Jump to content

Får man komma med kritik om LCHF här?

Recommended Posts

För att lära av varandra och för att jag ska förstå er om det är något jag missförstått? Eller är det helt förbjudet att komma med motargument eller forskning? 

Vänliga Hälsningar,

Robin

Du är mycket välkommen oavsett dina åsikter! Så länge man är trevlig och uppför sig. Finns inget bättre än en riktigt bra diskussion med argument och motargument. Kör på!

• Like 2

Hejsan! Tack för era svar! De uppskattas.

En anledning till att jag frågar är för att min första kommentar på bloggen idag inte godkändes av administratören. Ja, ett vårdat språk, respekt för varandras åsikter och att vara saklig är viktigt. Det är grunden för en trevlig liten eller lång pratstund :)

Jag försöker göra ett separat inlägg senare i veckan.

För att lära av varandra och för att jag ska förstå er om det är något jag missförstått? Eller är det helt förbjudet att komma med motargument eller forskning? 

Vänliga Hälsningar,

Robin

Jag skulle föreslå att du kommer med argument, dvs dina egna tankar.. eventuellt förstärkt med någon forskningsrapport, av hög kvalitet.

Som du vet så kan man i dag i princip finna forskning som motsäger andra rapporter.. men det blir så tråkig debatt om det bara går ut på att dänga rapporter i huvudet på varandra.

Kan tala om för dig att om du dräller in den ena rapporten efter den andra som pekar hit o dit så lär iallafall inte jag läsa dem.. och förmodligen inte så många andra heller.. och då blir det inte så mycket till debatt!

Och du.. inga långa utläggningar om hela näringsläran.. ta ett argument åt gången.. när det är avbetat, så startar man en ny tråd och diskuterar nästa argument!

• Like 6

Hum! Alla kan ju inte gilla allt, och det här med maten är ju "sjukt" individuellt.. Jag är väldigt sockertork och då är detta (lchf) kanon för mig.
Ingen kan säga till mig att godis och pasta inte är gott, eller vad sägs om ett glas oboy med en par ostmackor! ;)
Jag äter lchf av en enda anledning, och det är för att gå ner i vikt. Jag vet inte om jag mår så jäkla bra av det, men nog kan jag hitta goda maträtter. Och på köpet äter jag, som jag tror stenhårt på, väldigt nyttigt och rätt!

Socker och vitt mjöl är inget annat än gift, men precis som med alla droger är det sjukt beroendeframkallande!

Jag har dock svårt att tro att vi skulle må dåligt av en tallrik havregrynsgröt med mjölk och kanel en gång om dagen! Det är den där jävla överkonsumtionen och alla processad mat som tar livet av oss och gör oss feta!

Mina funderingar så klart...

Heja Paolo ;)

• Like 4

Socker och vitt mjöl är inget annat än gift, men precis som med alla droger är det sjukt beroendeframkallande!

Jag har dock svårt att tro att vi skulle må dåligt av en tallrik havregrynsgröt med mjölk och kanel en gång om dagen! Det är den där jävla överkonsumtionen och alla processad mat som tar livet av oss och gör oss feta!

Mina funderingar så klart...

Heja Paolo ;)

Sen finns det ju alla oss som inte klarar av mjölmat alls av olika anledningar och kanske har fått sjukdomar pga det, eller vars sjukdomar förvärras av mjölmat. Allt är inte vikt.  :P

• Like 3

Sen finns det ju alla oss som inte klarar av mjölmat alls av olika anledningar och kanske har fått sjukdomar pga det, eller vars sjukdomar förvärras av mjölmat. Allt är inte vikt.  :P

Japp, för mig handlade lchf från början enbart om vikten.... MEN sedan upptäckte jag också att jag helt plötsligt började känna mig FRISK!! :)

Jag tåler helt enkelt inte mjölmat - magen revolterar bl a och det ska inte mycket till.

• Like 3

Jag tror på grundkonceptet om artegen föda. Men visst, socker ÄR gott!! :D

Vad gäller diskussioner/kritik orkar jag oftast inte ge mig in i dem. Dessa tenderar ofta att bli långdragna och bestå av en del hårda ord eller på annat sätt kränkande kommentarer (och gärna studier hit och dit som ändå visar sig vara otillförlitliga pga av att verkligheten är mer komplex än studiens upplägg...). För mig som har ett liv bortanför datorn (AFK heter det väl?) är det svårt att lägga tid på att bemöta argument hit och dit. Samtidigt är det ju bristen på tillförlitliga experter som gör att vi måste diskutera fram och tillbaka så alla ni som orkar/kan/vill får gärna fortsätta så läser jag emellanåt. Vem vet, rätt vad det är kanske jag svänger åt nåt håll när jag övertygats tillräckligt! ;)

Men precis! Jag hade inte en aning om att mjöl, framförallt vete, var problematiskt för mig. Magen har alltid varit ett problem på mammas sida av släkten, stackars morfar levde på bikarbonat minns jag. Så jag trodde att det bara var åldern som gjorde att jag inte tålde alkohol, nötkött, starka kryddor. Att det bara var stress som gjorde att magen kapsejsade ibland. Att det bara var ålder och fetma som gjorde att jag hade ont i knäna. 

Jag gick ner 25 kilo, åt en macka och fick ont i magen, fes som ett gasverk och fick ont i knäna. Aha! 

Socker och vete är min kropps ärkefiender. Socker gör mig dyster och ledsen i hela själen. Vete lever rövare med resten. Åt t.ex. lakrits häromkvällen (dumt, jag vet) och fick vansinnigt ont i magen. Dagen efter hade jag värk i knäna (inte bra när jag travade in på mitt zumbapass..) och ont i en fingerled. Det var vetet, jag har fått samma reaktioner när jag har smakat en bit av min sons fantastiskt goda hembakade bröd. Jag tror inte alla är lika känsliga men jag vill att alla ska få höra om att det finns andra sätt att äta OM man har problem. Inte bara ta en tablett och ring på torsdag. ;-)

• Like 4