Emma Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Just nu sänds en repris på den omtalade "Svält dig gammal"-reportagen om fasta! Har för mig den diskuterades här också, men hittar inte tråden (mod: sammanfoga gärna) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
foodhacker Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 http://www.svt.se/vetenskapens-varld/se-program/del-2-292 Jätte intressant. Tycks som glukos och protein är boven i dramat angående åldrandet och sjukdomar. LCHF borde ge samma resultat på dessa två? Hur mäter man IGF-1 ? Vårdcentralen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 http://ettsotareblod.se/varfor-ar-periodisk-fasta-bra-for-kroppen/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
happy_per Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Hmm här har man börjat med LCHF och så får man se detta.... Protein = inte bra..?..eller...? Upplever att mycket i LCHF kosten är ganska stora mängder protein...eller äter jag fel.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Hmm här har man börjat med LCHF och så får man se detta.... Protein = inte bra..?..eller...? Upplever att mycket i LCHF kosten är ganska stora mängder protein...eller äter jag fel.... Det beror ju på hur du åt innan. Men mellan 0,5 gram till 1,5 gram protein per kilo kroppsvikt brukar vara lagom. För mig som väger 67 kilo så innebär det: 150 gram kyckling (1 kycklingfilé) (ca 30 gram protein) till lunch 150 gram fläskfilé (ca 40 gram protein) till middag Då har jag inte tagit med någon grädde eller ost, då får jag minska proteinerna ovan. Det åt jag även före LCHF, plus ost och fil och yoghurt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minou Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Intressant i programmet var också att ett överflöd av animaliska proteiner har en negativ effekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Läs länken som jag bifogade.. där tas en del kritik mot programet upp.. tex det här med proteinet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Lchf innebär att man växlar kolhydrater mot fett Det innebär inte att man äter mer protein Lchf rekommenderar faktiskt mindre protein än både GI och medelhavskost 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts