Antonius Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Haha, precis som rubriken lyder undrar jag om ni drömmer mardrömmar på LCHF eller om ni slipper det mindre än på kolhydratskost. På kolhydratskost kunde jag drömma mardrömmar ibland men på LCHF kost komiskt nog så är mina mardrömmar att jag fuskar och äter stora mängder socker såsom pasta, bröd, godis.... haha har ingen aning om varför jag drömmer så, lite komiskt faktiskt vad har ni för erfarenheter?. Kanske är det ända jag är rädd för numera? dåliga kolhydrat och ovanligt mycket socker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag brukar drömma mardrömmar om att jag glatt mumsar i mig plockgodis. Trots jag inte ätit en enda på 18 månader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted December 30, 2012 Author Share Posted December 30, 2012 Haha! där ser man, jo tycker det är så himla sjukt för det brukar också ske för mig ibland . Kul att höra ifrån andra erfarenheter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Ja... nog har man ibland mardrömmar om sådant man bestämt sig för att inte äta. Det märkliga är dock att jag drömmer aldrig om den söta smaken, utan det handlar mer om "förbjuden frukt" eller skuldkänslor av något slag. För övrigt är det ingen skillnad på mina mardrömmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Majoren Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Min reflektion är att många som börjat äta LCHF har kunnat och eller vågat sluta ta statiner, och det är verkligen en medicin som är känd för att kunna ge mardrömmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag brukade inte ha mardrömmar särskilt ofta, ens innan LCHF, men har inte haft en enda sen jag började. På grund av hur sällan jag haft mardrömmar, är det dock inom det normala att vara mardrömsfri ett par månader i sträck så jag kan inte säga om kosten haft någon påverkan. Nu när jag tänker efter så inser jag dock att jag minns mina drömmar i mycket mindre utsträckning än tidigare, förmodligen för att jag tidigare sov sämre och därmed kunde vakna mitt i en dröm. Jag har också skaffat mig en iPhone-app som väcker en när man är i optimalt läge att vakna (= inte i drömfasen), så det kan ha spelat in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Mardrömmar är psykets uttryck för brandövning är sömnforskare inne på. Det är för att vi inte ska gå in i chock när inslagen i mardrömmarna kanske verkligen sker i verkliga livet utan reagera utifrån "brandövningen" vi redan varit med om.Stress och oro verkar vara en allmän vardag för de med mardrömmar, kanske medveten eller omedveten sådan. Det har även att göra med inlärning och överlevnad att göra således. Även fast man testade detta på möss där man hindrade vissa möss från att komma ner i drömstadiet och andra inte, så finns paralleller med människor som inte kommer in i drömstadier registrerat.Detta ser jag sammanfalla med hur barn och vuxna får mardrömmar när de råkat ut för olyckor, hemska saker på TV, mamma och pappa bråkar och så vidare. De drömmer om de sakerna de varit med om för att hjärnan upprättar en kris och beredskapsplan för att vi inte ska få psykisk härdsmälta.Kosten kan påverka om den innebär att man mår bättre i övrigt. Kost kan påverka psyket så att vi känner mindre stress och oro, får möjlighet producera mer serotonin (brist på serotonin skapar oro och paranoia med mera) och melantonin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag drömmer att korna vill äta upp mig för att hämnas att jag äter kött..... Nä skämtar bara! Jag drömmer nästan aldrig, eller minns inte drömmarna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag drömmer att korna vill äta upp mig för att hämnas att jag äter kött..... Nä skämtar bara! Jag drömmer nästan aldrig, eller minns inte drömmarna... Jo det är just det också, man minns inte ens i närheten alla de drömmar eller mardrömmar man faktiskt har. Värt att poängtera Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ebbaabrahamsson Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Jag drömmer mardrömmar om att jag äter pizza och sen ångrar mig, eller som nu senast: jag åt en paj som jag trodde var bakad LCHFstyle och när jag ätit hela får jag reda på att det är socker och mjöl i. Fy. Men känner mig rätt fanatisk när jag drömmer sånt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Happ, så inatt drömde jag min första kostrelaterade mardröm sedan jag började med LCHF. I den drömmen skulle jag äta lite popcorn med smörsmak men kunde inte sluta och åt tre påsar. Det verkar som att mardrömmar om avsteg är en rätt vanlig sak på det här forumet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Jag drömde en gång att jag åt en vegan. Men jag spottade ut den för den smakade tallkotte och maskrosor. Skämt åsido, kan inte påstå att jag märkt någon skillnad men det har nog mest att göra med att jag inte brukar drömma mardrömmar. Det som sällan sker är ju svårt att analysera s.a.s. Däremot upplevde jag bättre mental stabilitet och ett större inre lugn då jag började med LCHF. Genomled en väldigt stressig tid så det var ju egentligen väldigt osmart att då hoppa på en ny kosthållning som lök på laxen. Men turligt nog så var det rena jackpotten eftersom resultatet blev som det blev...och då inte bara ur det mentala perspektivet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Jag kommer sällan ihåg mina drömmar och det har inte ändrat sig. Däremot märkte jag efter någon vecka på LCHF att jag inte längre vaknade åtminstone en gång de flesta nätter för att jag behövde gå på toa. Detta trots att jag var väldigt försiktig med att dricka efter sju-tiden på kvällen och alltid gick och la mig mer eller mindre törstig i hopp om att slippa vakna. Nu kan jag utan problem dricka två stora glas vatten precis innan jag går till sängs och sover gott tills det är dags att gå upp. Det känns som ett mirakel att få sova ostört hela nätterna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts