Jump to content

Recommended Posts

Hej alla goa lchfare =)

Jag undrar om någon vet en bra balsamico eller balsamvinäger som inte innehåller allt för mycket skräp?
Hittade Zetas i kylskåpet, läste innehållsförteckningen och rös lite smått, utgångsdatumet var 2010 men den såg lika fräch ut. Haha. 

Hej alla goa lchfare =)

Jag undrar om någon vet en bra balsamico eller balsamvinäger som inte innehåller allt för mycket skräp?

Hittade Zetas i kylskåpet, läste innehållsförteckningen och rös lite smått, utgångsdatumet var 2010 men den såg lika fräch ut. Haha. 

Detta undrar jag också, stod i affären och letade igår men gick därifrån tomhänt.

Äkta balsamvinäger finns i pyttesmå flaskor som kostar från 100 -600 beroende på hur länge de har lagrats. Man droppar en droppe på ex en jordgubbar och smaskar i sig. Alla utom de allra dyraste innehåller iallafall druvmust för sötma, de billiga i vanliga butiker innehåller socker kulör! Jag använder en för drygt 100-lappen som innehåller druvmust och lagom syra, för mig iallafall. Blanda med citronolivolja och hackad basilico och salt, mums... Ack vore jag rik så skulle endast den äkta finnas i mitt kök....tillsammans med färsk vit tryffel......

• Like 2

Att köpa ekologiskt brukar vara ett bra sätt att få en vara med mindre tillsatser. VI har haft Änglamarks och Icas. 

Men hur äkta är de? Hur vet man om en balsamvinäger är äkta?

Äkta balsamvinäger finns i pyttesmå flaskor som kostar från 100 -600 beroende på hur länge de har lagrats. 

Hittade icas eco idag :) innehåller ju en del kh men å andra sidan blir det ju väldigt lite man använder ändå. Om den är äkta eller ej vet jag inte, men den innehöll inte trehundra olika stabiliseringsmedel och färg :)

Ibland blir jag irriterad på dessa "egna" märken som kallas ekologiska (garant, icas etc). Ofta har dom inte KRAV märkning med heter ekologiska. Vad innebär det? (Nu vet jag inte om det gäller balsamico!  :) )

Då måste jag rekommendera en som är märkt "Acetificio mangazzoli Mantova Italia" överst och sedan står det "Aceto Balsamico di Modena - Indicazione Geografica Protetta", 250 ml, importerad av Di Luca & Di Luca AB. Kostar visserligen cirka 130 kr men är supergod, dryg och innehåller endast "koncentrerad must, vinäger av vin".

Lustigt att frågan kom idag. Min sambo köpte Saltås balsamvinäger på ICA igår. Den innehåller röd vinäger av vin och kokt koncentrerad druvmust och inget mer.

Min sambo tyckte dock att äppelcidervinägern han använde innan var godare.

Då måste jag rekommendera en som är märkt "Acetificio mangazzoli Mantova Italia" överst och sedan står det "Aceto Balsamico di Modena - Indicazione Geografica Protetta", 250 ml, importerad av Di Luca & Di Luca AB. Kostar visserligen cirka 130 kr men är supergod, dryg och innehåller endast "koncentrerad must, vinäger av vin".

den har jag prövat och den är "lagom bra" tycker jag, så länge man inte är snuskigt rik och kan köpa den äkta varan! Här i Karlskrona finns inget så trevligt utan måste åka till Lund för att hitta en sådan flaska. Kolla alltid syregraden, l'acidita', köpte en annan en gång, samma märke, som var alldeles för söt! (Och lite billigare, säkert en indikation...)

• Like 1

Ibland blir jag irriterad på dessa "egna" märken som kallas ekologiska (garant, icas etc). Ofta har dom inte KRAV märkning med heter ekologiska. Vad innebär det? (Nu vet jag inte om det gäller balsamico!  :) )

KRAV-märkningen innebär ytterligare krav på produktion och kvalitet jämfört med de vanliga EU-kriterierna för ekologisk märkning. Allt KRAV-märkt uppfyller EU-kriterierna, omvändningen gäller ej.

Se vidare, www.krav.se

M.v.h

OO

Dock var den inte sådär krämig som jag hade velat utan väldigt rinnig. Säkert pga stabiliseringsmedelsbristen :P
Men åh, det är så gott om man tar en tandpetare och trär på mozarellaost, ett spenatblad och en körsbärstomat och ringlar över balsamico.... såååå gott =D