Jump to content

Low carb bröd

napoleon

Recommended Posts

Kostdoktorn har varnat för Low Carb bröd. Brödet som nämndes innehöll 17 gånger mer kolhydrater än vad som uppgavs.

Är det någon som känner till om man kan lita på CARB ZONE bröd som påstår att varje skiva innehåller 3,4 gram kolhydrater?

Blending Bliss i Lund har brödmixer med lågt kh-innehåll, t.ex. detta valnötsbröd http://www.blendingbliss.com/blissmix-valnotsbrod/14-0. Lätt att svänga ihop och blir mycket goda. I stället för 6 dl mjölk tar jag 5 dl vatten och 100 g kokosfett; i övrigt ska man tillsätta ägg o riven ost. Säljs även av LCHF-butiken i Arlöv nära Malmö, både fysisk och nätbutik http://lchfbutiken.se/271/blissmix-gojipistagebrod-336g.

Kostdoktorn har varnat för Low Carb bröd. Brödet som nämndes innehöll 17 gånger mer kolhydrater än vad som uppgavs.

Är det någon som känner till om man kan lita på CARB ZONE bröd som påstår att varje skiva innehåller 3,4 gram kolhydrater?

Det skulle jag också gärna veta. Oberoende hur det står till försöker jag dock att äta även detta bröd så lite som möjligt, då det innehåller vanlig vetemjöl. Ett plus från min sida är dock att ingredienslistan går att förstå, till skillnad från ett annat bröd som jag såg nån gång  som hette 5%.

Sedan verkar företaget iaf ha rätt inställning (som jag tolkar deras fb-sida), då de nu lanserat fryst paj gjord på mandelmjöl. Förhoppningsvis håller de på tänka på ett bröd utan vetemjöl... Anna Hallén verkar förresten också godkänna de ;)

Blending Bliss i Lund har brödmixer med lågt kh-innehåll, t.ex. detta valnötsbröd http://www.blendingbliss.com/blissmix-valnotsbrod/14-0. Lätt att svänga ihop och blir mycket goda. I stället för 6 dl mjölk tar jag 5 dl vatten och 100 g kokosfett; i övrigt ska man tillsätta ägg o riven ost.

Kan nån förklara varför det ska vara ost i så många brödrecept? Jag gillar ju inte ost... (förutom mozzarella)

---

Kan för övrigt även tipsa om att det säljs en brödmix på större livsmedel och hälsokostaffärer som heter lavkarbobröd. Har dock inte testat det än...

---

Har för övrigt testat ett supersnabbt recept på "bröd" gjord på mandelmjöl som görs i micro, tyckte var helt ok, men det smakar ju lite kaka...

Jag tror du kan lita på CarbZone ...de har också gjort egna tester på hur de påverkar blodsockret....

Men  ;) ... tänk på att 3,4 gram är lite missledande ...det normala sättet ange kolhydrater är per 100 gram och då är vi uppe i ca 15 gram...att kalla det för LCHF är väl lite tveksamt...men är man sugen på en brödbit eller två...så är det väl OK. :) ...jag har det i reserv i frysen när jag inte orkat baka något eget bröd.

CarbZone brödet är väl mycket äckligare än vanligt bröd (eller smaklösare), får man väl ta med i beräkning. Egna tester? Det säger väl alla bolag de gör, går det lita på sånt? :P

Baka eget och få minst lika gott som vanligt bröd, och nyttigare.

Eh.. bröd utan vete och gluten smakar hur som helst inte bröd.. om det nu är smaken man är ute efter!

Mitt tips för alla bak o kaksugna är MarinnsLCHF.se!

http://mariannslchf.se/

Närmare LCHF och kakobak tror jag inte man kan komma.. glöm för övrigt att det skall gå att köpa något LCHF-bröd i butik!

Jag tror man kan lita på deras näringsdeklarationer, deras bröd har diskuterats en hel del i kommentarer och i forumet (sök!). Bland annat hade någon på forumet begärt ut analyser (som inte görs av cz) vilka hade stämt överens med de dom skriver. Dock är det många som varnar för de höga gluten-innehållet i brödet! Själv tar jag någon skiva då och då av de mörka brödet vilket är gott, de blir en bra farkost att ösa massa goda pålägg på när fantasin och orken brister. Men är man brödberoende blir de nog väldigt lätt lite fler skivor än vad man tänkt sig. Jag tror det är bra om de kommer fler "färdiga" LCHF-produkter i butikerna så det blir lättare för fler att ta till sig budskapet! Någon diskuterade carbzones fb-sida, men den känns väldigt censurerad. Jag ställde själv en positivt laddad fråga till dom om de bland annat arbetar för att sänka kh-innehållet ytterligare i deras bröd, men frågan raderades (!)....