Jump to content

LCHF, träning och hormoner


DJ_Soundstream
 Share

Recommended Posts

Hej alla! I hela mitt vuxna liv har jag gym- och i viss mån även löptränat. Gymträningen har jag endast ägnat mig åt periodvis, vilket innebär att långa perioder av gymträning ibland har följts av inte lika långa perioder helt utan träning. Jag vet inte vad detta har med saken att göra men ni får se det som en slags ingress till resten :)

 

Tidigare i livet har jag vid sidan om min gymträning ätit sådant som man blivit itutat var bra för just den typen av träning: mycket kolhydrater, lite fett och hyggligt mycket protein. För drygt 1,5 år sedan gick jag över till LCHF, mest för att jag var nyfiken eftersom jag varken hade viktproblem eller sjukdomsproblem. Vad händer? I samband med detta går jag av en händelse in i en fas med väldigt lite träning (i genomsnitt högst tre minuter om dagen) och kroppen svarar plötsligt som aldrig förr! Förra sommaren, efter några månader med tre minuters träning om dagen, var jag i stort sett i samma form som under den period i livet då jag hade min formtopp (strax innan jag fyllde 30, jag är idag 44). Visst... jag var inte lika stark som jag en gång var, men det sätt som kroppen svarade på den lilla mängden träning (oftast armhävningar och liknande övningar) upplevde jag aldrig när jag åt fettfattigt. Under några månader lade jag på mig några kilo klädsamma muskler, samtidigt som jag tappade ett par kilo fett. Skillnaden på bara ett halvår var mycket stor.

 

Jag har funderat en del över vad detta beror på. Hur kan en så liten mängd träning leda till så stora resultat? Av vad jag läst mig till finns det mycket som pekar på att LCHF-kosten gjort att jag hamnat i en slags hormonell toppform, som gör att kroppen svarar mycket bra och bygger upp muskulaturen. Under de senaste veckorna har jag varit på gym fem gånger och bara detta har givit mig ytterligare något kilo muskler. Och det bästa av allt: jag är pigg efteråt, trots att jag tränat hårt ett par timmar! Tidigare i livet behövde jag omedelbart fylla på med kolhydrater för att överhuvudtaget orka ta mig hem. Jag känner inte längre det minsta lilla sug!

 

Som sagt... jag är 44 år och är i bättre form än 90 procent av alla 25-åringar. LCHF is here to stay! Utöver vad LCHF i kombination med lite träning gjort med min kropp så fungerar min kropp i övrigt som en klocka. Tidigare i livet råkade jag ut för minst en praktförkylning i halvåret. Sedan jag började med LCHF har jag inte haft minsta lilla förkylningskänning, och jag känner mig friskare än någonsin.

 

Tidigare i livet hade jag ganska svårt för att bygga muskler, men plötsligt har det blivit ganska lätt. Och detta i min ålder!! Är det någon som upplevt samma sak?

 

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Jag tränar zumba 3 ggr i veckan. 2 ggr på kvällen, 8 timmer efter lunch med bara en sked kokosfett i kaffet emellan och 1 ggr på lunchen med bara en kopp kaffe med grädde i till frukost. Blir aldrig skakig efteråt vilket är helt fantastiskt. Jag var förr så känslig att jag behövde "ladda" med något innan jag ansträngde mig och var alltid helt skakig efteråt, i stort behov av något att äta NU. 

Sjuk har jag knappt varit heller på de 2,5 år jag har hållit på. Ofta känns det som om jag ska däcka som resten av familjen när det går nån snuva eller flunsa i närheten men så vaknar jag pigg och nyter nästa dag medan de däckat. 

Allt annat fungerar också bättre. Jag sover som en liten gris och vaknar utvilad efter färre timmar än jag sov förr och då brukade jag vakna trött. Hår, hud, naglar, allt är friskare.   Trots att jag gått ner 20 kilo och blivit lite äldre har jag inte blivit märkbart skrynkligare. Alltid trevligt. :D

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hehe, kul att du nämner dessa ultrakorta pass. Har själv dragit ner på antalet långa pass och inleder numera många dagar med morgongymnastik 1-2 rundor chins, armhävningar och pistoler utan att köra för länge, bara lagom + 1-2 tjurrusningar på spinningcykeln. Känner mig också piggare efteråt, tar 3-7 minuter.

 

Synd bara att 6v på <20g KH inte fått mig att nå tillståndet av fettdrivet superpigg, igår var jag snarare lite som en zombie :-( Hur lång kan omställningen vara egentligen? Intog ca 100g KH idag och piggnade till ordentligt, men imorgon är det <20g som gäller igen. Ger INTE upp!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Japp, upplever exakt samma sak som du.

Jag har inte ändrat min träning ett dugg, men har nu nästan synliga muskler på armarna, gick från 10 armhävningar på tårna med total utmattning fast jag verkligen försökte öka på till 20 utan problem (låter kanske lite och löjligt, men ok för mig), återhämtar mig raketsnabbt och kan köra på igen utan problem.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Japp, upplever exakt samma sak som du.

Jag har inte ändrat min träning ett dugg, men har nu nästan synliga muskler på armarna, gick från 10 armhävningar på tårna med total utmattning fast jag verkligen försökte öka på till 20 utan problem (låter kanske lite och löjligt, men ok för mig), återhämtar mig raketsnabbt och kan köra på igen utan problem.

Ja, återhämtningen går kusligt snabbt. Visst är jag lite trött direkt efter mina längre pass på gymmet men efter någon timme är jag pigg igen. Utan att ha ätit något!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det finns ju ett gäng möjliga delförklaringar även om jag hävdar att den kanske viktigaste är bättre bränslepartitionering (än vad du hade tidigare) vilket är oumbärligt för den som vill "skulptera kroppen", dvs få mer muskler/minimalt med fett. Några andra potentiella delförklaringar:

 

- Intramuskulärt IGF-1 tycks höjas (5-faldigt minns jag att en undersökning nämnde).

 

- Högre naturlig förekomst av BCAA.

 

Sedan utesluter jag inte att det finns andra, kanske hittills okända mekanismer, eftersom även jag noterat effekter som inte borde kunna ske så här pass.

 

Med detta sagt, det finns ju andra saker som ev. kan ha påverkat som att du helt enkelt har mer "träningsmognad" nu anno 44, dvs du gör mindre saker fel, mer saker rätt och har en bättre disciplin som är i mer i paritet med vad som är optimalt för dig. Hur LCHF-kosten tenderar förändra hur man äter i relation till frekvens etc kan ju också inverka på så sätt att man mer "automagiskt" sköter maten bättre. Det senare är något jag själv upplever som väldigt positivt, dvs att aldrig noja över maten och hela tiden känna att "maten, det fixar sig alltid".

 

Har något minne av att ämnet varit på tapeten tidigare och jag då hostade upp flera möjliga förklaringar...men idag står det still i skallen. För trött och sliten.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju ett gäng möjliga delförklaringar även om jag hävdar att den kanske viktigaste är bättre bränslepartitionering (än vad du hade tidigare) vilket är oumbärligt för den som vill "skulptera kroppen", dvs få mer muskler/minimalt med fett. Några andra potentiella delförklaringar: - Intramuskulärt IGF-1 tycks höjas (5-faldigt minns jag att en undersökning nämnde). - Högre naturlig förekomst av BCAA. Sedan utesluter jag inte att det finns andra, kanske hittills okända mekanismer, eftersom även jag noterat effekter som inte borde kunna ske så här pass. Med detta sagt, det finns ju andra saker som ev. kan ha påverkat som att du helt enkelt har mer "träningsmognad" nu anno 44, dvs du gör mindre saker fel, mer saker rätt och har en bättre disciplin som är i mer i paritet med vad som är optimalt för dig. Hur LCHF-kosten tenderar förändra hur man äter i relation till frekvens etc kan ju också inverka på så sätt att man mer "automagiskt" sköter maten bättre. Det senare är något jag själv upplever som väldigt positivt, dvs att aldrig noja över maten och hela tiden känna att "maten, det fixar sig alltid". Har något minne av att ämnet varit på tapeten tidigare och jag då hostade upp flera möjliga förklaringar...men idag står det still i skallen. För trött och sliten.

Ja, jag tränar förstås annorlunda än tidigare. Väldigt få gymbesök, men istället några få minuter armhävningar och annat under dagarna. Eftersom det är möjligt att träna mycket tyngre på gymmet försöker jag istället att göra mina armhävningar på jobbigast möjliga sätt, genom att hålla händer mot golvet i olika vinklar. Enarmsarmhävningar orkar jag fem stycken per arm. Om jag orkar med på LCHF-kost vet jag inte. Det är ju helt klart så att jag var starkare tidigare, men det förklaras ju enkelt av att jag helt enkelt tränade mycket mer. Men om vi bara pratar muskeltillväxt så är den överlägset störst just nu, i förhållande till träningsmängd och den tyngd jag tränar med. Men mer träning är jag övertygad om att jag skulle kunna bli starkare än jag än gång var.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...