Jump to content

Skulle vara intressant med kommentarer kring denna artikel

MKJ

Recommended Posts

Move over Mediterranean—a vegetarian diet is equally good for health

Most doctors and nutrition experts I interview for the Harvard Health Letter tell me that the evidence points to a Mediterranean diet as the very best for our health. But there’s another diet that appears to be equally good: a vegetarian diet.

Hela artikeln

http://www.health.harvard.edu/blog/move-over-mediterranean-a-vegetarian-diet-is-equally-good-for-health-201306056352

Jag har ingen bestämd åsikt utan är bara allmänt intresserad. Skulle vara intressant med era kommentarer.

Joo.. så är det.. det kan vi slå fast som oomkullrunkelig sanning.. bara att hålla med!

Grejen är väl vad man håller med om, tex om vad en medelhavsdiet består utav, och likaså vad en vegetarisk diet är för något!

Som du vet så kan man både vara vegetarian och äta medelhavskost på LCHF!!

Såå.. då handlar det ju om något helt annat eller hur?

Och så kommer man till pudelns kärna.. det visar sig nämligen att det finns en stark samvariation mellan att vara mån om sin hälsa/välja att äta en hälsosam kost.. och långsiktig utveckling av hälsan!

Att inte vara hälsomedveten och leva av snabbköpsdieten verkar hur som helst inte särskildt nyttigt!

• Like 1

Jag hinner inte läsa artikeln nu, men en omedelbar reflektion är att definitionen av "nonvegetarians" förmodligen är folk som äter en någorlunda standard västkost, dvs med stora inslag av spannmål, legymer, mejeriprodukter, omega-6-oljor vilka ju i sig orsakar diverse folkhälsoproblem. Så ja, när man jämför två eller flera "dåliga" koster, så kan de alla vara dåliga, men man kan karaktärisera den minst dåliga som "bäst" om man vill. Kalla det retorik, men det är nog främst brist på evolutionärt perspektiv i forskningen som hindrar tanken.

• Like 1

@Zepp: Håller helt med. Och vad är en vegetarisk diet? Vissa liberala vegetarianer äter ju mejeriprodukter och även ägg och fisk! Då kan det ju bli hur bra som helst. En strikt vegan har det nog lite svårare.

Men jag tror att homo sapiens tål en hel del. Om man vore vegan och gjorde enstaka avteg med en fisk eller något ägg ibland så skulle det bli ganska bra det också.

Jag retar sällan upp mig, men just på ordet medelhavskost retar jag upp mig. Precis som Zepp nämner, vad är det? Man verkar ha missat att medelhavet är omgivet av ganska många olika länder med en del skiftningar i matkulturen. Man påstår gärna att man äter lite mättat fett där, men stämmer verkligen det. Visst, det används mängder med olivolja, men även smör i vissa länder. Lammkött är heller inte det magraste man kan äta, ost i massor och gärna smördrypande bakverk till exempel.

Men det är sällan man ser en matportion vid medelhavet där majoriteten av maten på tallriken utgörs av kolhydrater, bortsett från grönsaker.

Ja okej då, pasta och pizza :) förståss.

• Like 1

Enligt wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Mediterranean_diet så menar man följande med medelhavskost:

"The Mediterranean diet is a modern nutritional recommendation inspired by the traditional dietary patterns of southern ItalyGreece, and Spain[1][2] The principal aspects of this diet include proportionally high consumption of olive oillegumesunrefined cerealsfruits, and vegetables, moderate to high consumption of fish, moderate consumption of dairy products (mostly as cheese and yogurt), moderate wine consumption, and low consumption of meat and meat products."

Sedan skriver de att denna diet inte är särskilt vanlig i dessa länder: "Despite its name, this diet is not typical of all Mediterranean cuisine."

Och så kommer man till pudelns kärna.. det visar sig nämligen att det finns en stark samvariation mellan att vara mån om sin hälsa/välja att äta en hälsosam kost.. och långsiktig utveckling av hälsan!

Just precis! Faran med slutsatser angående kausalitet ur epidemiologiska undersökningar i ett nötskal.

Det som räddade mig receptmässigt på mat när jag började med LCHF var just Grekiska recept. Kött, fisk, kyckling, grönsaker, fetaost, halomiost, olika röror som tsatsiki och att det var mycket fett med i recepten, och då inte bara olivolja utan även smör :)

• Like 3

Sen så.. det var Ancel Keys som upfann Medelhavskosten!

Under kriget och under okupationen därefter så noterade han vad de svältande Italienarna och Kretensarna åt.. och drog slutsatsen att det var denna kost som var deras ursprungliga och låg som bas för deras hälsa!

Besviken blev han dock när han senare återkom och de återgått till en mer normal kost, som var allt annat än fettsnål!

Fransmännen äter rätt mycket mättat fett och dricker en del vin.. och har väldigt lite problem med kärlsjukdommar!

Senast jag kollade en karta så låg Frankrike vid Medelhavet!?

• Like 2

Sen så.. det var Ancel Keys som upfann Medelhavskosten!

Under kriget och under okupationen därefter så noterade han vad de svältande Italienarna och Kretensarna åt.. och drog slutsatsen att det var denna kost som var deras ursprunliga och låg som bas för deras hälsa!

