Penilla Posted June 7, 2013 Share Posted June 7, 2013 Idag är jag inne på min femte dag med lchf (jippie) och just idag märker jag att jag ätit för lite fett - men då slog mig tanken, vad händer om jag äter för mycket fett? Skulle det kunna vara dåligt för min hälsa och för viktnedgången? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 7, 2013 Share Posted June 7, 2013 Äter du för mycket fett blir du väldigt mätt, mår dåligt och vill inte äta igen på väldigt många timmar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Posted June 7, 2013 Share Posted June 7, 2013 Jag har aldrig känt att jag har ätit för mycket fett. Ibland har man ju ätardagar, där man bara trycka i sig det ena eller det andra. Men trots det, hände inget konstigt. Däremot har ju vikten stått still när jag har gjort det. Dock tror jag att så länge man håller nere på kolhydraterna så är det väldigt svårt att gå upp det man har gått ner. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted June 7, 2013 Share Posted June 7, 2013 Idag är jag inne på min femte dag med lchf (jippie) och just idag märker jag att jag ätit för lite fett - men då slog mig tanken, vad händer om jag äter för mycket fett? Skulle det kunna vara dåligt för min hälsa och för viktnedgången? Här är en kille som just försöker äta för mycket av LCHF-kosten (5000 kalorier/dag i 21 dagar) som experiment. Se vad som händer! http://www.youtube.com/watch?v=ZdfU0PPsvy4&list=PLZvITiygC4TbAMvSyTnG8d1fogchxlJTP&index=19 Och jag har hört liknande "tester" här på forumet, att folk medvetet försöka överäta fett. Det verkar inte gå. Extraenergin går ut i toan och andra kroppsfunktioner, kroppsvärme mm. Men det är nog viktigt att välja rätt fett. KD skriver att vissa kan vara extra känsliga för grädde. Det spelar förmodligen också stor roll om du kör strikt eller liberal LCHF. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted June 7, 2013 Share Posted June 7, 2013 Omega-6 bör du vara lite försiktigare med dock, det är inte bra om kroppen får för mycket omega-6 i förhållande till omega-3! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Penilla Posted June 7, 2013 Author Share Posted June 7, 2013 Jag har aldrig känt att jag har ätit för mycket fett. Ibland har man ju ätardagar, där man bara trycka i sig det ena eller det andra. Men trots det, hände inget konstigt. Däremot har ju vikten stått still när jag har gjort det. Dock tror jag att så länge man håller nere på kolhydraterna så är det väldigt svårt att gå upp det man har gått ner. Vad menar du med "ätardagar" (allt möjligt eller inom lchf??) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Posted June 7, 2013 Share Posted June 7, 2013 Vad menar du med "ätardagar" (allt möjligt eller inom lchf??) Inom LCHF. Det blir alltså väldigt mycket mat vissa dagar utan särskilt anledning (eller jag vet åtminstone inte varför). I övrigt får man dock mycket bättre mättnadskänsla med LCHF, det gäller bara lyssna ordentligt. Så man lär sig också hur mycket fett kroppen vill ha. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts