Jump to content

Kroppen gjord för kolhydrat som primär energikälla


MattiasK
 Share

Recommended Posts

Hej LCHF:are.

 

Jag har kört LCHF av och till under cirka 3 år och har en ganska basal kunskapsnivå på hur kroppen reagerar på kosten. Jag har en kompis som är PT och har läst väldigt mycket näringslära. Han hjälper mig lite med min träning senast vi pratade flikade han in att jag borde äta lite mer kolhydrater för att nå bättre resultat.

 

Han förklarade för mig att kroppen är anpassad för att använda sig av kolhydrater som energikälla nummber ett. Så om man tar bort denna ifrån sin kost ändrar man helt sina förutsättningar i kroppen. Kroppen ändrar sina hormonnivåer och olika enzymer får inte arbeta som de ska. Han gick inte in i detalj då det är invecklat. Jag frågade heller inte, för jag känner att jag inte kan svara på det han säger.

 

Kontentan blev att han tyckte att jag borde omvärdera min syn på kolhydratens roll i kosten då jag faktiskt tränar och siktar på att bli starkare i min träning. Det var inte så att han sa att det inte gick att leva utan kolhydrater, utan snarare att det inte är optimalt, varken ur ett muskelbyggarsperspektiv - vilket jag kan förstå - eller ett rent "driftsperspektiv" - vilket jag INTE förstår.

 

Eftersom jag inte har några grundläggande kunskaper om vilka processer, hormoner och enzym som sätts i spel i kroppen när man är i ketos blev jag tyst och svarade inte.

 

Min fråga blir därför, är det någon här som förstår vad min kompis syftar på, och om ni kan hjälpa mig ha lite mer kött på benen nästa gång vi pratas vid? T.ex. vilka processer som ändras, vilka hormonnivåer som påverkas och vilka enzymer inte får arbeta som de ska. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja altså.. först o främst.. kolhydrater och fett är främst energikällor.. och du förbränner det du äter mest utav!

 

Äter du mest kolhydrater, bränner du mest glukos och får en dålig fettoxidation!

 

Äter du mest fett så förbränner du mest fett och får en dålig glykolys!

 

Dvs.. då får man se till vilken träning man utför.. marathonlöpare har störst nytta av en hög fettoxidationsförmåga, medans 100 meterslöpare har mest nytta av glykolys!

 

Vad han förklara lite dåligt är att glukos är raketbränsle och kan dessutom förbrännas vid syreunderskott.. så vid de mest extrema ansträngningsnivåerna där du utvecklar som mest muskelkraft under korta ögonblick så bränner du mest glukos!

 

Så mycket handlar om målet med din träning, vill du bygga maximalt med muskler utan hänsyn till fettlagring så kör mycket snabba kolhydrater, men då finns oxå risk att du lägger på dig fettvikt!

 

Vill du tappa fettvikt och öka din uthållighet, kör på mycket fett!

 

Grejen är att det egentligen är en balansgång.. mellan fettoxidation och glykolys.. och det handlar snarare om att det i realiteten inte kräver att man laddar så förbannat mycket glukos.. bara se till att glykogendepåerna finns där när man behöver dem!

 

Här har du en annan PT, som förklara det hela!

 

Carbless Massing

 

http://ironaddicts.com/forums/showthread.php?t=19002

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Zepp: Den nivån av resonemang har jag och min kompis redan gått igenom. Han håller med om att fettförbränningen går upp under en getogen diet, men han hävdar som sagt att kroppen inte drivs effektivt, pga att vissa processer i kroppen ändras, hormonnivåer förändras och olika enzym inte får jobba som de ska osv. Det är dessa processer, hormon och enzymer som jag fiskar efter, då jag inte kan googla fram något vettigt. Någon som vet vad min kompis syftar på?

 

MagnusH: Vi diskuterar inte ur ett antropologiskt perspektiv utan endast hur kroppen drivs ur näringssynpunkt. Men jag håller med dig där, även om jag inte till 100% vet hur pålitlig eller seriös den antropologiska forskningen är.

