Jump to content

Resultatet av fusk vid jul

Pathfinder
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har ätit en ganska strikt LCHF-diet sen i Maj, och bestämde mig för att fuska lite nu i jul - gissa vem som mådde pyton?!

"Sockerfrossa" -  det känns som baksmälla, och är något som jag glömt hur hemskt det är. Grinig, skakig och HUNGRIG! Det kändes som om jag bara måste ha något sött NU, men lyckligtvis motstod jag frestelsen och drack en kopp kaffe med smör och grädde istället. Det kändes bättre nästan på en gång, men händer det igen ska jag komma ihåg att dricka buljong istället, för det hjälper ännu bättre. Jag fuskade med att dricka lite mer vin än vanligt, men den stora boven var nog ischoklad och "mince-pie"(ett engelskt måste vid jul). Dessutom åt jag lite frukt, men inte som i fjol då jag gladeligen åt 4-5 clementiner åt gången! Även då det inte var stora mängder av ischoklad (4 små/dag x 3 dagar) och bara 1 mince-pie per dag x 2 dagar, så blev det ett ruggigt resultat. Jag sov dåligt, hade ont i magen och så klart, sockerfrossa. Idag blir det superstrikt, och imorgon, Nyårsafton, ska jag ta det väldigt försiktigt - kanske fuska lite med frukt men definitivt ingen choklad! 

Fördelen med fusket är ju att nu vet jag vilka effekter även en liten mängd socker har på mig, och nu kommer det kännas enklare att säga nej. Det kan annars vara svårt att få folk att förstå att jag faktiskt inte är sugen på godis, och det inte är personligt riktat mot dem. Efter 25 år av bantning/ta det försiktigt/träna som en dåre, så är det kanske inte så underligt att det tar tid för omgivningen att vänja sig vid att jag numera äter god mat utan dåligt samvete, men samtidigt tackar nej till godis. Det har varit lite uppförsbacke när vi förklarat att vi äter LCHF och vad det är, men nu när de har sett att både jag och min man gått ner flera storlekar, är intresset större och inte längre avfärdat som "mode-diet" och idioti. 

Önskar er alla ett gott nytt år!

Anna

• Like 2

tog mej själv friheten att göra lite avsteg dom sista dagarna med lite godsaker och det har gjort tre kilo direkt fast tyvärr så mår jag ju inte dåligt av det utan e som vanlig men det lär väl ta några veckor att komma ner i vanlig vikt igen men tid har jag ju gott om men det va inte värt avsteget så förhoppningsvis har jag lärt mej nått nu under mellandagarna

Jag gjorde också avsteg under julen med godis som min syster gjort samt lite frukt och chips. Innan jag började med LCHF hade jag faktiskt inget sockersug; det fick jag på en gång efter att ha ätit godis under jul. Inget negativt resultat på vikt, magont eller liknande i alla fall, så det är ju bra.

Började också i maj och har varit tämligen strikt med några undantag under sommaren. Hur som helst så tänkte jag att en klassisk nyårsdagspizza kan inte skada.... ack vad jag bedrog mig. Nu är klockan 02:35, kan inte sova och mår pyton trots att det är 9 timmar sen jag åt den.

Lite ironiskt att jag mådde fint före pizzan trots ett grundligt infirat nyår. Aldrig mer... pizza alltså...

• Like 2

Har liknande erfarenhet som er andra. Försökte äta LCHF så mycket det gick under jul-ledighet, men det slank ner någon kaka/godis och lite pasta. Kände mig som en ballong i hela kroppen. Så nu är det "back on track". Mår redan bättre efter två dagar med riktig mat. Men som sagt, nu vet jag att jag verkligen inte mår bra av "vanlig mat".

Har också fuskat rejält. Frossat i Alladin, Paradis, Lussekatter med smör.
bara stoppat i mej. Nu för står jag sötsuget. Åsså bjöd dom på 

Alladin på Jobbet idag!!! jag var ståndaktig! 
Nu tredje dagen börjar magen må bra!
:) Magen har varit som en gastuba :rolleyes:

• Like 1

Känns som att de fleste får den effekten efter sina avsteg under jul.
Själv frossade jag ordentligt i knäck, öl och rödvin och lite bröd.. Nej, inte samtidigt ;)

Noterade en viktökning från 91,8kg till 96,1kg.. Inte så nöjd.. 

Noterade också att magen inte riktigt gillade den kombinationen, så nu är det "strikt/liberal" LCHF som gäller tills jag når min målvikt och min målmidja... 

:D Vi är nog många  i samma sits ;) Förbannar mig själv varje gång jag går på pumpen. Försöker intala mig själv att det inte spelar så stor roll med några avsteg som till jul och på sommarsemestern men mår alltid lika kasst efteråt.

Det är inte värt det. Det är bara gott de sekunderna man har det i munnen. Kanske lär mig så småningom.

;) Lars

Förra julen tillät jag mig allt sockerstinnt som hör julen till - pepparkakor, glögg, djupdykningar i Alladinasken osv... det resulterade i fyra kg plus på vågen på bara en vecka - det tog en månad att komma tillbaka på banan igen efter det  :mellow:

Denna jul bestämde jag mig för att inte göra om det misstaget. Inget sockerhaltigt alls, jag har bara tillåtit mig en och annan portion jansson, några clementiner och några rutor väldigt mörk choklad. vågen står nu tack och lov opåverkad på detsamma som före jul och det var ju trevligt.

Det måste vara härligt för dem som kan göra avsteg och komma undan med det - men jag är inte en av dem.

• Like 1

Jag måste ge er en hyllning, för att ni är så duktiga, och kommer igen efter undantagen. Jag tycker ni är bra.

Jag har inte fuskat den här julen. Det är inte för att jag är karaktärsfast, tvärtom, jag har helt avsaknad av karaktär. Dels har jag smekmånad inom LCHF, det är så gott, och jag mår så bra.

Sen frös julfirandet hos min dotter inne, då hela hennes familj var magsjuka, och så jobbade jag hela helgen.

Sen har jag, den mindre smickrande meriten jojobantning, Viktväktarna och Viktklubb tidigare, och med skräck, ser jag tillbaka, då jag fallit i diket, jag har så svårt att komma tillbaka.

Jag har ätit LCHF i 3½ år. Varje jul har jag gjort lite avsteg men aldrig så mycket som deta år. Jag började redan i slutet av november med Ingrid Marie äpplen som jag älskar. Och då handlade det inte om ett äpple, utan upp till fem om dagen. Från några dagar före jul till nyår har jag frossat i konfekt och choklad.

Normalt får jag huvudvärk av kolhydrater (den största vinsten av LCHF för mig är att slippa huvudvärk), men nu körde jag in mig med äpplena så huvudvärk har inte varit något större problem denna jul.

Vikten gick upp knappt två kilo, Jag har nu ätit mycket strikt i tre dagar och vikten har sjunkit 1,3 kilo på dessa dagar.

Allt ok alltså trots verkligt rejäla avsteg.

Jag har ätit Lchf i ett år ca men inte strikt. Började göra diverse djupdykningar redan före jul, det började väl med nåt enstaka, typ en näve pepparkakor... :wacko:  vilket snabbt blev till att mumsa på en jultomte medan man packar varorna (kan man skylla på julstress, mkt folk etc ;) ?) sen fortsatte det och förutom att jag inte åt potatis till sillen på själva julafton så slank allt det andra ner. Jättegott! Sen blev jag as-trött och det hela avslutades med raket-arsle* när kroppen slutligen sa ifrån...Påmind om hur det tidigare funkade för mej så gav jag mej efter juldan möjligheten att få må bättre igen. 3 kg lastade jag på mej på kuppen!

*Ber om ursäkt för mitt uttryck här men jag tror att alla vet hur det kan vara... :(

• Like 1

De stora avstegen i jul gav naturligtvis utslag på vågen.

Det positiva är att jag plötsligt har kommit till insikt att mitt sockerberoende är lika stort som många andras. Det har jag hittills inte velat inse.

På jobbet igår tog jag en ynka Läkerol och sedan var suget där. Bra med insikten! Idag blir det max en Finn Crisp.

Guest Katarina101

Om man äter LCHF bara för att gå ner i vikt så kan jag förstå att man inte kan hålla motivationen uppe jämt och ständigt och därför "frossar" i Alladin och Paradis m.m. när det ställs fram. Men om man tänker på vad kolhydraterna gör för hälsan, för blodkärlen, för inflammatoriska processer i kroppen - hur kan man då få för sig att frossa i choklad, pepparkakor och lussebullar hela julen och skada kroppen på det sättet bara för att det är jul? Ni är varenda en av er värda mer än så. Unna er att låta bli sockret, mjöl och annat elände.

• Like 3

Om man äter LCHF bara för att gå ner i vikt så kan jag förstå att man inte kan hålla motivationen uppe jämt och ständigt och därför "frossar" i Alladin och Paradis m.m. när det ställs fram. Men om man tänker på vad kolhydraterna gör för hälsan, för blodkärlen, för inflammatoriska processer i kroppen - hur kan man då få för sig att frossa i choklad, pepparkakor och lussebullar hela julen och skada kroppen på det sättet bara för att det är jul? Ni är varenda en av er värda mer än så. Unna er att låta bli sockret, mjöl och annat elände.

Klarade julen utan problem, tack och lov. Själv fick jag en rejäl lärdom i höstas på en medelhavskryssning. Maten var fantastyisk och absolut inga problem att få det jag ville ha, när som helst. Det var det stora problemet det fanns mat i princip dygnet runt. Det spelar ingen roll hur strikt man är då för då handlar det om mängden. Kontentan av det hela är att jag fick se en vikt som stegade uppåt vilket märktes redan på båten. Vissa kläder började strama som suttit löst innan. Vad lärde jag mig då? Jo att jag bara ska äta när jag är hungrig inte för att det fanns tillgängligt. Den principen har jag följt i jul och nyår. Till saken hör att min släkt är fantastisk, de lagar alltid extra mat som passar min kosthållning. Måste ju erkänna att det ändå känns lite jobbigt när det lagas särskilt till mig, men de säger alltid att det går på ett ut. Min önskan är att de bara lagar enligt min kosthållning för att det även är deras. Kanske det kommer :D

Jag vet precis hur hur det fungerar, varför man inte kan låta bli kolhydraterna trots att man vet vad det gör med blodkärlen. Det kallas sockerberoende. Jag har själv drabbats av den insikten, hur starkt ett sånt beroende kan vara när jag verkligen försöker vara utan. Jag har aldrig nyttjat nikotin eller alkohol, men jag anar hur det kan kännas att vara beroende av nån av de gifterna nu när jag märker hur starkt grepp sockret har om mig. Inga rationella argument i världen hjälper när begäret tar över ens hjärna.

Så jag är inte alls förvånad! Tyvärr!

• Like 2

Om man äger sitt ätande, finns inget "fuskande". Jag väljer ju själv vad jag skall äta. Bestämde mig före jul att inte äta socker och har en gång valt att äta brända mandlar som jag fick som gåva. Efter det väljer jag nu att inte äta socker. Dvs jag har tackat nej till julmust, Alladinpraliner, pepparkakor m.m. - utan problem. Oftast finns något annat och finns det inte, är även rent svart kaffe gott.

För mig är det här en enkel regel som ger hållbar vikt och välmående  :) 
(Däremot äter jag andra kolhydrater med stor glädje: kålrötter, potatis, morötter, surdegsbröd, apelsiner...)

• Like 3

inte haft en sjukdag på nästan ett år sen jag började med lchf.. sen gör jag ett undantag och käkar vanligt julbord och julgodis till jul och bang; influensan som ett brev på posten lagom till trettondagen.. nedsatt immunförsvar till följd av kolhydrater och spannmål resonerar jag.

Jag fuskade en hel del också under julledigheten, blev en hel del choklad! Då jag är glutenintolerant, lyckades jag avvärja mig från kakor - då det inte fanns. Så enkelt var det. Bra karaktär va? ...

Försöker nu komma tillbaka på strikta banan igen, då magen mår sååå mkt bättre utan allt socker. Jag märker skillnaden direkt vid överkonsumtion (?) av kolhydrater, rave-party i magen. Illa.

Har inte vågat väga mig efter julen. Tänkte avvakta tre fyra veckor till, och därmed hoppas att jag är tillbaka i min tidigare vikt igen (den jag var innan julen).

Efter att jag missbrukat kolhydrater runt jul och nyår, ställde mig på vågen 2 januari, den visade 104 kg.

Återvände till rätt kost omedelbart, fick gå på toaletten rätt så ofta, det verkade som att jag kissade dubbelt så mycket som jag drack.

Ställde mig på vågen igår 5 januari 99,3 kg.

Efter att jag missbrukat kolhydrater runt jul och nyår, ställde mig på vågen 2 januari, den visade 104 kg.

Återvände till rätt kost omedelbart, fick gå på toaletten rätt så ofta, det verkade som att jag kissade dubbelt så mycket som jag drack.

Ställde mig på vågen igår 5 januari 99,3 kg.

ja det verkar som att man drar på sej en hel del vatten när man äter fel, upplevde desamma som du, kissade nåt helt otroligt fast vikten står fortfarande still förstås

Jag har sockerknarkat sedan advent. Nu idag, lyckades jag skära ner till endast en endaste liten mandarin. Resten är jag på banan med igen.

Jag vågar inte stå på någon våg men jag känner mig som barba-mamma så det är troligen förskräckligt illa. ;) Men det skall jag nog råda bot på med tiden..

Jag valde bort allt socker och de flesta kolhydraterna. Stod med skeden i Jansson, resonerade med mig själ: är det så gott? Är det värt det? Nej. Lade ingen jansson på tallriken. När det vankades julgodis hade jag gjort eget. Trodde jag skulle frossa i dessa, men nej, 3 bitar kanske, sedan var jag nöjd. Halleluja! Jag som förra julen åt upp 3 av 4 knäcksatser, själv (ja, du läste rätt, en knäcksats ca 25 knäck). Hujeda mig!

Som någon skrev, jag ÄGER mitt ätande, äntligen! Det är en frihet jag aldrig upplevt förut.

• Like 1

Jag måste erkänna att mitt fusk/tillåtelse började kring advent och höll i sig till trettonhelgen. I början gjorde jag små avsteg, vilket födde sockermonstret i mig och lite vill ha mer.. De sista 14 dagarna har jag tom ätit mjölkchoklad vilket jag inte gjort på 2 år.. Detta har givetvis resulterat i flera kg upp på vågen. Men i måndags var jag på LCHF- tåget igen och har redan tagit över ett kg vilket jag vet är vätska.. Nu ska tåget rulla på och jag ska försöka att inte stanna på allt för många stationer och föda sockermonstret som sitter bakom mig i kupén och lurar. För som de flesta erfar så mår man inte bra att mata detta monster utan mår så mycket bättre att åka tåg utan stopp och förseningar.. 

Jag fick mig en ordentlig varning direkt när jag åt ett stort äpple, pink lady,em vecka före jul. Blev så dålig att jag fick åka ambulans till sjukhuset mitt i natten och fick stanna där i lite mer än ett ½ dygn.

Så nästan bara LCHF kost för min del i jul. Det enda avsteget jag gjorde var gröten. Älskar julgröten fortfarande men sockrade inte alls i år. Lika god för det. Är inte samma sak att göra den på keso.

Men gröten klarade jag som tur är och gick inte upp i vikt heller.

Detta var min fjärde jul i år med LCHF kost och det har fungerat med liberal LCHF varje år och sen gått över igen till strikt direkt efter.

