Penilla Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Jag fick gallsten som opererades bort för ca 18 månader sedan. Har nu börjat lchf för 1 vecka sedan. Har de senaste dagarna fått ont i ryggen, samma smärta jag hade när jag började få gallsten - annars kunde det vara någon annat ryggbesvär. Läste någonstans att man kan få besvär när man börjar lchf och att det även kan bli värre innan det blir bra. Undrar nu om detta kan gälla även mig som redan tagit bort stenar (har jag fått nya igen på 18 månader)?? Har ni erfrenhet eller vet något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minou Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Kolla in på Kostdoktorns infosidor. Vad jag minns är att gallsten kan vara ett uttryck för att kroppen fått för mycket fett. Men kolla själv. I vilket fall. Alla är olika och alla kanske inte kan hantera ett överflöd av animaliskt fett lika bra som andra. Det verkar gälla mig. jag mår bäst när jag hushållar med animaliskt fett. Framför allt skall man lära känna sin kropp. Säger kroppen till - skall man lyssna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 En teori som finns är att LCHF inte orsakar gallsten men att den får redan uppkomna gallstenar att märkas på grund av att mer galla bildas då man äter fettrik kost. Det som gör att gallsten bildas är enligt denna teroi att man äter för lite fett. Då fastnar stenar i gallan eftersom dessa inte spolas ut innan de vuxit sig stora. Alltså bör man äta rikligt med fett för att unvika att gallsten bildas. Låter logiskt, men om det stämmer har jag ingen aning om :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Gallsten beror paa at man inte ätit fett paa länge. Daa bildas stenar i gallgaangen likosm stenar bildas i urinvägarna vid njursten. När man saa börjar äta mycket fett saa gaar gallstenarna ut men de kan fastna paa vägen. Om man regelbundet äter fett drabbas man inte av gallsten eftersom gallan daa regelbundet utsöndrar sitt fettlösande ämne. Paa samma sätt som man raader personer med njursten att dricka mycket och därmed urinera mycket saa bör ocksaa personer med gallsten raadas att äta mycket fett saa att det inte bildas gallstenar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Här är kostdoktorns blogginlägg om galla och fett: http://www.kostdoktorn.se/blir-gallbesvar-battre-pa-lchf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lillelikio Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Jag fick gallsten som opererades bort för ca 18 månader sedan. Har nu börjat lchf för 1 vecka sedan. Har de senaste dagarna fått ont i ryggen, samma smärta jag hade när jag började få gallsten - annars kunde det vara någon annat ryggbesvär. Läste någonstans att man kan få besvär när man börjar lchf och att det även kan bli värre innan det blir bra. Undrar nu om detta kan gälla även mig som redan tagit bort stenar (har jag fått nya igen på 18 månader)?? Har ni erfrenhet eller vet något? Tog dom bara bort stenarna? Tog dom inte hela gallblåsan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Penilla Posted June 11, 2013 Author Share Posted June 11, 2013 Tog dom bara bort stenarna? Tog dom inte hela gallblåsan? Bra fråga! Det har jag inte tänkt på! Men om dom tog bort gallblåsan, kan jag inte få gallsten igen då? Jag får googla...... Tack för alla svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Som regel tar man bort blåsan. Jo.. man kan få stenar i gångarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aliisa Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Gallsten.... Ät 15 gröna oliver på en gång...tugga ordentligt... efter 15 min är du fri från de onda. De hjälper mig! Värt att prova eller hur! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Penilla Posted June 11, 2013 Author Share Posted June 11, 2013 Gallsten.... Ät 15 gröna oliver på en gång...tugga ordentligt... efter 15 min är du fri från de onda. De hjälper mig! Värt att prova eller hur! Ok...spännande. Ska testa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Penilla Posted June 11, 2013 Author Share Posted June 11, 2013 Som regel tar man bort blåsan. Jo.. man kan få stenar i gångarna. Aj aj... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Fast.. problem med gallan/gallgångarna brukar kännas under höger revben! Ont i ryggslutet brukar mer vara förknippat med njuren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Fast.. problem med gallan/gallgångarna brukar kännas under höger revben! Ont i ryggslutet brukar mer vara förknippat med njuren. Oftast brukar gallsmärtor kännas under höger revbensbåge, men så har vi den mystiska "smärtvandringen", då man kan få ont på ett helt annat ställe än där man egentligen har ont. Njurarna är också ett "lurigt" organ där allt från ljumskar till ryggslut kan vara smärtinvolverat, vid infektioner i njurarna brukar man prata om dunkömhet, dvs, att dunkar man lätt över njurregionen så gör det ONT. Penilla, har du några andra symtom än smärta? Feber? Kräkningar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Penilla Posted June 12, 2013 Author Share Posted June 12, 2013 Oftast brukar gallsmärtor kännas under höger revbensbåge, men så har vi den mystiska "smärtvandringen", då man kan få ont på ett helt annat ställe än där man egentligen har ont. Njurarna är också ett "lurigt" organ där allt från ljumskar till ryggslut kan vara smärtinvolverat, vid infektioner i njurarna brukar man prata om dunkömhet, dvs, att dunkar man lätt över njurregionen så gör det ONT. Penilla, har du några andra symtom än smärta? Feber? Kräkningar? Tack Syster. Jag har inte andra symtom, ingen feber och inga kräkningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Penilla Posted June 12, 2013 Author Share Posted June 12, 2013 Fast.. problem med gallan/gallgångarna brukar kännas under höger revben! Ont i ryggslutet brukar mer vara förknippat med njuren. Smärtan är samma som när jag hade gallsten, därför förknippade jag smärtan med det. Men vem vet, kanske är det något annat..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Penilla Posted June 12, 2013 Author Share Posted June 12, 2013 Ok...spännande. Ska testa. Testade. Har lite mindre ont i dag på morgonen. Kanske åt jag för lite oliver (dom var väldigt små). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts