egaz Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Hej! Jag är en 15 årig tjej som har haft ätstörning i 2 år nu och ligger just nu på en lite för låg vikt för min kropp, men inom normalt BMI. Underhudsfett har jag inte mycket av och tränar inget just nu. Vad skulle hända om jag gick upp med LCHF? skulle jag gå upp i fettvikt och/eller muskelmassa? Och vice versa, med högkolhydratskost som vården och min familj vill att jag ska äta? Så har jag lite andra frågor också. Vad händer om man fuskar eller slutar med kosten efter att ha ätit LCHF förutom att man går upp i vikt? Rubbar man balansen med omega 3/6 igen? och vad kan det leda till? Just nu äter jag ju som sagt enligt tallriksmodellen (aldrig margarin dock!), hur dåligt/bra är det att jag inte är så rädd för med ost, smör och sånt? Risk för åderförkalkning? Hur snabbt kan kolesterolvärden förändras? Väldigt stökiga frågor, men tacksam för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Det bästa med LCHF är just den mättnadskänsla och lugn en kost med mindre socker/kolhydrater och mer fett ger. Det verkar som, av alla berättelser här på forumet, att mättnads/hungerkänslor lätt blir rubbade när man äter mycket socker och att socker också är smått beroendeframkallande. Det kanske är extra svårt att bekämpa ätstörningar på en sådan kost? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Smala med LCHF går ofta upp i vikt pga av muskel/inre organ blir större och normaliseras (efter ha förlorat vikt pga svältliknande förhållanden). Men man får inte så mycket extra fett om man inte överäter. Har inte hört så många historier om LCHf och ätstörningar tyvärr, men jag tror hungern/mättnaden kan bli mer normal. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Jag har läst att kolhydrater triggar igång de hormoner i hjärnan som bidrar till ätstörningar, medan fett istället lugnar ner hjärnan och alltså minskar risken för ätstörningar. Så LCHF ska tydligen vara väldigt bra för de med ätstörningar. Det viktigaste är nog bara att du inte ska vara så extrem/noga med att räkna den exakta mängden kolhydrater du äter per dag (t.ex. så brukar de som vill gå ner i vikt ligga på mellan 5-10 gram kolhydrater per dag, andra på 20 gram per dag o.s.v.) eftersom du då fortsätter ditt "störda" beteende (istället för att på ett osunt sätt räkna kalorier så börjar du kanske på ett osunt sätt räkna kolhydrater). Bättre är att du går på känsla och äter det du mår bra av. t.ex. kött, grönsaker, smör, såser etc. Mängden ska inte spela roll- ät när du är hungrig och ät tills du blir mätt! Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Många med ätstörningar blir hjälpta av Lchf just pga att du får ett lugn i kroppen och ger dig själv de byggstenar som behövs för att bygga en stark frisk kropp Resultatet beror dock på i vilket stadium du och sjukdomen är i och vissa insikter behövs nog innan du kastar dig in i kosten Du bör nog ha läst på lite om fetter och kolesterol så du är klar över vad modern forskning säger om dessa Du måste kunna ta in hela konceptet dvs inte bara dra ner på kolhydraterna "lc-biten" utan även inse att du måste klara "hf-biten" Du får inte vara "fettskrämd" om du tar dig an kosten för då hamnar du garanterat fel Du kan då hamna i svältläge och elda på din sjukdom istället Därför är det särskilt viktigt för dig att ha lite kunskap i bagaget Kan du helhjärtat satsa på både LC och HF kan du ha mycket att vinna men Lchf kan som sagt även tillämpas fel Känns det fel med HF föreslår jag att du avstår tills vidare Ett tips På KIF (kolhydrater.ifokus) finns det skribenter som själva blivit av med ätstörningar tack vare Lchf att snacka med, och där finns många trådar i ämnet att läsa på i 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egaz Posted June 6, 2013 Author Share Posted June 6, 2013 Tack för era svar och tips! Ja jag har läst runt lite en del så jag är inte livrädd för fett längre. Men dock så vet jag inte om det är en bra anledning att börja med LCHF för att jag är så rädd att lägga på mig fett? (ätstörningsrädsla). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotta_B Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 Börja styrketräna. Kan vara svårt mentalt att gå upp i vikt (been there, done that), men det är en jäkla skillnad på att vara skinny fat och att gå upp några kilon i muskler. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 6, 2013 Share Posted June 6, 2013 Tack för era svar och tips! Ja jag har läst runt lite en del så jag är inte livrädd för fett längre. Men dock så vet jag inte om det är en bra anledning att börja med LCHF för att jag är så rädd att lägga på mig fett? (ätstörningsrädsla). Så länge du håller ned kolhydraterna så är det ingen fara tror jag (~20 gr kh kanske?). Fettet är faktiskt din "vän", hur ovana vi än är vid det, som hjälper mot oro och sug. Du kanske måste vara ganska strikt i din lchf innan du känner att du har kontroll på ditt ätande. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Jag tycker inte att du ska börja med LCHF, och absolut inte räkna gram kolhydrater. Ägna dig åt att bli frisk, och att inte vara rädd för fett är en bra och viktig del i det. Men att ersätta fetträdslan med skräck för kolhydrater är inte så mycket bättre. Faktiskt så tycker jag att om man har ätstörningar så ska man försöka ta bort alla regler kring mat, och till och med öva sig i att äta skräp och onyttighteter då och då utan att noja ur. Man behöver ju inte leva på godis och tårta, men att kunna äta det ibland utan dåligt samvete är ett friskhetstecken. För en del med hetsätningsproblematik och sockerberoende kan lågkolhydrat/ låg-GI-kost vara ett hjälpmedel, du beskrev inte riktigt vilken ätstörning du lider av. Lycka till, ta emot hjälp av de runt dig som vill hjälpa dig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egaz Posted June 29, 2013 Author Share Posted June 29, 2013 Jag tycker inte att du ska börja med LCHF, och absolut inte räkna gram kolhydrater. Ägna dig åt att bli frisk, och att inte vara rädd för fett är en bra och viktig del i det. Men att ersätta fetträdslan med skräck för kolhydrater är inte så mycket bättre. Faktiskt så tycker jag att om man har ätstörningar så ska man försöka ta bort alla regler kring mat, och till och med öva sig i att äta skräp och onyttighteter då och då utan att noja ur. Man behöver ju inte leva på godis och tårta, men att kunna äta det ibland utan dåligt samvete är ett friskhetstecken. För en del med hetsätningsproblematik och sockerberoende kan lågkolhydrat/ låg-GI-kost vara ett hjälpmedel, du beskrev inte riktigt vilken ätstörning du lider av. Lycka till, ta emot hjälp av de runt dig som vill hjälpa dig. Tack för ditt svar, och jo jag har funderat lite på det här och kommit fram till att om jag hade börjat med LCHF så hade det varit av fel anledningar. Jag har haft anorexi men just nu är det ätstörning UNS. Är dock rätt säker på att jag kommer att börja med kosthållningen i framtiden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnetteB Posted June 30, 2013 Share Posted June 30, 2013 Att äta LCHF är en del av hela friskhetstänket anser jag, för vi äter mat som är tillagad från grunden och som innehåller obefintligt med tillsatser bland annat... Det är nog bättre att äta mat som du känner att du INTE blir stinn, eller får gasig mage, eller blir trött av?! Låter mest logiskt i mina öron i allafall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted July 16, 2013 Share Posted July 16, 2013 Det kan vara bra att veta att då man går över till LCHF och övergångsbesvären försvunnit så ändras hungerkänslorna. På kolhydratrik kost så är hungern rätt intensiv men efter övergången till LCHF så blir den mer subtil. De var en 4-5 dagar jag inte ens märkte någon hunger för jag var så van att det liksom skulle skrika i kroppen efter mat. Jag fick sedan liksom känna efter om jag var hungrig. Nu så är jag mer lyhörd och det är faktiskt meningen att man ska äta då man blir hungrig. Det där kan vara bra att veta om för har man en ätstörning så är man väl proffs på att förtränga hungerkänslorna. Nu får du kanske som jag liksom känna efter och försöka vara lyhörd för kroppens signaler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts