Jump to content

Frukostfråga!

Guest Uffe

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar två saker som jag inte kunnat läsa mig till:

1. Onaka: Är det bra som frukostmål? Det är ju inte mycket kolhydrater i den, men eftersom jag läst att mjölkprodukter inte är så bra så undrar jag över detta. (jag tar faktiskt lite fiberhavregryn, linfrön och psylliumfrön i Onakan för att fylla ut med).

2. Kaffe: Påverkar det upptaget av viktiga näringsämnen negativt på något sätt?

Mvh

Uffe

1. Om laktosinnehållet inte besvärar dig, så skulle jag i filmjölk bara vara bekymrad för innehållet av proteiner, som ju är utvecklade för att få kalvar att växa på ett optimalt sätt, men som eventuellt kan göra skada i människokroppar. Ägg är däremot oproblematiskt för människor och kan varieras i det oändliga.

2. Jag har nu studerat kost i relation till mänsklig hälsa/ohälsa i drygt ett år och inte funnit något som skrämmer för kaffe. Tvärtom verkar det kunna göra viss nytta i rimliga mängder, typ ett par tre koppar om dagen.

• Like 1

Vet ej om detta frukosttips hör hemma i denna tråd ?Men

Arla Turkisk Meze Matyoghurt på tetra 1L 10% fett äter jag  .Egen mysli på pumpakärnor,linfrö,solrosfrö och kokosflingor.lite grädde och lite keso rör om .mycket god och mättande.I bland lyxar jag till det och byter ut myslin mot 5-6 hallon.

sedan 3st skivor gräddost på sidan för att få upp proteinet över dagen Detta mest om jag planerat för mindre protein under lunch och middag. ,ibland på en paprika-macka,(man skär paprika i 4 bitar på höjden så den blir som 4 små smörgåsar.)

1. Om laktosinnehållet inte besvärar dig, så skulle jag i filmjölk bara vara bekymrad för innehållet av proteiner, som ju är utvecklade för att få kalvar att växa på ett optimalt sätt, men som eventuellt kan göra skada i människokroppar. Ägg är däremot oproblematiskt för människor och kan varieras i det oändliga.

2. Jag har nu studerat kost i relation till mänsklig hälsa/ohälsa i drygt ett år och inte funnit något som skrämmer för kaffe. Tvärtom verkar det kunna göra viss nytta i rimliga mängder, typ ett par tre koppar om dagen.

Hej Kjell

Har du någon referens för att proteiner från komjölk kan vara farligt, inte för att jag misstror dig utan för att jag är intresserad av att läsa och förstå själv  :)

Mvh

Till Kjell Granelli: Berätta gärna vad du kommit fram till om kaffets effekter. Det är ett intressant tema där jag har hört och läst allt möjligt utan att egentligen "veta" om det är okej eller inte. Jag dricker omkring 3 koppar dagligen och det är en av mina guldgrejer i vardagen som jag gärna vill behålla. 

Hej Maslo - det kan se ut så här http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17110637, studien visade ingen förhöjd risk för hjärtinfarkt och en liten tendens att måttligt drickande skulle kunna vara bra. Det finns tydligen också mycket antioxidanter i kaffe, vilket kan vara bra, men det finns det i mycket annat också plus att kroppen själv kan tillverka antioxidanter. Jag tänker fortsätta med några koppar om dagen, vi kan ju sända varandra en tanke när vi njuter klunkarna :)

Hej Kjell

Har du någon referens för att proteiner från komjölk kan vara farligt, inte för att jag misstror dig utan för att jag är intresserad av att läsa och förstå själv  :)

Mvh

Böcker som beskriver detta på ett bra sätt är Staffan Lindebergs "Food And Western Desease" samt Loren Cordains "The Paleo Answer". I Lindebergs bok är tänkbara konsekvenser av mjölkproteiner uppdelade på olika sjukdomsområden, medan Cordain har ett helt kapitel om mejeriprodukter. (Både säger i intervjuer t.ex. med Doc att de feta mejeriprodukterna kan vara ok att äta!). Cordain uttrycker sig klart när han konstaterar att mjölk är filtrerat ko-blod, avsett att ge kalvarna det som behövs för god tillväxt. Där finns således ett batteri med olika tillväxthormoner, ett med steroidhormoner plus diverse olika bioaktiva proteiner och peptider. Specifikt skriver Cordain att antikroppar mot ko-insulin i människans blodbana samvarierar med ökad risk för diabetes 1 samt att tillväxthormon IGF-1 hjälper inte bara friska vävnader växa utan även cancer. Både Lindeberg och Cordain har många referenser till sina källor.

Alltså, magra mejeriprodukter (under 30% eller så) gör mig mycket orolig...

Om det är den här du menar så är jag mest skeptisk till att det är ju nästan inget i den:

http://www.arla.se/Default____17791.aspx?SelectedMenuItem=7310865071552&product=Onaka+1%2c5%25

Energivärde 200 kJ/45 kcal,

Protein 3,5 g,

Kolhydrat 4 g, varav sockerarter 4 g,

Fett 1,5 g, varav mättat fett 1 g,

Man måste alltid väga kolhydratinnehållet gentemot mängden i övrigt man får i sig. 45 kcal är väldigt lite energi för den mängden kolhydrater. Ponera att du äter 3 dl (vilket motsvarar ungefär 300 gram), då får du i dig:

Energi: 135 kcal

Protein: 10.5 g

Kolhydrat: 12 g

Fett: 4.5 g

Även om du kombinerar med lite fågelmat så är det ju verkligen inte mycket att hurra för ur ett näringsperspektiv (eller ett LCHF-perspektiv). Ditt energibehov vet ju bara du men för att exemplifiera med vad jag brukar äta så klipper jag ut ett exempel ur min egen matdagbok. Har inte fört bok sedan 22/12 och det här är vad jag åt på morgonen:

Livsmedel, Protein, Kolhydrat, Fett, Energi

Ägg (4st, 260g), 31.2, 3.6, 26.3, 380

Bacon ICA (140 gram), 16.8, 1, 25.2, 294

Smör (25 g), 0.125, 0.125, 20.5, 180

Och så till kaffet:

Grädde (0.5 dl), 1, 1.5, 20, 190

Lindt 90% (10 g), 49.6, 1.4, 5.5, 58

TOTAL, 49.6, 7.6, 97.5, 1102

Igen, jämfört med Onaka + fågelmat:

10.5, 12, 4.5, 135

1/5 av proteinet

Nästan dubbelt med kolhydrater

1/20 av fettet

1/8 av energin

Igen, ditt energibehov är kanske inte som mitt men även om vi halverar det jag stoppar i mig så ligger jag mycket bättre till ur ett näringsperspektiv. Och smakmässigt så inbillar jag mig att det är en viss skillnad också... Det är ju en viktig styrka i LCHF-kost som man ska ta till vara på.

Sneglar man enbart på kolhydratinnehållet i jämförelse med energiditot så går nog tyvärr Onaka bort. Självklart kan du du nöja dig med 1 dl Onaka och komplettera med något annat också.

Överhuvudtaget är det ganska mycket "dolda" kolhydrater i mejeriprodukter. De kan se "bra" ut på pappret men då man förmodligen sällan äter mindre än 2dl (ca 200g?) per frukost så är man bara där uppe på ganska många gram kolhydrater. Minst 5-10. För mig hamnar jag direkt över mitt mål på max 5g per dag. Om man envisas med att "bara" äta 1 dl så känns det så lite så då kan man ju lika gärna låta bli helt för den dl försvinner ju från tallriken bara genom att titta på den...

Överhuvudtaget är det ganska mycket "dolda" kolhydrater i mejeriprodukter. De kan se "bra" ut på pappret men då man förmodligen sällan äter mindre än 2dl (ca 200g?) per frukost så är man bara där uppe på ganska många gram kolhydrater. Minst 5-10. För mig hamnar jag direkt över mitt mål på max 5g per dag. Om man envisas med att "bara" äta 1 dl så känns det så lite så då kan man ju lika gärna låta bli helt för den dl försvinner ju från tallriken bara genom att titta på den...

Oj, äter du bara 5 g kolhydrater/dag? Det kan inte vara helt enkelt att lyckas med med tanke på att de uppenbarar ju sig lite överallt? Det blir långt mer restriktivt också... Hur kommer det sig att du valt ett så lågt intag?

Håller i övrigt med. Jag konsumerar en del grädde och lite mjölk men i övrigt är det snålt just för att det snabbt rusar iväg vad gäller mängden kolhydrater.

I långa perioder ligger jag mellan 1 och 3 g per dag. Då blir det i princip inga grönsaker alls. Det är inte för att hålla nere kolhydraterna utan för att jag helt enkelt inte "känner för grönsaker"... Det har bara blivit så...

Det där med inte "känner för grönsaker" kan jag identifiera mig med. Jag misstänker att kroppen inte bara ställer om det energibiokemiskt utan även sådant som smaksinne påverkas. Några exempel:

- Jag har "alltid" gillat sötsaker. Jag har inte haft en tanke på sådant sedan jag började äta så här på det där sugande/längtande viset jag kunde ha förut. Jag blir heller inte sugen av att vistas i miljöer där det finns.

- På motsatt sätt har jag fått en radikalt förändrad syn på fett. Jag kan exempelvis ibland få för mig att äta en bit smör och uppskatta det. Tidigare hade i det närmaste äcklat mig.

- Vid ett tillfälle så experimenterade jag med kolhydratladdning och ätardagar och åt då rätt rejält med kolhydrater under några måltider. Det tog efter detta några veckor innan jag slutade ha kväljningar av att se vissa grönsaker! Då har jag ändå "alltid" tyckt om de flesta grönsaker...men sallader och liknande var under den här efterperioden helt omöjliga att äta. Numera äter jag grönsaker främst i grytor av allehanda slag. Gillar smaken i köttbaserade rätter som jag antingen har grädde eller kokosmjölk i och då blir det allt från paprika, morot, broccoli till blomkål. Men i övrigt är det inte mycket intag av detta. Vi får se om jag ska ge mig på en tonfisksallad någon dag. Ska försöka börja där bara för att inte begränsa variationsmöjligheterna.

Fortfarande lite konfunderad över kolhydratintaget där... Vet du vad du ligger på för energiintag? Jag sitter och funderar på att även väldigt ideala matvaror som kött, ägg och liknande har ju kolhydratnivåer som tenderar överstiga den där lilla mängden om man inte äter som en bofink. :) (Och det gör man ju sällan på LCHF. Troligare äter man även bofinken...)

Även om jag inte äter så mycket "grönsaker" nu så är det ändå mer än innan LCHF. Jag är lite av en perioder. Just nu är det vitkål som gäller och då och då blir det spenat. Aldrig saker som sallad (förutom vid luncher med jobbet då det sällan finns andra grönsaker). Jag köper aldrig hem sallad, gurka tomater eller sånt. Bara lite paprika men då till såser eller röror.

Blomkål föråt jag mig på första halvåret på LCHF.

Rent smör kan jag definitivt äta "rent". Det blir ofta en stor klick till stekpannan och en liten klick till munnen. Vitlökssmör kan jag äta som "godis".

Jag har näringsintag för varje dag från 22 februari 2010. Jag ligger ohyggligt sällan under 75% från fett och 20% från protein. Snittet på 1029 dagar är 75,3% från fett. Lägsta värdet är 27,6% och högsta är 90,0%. Jag har inte lyckats förstå hur "numbers" räknar median... Får felmeddelande hela tiden men jag ska titta på det vid tillfälle... Jag ska se om jag får tid att "nummerkrunsha" lite nästa vecka. Eventuell statistik hamnar då på min blog. Där kan man varje dag se "exakt"vad jag får i mig vad gäller näringsvärden. Både siffror och tårtor...

• Like 1

Tackar för alla bra svar, inte minst Tiny Tom :-)

Suck....Onakan åker all världens väg och jag får väl gå upp och göra omelett på morgonen istället.

Jag är ju rätt ny i det här med LCHF, men är helt såld när det gäller argumenten FÖR LCHF.

TIPS: Läs gärna boken "Forskningsfusket" av Ralf Sundberg. Där får ni bakgrunden till varför vi

lurats sen 50-60-talet att det är farligt med fett, vilket lett fram till dom kostråd med mycket

kolhydrater och mindre fett vi förväntas följa idag.

- En orgie i fuskrapporter, köpta forskare, indoktrinerade läkare och dietister, storföretag som

MC Donalds, Coca Cola, Pfizer, Livsmedelsverket, Sockerbolaget m.m. som ligger bakom många

s.k. studier där resultaten riktats utefter deras intressen (att tjäna pengar!).

Den boken borde vara som bibeln för LCHF:are :-)

Happy reading!

Uffe

Hej!

Jag undrar två saker som jag inte kunnat läsa mig till:

1. Onaka: Är det bra som frukostmål? Det är ju inte mycket kolhydrater i den, men eftersom jag läst att mjölkprodukter inte är så bra så undrar jag över detta. (jag tar faktiskt lite fiberhavregryn, linfrön och psylliumfrön i Onakan för att fylla ut med).

2. Kaffe: Påverkar det upptaget av viktiga näringsämnen negativt på något sätt?

Mvh

Uffe

1. Inte jättedåligt möjligtvis, men bra är att ta i. Tyvärr idag så får kossor inte leva naturligt, de insemineras innan de hinner ta hand som sin kalv och får ofta äta kraftfoder etc. Följden blir att mjölken vi dricker innehåller höga halter IGF-1 och många andra ämnen som påverkar oss. För oss killar är det extra negativt:

http://traningslara.se/mjolk-och-prostatacancer-vad-vet-man/

2. Kaffe är inte heller bra, även om det är av de lindrigare sakerna man kan unna sig. Koffein är ett insektsgift som sätter kroppen ur balans, när kroppen rättar till balansen upplever vi att vi blir pigga. Nackdelarna är främst att minnesförmågan och hjärnhälsan försämras på lång sikt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Effect_of_caffeine_on_memory#Long-term_memory

Även om du läser att någon studie visat något för/emot betyder inte det att man kan tolka studien studien just så. Man får välja och vraka bland studier som faktiskt har potential att visa något. Det krävs att studier är interventionsstudier för att något överhuvudtaget ska kunna visas.