Jump to content

Tips på hur man gör TONFISK god?

Tjoran

Recommended Posts

Först o främst så undviker man allt som ligger på burk.. det smakar burk!

Sen så går man till sin lokala fiskhandlare/fiskbil och köper färsk tonfisk.. steker eller grillar denna och gör en god romsås.. ät med valfria grönsaker!

• Like 1

Är böjd att hålla med Zepp här, att tonfisk är godast färsk, tyvärr en omöjlig delikatess att få tag på i min landsända. Då får man hålla till godo med burkvarianten som inte är så tokig ibland.

En gammal hederlig tonfisksallad med valfria grönsaker och kokta ägg till med en RhodeIsland-dressing är ett förslag, eller en kall tonfiskröra på Creme Fraiche, hackad lök och dill. Simpelt men ganska gott ibland :)

blanda en burk tonfisk (i vatten, avrunnen) med 2-3 kokta ägg, hackad rödlök, majonnäs, ev creme fraish / turkisk yoghurt och kryddor (jag brukar ha sambal olelek, curry, salt, peppar, cayennepeppar, paprikapulver, citron) smaka av!!! perfekt att ha i wraps gjorda på ägg eller bara i salladsblad. 

Då varé ju det dära jävelskapet med majonnäsen :(

Jamen strunta i majonäsen då, och mosa riktigt mogna avocadon till en röra och blanda i lite olja, citron och salt och kanske lite vitlök och eventuellt hackad koriander, då slipper du även mejerierna.

Baba ganouch?

Det stavades visst Baba Ghanoush

Görs på en aubergine, olivolja (2-3 msk), 4 msk Tahini (pasta på rostade sesamfrön), pressad citron samt peppar och ev salt. Stick Auberginen med en gaffel runt om och lägg den i ugnen på en plåt med bakplåtspapper och "rosta" i 30 min, 200 grader. Lägg den sedan i kallt vatten i 5 min. och skala sedan av skalet. Inkråmet mixar du med olivoljan, tahinin, citronsaften och peppar/salt. Jag slänge i lite mynta också. Försiktgt med saltet om Tahinin redan är saltad.

Tahini finns att köpa i den asiatiska hyllan. Jag tror hoummus görs på samma sätt men då använder man zucchini/squash och kryddar med vitlök och kummin? Det borde funka att använda på dessa röror som bas för en tonfisk röra. Du kan säker blanda upp 2-3 burkar tonfisk till den röra du får från en aubergine/zucchini.

För det första måste du skilja på salladstonfisk och den i stora bitar. Stora bitar är god som den är, salladstonfisk måste blandas ut med något.

Tonfisk är gott smaksatt med lök eller purjolök, då kan man blanda ihop det med valfritt röra-virke t.ex. keso, yoghurt, majonäs eller liknande. 

Jag brukar göra en snabbrätt där jag lägger ost på tonfisken och kör det i mikron tills osten smällt och sedan äter man det med sallad.

Görs på en aubergine, olivolja (2-3 msk), 4 msk Tahini (pasta på rostade sesamfrön), pressad citron samt peppar och ev salt. Stick Auberginen med en gaffel runt om och lägg den i ugnen på en plåt med bakplåtspapper och "rosta" i 30 min, 200 grader. Lägg den sedan i kallt vatten i 5 min. och skala sedan av skalet. Inkråmet mixar du med olivoljan, tahinin, citronsaften och peppar/salt. Jag slänge i lite mynta också. Försiktgt med saltet om Tahinin redan är saltad.

Tahini finns att köpa i den asiatiska hyllan. Jag tror hoummus görs på samma sätt men då använder man zucchini/squash och kryddar med vitlök och kummin? Det borde funka att använda på dessa röror som bas för en tonfisk röra. Du kan säker blanda upp 2-3 burkar tonfisk till den röra du får från en aubergine/zucchini.

Hummus görs på liknande sätt men med kikärtor som bas. Baba ghanoush är ju gott så det där du förslog låter himla gott. :-)

Hummus görs på liknande sätt men med kikärtor som bas. Baba ghanoush är ju gott så det där du förslog låter himla gott. :-)

Aha, jag tror att jag såg en recept på en paleo variant av hummus där man använda tahini istället. Det är mitt närsta projekt, har köpt hem zucchinis!

Aha, jag tror att jag såg en recept på en paleo variant av hummus där man använda tahini istället. Det är mitt närsta projekt, har köpt hem zucchinis!

Paleo undviker ju bönor. Låter intressant med zucchinis. Ska prova det också. Äälskar hummus och annan "arabisk" mat (Marocko, Egypten, Turkiet, Libanon o.s.v

Paleo undviker ju bönor. Låter intressant med zucchinis. Ska prova det också. Äälskar hummus och annan "arabisk" mat (Marocko, Egypten, Turkiet, Libanon o.s.v

Lovar att rapportera hur det blir, har lagt in zucchini i ugnen precis. Laddade ner en app till min iphone som hette myKitchen, primal palate eller något sånt och där fanns det bra recept på "appetizers".

Aubergine är ju supergott, både som Baba Ghanoush och i en grekisk Mouska, som går verkligt enkelt att göra LCHF-mässig.

Men jag har blivit väldigt försiktig med att äta aubergine, då det innehåller ämnet solanin precis som potatis.

Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag upplever att jag får ont i lederna dagen efter jag har ätit aubergine, precis som jag fick på den tiden då jag åt potatis.

Aubergine är ju supergott, både som Baba Ghanoush och i en grekisk Mouska, som går verkligt enkelt att göra LCHF-mässig.

Men jag har blivit väldigt försiktig med att äta aubergine, då det innehåller ämnet solanin precis som potatis.

Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag upplever att jag får ont i lederna dagen efter jag har ätit aubergine, precis som jag fick på den tiden då jag åt potatis.

Ja, det är en nattskatteväxt eller hur? Har hört att jag borde undvika den, så jag ska jobba lite på zucchiniröran istället... sen kan aubergine smaka lite skarpt.

Ja, det är en nattskatteväxt eller hur? Har hört att jag borde undvika den, så jag ska jobba lite på zucchiniröran istället... sen kan aubergine smaka lite skarpt.

Ja,det låter klokt att istället använda zuccini. Jag har bytt ut auberginen mot zuccini i Mousakan. Brukar salta dom ordentligt för att dra ut så mycket som möjligt av vätskan, så det inte blir så blött och söligt.