Jump to content

Dumpstring

Leopold Roos

Recommended Posts

Någon som håller på med detta? Var på en fest för ett par veckor sedan och fick höra mycket intressant saker av en kvinna där.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Containerdykning

Bra sätt att få mer pengar över i kassan samt hjälpa miljön, eller bryta mot lagen och öka risken för sjukdomar?

Vad är era åsikter?

Fenomenet är inte nytt i övriga världen och i synnerhet USA vet jag att det är snudd på en subkultur. Den lär ju knappast ha avtagit med tanke på att den senaste statistiken därifrån antyder att ca 50% ligger i trakterna av vad man klassar som fattigdom.

I övrigt har jag bara en spontan reflektion som kanske kan vara av intresse för den som vill vara lite "wild and crazy" för en stund och hoppa på detta. För något år sedan så var det en hemlös person (som jag uppfattade det) som dök efter mat i en container som hörde till en Lidl-butik i en Stockholmsförort. Problemet var att denna butik hällde, om jag inte minns fel, rengöringsmedel eller något liknande på maten för att undvika att den "missbrukades" (istället för att slängas).

En tanke att ha med sig nästa gång det snackas om kossor och klimatkris måhända? Anser vi oss ha råd och finna det etiskt försvarbart, ekonomiskt och ekologiskt, att förstöra mat istället för att den äts upp, tja då är det kanske läge att vidga vyerna en smula... Svinnet vad gäller mat är extremt stort och minns jag inte fel nämndes siffran 30% i en nylig undersökning. Det blir inte bara många kossor det utan även en hemsk massa transporter etc som förslösas. Vill man föra en än mer seriös diskussion kring ämnet så kan man ju fundera lite kring befolkningsutveckling för det är den som i praktiken styr inte bara vad vi äter utan även annan typ av förbrukning. DÄR måste vi helt enkelt inrikta någon slags resurser...men det är ju så mycket lättare att diskutera hemska människor som äter det de ur ett nutritionsperspektiv ofta borde äta istället för att ta ett seriöst helhetsgrepp på någon enda sak av allmänt intresse.

• Like 1

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jag gillar affärer som sänker priserna radikalt sista dagen. I Lund finns en affär som anställt en kock vars uppgift är att tillaga maträtter av matvaror dagen före de blir för gamla, de säljs i butiken som färdigrätter. Andra skänker bort maten till hemlösa.

Se'n har jag aldrig förstått varför det är förbjudet att plocka saker från avfallsanläggningar? Jag minns att det fanns en lokal på anläggningen i (återigen i Lund) där man kunde ställa hela, fina saker som vem som kunde ta hand om, bra initiativ tycker jag!