Jump to content

Efter "Biggest Loser"?

Annika Rane

Recommended Posts

Hamnade framför TV:n igår och såg ett av de säsongsavslutande programmen av Biggest Loser. Ofta blir jag bara så oerhört provocerad av idén med programmet och all smörja de får lära sig om kaloriräkning mm. Men igår kunde jag inte låta bli att beröras av några av deltagarnas framgångar. Många har genomgått stora förändringar. Jag blir i alla fall oerhört nyfiken på hur det går sedan. När programmet är slut och kameran är avslagen. Lyckas deltagarna hålla sin vikt? Hur går det sedan? Någon som vet om dessa tappra människor lyckas fortsätta hålla vikten efter ett par år?

Jag såg också programmet och tänker lika som du gör. Det vore väldigt intressant att ta in deltagarna igen efter två år för att se hur det gått. Förra året kom vinnaren från året innan och hälsade på på slottet men det hände inte i år. Min tanke blir - har han gått upp i vikt, eller? Jag har väldigt svårt att tänka mig att man kan hålla vikten då den vanliga vardagen tar vid. Nu har de tränat 6-8 timmar om dagen och vem kan göra det i längden?

• Like 1

Nu har de tränat 6-8 timmar om dagen och vem kan göra det i längden?

Precis så resonerar jag också... Jag läser ibland en blogg av en tjej som har gått ner runt 40 kilo, med "balanserad" kost och minst två långa träningsenheter per dag. Jag skulle inte orka med den planeringen som krävs... Sedan är det ju även skillnad om man endast har ansvar för sig själv och kan planera fritt eller om man har familj och barn, då är det ju ännu svårare att prioritera rätt...

Innan jag hittade till LCHF tränade jag ca 4 gruppträningspass per vecka och funderade redan då över att det passade mitt liv just då men inte var hållbart i längden, och då var jag ju ändå långt ifrån det de gör i programmen. (Nuförtiden är det 2-3 pass plus löpträning, men det känns mer flexibel.)

Men jag tror att många som har lyckats gå ner så rejält (och så kämpigt), byter faktiskt även karriär, mot kostrådgivning och PT eller gruppträningsinstruktör och kan på så sätt upprätthålla det.

Vi som inte har aftonbladet plus undrar såklart: vad står i artikeln? ;)

Det står om hur det har gått för dem, en för en, och det är olika resultat (såklart). Vissa har gått upp, andra har gått ner mer, vissa väger ungefär samma som när programmet tog slut. :)

Jag följde Biggest Loser och gillar programmet (men visst känns det knasigt att det går ut på att räkna kalorier och äta "light"). I finalavsnittet så satt fjolårsvinnaren i publiken, och det såg ut som att han hade gått upp ganska mycket tyvärr.

Hoppas att det går bra för alla dem som verkligen lyckades gå ner mycket i vikt!

• 2 years later...

Det känns som en förklaring till varför alla vi som vid upprepade tillfällen gått ner en massa kilo på extrem lågkalorikost går upp allt och lite till så snart man inte orkar följa programmet längre och att man blir extra hungrig.

Tidigare har man hört att ämnesomsättningen går ner under tiden programmets del av extrem lågkalorikost följs (Vv och ITRIM) men att man får tillbaka den när man börjar äta normalt (enligt programmet) igen. Att leptinet skulle sättas helt ur spel har man inte vetat tidigare. Att man förstör både sin ämnesomsättning och leptinnivå för evigt var nytt och skrämmande. Och förklarande.

Förhoppningsvis gäller det inte alla. Flera av bloggarna i Kostdoktorns flöde har varit jojo-bantare men nu lyckas behålla sin vikt under lång tid. Kanske finns det hopp om att kroppen kan reparera sig och börja fungera som det är tänkt.

• Like 1