Jump to content

Antioxidanters vara eller icke vara?


Hildegaard
 Share

Recommended Posts

Många av antioxidanterna är i själva verket vitaminer och mineraler!

 

Och den främst i kroppen är urinsyra, dvs nedbrutet protein!

 

Sen så.. kroppen tillverkar själv fria radikaler som en del av imunförsvaret, för att döda främmande inkräktare och cancer!

 

Såå ja.. vi behöver vitaminer, mineraler och spårämnen.. däremot om du är förkyld eller har någon annan infektion så vill du inte motverka kroppens försök att döda viruset.

 

Men.. för mycket av det ena eller andra är heller inte bra.. tror det var E-vitamin man testade i högdos.. det experimentet har jag för mig man fick avbryta?

Link to comment
Share on other sites

Troligen går det inte att plocka ut nåt enstaka ämne förpacka det och sedan sälja det till folk

Man blir inte friskare av det :-)

 

Att ämnena är viktiga råder det nog ingen tvekan om men det funkar bara när vi får i oss dom genom födan tillsammans med allt annat som maten ger

 

De allra viktigaste antioxidanterna är dessutom dom som kroppen själv tillverkar

 

För mycket via "pillervägen" kan tom innebära att kroppen nedreglerar sin egen viktiga produktion och då har vi istället försämrat läget med åtgärden

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

 

 

I Matrevolutionen läste jag att det i princip är bluff att vi behöver antioxidanter, mest påhittat för att tjäna pengar, men Anna Hallén tycker att det är ett viktigt ämne som vi behöver få i oss. Så vad tänker/vet ni om detta?

 

 

Hade han någon källa till den åsikten eller skrev han något om hur han kommit fram till det? Jag tolkar det som att du menar att han avsåg antioxidanter över huvud taget och inte bara kosttillskott. Stämmer det?

Link to comment
Share on other sites

Hade han någon källa till den åsikten eller skrev han något om hur han kommit fram till det? Jag tolkar det som att du menar att han avsåg antioxidanter över huvud taget och inte bara kosttillskott. Stämmer det?

Det var ett tag sedan jag läste orkar inte leta upp var det står, men Eenfeldt brukar ha ordentliga referenser till det han skriver dock, så förutsätter det. Ja precis ämnet som sådant och inte bara som tillskott. Om någon har en annan tolkning av detta så är jag i idel öra!

Link to comment
Share on other sites

Jo jag orkade visst kolla upp detta :P . Studier som gjorts (inga nämnda tyvärr) tyder inte på några fördelar för att extra intag av antioxidanter är något nödvändigt och att som andra här skriver så producerar vår kropp det som behövs. Om ngn är nyfiken så står det på sidan 199 i Matrevolutionen. Risk att dö i förtid med intag av A-vitamin, betakaroten och e-vitamin visade studier  :)

 

Jag tolkar det som står i Matrevolutionen att man inte behöver bry sig om sitt intag av antioxidanter, utan kroppan fixar det som den behöver ha själv och att de studier som gjorts inte visar om det faktiskt är antioxidanterna som är anledningen till god hälsa.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det var ett tag sedan jag läste orkar inte leta upp var det står, men Eenfeldt brukar ha ordentliga referenser till det han skriver dock, så förutsätter det. Ja precis ämnet som sådant och inte bara som tillskott. Om någon har en annan tolkning av detta så är jag i idel öra!

Om man ska sammanfatta det han skriver om antioxidanter så är det att kroppen själv bildar antioxidanter inuti våra celler dit kosttillskott sällan tar sig.

Vill man vara säker på att få i sig extra så ät gott om grönsaker.

Ät ingen skräpmat med suspekta tillsatser eller dyra kosttillskott som kan ta död på dig i förtid.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om man ska sammanfatta det han skriver om antioxidanter så är det att kroppen själv bildar antioxidanter inuti våra celler dit kosttillskott sällan tar sig.

Vill man vara säker på att få i sig extra så ät gott om grönsaker.

Ät ingen skräpmat med suspekta tillsatser eller dyra kosttillskott som kan ta död på dig i förtid.

Ja precis, det var inte tolkningen som så jag var osäker på utan att andra anser annat, att man ska tänka på att få i sig antioxidanter. Alltså åh jag måste äta grönsaker för att få i mig dittan och dattan. Är förresten inte Tommy bevis på att grönsaker är överskattat  :) Jag tycker ju att det är smidigt att slippa äta grönsaker, ser dem mest som pynt det lilla jag äter  ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker så här... om människan under hela sin utveckling klarat sig utan tillskott så bör vi inte behöva det nu heller så länge man äter en kost av varierade grönsaker och kött, fisk etc.

 

Kroppen är en fantastiskt smart hälsomaskin!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

 

Jag tänker så här... om människan under hela sin utveckling klarat sig utan tillskott så bör vi inte behöva det nu heller så länge man äter en kost av varierade grönsaker och kött, fisk etc.

 

Kroppen är en fantastiskt smart hälsomaskin!

Jag håller med dig till viss del, grönsaker är jag lite skeptiskt till rent innehållsmässigt, speciellt eftersom de inte innehåller de näringsämnen som de brukade innan jorden förstördes. Det jag tänker på mest med mitt inlägg som kanske var lite dåligt formulerat är om jag ska äta grönsaker för att specifikt för att få i mig antioxidanter efter som det tjatas om det, här och där. Samtidigt som konstdoktorn anser annat. Kemisk framställda eller naturligt framställda tillskott är inget jag är intresserad av eller tänkt på vad gäller antioxidanter dock. 

Link to comment
Share on other sites

Antioxidanter är ett sk bussword, det kan betyda lite vad som helst.. och man kan sälja lite vad som helst under det epitetet!

 

Jaa.. antioxidanter är viktiga, och så länge du får i dig allt av vitaminer, mineraler och spårämnen.. så gör kroppen själv alla de antioxidanter som den behöver!

 

Att äta antioxidanter som tillskott är däremot mer tveksamt!

 

Och som sagt vad.. urinsyra är den främsta elektrondonatorn i kroppen.. såå, vill man ökat antioxidanterna i blodet.. ät mer kött!

 

"Urinsyra är, liksom askorbinsyra, starkt reducerande (elektrondonator) och därmed också en antioxidant. I människor kommer cirka hälften av den antioxiderande kapaciteten i blodplasman från urinsyra[1]. Som antioxidant hjälper urinsyra till att skydda kroppen mot de skadliga verkningarna hos s.k. reaktiva syreföreningar."

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Urinsyra

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Antioxidanter är ett sk bussword, det kan betyda lite vad som helst.. och man kan sälja lite vad som helst under det epitetet!

 

Jaa.. antioxidanter är viktiga, och så länge du får i dig allt av vitaminer, mineraler och spårämnen.. så gör kroppen själv alla de antioxidanter som den behöver!

 

Att äta tillskott med antioxidanter som tillskott är däremot mer tveksamt!

 

Och som sagt vad.. urinsyra är den främst främsta elektrondonatorn i kroppen.. såå, vill man ökat antioxidanterna i blodet.. ät mer kött!

 

"Urinsyra är, liksom askorbinsyra, starkt reducerande (elektrondonator) och därmed också en antioxidant. I människor kommer cirka hälften av den antioxiderande kapaciteten i blodplasman från urinsyra[1]. Som antioxidant hjälper urinsyra till att skydda kroppen mot de skadliga verkningarna hos s.k. reaktiva syreföreningar."

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Urinsyra

Titta nu blev det helt glasklart  :D Tack!

Link to comment
Share on other sites

Behovet av antioxidanter beror först och främst på den pro-oxidativa miljön i kroppen, dvs har man en väldig massa pro-oxidativa processer som pågår i kroppen, ex. p.g.a. att man har alldeles för höga blodsockervärden över tid vilket leder till s.k. icke-enzymatisk glykolisering (eller glykation som det också kallas) då är det genomkorkat att ens tänka på antioxidanter som en "räddning".

 

Det är just nyssnämnda tankevurpa som piller- och pulverindustrin samt alla tramsiga veckotidningar och hälsobilagor utvecklar då man hela tiden pratar om "antioxidanter" utan att koppla det till ett sammanhang.

 

Lite mer konkretiserat, är man insulinresistent med konstant höga blodsockervärden och kanske dessutom späder på detta genom att äta "nyttigt", dvs har en kosthållning som gör att man får i sig onödigt mycket och fel typer av fleromättat fett och sedan, som lök på laxen, späder på denna utveckling genom att äta en massa "hälsobringande" frukt och grönsaker i tron att dessa medelst "antioxidanter" skall kirra biffen...tja, då är man så lurad så det finns inte.

 

Kort och gott, FÖRST ser man till att fixa till den pro-oxidativa miljön ex. genom en lågkolhydratkosthållning eller periodisk fasta eller något liknande som underlättar fettförbränning/viktminskning men även trimmar blodsockervärden. DÄREFTER kan man börja fundera på antioxidanter och andra mikronutrienter. Men GLÖM det senare innan det förra är på banan. Det är som att ösa en Finlandsfärja som sprungit läck med ett decilitermått. Innan färjan är lagad, dvs den pro-oxidativa miljön är mer stabiliserad, så är det dödfött att ens fundera kring antioxidanter. First things first som man säger i det stora landet i väster...(men sällan lever efter).

 

En intressant och om möjligt komplicerande faktor är att mikronutrientintag är starkt kopplat till energiintag, dvs ju mer man äter desto lättare tenderar det vara att få i sig sitt behov av mikronutrienter och vice versa så klart. Trots detta faktum så finns det ett inte försumbart antal studier och annat som ex. antyder att:

 

1) Begränsat energiintag är en metod att förlänga livet/bromsa åldrandet. Under senare år har man dock börjat inse att detta sannolikt mest hänger samman med de effekter man även får av lågkolhydratkost och periodisk fasta, dvs än en gång kokar det ned till att hålla koll på pro-oxidativa processer i kroppen genom minskade blodsockerflöden över tid.

 

2) Studier på svält/matbegränsningar har återkommande visat att människor märkligt nog blivit hälsosammare åtminstone den första tiden då "bara" rejäl viktminskning åstadkommits.

 

Jag har inte läst Matrevolutionen men ovanstående synpunkt sammanfaller ju i varje fall med vad Hildegaard påstår hävdas i den.

 

Sist men inte minst, som ett (över)förtydligande så är det alltså viktigt att förstå att behovet av antioxidanter är helt kopplat till hur mycket pro-oxidativ stress som ens kosthållning/livföring genererar.

 

Tillägg: Vad gäller antioxidanter så är det här nog ett passande tillfälle att på nytt påminna om att en av världens mest potenta antioxidanter är karnosin. Var hittar man det måhända? (Märkligt nog finns det inte i vare sig kottar, tallbarr eller löv.)

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Carnosine

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

 

 

Så alltså hade jag ett större behov av antioxidanter när jag drack Coca-Cola, glass, smågodis etc etc varje dag än nu då jag äter under 20g kolhydrater per dag, använder mig av periodisk fasta och tränar.  :)

Det är nog i allra högsta grad i varje fall förenligt med vad som är sannolikt. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja precis, det var inte tolkningen som så jag var osäker på utan att andra anser annat, att man ska tänka på att få i sig antioxidanter. Alltså åh jag måste äta grönsaker för att få i mig dittan och dattan. Är förresten inte Tommy bevis på att grönsaker är överskattat  :) Jag tycker ju att det är smidigt att slippa äta grönsaker, ser dem mest som pynt det lilla jag äter  ;)

Menar du Tommy Runesson?

Då minns jag från ett inlägg här på Kostdoktorn, att han gärna äter en sallad när hans arbetskompisar äter en dagens.

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Jag håller med dig till viss del, grönsaker är jag lite skeptiskt till rent innehållsmässigt, speciellt eftersom de inte innehåller de näringsämnen som de brukade innan jorden förstördes. Det jag tänker på mest med mitt inlägg som kanske var lite dåligt formulerat är om jag ska äta grönsaker för att specifikt för att få i mig antioxidanter efter som det tjatas om det, här och där. Samtidigt som konstdoktorn anser annat. Kemisk framställda eller naturligt framställda tillskott är inget jag är intresserad av eller tänkt på vad gäller antioxidanter dock. 

 

 

Jag kanske också uttryckte mig lite luddigt. Vad jag försökte säga var att så länge man äter naturlig föda så behöver man nog inte tänka på om kroppen behöver eller inte behöver antioxidanter. Jag tror kroppen reglerar eventuella behov "av sig själv" om den bara får tillgång till de rätta verktygen, d.v.s. bra och varierad kost.  :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Menar du Tommy Runesson?

Då minns jag från ett inlägg här på Kostdoktorn, att han gärna äter en sallad när hans arbetskompisar äter en dagens.

Visst det stämmer säkert men det betyder inte att han oftast äter så, eller hur. Vi har olika uppfattningar och jag vill inte spekulera mer om vad Tommy äter eller inte, det är inte så viktigt, jag nämnde honom bara för att jag har fått för mig (se tidigare inlägg) och för att jag tror de flesta vet vem han är. I vilket fall så är jag av uppfattningen att man klarar sig bra även om grönsaker är en mindre del av ens matintag. Oki  :)

Link to comment
Share on other sites

Menar du Tommy Runesson?

Då minns jag från ett inlägg här på Kostdoktorn, att han gärna äter en sallad när hans arbetskompisar äter en dagens.

 

 

Visst det stämmer säkert men det betyder inte att han oftast äter så, eller hur. Vi har olika uppfattningar och jag vill inte spekulera mer om vad Tommy äter eller inte, det är inte så viktigt, jag nämnde honom bara för att jag har fått för mig (se tidigare inlägg) och för att jag tror de flesta vet vem han är. I vilket fall så är jag av uppfattningen att man klarar sig bra även om grönsaker är en mindre del av ens matintag. Oki  :)

 

Då Tommy har registrerat sina matintag på sin blogg under flera år så behöver ni verkligen inte spekulera om vad han äter - det finns ju svart på vitt att läsa. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...