Petra Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Nu när det finns så mycket rabarber funderade jag över hur man kan göra något lchf-aktigt med dem. Mixade lite olika recept och fick fram den här, enligt mig o familjen, mycket goda kh-snåla kaka: 4 ganska stora stjälkar rabarber hackas i små ca halv-cm bitar (det blev ca 4-5 dl) o blandas med 1msk kanel samt 1msk sötning ( har sukrin blandat med stevia-typ Mariannesocker, så det är 3x sötare än socker) och lägg i smord, ev lätt pofiberströdd, pajform. 100 g smör smältes (30 sek i mikron). Blanda i 1msk kardemumma o 1/2 dl sötning(se ovan). Knäck i 4 ägg. Jag tog även i 1 dl kesella/kvarg. Handvispa. Blanda ihop 1dl mandelmjöl,1 dl kokosmjöl,1msk fiberhusk, 2tsk bakpulver. Vispa ner i ägg/fettblandningen. Kleta med blöta händer ut smeten över rabarberna i formen. Grädda 175 grader 30-35 min. Severa med vaniljgrädde. Gott och mättande utan att skapa sug(på mig iaf)..1/10 av kakan = 1portion ger ca 160 kcal, 2,5 g kolhydrater, 5g protein och 15 g fett. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ljusblo Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Spännande Petra... Tyckte att jag såg ett rabarberblad ute i landet. Den hugger jag framåt helgen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Jag gjorde också rabarberpaj häromveckan. Jag blandade smör, lite mandelmjöl och sesamfrön, kanel och lite sukrin tror jag det var och lite kokosolja. Man får känna sig fram lite på konsistensen. Lade som ett täcke över rabarberna och skjuts in i ugnen tills det fick fin färg. Helt ok med vispad grädde till! Inget sug här heller, bara en fin avslutning på middagen och roligt att äta rabarberpaj från egna skörden tillsammans med familjen som åt en HCHF-variant . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Låter supergott Petra och Lotta! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vivan63 Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Min far är av den "gamla" sorten som vill ha kräm till efterrätt, så jag gör kräm till honom som jag reder med redix istället för potatismjöl och sockrar bara lite, lite med vanligt socker eftersom han inte är känslig för det. Själv avstår jag gärna, men jag tycker det är synd att fina rabarber ska förfaras. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts