Anna-Mia Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Jag har typ 1 diabetes, tar levaxin för sköldkörteln, är gravid och jobbar som personlig tränare & kostrådgivare. Varför skriver jag i detta forum? Jo, för att jag tycker det är väldigt synd när jag träffar och/eller läser om personer med typ 1 diabetes (och andra) som blir fråntagna en del av sin livsglädje när de (enligt mig) får felaktiga kostråd. Jag har ätit lågkolhydratkost de senaste åren, mina matvanor påminner egentligen mest om Paleo/Stenålderskost. Genom att äta på detta sätt så underlättar det min vardag och minskar risken för följdsjukdommar då det hjälper mig att ha så bra värden som möjligt. Det är skrämmande när jag får hem diabetestidning med recept på pastarätter osv, samt att många dietister och andra som jobbar med diabetiker ger rådet att äta mycket kolhydrater. Jag följer olika bloggar med b la diabetiker som följer dessa råd och som tror att man måste "kolhydratladda" innan träning. Jag jobbar som sagt som personlig tränare & kostrådgivare, hjälper både diabetiker och "friska" personer. Mitt sätt att äta handlar om att optimera med näring och få en så hälsosam kropp som möjligt oavsett om man är frisk, är diabetiker, har någon annan sjukdom, vill behålla sin vikt/gå upp eller gå ner i vikt. Man behöver inte den mängden kolhydrater som vissa påstår!!!.....och framförallt inte den typen av kolhydrater som en del rekommenderar. Självklart är det viktigt att man får hjälp och hitta matvanor som ger en livsstilsföränding och inte en quick fix. För att det ska bli en hållbar föränding så är det viktigt att man tycker om maten man äter och att den fungerar i sin vardag. Om ni är nyfikna på att läsa mer om mig så har jag skrivt på diabetesportalens hemsida:: http://diabetesportalen.se/min-historia/onoedigt-laegga-negativ-energi-paa-naagot-som-inte-aendras/ Varma & omtänksamma hälsningar, Anna-Mia 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Oj, det låter som du har många bollar i luften just nu Tråkigt att du drabbats av sjukdom redan men som du säger får du en unik erfarenhet som säkert blir värdefull att ha när du ska hjälpa dina klienter i framtiden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna-Mia Posted June 10, 2013 Author Share Posted June 10, 2013 Tack för din kommentar. Positivt tänkande kommer man långt med .....och många bollar kan vara roliga bollar så länge man lyckas ha en bra balans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts