Phosforos Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Hej! Kul att det äntligen finns ett forum här! Ska nu försöka skaffa mig den kunskap jag förmodligen inte har.. Min bakgrund inom LCHF sträcker sig ca 6-8 månader, nappade på att man inte skulle behöva räkna osv. Jag väger ca 102-105kg och är 179 lång, muskulös och egentligen inte speciellt "fet". Vägde dock runt 90kg (på nutrilett) för kanske 3 år sen.. Eftersom jag inte lyckats gå ner mer än 2-3 kg (vattenvikt antar jag) och en återgång till "normal" kost inte är ett alternativ, tänkte jag börja om och försöka göra en "reset" på mitt tänk. Börja från början så att säga.. Kan någon hjälpa mig göra upp en plan?! Please? Gott Nytt!! /Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Vill du bara må bättre och förbättra hälsan, behöver du inte heller mäta eller väga. Önskar du dig en kontrollerbar och problemfri viktnedgång, måste jag göra dig besviken. Vägen dit går nämligen oftast via registrering av maten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lua Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag behöver inte räkna för att gå ner i vikt, men jag vet att många gör det. För mig räcker det att minska på portionsstorlekarna, ta bort kaffet ur grädden och vara striktare med grönsakerna. Hur äter du idag? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strutfus Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Ta bort allt bröd, mjöl socker. Använd smör, kokosfett, baka eget gott bröd, se lchfrecept.se MBC i mixer, ägg i alla former o läs på innehållsförteckningar o du kommer att må prima sen! Mvh J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TillMinus Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Patrik, vad vill du uppnå? Bättre mående? Viktnedgång? :-) Har du några mål? /A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phosforos Posted December 30, 2012 Author Share Posted December 30, 2012 Hej alla! TillMinus: Jag skulle nog vilja komma ner till 90-95kg och må bra under tiden.. Limp: Det kan vara så illa? Kanske du kan ge något exempel på hur man gör? Kan ni ge mig ett exempel? Har alltid tyckt det vara för krångligt och tidskrävande.. /Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Det kan vara bra att registrera till en början så man "får kläm på" vad det handlar om. Man får ofta i sig mer kolhydrater än man tror. Sedan när man "lärt sig" vad som är OK att äta så kan man kanske sluta registrera. Själv har jag registrerat varje dags intag i snart tre år... Men jag är lite knäpp när det gäller siffror och statistik... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanne Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Själv har jag registrerat varje dags intag i snart tre år... Vad använder du dig av för registreringsprogram? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag använder "kostverktyget" på LCHF.se och sen för jag in det i en matris tillsammans med vikt och massa andra roliga siffror... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phosforos Posted December 30, 2012 Author Share Posted December 30, 2012 Ok, då får jag ge mig fan på att det ska räknas! Är det något annat man ska tänka på när man registrerar? Tänker på träning, ska man och isf vilken typ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag registrerar min "förbränning" baserat på timmar aktivitet. Denna del är nog den minst vetenskapliga bland mina siffror. Egentligen tror jag inte att just förbränning och träning är speciellt intressant men då kostverktyget ger mig kalorierna in kan det vara lite kul att i alla fall ha ett hum om kalorierna ut. Jag låter dock ALDRIG detta styra mig. Det jag registrerar är vikt från våg 1 och vikt från våg två (jag sa att jag var knäpp va?), muskel% och fett%. Intag av kolhydrater, proteiner och fett i gram samt energiprocentfördelning, kalorier samt skaldemanratio. Sen alltså även "schabloner" för olika aktiviteter från sömn till motion. En nätt liten matris blir det. I denna räknar jag också snitt per vecka på den mesta av datan... Som sagt, lite knäpp är jag... Det jag tycker man ska börja titta på är hur många gram kolhydrater, fett och protein man äter. Sedan även energiprocenten om verktyget ger det. Det räcker till en början. De flesta blir förvånade över hur mycket kolhydrater som äts som man inte visste fanns... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strutfus Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag förstår inte riktigt hur jag skall räkna. Skall jag väga maten, gör ju middagar som jag fryser in. Mvh Jeanette Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Jag tittar på tallriken som den ser ut och lägger in "ingredienserna" i kostverktyget. Vips så får jag E%, Skaldeman Ratio och allt möjligt (inklusive kalorier). Jag räknar inget manuellt alls. Riktigt smidigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts