Jump to content

En underlig tanke..

Tjoran

Recommended Posts

Okej, det är bara en tanke, fundering, whatever!

Jag påstår ingenting. Utan leker mest med tanken.

Borde man inte få en viss boost i sin egna muskeltillväxt genom att äta kött från djur som behandlats med tillväxthormoner?

Okej, det är bara en tanke, fundering, whatever!

Jag påstår ingenting. Utan leker mest med tanken.

Borde man inte få en viss boost i sin egna muskeltillväxt genom att äta kött från djur som behandlats med tillväxthormoner?

Nja, jag vet inte , men jag tror inte att det kan funka så. Tillväxthormonet som djuret får, bör ju brytas ner i den egna kroppen och levern hos djuret bör väl se till att få ut det, så att säga.

Annars borde väl hela sydamerikas befolkning gå runt och se ut som jättebroilers ;) finns gott om steroidbehandlat kött där tror jag. MEN man varnar ju för det, och även antibiotikabehandlat kött, så rester av det bör ju finnas i köttet, fast inte verksamt?

• Like 1

Syster är mig veterligen inne på helt rätt tankespår.

Poängen är ju just att det är viss skillnad på att tillföra ex. hormoner oralt jämfört med att injicera det. Det förra har ex. mer negativa effekter på lever etc då det måste omsättas i kroppen vilket även tenderar påverka effekten. Enda "fördelen" är mig veterligen ur tävlingsperspektivet där dopnings som tillförs oralt har kortare upptäcktsgrad...men även detta manipuleras det ju friskt med via s.k. maskningsagenter etc så det är normalt sett en ickefråga i dessa tider.

Det har i "alla tider" varit tal om att ex. äta de körtlar från djur där specifika hormoner tillverkas för att man vill uppnå en prestationseffekt. I kina har man ju alltjämt liv i den typen av traditioner varför Kina åtminstone fram tills för några år sedan är främsta orsaken till att en mängd djurarter är utrotningshotade, dvs efterfrågan på diverse djurorgan i pulvriserad form är så hög att det hotar den biologiska mångfalden ur artperspektivet.

Finns för övrigt några jeppar inom alternativmedicinvärlden som tror stenhårt på nyssnämnda... Personligen har jag dock aldrig stött på något seriöst belägg för detta.