Besviken blev han dock när han senare återkom och de återgått till en mer normal kost, som var allt annat än fettsnål!

Fransmännen äter rätt mycket mättat fett och dricker en del vin.. och har väldigt lite problem med kärlsjukdommar!

Senast jag kollade en karta så låg Frankrike vid Medelhavet!?

Endast södra Frankrike ligger vid Medelhavet och där har man en annnorlunda mat kultur än i norra Frankrike.

Man har olika kost i Italiens alla regioner oxå, samt i Greklands!

Samt att kosten skiljer sig radikalt runt hela Medelhavet, altifrån som sagt södra Frankrike/östliga Spanien, Mellanöstern; Nordafrika!

Såå.. vad består egentligen en medelhavskost utav??

Det intressanta är oxå att effekten av en sådan kost avtar med avståndet till Medelhavet.. dvs äter man på det viset.. men bor långt från Medelhavet så har det inte samma hälsosamma effekt!

Utan då visar det sig ofta att en lokal ursprunglig diet från närodlade/uppfödda matvaror är bättre!? :huh:

"Få forskare tvivlar längre på nyttan av den traditionella medelhavskost som förr åts på delar av Kreta och södra Italien. Men de har förbryllats av att den skyddande effekten mot en lång rad sjukdomar visat sig vara störst i just Medelhavsländerna men avklingat något längre norrut."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/husmanskost-nyttigare-an-medelhavsdiet_351210.svd

Såå.. min konklution är snarare att en kost på lokala närodlade/uppfödda ekologiska livsmedel enligt årstid och tradition är hälsosammare än snabbköpsdieter av all chateringar!

Dvs det är matkulisserna i matvaruaffärena som är problemet, de ser nästan ut som mat, och smakar nästan som mat, men är renons på den näring vi behöver!

Sen så är det heller ingen hälsomässig fördel att vi bytt ut potatis och rotfrukter mot mellanmålsprodukter, med allt mer socker!

Pasta har länge varit bas i den italienska mathaallningen, särskilt i Syditalien. Gaar vi längre tillbaka i tiden, till romarriket, daa det aatminstone fanns förutsättningar för en likartad matkultur runt Medelhavet, saa saag en normal lunch ut enligt följande: Jäst bröd, bakat paa vete, doppas i olivolja och äts tillsammans med faarost och aarstidens frukt. Till detta dricks vin utspätt med vatten. Basen i kosthaallet var brödet. Spannmaal har alltsaa spelat en viktig roll i kosthaallet runt Medelhavet.

Spannmål har mer eller mindre varit basen i födan sedan jordbruket infördes.. lite olika spannmål i olika delar av världen!

Spannmål är mer eller mindre själva ursprunget till jordbruket, har jag för mig!

Som livsmedel som kan lagras har det sedan förändrat hela vår civilisation, då de som hade makt att förfoga över lagren kunde koncentrera sin makt och göra andra bereonde av dem.

Invånare i staden Rom hade rätt till fritt spannmål, det var så de bands till makten.

Innan de lärde sig använda jäst, så surdegsbakades brödet!

De romerska armeerna drevs till stora delar på korngröt!

Ja, men det surdegsbakade brödet spelade inte samma roll utan det var gröten som var viktig. Har du ocksaa läst klassisk fornkunskap vid universitet?

För vikingatidens människor i norden spelade inte spannmaal samma roll som senare. Man aat ojäst bröd, närmast liknande mjukt tunnnbröd som utfyllnad till maten. Med medeltiden kom konsten att jäsa bröd och bröd och spannmaal fick därmed en större betydelse i norden. Medelhavskosten kom till norden med munkar och präster. Medelhavskosten betyder här att spannmaal blev en viktigare del av den dgaliga födan.

• Like 1

Det är väl som det alltid är i sådan här diskutioner att man åt si och så här o där vid den o den tiden!

Olika mäniskor åt olika saker i samma länder.. spannmål var ofta den fattiges enda föda!

Plebejerna i Rom hölls i schack med bröd och skådespel.. och det är inget talesätt!

Sen så.. bröd är stekt gröt!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%B6dets_historia

I Sverige så var man oftast självägande bönder, och jakt/fiske och samlande var en stor del av livsmedelsförsörjningen långt upp i tiderna.

Kostc3.gif

http://www.forntidateknik.z.se/IFT/mat/harjulf.htm

Den här diskussionen verkar ha spårat ur lite? Det spelar ingen som helst roll vad den riktiga medelhavskosten förr var, eller nu. Det är helt orelaterat till vad man menar med medelhavskost i detta sammanhanget. Definitionen på den kosten är just det som Keys ansåg att man åt vid just den tiden i det området. Det är den kosten man gör forskning på etc.

• Like 1

Den här diskussionen verkar ha spårat ur lite? Det spelar ingen som helst roll vad den riktiga medelhavskosten förr var, eller nu. Det är helt orelaterat till vad man menar med medelhavskost i detta sammanhanget. Definitionen på den kosten är just det som Keys ansåg att man åt vid just den tiden i det området. Det är den kosten man gör forskning på etc.

Men jag tycker den är intressant. Två pålästa personer som utbyter historiska funderingar, vill jag gärna läsa mer av  :) .

• Like 1

Dessutom handlade rubriken om vegetarisk mat.