Gå till innehåll

[Tips] Bästa fikat?

Recommended Posts

Finns ett mycket fint fikaställe här i Nyköping som jag har fått i uppgift att ta fram en sorts "fikabröd" som passar LCHF. Vilket fika tycker ni är bäst om man nu ska fika ala LCHF? Ni som har tillgång till café som har LCHF alternativ - viken sort är bäst? Säljer bäst?

Edit: Tål att sägas att jag typ aldrig fikar, behöver inte sånt - innan ni andra säger detta :). Men det kan vara bra att ha iallafall ett alternativ för alla LCHFare i hela Nyköping att kunna ta.

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ett mycket fint fikaställe här i Nyköping som jag har fått i uppgift att ta fram en sorts "fikabröd" som passar LCHF.

Vilket då??

Länk till inlägg

Jag förstår att du är efter populär LCHF-fikabröd, det finns det många av... Tycker dock att just " Matgikens" ostkakerecept med eller utan saffran med vispad grädde o hallon till är mättande o goda mellanmål beroende på just till hur stor hunger du ska fika om ni fötstår mig rätt...? De är väldigt populära bland mina vänner, närande o goda!

Länk till inlägg

http://jullesmat.wordpress.com/2012/09/01/tigerkaka/ den här är jättegod, jag brukar nu mer dubbla receptet, å så skippar jag tigerdelen å gör bara "socker"kakan.

Eller dessa kärleksmums http://jullesmat.wordpress.com/2012/09/11/karleksmums-3/ är nästan snäppet godare. :) Hade det på sonens 1års kalas. Väldigt uppskattat och inga sockerstinna ungar :)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Vet inte om varm camembertost med varma osötade hjortron räknas till fika, men det är nog min favorit om jag vill äta något utöver det vanliga :) Osten smakar bäst om man steker den snabbt i smör, mycket smör, utan ströbröd.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Vet inte om varm camembertost med varma osötade hjortron räknas till fika, men det är nog min favorit om jag vill äta något utöver det vanliga :) Osten smakar bäst om man steker den snabbt i smör, mycket smör, utan ströbröd.

Ja precis, det eller samma variant men brieost istället, det är mina nya varianter av lördagsgodis/fredagsmys. Supergott!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Som nämnts tidigare i tråden, förstår jag jag inte riktigt heller varför man måste ha just "fikabröd" med betoning på ordet "bröd" till fikat ? Det finns ju mycket annat ! Många nya variationer och kombinationer att pröva på. Starkt blåmögelost inlindat i cerranoskinka t.ex... låt den gråa massan mellan öronen styra mer istället för gamla förlegade vanor.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Nej jag undrade inte över nåt som måste vara just bröd - citattecknen runt fikabröd tänkte jag mig mer skulle betyda att det inte måste just vara så :P. Det kan vara vad som helst, men gärna nåt som står sig ett tag och som inte behövs ta massa tid för varje enskild betjäning. Tror dock detta fik inte vill ha kött, då båda som äger det är vegetarianer (men mejeri verkar gå bra).

Tack för alla förslag förresten - ska baka några av dem att presentera för dem nästa vecka. Fler förslag vore nice med :).

Länk till inlägg

Som nämnts tidigare i tråden, förstår jag jag inte riktigt heller varför man måste ha just "fikabröd" med betoning på ordet "bröd" till fikat ? Det finns ju mycket annat ! Många nya variationer och kombinationer att pröva på. Starkt blåmögelost inlindat i cerranoskinka t.ex... låt den gråa massan mellan öronen styra mer istället för gamla förlegade vanor.

Jag håller med dig om att det är en problematik inbyggd i detta! Att äta LCHF innebär ju att bryta med en massa gamla mönster, och fikakulturen är ju en. Dels att äta bröd och sötsaker, dels att man ska äta ofta, dvs. äta en massa mellanmål. Personligen har jag alltid gillat fikabröd och allehanda sötsaker även om jag aldrig har haft behov av "kafferasten" eftersom  jag inte dricker kaffe (tycker inte om det). Men när det bjudits på gott fika så har jag aldrig tackat nej.

MEN: det är ju den sociala biten som jag förstår är viktig för många, att dela gemenskapen vid fikabordet och inte tvingas tacka nej rakt av till att äta något. Att veta att det finns ett alternativ som ser ut som det de andra äter. För många är detta viktigt. Mig kvittar det, men för många har det en stor betydelse och kan vara avgörande för att kunna vara stark och välja bort det onyttiga om det bara finns ett LCHF-alternativ.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag har deltagit i ett och annat tårtkalas och kexdopp, men aldrig ens haft tanken att ta en bit av sociala skäl. Om jag varit sugen, har det haft andra orsaker. Kanske är jag så pass "associal" att jag klarar mig eller så vågar jag vara annorlunda. Kanske vågar jag vara mig själv och låter därmed inte andras tyckande styra. Hur som helst, har du en poäng med kafferepen där "gängtrycket" påverkar. Gissningsvis mer vanligt än vad man kan föreställa sig.  

• Gilla 1
Länk till inlägg

Försöker ju låta bli fika, men om jag nån gång skulle unna mig något så skulle jag vilja ha tiramisu. Har inte sett något recept på det, men jag vet att en del gör det med sockerkaksbotten istället för savoiardikex, så någon slag mandelkakebotten borde ju funka. Och stevia istället för socker då..

Vågar inte provlaga, alldeles för riskabelt! ;)

• Gilla 2
Länk till inlägg

Finns ett mycket fint fikaställe här i Nyköping som jag har fått i uppgift att ta fram en sorts "fikabröd" som passar LCHF. Vilket fika tycker ni är bäst om man nu ska fika ala LCHF? Ni som har tillgång till café som har LCHF alternativ - viken sort är bäst? Säljer bäst?

Edit: Tål att sägas att jag typ aldrig fikar, behöver inte sånt - innan ni andra säger detta :). Men det kan vara bra att ha iallafall ett alternativ för alla LCHFare i hela Nyköping att kunna ta.

Jag skulle säga coltingbollar. Funkar både för paleo och lchf samt vanligt folk. Köper alltid dessa när jag äter lunch på primaten här i Uppsala. Det som är bra är att dom ser ut som chokladbollar och har samma storlek, så det blir en äkta godisbit som är god till kaffet och som inte skapar stora hål i kh budgeten. Kan säkert lanseras som hälsosammare chokladbollar till alla, inte bara lchf ätare. Annars är ju fröknäcke jättepoppis hos mina vänner som inte äter lchf, och dom har lite kh i sig, men det känns mer som lunchbröd.

Länk till inlägg

Jag skulle säga coltingbollar. Funkar både för paleo och lchf samt vanligt folk. Köper alltid dessa när jag äter lunch på primaten här i Uppsala. Det som är bra är att dom ser ut som chokladbollar och har samma storlek, så det blir en äkta godisbit som är god till kaffet och som inte skapar stora hål i kh budgeten. Kan säkert lanseras som hälsosammare chokladbollar till alla, inte bara lchf ätare. Annars är ju fröknäcke jättepoppis hos mina vänner som inte äter lchf, och dom har lite kh i sig, men det känns mer som lunchbröd.

Går du på primaten utan att ta med mig?  ^_^

Länk till inlägg

Finns det recept? :)

Länk till inlägg

Primaten har andra fikabröd, men jag äter inte mejerier och är lite försiktig med mandelmjöl så jag har inte provat mer än coltingbollarna. Tror dock att coltingbollarna är ett av de bästa valen eftersom många kan vara intresserade av att äta nyttigare chokladbollar.

Länk till inlägg

Så här ser de ut http://primaten.org/mat/coltingbollar/

Här är recept: http://undervarttak.blogspot.se/2012/04/kalla-det-vad-du-vill-bollar.html

Dom är inte sötade utan dadlarna gör att de blir söta. 

Tusen tack, verkar gott, skall prövas när jag är klar med viktreduktionen  ;). Är väldigt försiktig med frukt. Intressant hur olika vi är: själv älskar jag mejerierna och kroppen svarar snällt med att gå ner i vikt, testar också mandelmjöl kanske var 14:e dag, funkar också fint. Jag är så tacksam att kroppen har gått med mig ytterligare en gång trots alla tidigare påhitt!

Länk till inlägg

Tusen tack, verkar gott, skall prövas när jag är klar med viktreduktionen  ;). Är väldigt försiktig med frukt. Intressant hur olika vi är: själv älskar jag mejerierna och kroppen svarar snällt med att gå ner i vikt, testar också mandelmjöl kanske var 14:e dag, funkar också fint. Jag är så tacksam att kroppen har gått med mig ytterligare en gång trots alla tidigare påhitt!

Problemet när man gör hemma är att man gör en hel sats, och det är farligt. Går man ut och bara köper en coltingboll så tror jag inte den har så många kolhydrater. Jag önskar mer kafeer hade sådana bollar!

• Gilla 2
Länk till inlägg

Tack för receptet, skönt att den fanns i en variant utan kaffe oxå :).

Daddlar, som är den mest kolhydratrika frukten som finns, har jag inte ätit på många år - inte saknat den heller då jag aldrig gillade den. Men det kanske smakar bra i detta sammanhang och inte blir för mycket kh.

Länk till inlägg

Tack för receptet, skönt att den fanns i en variant utan kaffe oxå :).

Daddlar, som är den mest kolhydratrika frukten som finns, har jag inte ätit på många år - inte saknat den heller då jag aldrig gillade den. Men det kanske smakar bra i detta sammanhang och inte blir för mycket kh.

Äter det hellre än rent socker. Vanligen skulle dessa innehålla honung eller sirap gissar jag. Ett annat fikabröd som är mer strikt är kokostoppar:

http://www.lifezone.se/recept/lchf-hogtider/lchf-kokostoppar-julgodis/

Ingefäran och riven apelsin är för att det är julgodis i denna post, annars tror jag bara hon har vaniljpulver i. Jag har gjort en variant av denna och för gemene man saknar den nog lite socker, men den är perfekt för en LCHF'are. Testade på mina föräldrar som inte äter LCHF och dom tyckte den passade till kaffe.

Här är Cecilias variant

http://www.ceciliafolkesson.se/2013/05/30/visst-gar-det-att-baka-utan-socker-och-sotningsmedel/

Länk till inlägg

Äter det hellre än rent socker. Vanligen skulle dessa innehålla honung eller sirap gissar jag. Ett annat fikabröd som är mer strikt är kokostoppar:

http://www.lifezone.se/recept/lchf-hogtider/lchf-kokostoppar-julgodis/

Ingefäran och riven apelsin är för att det är julgodis i denna post, annars tror jag bara hon har vaniljpulver i. Jag har gjort en variant av denna och för gemene man saknar den nog lite socker, men den är perfekt för en LCHF'are. Testade på mina föräldrar som inte äter LCHF och dom tyckte den passade till kaffe.

Om man inte har metabola problem tror jag det är ok med en Coltingboll då och då. Älskar dadlar, de kommer att testat framåt hösten, när viktbalans skall uppnås. Tror att denna typ av "bollar" går att frysa in och då kan man ta en med ojämna mellanrum.

Länk till inlägg

Om man inte har metabola problem tror jag det är ok med en Coltingboll då och då. Älskar dadlar, de kommer att testat framåt hösten, när viktbalans skall uppnås. Tror att denna typ av "bollar" går att frysa in och då kan man ta en med ojämna mellanrum.

Jo precis och det bästa med att gå på kafe är att det är lätt att bara köpa en och då blir det inte så mycket. Gör man en sats hemma blir det lätt farligt!  :P

Länk till inlägg

Chokladbollar:

smör, kakao, kokosflingor och finhackade nötter, kanske smaksatta med lakritspulver, eller chili, eller kaffe?

Rulla sedan i kokos.

Inget sötningsmedel, väldigt få kh.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Keso + vispad grädde + hallon (gärna lite småfrysta) är mumma! Jag har ju inte blivit botad från fikakulturen och skulle gärna emellanåt mumsa i mig nåt chokladigt till kaffet. Små bitar 86% choklad vore ju najs, men även en LCHF-chokladboll skulle jag gärna välja om det fanns. Dock har jag inget recept, men det ska finnas att googla fram. Dock har jag inte testat nån sån, så jag vet inte om de smakar bra. =) Osötad vispad grädde att ha i kaffet vill jag ju absolut ha på café, så det står överst på önskelistan! 

Länk till inlägg

Chokladbollar:

smör, kakao, kokosflingor och finhackade nötter, kanske smaksatta med lakritspulver, eller chili, eller kaffe?

Rulla sedan i kokos.

Inget sötningsmedel, väldigt få kh.

Okej, vi borde testa oss fram till det ultimata receptet! Jag tycker coltingbollar har för många ingredienser som jag vanligen inte använder för att vara praktiskt att göra själv. Blir lite dyrt att köpa allt som man sen använder väldigt sällan (skulle man använda det ofta ligger man ju illa till!). 

Hade en ide angående chokladbollar: det borde gå att använda mandelsmör eller hur? Det har bara 3-4 kh/100 gr tror jag och om man använder det istället för smör och nötter så kanske det blir superbra. Vad tror ni?

Kanske 2 dl nötter (mandel, pekan, valnötter), 0.5 dl kokosflingor, 0.5 dl mandelsmör, 2 msk kakao, 0.5 msk kanel?

• Gilla 2
Länk till inlägg

Nu har jag testat Coltingbollarna. Kanongoda! Skyndade mig att bjuda hem storbarnen så jag inte skulle äta upp allt själv. ;-) Jag ska lämna receptet till mitt favoritcafé och hoppas att de börjar sälja såna. Man fikar ju inte så ofta där, nån gång i månaden kanske, så då skulle en coltingboll sitta fint. =)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Nu har jag testat Coltingbollarna. Kanongoda! Skyndade mig att bjuda hem storbarnen så jag inte skulle äta upp allt själv. ;-) Jag ska lämna receptet till mitt favoritcafé och hoppas att de börjar sälja såna. Man fikar ju inte så ofta där, nån gång i månaden kanske, så då skulle en coltingboll sitta fint. =)

Dom är jättegoda och de flesta kaffeer borde kunna sälja dem tycker jag. 

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag brukar inte baka så ofta, då det är så svårt att bara äta lite... Men denna tårta gjorde jag en gång när min mamma fyllde, och tog Anneths tips om att ha lime i smörkrämen. Jag hade kunnat ta mer lime minns jag, och kanske mindre sötning.

God var den, tyckte alla som smakade. Bara jag som LCHF'ade, men minst en sockerråtta provade och tyckte också att den var god.

http://givememycoffee.wordpress.com/2011/06/12/mandeltarta-a-la-mariann/

Jag tycker att den påminner om Zuleikatårta, som var en av mina favoritbakverk medan jag fortfarande åt socker och mjöl.

Länk till inlägg