Jump to content

Kan man bara förlora kroppsfett på ett sätt?


Träningstokig
 Share

Recommended Posts

Jag undrar lite över det här med viktnedgång och fettdepåer. Stämmer det som många PT och dylikt säger, att man tappar kroppsfett i en viss ordning d.v.s. i samma ordning som man lägger på sig? Lägger man på sig på magen först så försvinner det där först också? 

 

 

Kan man påverka fettförbränningen i en viss riktning eller får t.ex. kvinnor finna sig i att tappa bröst och ansiktsfett men ha kvar ridbyxlåren in i det sista ;-)

 

Började fundera på detta då jag hört folk hävda att folk som gått ner i vikt med lchf tappar fett på ett fördelaktigare sätt och inte ser lika magra och slitna ut. Om det skulle vara så borde det ju innebära att underhudsfettet i ansiktet inte minskar lika drastiskt. Inte för att jag tror på det men det vore intressant med en teori kring detta. Är det bara inbillning eller går det att påverka vart fettet försvinner genom viss träning och därigenom hormonell påverkan? Vet ju att punktförbränning är en myt dock?

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar lite över det här med viktnedgång och fettdepåer. Stämmer det som många PT och dylikt säger, att man tappar kroppsfett i en viss ordning d.v.s. i samma ordning som man lägger på sig? Lägger man på sig på magen först så försvinner det där först också? 

 

 

Kan man påverka fettförbränningen i en viss riktning eller får t.ex. kvinnor finna sig i att tappa bröst och ansiktsfett men ha kvar ridbyxlåren in i det sista ;-)

 

Började fundera på detta då jag hört folk hävda att folk som gått ner i vikt med lchf tappar fett på ett fördelaktigare sätt och inte ser lika magra och slitna ut. Om det skulle vara så borde det ju innebära att underhudsfettet i ansiktet inte minskar lika drastiskt. Inte för att jag tror på det men det vore intressant med en teori kring detta. Är det bara inbillning eller går det att påverka vart fettet försvinner genom viss träning och därigenom hormonell påverkan? Vet ju att punktförbränning är en myt dock?

Om du själv befinner dig i en viktnedgångsprocess så kolla av din kropp med jämna mellanrum - så får du svaret på frågan. Själv kan jag inte säga varken det ena eller det andra. Och jag tror att alla är tämligen olika ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, tror inte att det påverkar på vilken sorts mat man går ner. Jag har mätt mig ner jag gått ner på kalorier och när jag gått ner på lchf och måtten är tämligen lika. Båda gånger har jag samtidigt tränat en del också (vilket jag även gjorde när jag gick upp i vikt igen).

 

Däremot så kan jag tänka mig att det påverkar om man tränar eller ej. Har läst några gånger att folk som inte tränat men ätit lchf ser vältränade ut. Så lchf verkar inte kräva träning på samma sätt.

 

Går man ner på kalorieräkning (utan att träna samtidigt) så ser man kanske lite mer sliten ut.

Link to comment
Share on other sites

På mig försvinner brösten först och magen sist... Så har det alltid varit, både före och efter LCHF, med och utan träning. Åt andra hållet lägger jag på magen först och brösten sist. Enda gången brösten ökade i storlek före magen var när jag var gravid... :P

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det däremot lågkolhydratkost kan möjliggöra är bättre bränslepartitionering. Detta påverkar inte bara fettförbränning utan även muskelunderhåll vilket ofta kan ge positiva effekter på kroppens proportionalitet, ex. om man tidigare tappat muskler pga jojobantning eller liknande dåliga former av viktminskning. I synnerhet kvinnor brukar då kunna få tillbaka lite muskler på överkroppen och tappar man då samtidigt kroppsfett där det normalt sitter på kvinnor (runt "Hotell Gravid", dvs lår, rumpa, mage) så får man ju effekten du beskriver.

Link to comment
Share on other sites

Tror lika som Tiny Tom. När man går ner vikt på andra sätt än LCHF så försöker kroppen kompensera den stora energiförlusten med att ta energi från muskler och inre organ (kan även gälla vid fettlagring vid viktuppgång när man har höga nivåer av insulin).

LCHF öppnar upp för att fettcellerna kan stå för energin istället för muskler och vitala organ (då insulinet inte blockerar att fettcellerna reduceras).

 

Detta gör att kroppen kan se annorlunda ut.

 

 

Har även hört några år gammal forskning som visar på att de som tränar benen mycket kan gå ner lite mer fett där än resten av fettreserven - men bara just där. Vet inte om det fungerar i praktiken och kan inte länka till denna rapport nu då jag inte minns vad den heter.

Link to comment
Share on other sites

Trots många års övervikt har relativt lite legat runt just mage och midja, har med andra ord haft väldigt kurvig figur. Sista året har det dock fyllts på där också, om det beror på att det blev tillräcklig många överviktskilon eller om det beror på att jag fortfarande var kvar i lchf-tänket samtidigt som sockermonstret härjade fritt (hchf-diet) vet jag inte. (Har tidigare läst om fler som gått upp i vikt efter avbruten lchf och att det då hamnat mestadels på magen) Oavsett vilket så nu när jag går ner i vikt så kom midjan tillbaka mycket snabbt och det är runt magen som jag minskat i cm överlägset mest, ca 13 cm medan jag runt rumpan bara tappat 9 cm trots att det fanns 22 cm mer att "ta av". Så din teori stämmer på mig.

 

Har också hört vid ett flertal tillfällen att det inte går att punktträna/banta bort fett utan att vad man än tränar så tar kroppen energi därifrån den vill, vilket inte nödvändigtvis är det område man tränar. Stämmer det som Leo säger om att det är möjligt att delvis träna bort fett på låren ska jag genast leta lårtränarövningar för de behöver minska i proportionalitet... ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar lite över det här med viktnedgång och fettdepåer. Stämmer det som många PT och dylikt säger, att man tappar kroppsfett i en viss ordning d.v.s. i samma ordning som man lägger på sig? Lägger man på sig på magen först så försvinner det där först också? 

 

 

Kan man påverka fettförbränningen i en viss riktning eller får t.ex. kvinnor finna sig i att tappa bröst och ansiktsfett men ha kvar ridbyxlåren in i det sista ;-)

 

Började fundera på detta då jag hört folk hävda att folk som gått ner i vikt med lchf tappar fett på ett fördelaktigare sätt och inte ser lika magra och slitna ut. Om det skulle vara så borde det ju innebära att underhudsfettet i ansiktet inte minskar lika drastiskt. Inte för att jag tror på det men det vore intressant med en teori kring detta. Är det bara inbillning eller går det att påverka vart fettet försvinner genom viss träning och därigenom hormonell påverkan? Vet ju att punktförbränning är en myt dock?

 

Martina skrev ett blogginlägg för ett tag sedan som kanske ger dig svar på dina frågor: http://www.primalscienista.com/ditt-fett-dina-hormoner-fettkarta/ :)

Link to comment
Share on other sites

Bukfettet försvann först på mig på LCHF! . Hade aldrig hänt förut! Bantat hela livet. Brösten o rumpan alltid blivit ändå smalare vad de hade varit innan o det kan jag säga var minimalt innan så nu förstår ni att jag aldrig har burit mina kläder snyggt. Det var just det som fick mig att TRO på LCHF o att jag mådde bra o hade hittat en högra växel i mig på jobbet o så. Sen så försökte jag sluta snusa. (Pyttsan, haha ,nicorett med tropisk smak, visst) Jobbar inom vården, måste vara nära brukaren för att de ska förstå  vad jag säger till dem så det slutade med att jag blev blandmissbrukade. Men n´åt fel gjorde jag med LCHF-andet för jag blev en skrynklig en o mycket smal fort. Nu snusar jag igen o äter bara klokt, mycket omega-3 mat o kravmärkt, kul att testa . Mycket vardagsmotion, cyklar till barnbarnen ( 2 mil fr o tillbaks). Willys har ej längre halva priset på utgånget ekologiskt kött, så jag lagar inte så mycket mat längre! Det blir mycket av kravmärkta ägg o räkor, avokado o oliver Så, går jag ner i vikt nu i sommar så tar jag det som extra bonus.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det däremot lågkolhydratkost kan möjliggöra är bättre bränslepartitionering. Detta påverkar inte bara fettförbränning utan även muskelunderhåll vilket ofta kan ge positiva effekter på kroppens proportionalitet, ex. om man tidigare tappat muskler pga jojobantning eller liknande dåliga former av viktminskning. I synnerhet kvinnor brukar då kunna få tillbaka lite muskler på överkroppen och tappar man då samtidigt kroppsfett där det normalt sitter på kvinnor (runt "Hotell Gravid", dvs lår, rumpa, mage) så får man ju effekten du beskriver.

