Magnus77

Ketos

Recommended Posts

Ursäkta mig om jag hoppar ifrån ämnet här (med en kanske lite konstig fråga ;) ).

De gånger jag kommer i ketos så upplever jag de första dagarna att det känns som man har hår i halsen, det känns som ludd långt bak på tungan liksom :wacko:

Efter ett par dagar försvinner det dock. Men det känns lite obehagligt först, man vill harkla sig hela tiden för att få bort "luddet"..

Någon annan som också upplevt detta??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
De gånger jag kommer i ketos så upplever jag de första dagarna att det känns som man har hår i halsen, det känns som ludd långt bak på tungan liksom :wacko:

Efter ett par dagar försvinner det dock. Men det känns lite obehagligt först, man vill harkla sig hela tiden för att få bort "luddet"..

Ja JAG!!! Har aldrig gjort kopplingen till ketos dock, så kan det ju kanske vara såklart :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ursäkta mig om jag hoppar ifrån ämnet här (med en kanske lite konstig fråga ;) ).

Se #10 där jag beskriver mina erfarenheter av att vara i ketos. Jag har en mer stickig känsla i tungan än luddig som dock inte försvinner över tid. Stickigheten försvinner om jag äter kolhydrater så jag sätter den här konstiga känslan i samband med ketosen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Se #10 där jag beskriver mina erfarenheter av att vara i ketos. Jag har en mer stickig känsla i tungan än luddig som dock inte försvinner över tid. Stickigheten försvinner om jag äter kolhydrater så jag sätter den här konstiga känslan i samband med ketosen.

Ja, det är skumt det här med hur kroppen reagerar på vissa saker, och att man som olika individer reagerar på olika sätt :)

Jag är nog glad ändå att mitt "ludd" försvinner efter några dagar, istället för att ha stickighet hela tiden :(

Fast det hade varit kul att få en vetenskaplig förklaring på vad den här luddiga (alt. stickiga) känslan egentligen är för något?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta en titt på denna artikel. Kanske kan det vara antingen acetonet (som produceras vid ketos), eller ammoniaken (som produceras av högt proteinintag) som ger dig obehag på tungan/i munnen?!?

There are many causes of bad breath, but if the change in your breath happened suddenly after starting a low-carb diet there are two main causes: 1) bad breath due to acetone caused by ketosis, and 2) an excess of protein in the diet producing ammonia in the breath.

http://lowcarbdiets.about.com/od/lowcarbliving/a/Is-Your-Low-Carb-Diet-Giving-You-Bad-Breath.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag släppte de där med ketonstickor. Jag har det billigaste alternativet till att se om jag är i ketos- min sambo som "skämtar" och säger " älskling, du behöver ingen ketonmätare, din andedräkt avslöjar att du är i ketos" ;-)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Läkare och sjuksköterskor har i stort sett ingen kunskap alls inom näringslära. I alla fall inte genom läkar- eller sjuksköterskeutbildningen. De lär sig hur man behandlar symptom med medicin, men inte hur man botar sjukdomar (sorry Doc, men det är min uppfattning). De som kan något i detta ämne har skaffat sig den kunskapen på annat håll.

Nu har jag sökt runt efter svar och givetvis är det inte vården som kan förklara vad de menar med "sur" utan pålästa föräldrar som har barn som går på medicinsk ketogen kost. Här är förklaringen jag fick.

"Den surhet som kan uppstå kallas Metabol acidos och kommer av att vätejoner bildats på andra vägar än genom koldioxid, ex av ketonkroppar. Detta gör att större mängd bikarbonat har använts för att utsöndra dessa joner genom njuren, metabol accidos kännetecknas i början av låg bikarbonat. Man mäter blodgaserna och om ph ligger på under 7,32 och BE (base excess) ligger på -8 eller lägre anses man ha metabol acidos och beroende på hur låg BE är behandlas det på olika sätt -8 till -10 med ringer acetat, -10 till -12 med natriumbikarbonat i tablett form och -12 eller lägre med tribonat. Symtomen är illamående, kräkningar, matthet, aptitlöshet och att man bara vill sova. Man kan tidigt upptäcka detta genom att mäta blodgaserna". "

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen leder en proteinrik diet till försurning när dessa proteiner bryts ner. Även om LCHF anses som mestadels fett, så är dieten oavsett hög i protein jämfört med många vetenskapliga rekommendationer.

Det är bland annat detta som kan leda till benskörhet, eftersom kroppen måste urlaka bland annat kalcium och fosfor från skelettet för att balancera den försurningen.

http://jn.nutrition.org/content/128/6/1051.short

Jag har även läst att detta är samma mekanism som kan orsaka njurstenar (som består till stor del av kalcium). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
När jag är i ketos får jag en konstig stickig känsla i tungan. Främst på sidorna, främre delen av tunga. Den här känslan försvinner när jag äter kolhydrater och återkommer så fort jag kommer in i ketos igen. Jag känner av detta vid ganska låga nivåer, 0.3, och stickigheten ökar med ökande ketosvärden. Jag har inte läst några kommentarer om detta och funderar på varför bara jag noterat detta. Vad jag också noterat i ketos är att om jag negligerar mättnadskänslan, som jag tidigare inte varit så bra på att uppmärksamma, och överäter så blir illamående. Bra skäl att inte äta för mycket och äta långsamt och lite i taget.

Det har jag med!!! Första gången jag kände det var några dagar efter jag började med lchf, då började jag även med grazax (vaccination mot pollen) och trodde att detta jag kände i tungan var en biverkning av medicinen... :D  Men efter ett tag fattade jag att det var ketosen jag kände. Däremot vet jag inte om jag är ur ketos när den försvinner, eller om den försvinner när efter ett tag, fastän man är i ketos? Har inte mätt med några stickor och känner inget behov längre då jag tycker mig kunna förlita mig på stickigheten  :P på tungan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sen leder en proteinrik diet till försurning när dessa proteiner bryts ner. Även om LCHF anses som mestadels fett, så är dieten oavsett hög i protein jämfört med många vetenskapliga rekommendationer.

Det är bland annat detta som kan leda till benskörhet, eftersom kroppen måste urlaka bland annat kalcium och fosfor från skelettet för att balancera den försurningen.

http://jn.nutrition.org/content/128/6/1051.short

Jag har även läst att detta är samma mekanism som kan orsaka njurstenar (som består till stor del av kalcium). 

Det är en vanlig missuppfattning att LCHF skulle vara hög i protein, så du är förlåten för det misstaget. Tittar man på tallriken kan det se ut som att andelen proteinrik föda är stor jämfört med annat på tallriken, men man får inte glömma att många som äter LCHF också går ner i vikt. Detta vikttapp ska även det räknas med eftersom kroppen så att säga "äter" på sina fettlager också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det är en vanlig missuppfattning att LCHF skulle vara hög i protein, så du är förlåten för det misstaget. Tittar man på tallriken kan det se ut som att andelen proteinrik föda är stor jämfört med annat på tallriken, men man får inte glömma att många som äter LCHF också går ner i vikt. Detta vikttapp ska även det räknas med eftersom kroppen så att säga "äter" på sina fettlager också.

Alldeles korrekt ! Det enda man gör är att ersätta de minskade kolhydraterna med lika mycket fett. En enkel omfördelning beträffande källa för näring.

Undra varifrån alla dessa sanslösa missuppfattningar kommer ifrån ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som händer vid ketos är att levern börjar producera ketonkroppar som huvudsakliga energikälla åt kroppen istället för en massa glukos! hjärnan drivs bland annat på en stor andel ketonkroppar, de aminosyror och fetter som man får i sig via födan tillverkar hjärnan även en minimal mängd glukos som behövs till hjärnan! Man kan säga att ketos innebär att vi går på fettdrift.

Behöver hjärnan socker? Ja, fast man behöver inte inta socker eller kolhydrater via födan... kroppen tillverkar den minimala dos glukos själv. Absolut kan man prestera fysiskt på kolhydrater är väl bara att kolla på atler som Peter Attic, Jonas Colting, Björn Ferry etc... som är LCHF:are hela bunten.

Kroppen reglerar ph blalansen i kroppen själv, om man bara lyssnar på de anekdoter där bland annat att svårt sjuka människor tillfrisknar så är det ett tillräckligt bevis på att det är någonting med LCHF som kroppen gillar, och som andra skriver här! Många blandar ihop ketos med ketoacidos. det är två helt olika saker då ketos innebär fettdrift och ketoacidos är ett livshotande tillstånd. 

Det är just kolhydratshetsen i Sverige som gör att vi har paradoxen med många tjocka motionärer, många tränar hårt men är trots det tjocka. Det går nämligen inte att förbränna fett på de höga insulinnivåer som kolhydrater ger.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack och lov för detta forum! Trodde jag skulle bli tokig i veckan, kändes som jag hade ett hårstrå i halsen/svalget i flera dagar. Då har jag fått en förklaring på detta och att det funkar som det ska:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu