Mattias Nordahl Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Fy fan! Nu har jag kört på hela våren med ett i stort sett 100%igt intag av lchf. D.v.s. jag har skött maten, frukost, lunch och middag väldigt bra, sen till helgen har jag ätit en jävla massa godis! Det är som en kamp, det går bra 4-5 dagar, sedan kör kroppen över mig och jag pular i mig en massa godis. Nu är det krig, och jag ska se till att klara ut det här! Två veckors tuff kamp, sedan är det nog inga problem att köra 100% igen... Det är helt sjukt hur sockret kan ta makten över en! Och då vet jag att mina problem inte går att jämföra med dom som verkligen har ett sockerberoende! Kämpa på alla där ute! Socker dödar! /M 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Du kanske skulle se över vad du äter när du är på LCHF. Det kan vara för lite kalorier vilket leder till en sån där sugig hunger som vi sedan gammalt kopplar ihop med sockerbehov fast det är bara psykiskt. Det händer att jag småäter, speciellt på kvällen, och då vet jag att jag ätit för lite. Det blir aldrig godis utan typiskt ett par skivor ost med smörklick och tjock skiva gurka. Suget brukar då ge sig. Därefter ser jag över kaloriintaget i fortsättningen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minou Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Fy fan! Nu har jag kört på hela våren med ett i stort sett 100%igt intag av lchf. D.v.s. jag har skött maten, frukost, lunch och middag väldigt bra, sen till helgen har jag ätit en jävla massa godis! Det är som en kamp, det går bra 4-5 dagar, sedan kör kroppen över mig och jag pular i mig en massa godis. Nu är det krig, och jag ska se till att klara ut det här! Två veckors tuff kamp, sedan är det nog inga problem att köra 100% igen... Det är helt sjukt hur sockret kan ta makten över en! Och då vet jag att mina problem inte går att jämföra med dom som verkligen har ett sockerberoende! Kämpa på alla där ute! Socker dödar! /M För att komma bort från "sockerberoendet" skulle du kunna göra goda saker baserade på honung, kokossocker och andra fullskockerprodukter. Man kan t.ex. gör supergod mandelmassa av honung o mandelmjöl. Stöt samman honungen och mandelmjölet med en stöt, rulla i kakao - njut! Eller gör goda efterrätter enligt samma princip. Det gjorde jag och känner mig inte ens sugen på godis längre. Dessutom kan man ju tänka på vad sötslisket kommer ifrån - fabriker - och vad det innehåller - en massa konstigheter - i kontrast till de kvalitetsgodsaker man blir allt skickligare på att framställa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elja Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Jag tycker det låter bättre md fullt krig än att äta godis/efterrätter med honung etc. Om sockersuget är starkt kommer du säkert triggas av det med. Kanske kan det hjälpa att föra matdagbok för att skärpa till dig? EDIT: Sorry, såg just att du för matdagbok (om än sporadiskt...) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjoer Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 För att komma bort från "sockerberoendet" skulle du kunna göra goda saker baserade på honung, kokossocker och andra fullskockerprodukter. Man kan t.ex. gör supergod mandelmassa av honung o mandelmjöl. Stöt samman honungen och mandelmjölet med en stöt, rulla i kakao - njut! Eller gör goda efterrätter enligt samma princip. Det gjorde jag och känner mig inte ens sugen på godis längre. Dessutom kan man ju tänka på vad sötslisket kommer ifrån - fabriker - och vad det innehåller - en massa konstigheter - i kontrast till de kvalitetsgodsaker man blir allt skickligare på att framställa. Det du säger låter som att ge en alkoholist rådet att dricka champange istället för sprit. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Nordahl Posted June 9, 2013 Author Share Posted June 9, 2013 Nu ska jag bara ge mig fan på att gasa igen! Blir jag sugen så "håller jag käften och tar ett glas vatten" som en vän en gång sa!Vi får se hur det går. Läste just ett jäkligt intressant inlägg av Martin avseende aspartam... Jag konsumerar väldigt mycket sötningsmedel! Har aldrig brytt mig om att sluta, men nu ska jag ge den et chans med! Nu kommer semestern när grillat är som godast, grönsallad smakar som bäst och vatten är som friskast! Nu kör vi... Som sagt, har inte bloggat på ett tag, men ska ta tag i det nu igen, och föra 100%ig dagbok! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Nordahl Posted June 9, 2013 Author Share Posted June 9, 2013 Inlägget: http://www.primalscienista.com/tal-du-inte-heller-aspartam/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minou Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Det du säger låter som att ge en alkoholist rådet att dricka champange istället för sprit. Jag kan bara svara att det funkar för mig. Man skall inte blanda ihop raffinerat socker med naturligt socker eftersom det funkar på olika sätt (om man inte är diabetiker!) Att få upp smaklökarna för hur riktig sötma smakar är kanske som att ge en rökares näsa känsla för en värld utan rök eller en att ge en alkoholist känsla för att ha kul utan sprit. Det viktiga är att skaffa sig kunskap om hur livsmedel fungerar i den egna kroppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minou Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Jag tycker det låter bättre md fullt krig än att äta godis/efterrätter med honung etc. Om sockersuget är starkt kommer du säkert triggas av det med. Kanske kan det hjälpa att föra matdagbok för att skärpa till dig? EDIT: Sorry, såg just att du för matdagbok (om än sporadiskt...) Av egen erfarenhet kan jag säga att det är tvärt om, genom att få smak för "riktiga prylar" så att säga försvinner längtan efter industritillverkad smörja. Från att ha haft ett konstant sug efter "godis, choklad etc" känner jag idag inte minsta sug efter något oavsett vad omgivningen konsumerar. Och jag njuter av mitt eget hemtillverkade godis - och känner den sköna känslan av att vara nöjd - trots att det finns mer kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minou Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Nu ska jag bara ge mig fan på att gasa igen! Blir jag sugen så "håller jag käften och tar ett glas vatten" som en vän en gång sa! Vi får se hur det går. Läste just ett jäkligt intressant inlägg av Martin avseende aspartam... Jag konsumerar väldigt mycket sötningsmedel! Har aldrig brytt mig om att sluta, men nu ska jag ge den et chans med! Nu kommer semestern när grillat är som godast, grönsallad smakar som bäst och vatten är som friskast! Nu kör vi... Som sagt, har inte bloggat på ett tag, men ska ta tag i det nu igen, och föra 100%ig dagbok! Att "köra på" brukar sluta med att man kör huvudet i väggen. Och faller tillbaka. Sötningsmedel är varken hälsosamma eller en lösning i längden. Om något triggar de längtan efter "riktigt socker" enligt min egen erfarenhet. Att ersätta goda saker med vatten triggar snarare än hjälper. Vad som kan hjälpa är att träna upp smaklökarna för naturligt söta frukter. Men frågan är vad man egentligen vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Jag tycker fett hjälper mot sötsug, konstigt nog. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjoer Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Att "köra på" brukar sluta med att man kör huvudet i väggen. Och faller tillbaka. Sötningsmedel är varken hälsosamma eller en lösning i längden. Om något triggar de längtan efter "riktigt socker" enligt min egen erfarenhet. Att ersätta goda saker med vatten triggar snarare än hjälper. Vad som kan hjälpa är att träna upp smaklökarna för naturligt söta frukter. Men frågan är vad man egentligen vill. Men hur ser du på ditt insulinpåslag efter du konsumerat "riktiga söta smaker"? Skulle tro att fruktos har samma påverkan på kroppen var den än kommer ifrån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjoer Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Jag tycker fett hjälper mot sötsug, konstigt nog. Jag håller med dig, en kaffe med kokosolja och lite kardemumma funkar bra men nu var det längesedan jag kände någon längtan efter nåt sött. Avstår man ett tag från socker och ersättningar alla former så försvinner suget. Det är så skönt att slippa. Håll ut, det går rätt fort :-) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Det är helt sjukt hur sockret kan ta makten över en! Visst är det sjukt?! Efter 2,5år med ganska strikt LCHF borde jag veta bättre än att ta en bit fudgekaka (min mors goda...) men för det mesta funkar det att vid kalas ta något litet och visserligen få ett sug efteråt men inte värre än att det går att hantera. Men inte denna gång... Studenten i fredags visade mig hur känslig jag faktiskt är! "Knarkat" hela helgen... Så, i morgon är det vardag och tur är väl det! Nån gång fram emot nästa helg börjar nog suget ge sig och tack och lov är det inget kalas inbokat då! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minou Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Men hur ser du på ditt insulinpåslag efter du konsumerat "riktiga söta smaker"? Skulle tro att fruktos har samma påverkan på kroppen var den än kommer ifrån. Insulinpåslaget rusar vid intag av raffinerade kolhydrater - vare sig det är socker eller spannmål. Socker via frukter eller honung skickas inte ut i blodet med samma fart - ergo inte heller samma insulinpåslag. Som alltid måste man lära sig skilja på saker och ting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minou Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Visst är det sjukt?! Efter 2,5år med ganska strikt LCHF borde jag veta bättre än att ta en bit fudgekaka (min mors goda...) men för det mesta funkar det att vid kalas ta något litet och visserligen få ett sug efteråt men inte värre än att det går att hantera. Men inte denna gång... Studenten i fredags visade mig hur känslig jag faktiskt är! "Knarkat" hela helgen... Så, i morgon är det vardag och tur är väl det! Nån gång fram emot nästa helg börjar nog suget ge sig och tack och lov är det inget kalas inbokat då! en gång är ingen katastrof om man inte är sjuk - så deppa inte! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minou Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Jag tycker fett hjälper mot sötsug, konstigt nog. Instämmer, kanske har det samma psykologiska effekt på hjärnans belöningscentra ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geschwint Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Jag är dold periodare och kämpar i det tysta med sockerberoendet. Det är skitjobbigt. Jag vet precis vad som händer då jag trillar dit och hur kroppen kommer att reagera. Pulsrusningar, högt blodtryck, dålig prestation i spinningen eller annan utövning av sport, en mage i kaos m.m. Sedan kan det gå ett bra tag utan sockerbegäret och allt är bara kalas. Kan föreställa mig att detta är ungefär hur en nykter alkoholist känner sig... Kämpa på! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts