En typ 1 diabetiker jag känner väl började med LCHF för ett år sedan och hon berättar att hon ibland tror att långtidsvärdet ska vara sämre än det visar sig vara. Hon har sedan LCHF starten legat mellan 5 och 6 i den gamla skalan (42 till 51 i den nya).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ella.c: Har du testat strikt LCHF nån vecka? Alltså mindre än 5 till 2 energiprocent kolhydrater och inga undantag alls. Vad får du för resultat då?

Syster: Har hört att den stora glutamat mängden är mest när asiater lagar mat i väst, och inte alls lika mycket på hemmaplan.

Link to comment
Share on other sites

ella.c: Har du testat strikt LCHF nån vecka? Alltså mindre än 5 till 2 energiprocent kolhydrater och inga undantag alls. Vad får du för resultat då?

 

Syster: Har hört att den stora glutamat mängden är mest när asiater lagar mat i väst, och inte alls lika mycket på hemmaplan.

Nej, det har jag aldrig hört, intressant :) , men jag har sett på matlagningsprogram på TV, och även i verkligheten att man har rent natriumglutamat i burkar som man strör över maten som om det vore salt i samband med tillagningen.

Jag är personligen mycket förtjust i Thai och kinesisk mat, men vetskapen om detta förtar njutningen då jag någon gång frångår mina annars fasta principer vad gäller mat, och äter det :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...