Jag fick mig en ordentlig varning direkt när jag åt ett stort äpple, pink lady,em vecka före jul. Blev så dålig att jag fick åka ambulans till sjukhuset mitt i natten och fick stanna där i lite mer än ett ½ dygn.

Så nästan bara LCHF kost för min del i jul. Det enda avsteget jag gjorde var gröten. Älskar julgröten fortfarande men sockrade inte alls i år. Lika god för det. Är inte samma sak att göra den på keso.

Men gröten klarade jag som tur är och gick inte upp i vikt heller.

Detta var min fjärde jul i år med LCHF kost och det har fungerat med liberal LCHF varje år och sen gått över igen till strikt direkt efter.

Hmm.. Vad fick dig att åka ambulans för att du åt ett äpple?

Har du diabetes?

Jag kan ibland känna mig orolig för att man "lär" kroppen att inte tåla kolhydrater alls.

Man har ju ändå byggt upp någon sorts resistans mot kolhydrater innan, eftersom jag upplever att många mår otroligt dåligt när man försöker testa sig tillbaks med att äta kolhydrater.

Nu blev jag intresserad! För jag åt tre äppelskivor i måndags, första frukten sen jag började med LCHF, och har haft så ont i magen sedan dess. Värst samma dag förstås. Funderade på att åka till akuten faktiskt men det klingade av.

Utan att gå in för mycket på mina sjukdomar så brukar jag inte reagera på kolhydrater mer än att få en orolig mage och enorm huvudvärk. Dessa symtom hade jag även innan LCHF tiden men trodde att det hörde samman med allt annat jag hade.

Men magen blev underbart bra och huvudvärken/migränen minskade till ung en om året och inte som innan, flera gånger i månaden. Jag har annat också som har blivit bättre så jag är helnöjd.

Det dumma jag gjorde var att bara äta det här äpplet utan något annat till för jag hade inte tid.

Att jag fick ta ambulans in var för att jag väntade för länge, för äpplet stoppade i tarmen och jag fick feber och vätskebrist.

Att jag sen tålde risgrynsgröten bättre har så klart sin förklaring i att den är mer lättsmält men också att den blev väl inpackad av den andra julmaten.

Har testat en halv litet äpple på nyårsafton för att jag är så traditionsbunden. Min farmor lärde oss att tar man och äter ett äpple det första man gör på det nya året så får man ett friskt år. Inte för att jag tror på det men tradition är tradition. :)

Men det äpplet klarade jag fast det gick som en centrifug i magen. Men här hade jag också ätit annat som låg kvar i magen.

Så nu förstår ni att det inte är så illa att man inte kan äta kolisar alls.

Hmm.. Vad fick dig att åka ambulans för att du åt ett äpple?

Har du diabetes?

Jag kan ibland känna mig orolig för att man "lär" kroppen att inte tåla kolhydrater alls.

Man har ju ändå byggt upp någon sorts resistans mot kolhydrater innan, eftersom jag upplever att många mår otroligt dåligt när man försöker testa sig tillbaks med att äta kolhydrater.

Nej, jag har inte diabetes och inga större matproblem

Vilken tur att allt gick bra.. 

När jag tänker efter så är det en bra löpsedel för Aftonbladet när de skall skrämmas med LCHF ;) 

"Åt äpple, fick åka ambulans"

Självklart att det gick bra. Gamla skåningar tar man inte kål på så lätt. :)

Äpplen tillhör ju inte LCHF så då hade de som vanligt varit ute och rest med sina artiklar. :)

LottaJ skrev bland annat: "Jag som förra julen åt upp 3 av 4 knäcksatser, själv (ja, du läste rätt, en knäcksats ca 25 knäck). Hujeda mig!"

Som jag känner igen mej i detta! Visst är det konstigt, att man åt som en tok av sånt här... tror inte jag skulle klara att hålla mej till några få idag heller om jag skulle få för mej att testa.. och det är inte aktuellt B)