Jump to content

Besviken på svensk mataffär

Bitteusa

Recommended Posts

Jag är just nu på mitt årliga besök i Sverige och det är första besöket sedan jag lade om till LCHF för ca ett år sedan. (Boende i USA sedan 24 år). Jag följer Kostdoktorn, Forumet, LCHF-tidningen och andra bloggar slaviskt och hade liksom fått för mig att Sverige och svenska mataffärer var LCHFs och den ekologiska matens förlovade land. Var idag och handlade i en mycket fin, och vad jag trodde välsorterad ICA affär i en av Stockholm förorter. Möttes av en mycket stor frukt- och grönsaksavdelning och letade förgäves efter den organiska avdelningen, eller som jag fick lära mig när jag frågade, ekologiska avdelningen. Den vänliga damen jag frågade lotsade fram mej till en hörna av avdelningen där det låg några inplastade broccolibuketter, några zuccinis samt ingefärsrötter och med ett beklagande svarade hon att det var allt de hade som var ekologiskt! Frågade sen efter kött från gräsuppfödda kor, nix, ingenting, kyckling från "free range" kycklingar, samma svar. Gick igenom alla majonnäsburkar och tuber, alla innehöll socker! Fanns inget organiskt, förlåt ekologiskt!

Rafsade till slut ner i vagnen vad jag behövde utan att läsa etiketter och åkte besviken hem. Så nu undrar jag, är ICA i allmänhet en dålig dålig affär när det gäller att hitta bra ekologiska produkter eller är det bara denna affär som visar detta bristande sortiment? Vart skall jag gå för att hitta ekologiskt? Små specialaffärer på Söder?? I USA,måste jag säga, är utbudet av denna typ av varor betydligt större. I min närmaste mataffär hittar jag de flesta grönsaker, inklusive champinjoner organiska. Gräsuppfödd köttfärs och kycklingkött från free range utan antibiotika och annat krafs hittar jag där. Svårt dock att hitta helt kött från gräsuppfödda kor, vilket får mej att undra var man gör av resten av köttet, köttfärs från gräsuppfött är inga problem att hitta.

Nu har jag två veckor på mej att hitta en bättre butik, någon som har ett förslag?

ICA har väl sitt eget märke "I love eco" har jag för mig, men olika butiker tar in olika produkter, kolla i en annan ICA ju större detso bättre skulle jag tro, du har ändå tur som har "hela" Stockholm att vraka i jag bor i Norrland här är det lite svårare men på det stora ICA här så kan man köpa gräsuppfött nötkött, har tyvärr aldrig i någon affär sett att de finns ekologiskt/gräsuppfött griskött :-(

Coop har Änglamark eco.

Det var trevligt att höra en annan bild av USA, det som jag läst tidigare så var det svårt att äta enligt LCHF där, men det är klart landet är ju enormt stort.  :)

Tyvärr lämnar utbudet av ekologiskt mycket övrigt att önska, i de allra flesta mataffärer. Efterfrågan är väl helt enkelt inte tillräckligt stor. Riktigt stora matbutiker brukar ha bättre sortiment. Vet ju inte var i Stockholm du befinner dig, men Daglivs vid Fridhemsplan och City Gross Bromma har bra utbud av eko och lchf.

I Sverige köper man handla direkt från bonden på gårdsbutiker (fast inte alla gårdsbutiker har ekologiska varor/gräsbeteskött). Det finns i vissa delar av Sverige nätverk med köttbönder som säljer kött i köttlådor som kan skickas eller så köper man i speciella butiker.

Nej, det är tyvärr inte så enkelt med ekologiska varor i Sverige! Man måste hitta sina leverantörer.

• Like 1

Det finns inget gräsbetat kött i butikerna i Stockholm vad jag vet. Det finns dock KRAV kött, men det är något annat. Den enda affär som säljer gräsbetat kött är 8T8 på mariatorget. Vad gäller ekologiska grönsaker är utbudet magert men lök, morötter, paprika, champinjoner, sallad och tomater brukar finnas i de större affärerna, men det varierar väldigt från affär till affär. Vi har inget som de fantastiska ekologiska affärerna som finns i USA tyvärr. Några affärer har Kung Markattas varor (tex Ica Maxi) och dom är ekologiska och krav och fair-trade, men det är mest nötter, oljor osv.

PS. Jag brukar köpa KRAV lax för den är odlad utan antibiotika.

I Sverige har vi nåt som heter vinter. Då kan inte kor gå på bete utan de får äta hö eller ensilage. Därför blir det inte gräsbetat kött. KRAV kräver längre betesperiod och i övrigt en större andel grovfoder.

I Sverige har vi nåt som heter vinter. Då kan inte kor gå på bete utan de får äta hö eller ensilage. Därför blir det inte gräsbetat kött. KRAV kräver längre betesperiod och i övrigt en större andel grovfoder.

gröna gårdar är en samling av gårdar i sverige som driver försäljning av gräsbetat kött men i Stockholm måste man beställa för att köpa hos dem. Man hämtar ut köttet (dom levererar ungefär en gång i månaden) på Kajsa Warg söder. Jag visste inte att dom säljer sådant kött som permanent sortiment.

All mat är organisk Bitteusa. finns inte så mycket energi i oorganisk mat :P.

Tyvärr har inte vanliga matbutiker hängt med så mycket än, men det kommer mer och mer.

Ekologiskt blir organic på engelska, kan låta konstigt i svenska öron.

Det finns köttdjur som går ute året om i Sverige. Många raser är härdiga och tål mycket väl att gå ute även i sträng kyla. Och fodret hö är fortfarande gräs, ensilage är konserverat gräs, som fortfarande är så nära man kan komma den naturliga födan för djuren och det är dem vi kallar för gräsbetande djur Det är stor stor skillnad mot att djuren ges spannmål och kraftfoder. Dessutom blir deras miljöpåverkan ett nollsummespel.

• Like 1

ICA har väl sitt eget märke "I love eco" har jag för mig, men olika butiker tar in olika produkter, kolla i en annan ICA ju större detso bättre skulle jag tro, du har ändå tur som har "hela" Stockholm att vraka i jag bor i Norrland här är det lite svårare men på det stora ICA här så kan man köpa gräsuppfött nötkött, har tyvärr aldrig i någon affär sett att de finns ekologiskt/gräsuppfött griskött :-(

Coop har Änglamark eco.

Det var trevligt att höra en annan bild av USA, det som jag läst tidigare så var det svårt att äta enligt LCHF där, men det är klart landet är ju enormt stort.  :)

Hittade vispgrädde med namnet EKO, visste inte attvdet var ICAs eget mörke!

I Sverige köper man handla direkt från bonden på gårdsbutiker (fast inte alla gårdsbutiker har ekologiska varor/gräsbeteskött). Det finns i vissa delar av Sverige nätverk med köttbönder som säljer kött i köttlådor som kan skickas eller så köper man i speciella butiker.

Nej, det är tyvärr inte så enkelt med ekologiska varor i Sverige! Man måste hitta sina leverantörer.

Helt kött har jag också svårt att få tag i, medan gräsuppfött köttfärs kan jag hitta i de flesta butiker. Hur är det med vildfångad lax, kan man hitta det och var? Sockeye, vet ej vad den heter på svenska, men den är magrare och mycket rödare än den odlade laxen och framför allt nyttigare! Den har jag inga problem att hitta.

Jo det vet jag, men trådskaparen ville ju gärna få det till att det borde kallas organiskt :).

Nejdå, det vill jag inte alls, ekologiskt låter bara lite konstigt i mina amerikaniserade öron! Trodde att ordet organiskt var gångbart också. Man ser och hör amerikanska ord och uttryck överallt, så det är inte lätt att veta vad som är gångbart eller inte!

Känner till det, jag är uppfödd i Stockholm. Bor i Illinois där vi har minst lika mycket vinter som här. Jag köper mitt gräsuppfödda kött från en gård i närheten av där jag bor. Deras djur, både kor, gris och höns går ute större delen av året. Är inte helt säker på vad de äter på vintern, skall ta reda på det.

Eh.. det finns om man bemödar sig att kryssa mellan hyllorna.. och det mesta som kan betraktas som LCHF ligger på färskvaruhyllorna, antingen som kravmärkt eller som ekologiskt!

Vi som äter LCHF har ju lärt oss att hitta det vi vill och handla en del från speciella uppfödare/försäjlningsställen!

Sen så.. mycket av det som är ekologiskt är rena skiten för oss, ekologiskt spannmål.. eller djur uppfödda på ekologiskt spannmål!

Såå.. det gäller att se förbi allt vad ekologiskt heter och se vidare på hur odling och uppfödning ger bästa maten, ur vårt perspektiv!

Skulle inte förvåna mig alls om de kommer med djur uppfödda på ekologisk soya.. men jag tänker inte köpa det ändå!

Sen så.. vi har ju Gröna Gårdar som ett lite mer storskaligt exempel på rätt uppfödning.. de råkar egentligen sammanfalla med våra värderingar.. men huvudsyftet var ursprungligen hög kvalitet från början!

Sen så har vi tex Kaprifolkött.. som är ett bra alternativ, däremot så sysslar de med slutgödning med spannmål.. (hoppas då organiskt/ekologiskt), men för att ge mer tillväxt i slutskedet!

På sista tiden, så tycker jag att Willy's har ett brett eko-sortiment på grönsaker. Samt en del fryst.

Till humana priser dessutom.

ICA är helt värdelösa på att ta in ekologiskt, iaf här hemma.

Ekologiskt kött tycker jag att Coop är bäst med. Visst finns det köttlådor att beställa, men det kanske blir onödigt mycket och tar för lång tid när du inte stannar så länge.