Jump to content

Stretcha?

Hildegaard

Recommended Posts

Ja så är det kanske när det gäller det som du menar, men jag vill bli lite mjukare i kroppen och inte känna mig så stel. Sedan så för mig så märker jag att det känns mycket behagligare och mindre stramt i t.ex. baksida vaden om jag sträcker ut den efter en promenad.

Ja så är det kanske när det gäller det som du menar, men jag vill bli lite mjukare i kroppen och inte känna mig så stel. Sedan så för mig så märker jag att det känns mycket behagligare och mindre stramt i t.ex. baksida vaden om jag sträcker ut den efter en promenad.

Jag brukar inte stretcha direkt men däremot så värmer jag upp inför ett träningspass. Jag kör exempelvis knäböj varje träningspass på gymmet och då kan det vara lite stramt att gå direkt på fullt djup utan att vara varm i kroppen. Styrkelabbet.se har en del artiklar med bra övningar för detta. Annars så tycker jag inte att det är någon raketforskning. Lite hopp och studs och oviktade knäböj. Ska man träna överkropp så brukar jag sträcka på mig lite och vifta lite så jag får igång blodcirkulationen.

Jag tror att man ska undvika att blanda ihop stretchning och töjning. Att stretcha handlar för mig om att sträcka ut musklerna. Töja är något helt annat som sliter på kroppen på ett negativt sätt.

• Like 2

Positivt att läsa att de svar du fått är bra, Hildegaard. Sverige har i många år varit lite av ett stretchingens förlovade land och de flesta som jobbar med träning på något vis verkar inte hänga med. Forskning har visat på mer negativa än positiva effekter av stretching, men som med allt annat inom träningsbranschen så har allt som är nytt väldigt svårt att få genomslag (många trender poppar upp som svampar ur jorden, men de är inte nya utan bara återcirkulerat strunt utan mycket till vetenskap bakom).

Det negativa med stretching är att den försämrar skyddet av lederna och - om den utförs inför en kraftansträngning - minskar muskelkraften (det senare upptäckt av en svensk forskare och det presenterades 2005). När musklerna töjs ut reagerar hjärnan med att beordra dem att hålla emot för att skydda leden från att skadas. Om muskeln är rörligare än tänkt hinner vi för långt ut mot ledens ytterläge innan hjärnan reagerar och då kan skadan redan vara skedd. En muskel som har rätt rörlighet kan förvisso ta skada i form av sträckning, men en sådan skada läker i allmänhet på någon vecka. En ledskada är mer svårläkt om den ens kan läka.

Idag ses stretching främst som en rehabiliteringsteknik där exempelvis en sjukgymnast ger specifika stretchövningar för specifika skador. Övriga övningar bör vi hålla oss ifrån. Lätt stretching någon gång i veckan för att det är skönt eller för att få igång blodcirkulationen i nacken efter många timmar vid datorn är inte farligt, men när stretchingen utförs efter varje träningspass i syfte att bli rörligare kommer farorna med den.

Verkligen intressant att läsa! Så det är alltså bara att strunta i det. Är det så att muskler som känns stela gör det för att de inte är vana, eftersom jag är nybörjare? Skriv gärna referensen från 2005 och om du har fler, då jag som student har möjlighet att läsa studierna  :) Tack för upplysningen!