TillMinus Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag är lite nyfiken på sånt som binder mest vätska. Sötningsmedel? Alkohol? Salt? Anledningen till frågan är att jag tycker att vågen hoppar upp och ner nu i början. Jag gick ner 2,5kg första veckan, sen gick jag upp dom över en natt, sen stod jag still ett par dagar och sen gick jag ner 1kg, som jag gått upp igen. Jag vet ju att de kilon man tappar i början är just vätska. Eller, så kanske jag inte ska bry mig om det och att det kan vara då i början? Kan någon kasta lite ljus över detta? /A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag tror att det är så i början, bättre bara att köra på och att inte försöka bry sig om vågen ett tag framöver! Anledningen är ju att vågen bara visar den vikt som du utövar på jordytan, inte fördelningen mellan, muskler, fett och vatten. Bättre psykologiskt tror jag att käka på och vänta med vågen ett tag framöver, desto större och gladare överraskning blir det ju förmodligen då vid ett senare tillfälle! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag är lite nyfiken på sånt som binder mest vätska. Sötningsmedel? Alkohol? Salt? Anledningen till frågan är att jag tycker att vågen hoppar upp och ner nu i början. Jag gick ner 2,5kg första veckan, sen gick jag upp dom över en natt, sen stod jag still ett par dagar och sen gick jag ner 1kg, som jag gått upp igen. Jag vet ju att de kilon man tappar i början är just vätska. Eller, så kanske jag inte ska bry mig om det och att det kan vara då i början? Kan någon kasta lite ljus över detta? /A Oavsett om man dietar eller inte varierar vikten ett par kg från dag till dag. Det är en av anledningarna till varför vågen är ett dåligt redskap för att mäta framgång i dessa sammanhang (fast jag använder den också... är för nyfiken för att låta bli). Det är bättre att använda måttband och liknande. Jag väger mig, som sagt, men bara en gång i veckan (och samma tid på dygnet varje gång... precis efter jag klivit upp på morgonen, efter toalettbesöket). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TillMinus Posted December 30, 2012 Author Share Posted December 30, 2012 Jag är en sådan människa som vill veta "varför" på allt. Kontrollfreak även och därför vill jag veta varför jag kan gå upp och ner så lätt... Jag väger mig nästan samma tider. Visa tycker att man ska väga sig varje dag, andra tycker en gång varannan vecka, men jag ska nog försöka separera från vågen.. Jag blir som irriterad på han varannan dag, det är ingen hälsosam relation;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag är en sådan människa som vill veta "varför" på allt. Kontrollfreak även och därför vill jag veta varför jag kan gå upp och ner så lätt... Jag väger mig nästan samma tider. Visa tycker att man ska väga sig varje dag, andra tycker en gång varannan vecka, men jag ska nog försöka separera från vågen.. Jag blir som irriterad på han varannan dag, det är ingen hälsosam relation;) Alltså... oavsett hur du gör kommer det alltid finnas en helt naturlig variation på vågen. Du kan gå ner två kg på en vecka utan att veta det, eftersom vätskan i kroppen kan ha ökat två liter under samma period. Detta är helt naturliga variationer och om man litar för mycket på vågen och använder den för ofta kan det leda till frustration och kanske till och med att man ger upp, fast man egentligen fått utomordentligt goda resultat. De syns bara inte just på vågen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TillMinus Posted December 30, 2012 Author Share Posted December 30, 2012 Oookej, ja, som sagt, jag antar att jag behöver skiljas från vågen ett tag för nog påverkas jag negativt av dessa upp- och nerkilon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Ja, ställ undan vågen TillMinus. Jag har i alla år varit slav till vågen och vägde mig flera gånger om dagen. Sen började jag med LCHF och väger mig mycket mycket sporadiskt. Högst 1 gång i månaden. Ibland inte alls. Blev så trött på att låta siffrorna jag såg diktera mitt liv och mina känslor. En bra siffra fick mig tillslut inte ens att må bra, så varför plåga sig? Jag pendlar säkert rätt så mycket då jag inte är särskilt strikt LCHF just nu (omstart efter nyår, anyone) men man känner ju på kläderna att man gör rätt.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Ja, vikten pendlar upp och ned över dagen. Generellt väger jag 1,5 kg mer på kvällen, än vad jag gör på morgonen. Jag väger och mäter mig varje morgon, men skulle nog hoppa över det om jag blev stressad eller frustrerad av bristen på viktminskning. Som ett exempel gick jag ned 6 kg första månaden (jag var bara lite överviktig i början). Efter den initiala viktnedgången, 13 oktober, har jag mer eller mindre stått stilla på samma vikt som medelvikt. Som mest har jag i perioden efter 13 oktober vägt 3 kg mer, och som minst 1,5 kg mindre. Midjemåttet, däremot, har minskat 8 cm på samma tidsperiod, och fortsätter att minska varje vecka oberoende av vikten. Edit: Du lär märka ett par - tre kilos ökad vikt en gång i månaden strax innan eller under mensen, förresten. Bli inte förskräckt - det är bara vätska och den försvinner på ett par dagar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag är lite nyfiken på sånt som binder mest vätska. Sötningsmedel? Alkohol? Salt? Jag låter bättre vetande svara på det. Däremot vet jag att när man äter kolhydrater så sparas eventuellt överskott som glykogen på kroppen och 1 gram glykogen binder ca 2,7 gram vatten. Det är därför man tappar så mycket i vattenvikt när man precis börjat med lågkolhydratkost, ligger på kaloriunderskott eller fastar. Glykogenlagren minskar (eftersom de används till energi) och därmed det vatten som är bundet till glykogenet. 2.5 kilos skillnad på vågen över en natt låter lite mycket dock. Är vågen tillförlitlig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TillMinus Posted December 30, 2012 Author Share Posted December 30, 2012 Cavegirl IF, jadu, jag tror det, men kanske inte, ingen aning:) Angående vikten så har jag pendlat allt mellan 1-5kg, upp och ner de senaste året. Dock inte över en natt, men dom sista 2,5kilona gick jag upp över en natt. Jag förstår att det kan vara lite jojo med vikten som vågen visar. Dum våg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts