Jump to content

Tråkig yta

lelleleo

Recommended Posts

Måste man va "fanitisk" ift att vända en fiskbit i lite mjøl... den blir ju så ofantligt tråkig utan en lite stekskorpa. Ev finns det nåt annat som gör samma nytta...utan att sätta smak?

Vissa använder sesamfrön, men dom smakar ju men det finns mandelmjöl och sesammjöl? Jag har sett att vissa använder stötta/malda fläskvålar.

• Like 2

Det finns inga måsten. Du gör som du vill! Men man behöver inte doppa i vetemjöl, man kan panera med annat, mandelmjöl t.ex. Om man är väldigt kolhydratkänslig kan vetemjölet sätta igång suget och du trillar dit på annat. 

Måste man va "fanitisk" ift att vända en fiskbit i lite mjøl... den blir ju så ofantligt tråkig utan en lite stekskorpa. Ev finns det nåt annat som gör samma nytta...utan att sätta smak?

Man kan panera med senapspulver (Colemans), det blir ruggigt gott.

Jag steker ofta fisk och panerar med mjöl och skorpmjöl till övriga familjen, fast till mig tar jag:

mandelmjöl + skalade sesamfrön (lika delar), salt, vitpeppar och paprikapulver, blanda väl på stor tallrik.

Vispa upp ett ägg, doppa fisken, lägg fisken i mandelmjölblandningen, stek i rikligt med smör. SUPERGOTT!!!

Själv så har jag sällan fläsksvålar eller västerbottenost hemma, men mandelmjöl och sesamfrön finns alltid och det har lång hållbarhet också så du kan använda en månad senare igen :-).

Lycka till!

• Like 1

Jag steker ofta fisk och panerar med mjöl och skorpmjöl till övriga familjen, fast till mig tar jag:

mandelmjöl + skalade sesamfrön (lika delar), salt, vitpeppar och paprikapulver, blanda väl på stor tallrik.

Vispa upp ett ägg, doppa fisken, lägg fisken i mandelmjölblandningen, stek i rikligt med smör. SUPERGOTT!!!

Själv så har jag sällan fläsksvålar eller västerbottenost hemma, men mandelmjöl och sesamfrön finns alltid och det har lång hållbarhet också så du kan använda en månad senare igen :-).

Lycka till!

Jo tack alla... Men pointet var, pga att jeg älskar färsk fisk, just som den är, inte vill ha nån annan smak..än den lite "brännda"/frasiga stekskorpan. Så möjligt är fläsksvål bästa tippset.... Men då får jag åka till Danmark först, för det ginns inte i Norge... Inte vesterbotten heller Zepp :)

Finns garanterat Italienska rivna torkade ostar att köpa, typ Parmesan, Grana Padano och några andra, det är jag övertygad om.

Mandelmjölet smakar inte mer än det vanliga mjölet.. och osten skall smaka, det är tanken med det hela.

Testa ostpanerad fiskfile, gärna med salsasås!  :P

Vadå.. Västerbotten ligger ju aldeles vid gränsen? :o

Grejen med ospaneringen är snarare en lagrad ost med smak.. och det vet jag att det finns även i Norge.. men jag vet inte vad dom heter.

• Like 1

Finns garanterat Italienska rivna torkade ostar att köpa, typ Parmesan, Grana Padano och några andra, det är jag övertygad om.

Mandelmjölet smakar inte mer än det vanliga mjölet.. och osten skall smaka, det är tanken med det hela.

Testa ostpanerad fiskfile, gärna med salsasås!  :P

Vadå.. Västerbotten ligger ju aldeles vid gränsen? :o

Grejen med ospaneringen är snarare en lagrad ost med smak.. och det vet jag att det finns även i Norge.. men jag vet inte vad dom heter.

He he... Hade du gått i affären, där jeg bor, helt syd i bibelbältet (icke i Oslo som har något bättre urval), och tittat efter gormetost, hade du nog fått torka din ögonvrå...som jag ofta gör... Det är sorgen. Och bönderna här kör allt här...och fixar strafftull på alla utlänska ostar, så dom, om nån tar inn dom, kostar typ 200-300 spenn kilot... Men som sagt... jag vill inte ha nån annan smak på fisken, än fisk, så det rollar inget spel... Men ska få tag i mandelmjöl... Om det inte är lika dyrt som kokosmjöl vs, som kostar 270:- pr kg.... 

Jo tack alla... Men pointet var, pga att jeg älskar färsk fisk, just som den är, inte vill ha nån annan smak..än den lite "brännda"/frasiga stekskorpan. Så möjligt är fläsksvål bästa tippset.... Men då får jag åka till Danmark först, för det ginns inte i Norge... Inte vesterbotten heller Zepp :)

Men det blir lite bränt och frasigt av mandelmjöl och sesamfrön, riktigt sprödbakat faktiskt... Prova?

• Like 1