Intressant det du säger då jag noterat att många av mina bekanta som står på crosstrainer och liknande samtidigt som de käkar viktväktarna oftast har väldigt smal och klen överkropp men ändå kvar päronrumpan. Har ibland tänkt att jösses hur smala ska de behöva bli för att bli av med fettet som sitter på låren? 

 

Menar inte att det är fult men jag vet att många av dem har komplex för sin kroppssammansättning och det vore ju helt klart intressant om det gick att påverka.

Link to comment
Share on other sites

Tror lika som Tiny Tom. När man går ner vikt på andra sätt än LCHF så försöker kroppen kompensera den stora energiförlusten med att ta energi från muskler och inre organ (kan även gälla vid fettlagring vid viktuppgång när man har höga nivåer av insulin).

LCHF öppnar upp för att fettcellerna kan stå för energin istället för muskler och vitala organ (då insulinet inte blockerar att fettcellerna reduceras).

 

Detta gör att kroppen kan se annorlunda ut.

 

 

Har även hört några år gammal forskning som visar på att de som tränar benen mycket kan gå ner lite mer fett där än resten av fettreserven - men bara just där. Vet inte om det fungerar i praktiken och kan inte länka till denna rapport nu då jag inte minns vad den heter.

Jag tycker att det låter positivt om man faktiskt skulle kunna påverka sin kroppssammansättning med hjälp av kosten. Jag tränar mycket och äter inte LCHF för att gå ner i vikt utan för att jag mår bra av det. Som "biverkan" av att jag har relativt låg andel kroppsfett är jag ju rätt smal i ansiktet också. Inga goa äppelkinder här inte. Hade gärna sett att det stannat där men det känns inte värt att gå upp några kilo för då hamnar det på låren, blä!

Link to comment
Share on other sites

Intressant det du säger då jag noterat att många av mina bekanta som står på crosstrainer och liknande samtidigt som de käkar viktväktarna oftast har väldigt smal och klen överkropp men ändå kvar päronrumpan. Har ibland tänkt att jösses hur smala ska de behöva bli för att bli av med fettet som sitter på låren? 

 

Menar inte att det är fult men jag vet att många av dem har komplex för sin kroppssammansättning och det vore ju helt klart intressant om det gick att påverka.

Ja, just den kombinationen kan ofta vara en tragedi om man egentligen är ute efter en slags estetisk omfördelning/förbättring av "köttet" på kroppen. Men det är ju tyvärr så där det är väldigt ofta för i synnerhet kvinnor. De har för lite bra förebilder och för korkade/korrupta informationskällor vad gäller träning/kost/hälsa (Amelia, Skräpböcker av Bagge, Perelli m.fl. etc) samtidigt som de oftare prioriterar "systerskapet" än ex. att göra saker som funkar för dem själva. Menar inte att låta som en mansgris här men det är en observation som jag inte kan förneka och som tycks förekomma lite för ofta för att vara hälsosam/gynnsam.

 

Med detta sagt, det är vanligare att människor överlag inte tränar/äter optimalt än motsatsen och detta har inga könsbarriärer.

Link to comment
Share on other sites

Ja, just den kombinationen kan ofta vara en tragedi om man egentligen är ute efter en slags estetisk omfördelning/förbättring av "köttet" på kroppen. Men det är ju tyvärr så där det är väldigt ofta för i synnerhet kvinnor. De har för lite bra förebilder och för korkade/korrupta informationskällor vad gäller träning/kost/hälsa (Amelia, Skräpböcker av Bagge, Perelli m.fl. etc) samtidigt som de oftare prioriterar "systerskapet" än ex. att göra saker som funkar för dem själva. Menar inte att låta som en mansgris här men det är en observation som jag inte kan förneka och som tycks förekomma lite för ofta för att vara hälsosam/gynnsam.

 

Med detta sagt, det är vanligare att människor överlag inte tränar/äter optimalt än motsatsen och detta har inga könsbarriärer.

Jag upplever också en klar kvinnodominans när det gäller "felträning". Myter om att man blir stor av styrketräning och hyllning till lågintensiv cardio bidrar nog en hel del till att kvinnor har svårt att forma till sina kroppar som de önskar. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...