 

Tjoran: Min kompis hävdar inte att jag BEHÖVER kolhydrater. Han hävdar att det är optimalt för kroppens drift pga...ja läs tidigare post :)

Link to comment
Share on other sites

Var menar du att vi fick fett ifrån innan vi började med jordbruk?

fraan djur och fisk och vissa bär och andra växtdelar. Före jordbruket hade nomader dessutom ofta naagot djur som mjölkades och gav bl a fett. Menar du att vi inte aat naagot fett innan vi blev jordbrukare? Med undantag av olivträd saa gav väl inte jordbruket saa mycket fett fraan början? Det var väl mest spannmaal som odlades.

Link to comment
Share on other sites

Zepp: Den nivån av resonemang har jag och min kompis redan gått igenom. Han håller med om att fettförbränningen går upp under en getogen diet, men han hävdar som sagt att kroppen inte drivs effektivt, pga att vissa processer i kroppen ändras, hormonnivåer förändras och olika enzym inte får jobba som de ska osv. Det är dessa processer, hormon och enzymer som jag fiskar efter, då jag inte kan googla fram något vettigt. Någon som vet vad min kompis syftar på?

 

MagnusH: Vi diskuterar inte ur ett antropologiskt perspektiv utan endast hur kroppen drivs ur näringssynpunkt. Men jag håller med dig där, även om jag inte till 100% vet hur pålitlig eller seriös den antropologiska forskningen är.

 

Tjoran: Min kompis hävdar inte att jag BEHÖVER kolhydrater. Han hävdar att det är optimalt för kroppens drift pga...ja läs tidigare post :)

Tror jag kan svara att han inte vet vad han talar om.. han har mest troligt förläst sig på glykolysens underbara värld!

 

Du kan ju ställa honom mot väggen och be honom förklara ketolysen och hur viktig den är för tex maratonlöpare!!

 

Altså allt handlar om ditt medecinska/metabola tillstånd.. och målet med din träning.. den mänskliga kroppen har flera mekanismer för att utvinna ATP för arbete.. och sen så handlar det om syftet med din träning!

 

Vilken drift?

 

Förmågan att bygga muskler, uthållighet i ett ultra maraton, lagom vikt i vardagslivet på lagom kalorier?

 

Grejen är och förblir att glukos är raketbränsle, du kan köra din bil på nitrometanblandningar om du vill.. rätt mycket nitro, men så får du serva den efter varje gång du kört oxå!

 

Och det vill du inte göra med din kropp!!

 

Olika delar av kroppen drivs olika bra på olika bränslen.. hjärtat och vissa delar av hjärnan/njuren föredrar ketonkroppar.. och drivs bäst på det, man får mer gjort på mindre bränsle!

 

Det blir lätt tokigt, lixom vissa nyfrälsta LCHFare.. som hävdar att fett/ketonkroppar är bäst.. för allt.. men det kanske är så för dem.. vilket inte betyder att det är så för alla!

 

Här har du en Ultramartonlöpare.. jag tror inte han håller med din kompis fullt ut?

 

http://timothyallenolson.wordpress.com/2013/04/10/nutrition/

 

Här har du ett referat från en av tävlingarna.. som han vann!

 

http://www.meandmydiabetes.com/2012/08/11/western-states-100-low-carber-wins-ultramarathon-steve-phinney-and-jeff-volek-study/

 

Kroppen är främst gjord för att överleva.. och vi kan därför tillverka ATP på några olika sätt för olika muskelfibrer och på olika bränslen!

 

Glykolys, Betaoxidation, Ketolys och förmåga att återvinna laktat är det som gäller.. man behöver alla.. dels för överlevnad, dels för att kunna utnyttja olika bränslen, i olika situationer!

 

Intensiv muskelansträngning sker så gott som alltid vid syreunderskott.. så ju mer underskott, ju mer glukos förbrukar du.. men det räcker inte med det, för det gäller att kunna utnyttja laktatet som bildas oxå.. och det sker olika i olika organ!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...