Jump to content

Snart så är jag igång!


AnnikaE
 Share

Recommended Posts

Har själv kört det, inne på 6e veckan nu. Rekommenderar det - bra mjukstart och du märker skillnad fort! I början hade både jag och sambon andnöd efter 30sek, nu kan vi jogga i 20 och till och med få fram en mening emellanåt. xD

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har beställt löparskor och sportbh så om en vecka ungefär drar jag igång! Wohoo! :) Känner mig riktigt taggad. Tänkte köra efter c25k-programmet. Verkar vettigt och lagom mjukstart.

Mycket vettigt startprogram som jag testat, det är bra! Har också testat en annan variant som gick ännu bättre, lite som LCHF. Bara följa kroppen och lyssna noga till den under uppbyggnaden av "jogget". När kroppen sa ok till jogga då gjorde jag  det och när den ville gå och ta det lite lugnare under en del av passet  så gjorde jag det. 

 

Tycker det har byggt upp en intressant tillit till mig själv och kroppen och gjort att löpträningen är hyfsat regelbunden. Mål 2ggr/vecka! 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar! Låter bra att ni testat och gillar det programmet. Eftersom jag haft lite ömmande knän och höfter under de perioder då jag promenerat som en galning, så vill jag starta väldigt försiktigt. Tänker bara springa i motionsspåret där det är mjukt underlag. Sen i vinter får man väl se om man vågar testa löpband... :-D

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag läst lite i barfotatrådarna med... Jag har ju bara promenerat raska promenader hittills och har behövt dämpande skor då jag känt av knän och höfter ibland då jag haft stummare skor... Är det skillnad då man springer? Hur kan det bli bättre för rygg och knän utan dämpning? *funderar*

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte svara på barfotsfrågan. Men innan jag börjde med programmet så gav jag mig ut och fick hjälp att hitta bra skor. Försäljerskan kikade på om jag hade pronerande eller neutrala steg, hörde efter vilket underlag jag skulle springa på, hur ofta etc.. Tog fram ett par skor som jag idag älskar högt. Dom kändes rätt på en gång och mina knän och leder har aldrig protesterat (inte pga skorna iallafall). Dom har dessutom en lämplig dämpning då jag springer på både grus och asfalt.

 

Jag hoppaa skorna du beställt känns likadant för dig, särskilt då det är så mycket svårare att hitta rätt då man beställer. :)

Link to comment
Share on other sites

Fotleden med tårna dämpar långt mer än vad någon dämpande sko någonsin kan göra (om de inte ska vara tjockare än en fotlängd). Ja man får ont att springa barfotastil med hälarna, ingen som sagt något annat. Det gäller att lära sig sakta men säkert en ny stil.

Barfotastil tränar upp musklerna i foten så den blir mer normaliserad. Mer dämpning i skor hjälper bara kortsiktigt och gör att man får än sämre muskler som klarar mindre och mindre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Leo: Aha... Ja, jag får väl se hur det funkar med dojjorna.

 

Astie: Jo det är en chansning att beställa. Men med knaper ekonomi får man ta chansen när man hittar skor på rea. Det är dock fri frakt och retur, så passar de inte så har jag inget förlorat. Jag supinerar lite, mer på ena foten, och skor för det är inte lätt att hitta, om det ens finns. Beställde neutrala med bra dämpning, det funkar i alla fall för promenader.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Yeeehaaaw! Nu har jag kommit igång. :) Skorna satt som en smäck och känns bra. Idag var första gången som jag, om jag räknar bort uppvärmningspromenaden på 5 min, joggade längre etapper än jag promenerade. Eftersom apparna jag testat mest tjorvar så kör jag räkna lyktstolpar istället för tidsintervaller. Sprang 14 stolpar, gick 10, sprang 14, osv. :) Lyktstolparna i motionsspåret är numrerade så det är lätt att hålla kollen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Leo: Jo, absolut! Jag har dock rört på mig en hel del de senaste 18 månaderna. Mina långpromenader är uppe i 15km som mest numera. Men jag behövde en ny utmaning/nytt mål, så då bidde det löpning. :)

 

Astie: Tack för peppen! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag trampar på. Typ tre gå/springturer i veckan. Ville veta hur långt jag orkar springa i ett sträck så jag delade motionsspårets längd med antalet lyktstolpar och reultatet känns lätt patetiskt... Är uppe i max 20 stolpar och det är ca 380 meter... Hujedamej... 5km känns som en utopi minst sagt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hur kan det vara sån enorm skillnad på att gå och jogga?? Jag kan gå i rask takt, 8.30min/km, i 15km utan minsta problem, inte särskilt trött när jag kommer hem. Men efter 380m joggande så är jag väldigt andfådd och måste gå ett tag för att hämta andan. Brukar det vara så eller är det mig det är fel på?

Link to comment
Share on other sites

Man använder rätt olika muskler som du kanske inte tärnat på länge, samt man får en högre puls som du inte är van vid. När man ovan att springa känns det mycket jobbigt och tråkigt i början. Gäller att inte ge upp utan fortsätta mins en gång i veckan o sen efter ett tag släpper det och det blir mycket lättare och roligare.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hur kan det vara sån enorm skillnad på att gå och jogga?? Jag kan gå i rask takt, 8.30min/km, i 15km utan minsta problem, inte särskilt trött när jag kommer hem. Men efter 380m joggande så är jag väldigt andfådd och måste gå ett tag för att hämta andan. Brukar det vara så eller är det mig det är fel på?

Jag är ju själv nybörjarejoggare....för mej och jag tror alla andra som inte har hållit igång på länge så har man nog väldigt låg syreupptagningsförmåga, och det är väl det som gör att man blir andfådd. På stenåldern när man gjorde lumpen mätte de just syreupptagningsförmågan och det var stor skillnad från när man ryckte in och ett halvår senare.

Mina första 3-4km rundor på 7:30/km i våras gjorde mej totalt slut men man blir fort bättre om man bara försöker hitta tillräckligt lågt tempo, så lågt att man orkar hålla på i åtminstone en halvtimme. Det är väl det där flämtandet som ger dej högre syreupptagningsförmåga. Jo, man måste nog göra det minst ett par gånger i veckan om man vill ha snabba förbättringar :)

Jag klarar 14km nu på under 6 min/km nu och det är inte andningen som sätter stopp.

Jag tror att du ska försöka att jogga så sakta att andningen inte går över styr utan att du istället orkar hålla igång en längre sträcka, kanske 1km. Tror att om du gör det här med 2-3 dagars mellanrum så kommer du direkt märka att du klarar en lite längre sträcka för varje gång...men som sagt, ta det riktigt sakta i början.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Leo och Lilja, tack för era svar! ♥

 

Ja, jag funderade på om jag joggar för snabbt. Men det är ju så kul! :-D Jag ska sänka farten och se om jag orkar en längre sträcka.

 

Gillar en bild som Stadium lade ut på fejjan häromdagen. Där stod: "Hur sakta du än springer kommer du ändå alltid varva de som sitter i soffan." :-D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så bra jobbat Annika, att just komma igång är det absolut svåraste och att göra det i lugn takt är jätteviktigt.

Stressar man igång och vill ha strålande resultat direkt så blir det bara jobbigt och man slutar.

Njut av varje liten framgång och njut av den svenska naturen och vädret.

 

Jag roade mig i lördags med att vara med på en tävling där man skulle springa en mil var tredje timme, hela dygnet så det blev 80 kilometers löpande.

Det var bara via datorn som man träffade sina medtävlare, men egentligen så var ju själva tävlingen att lyckas med det, inte att vara snabb och vinna.

Det gjorde att både vi löpare och även andra på forumet hejade och uppmuntrade varandra.

 

Jag skrev här om hur jag upplevde mitt dygn....och förlåt både till min kropp och till er lchf-vänner för mitt snedsteg;-)

http://lillaaasen.blogspot.se/2013/07/ultraintervaller-20-juli-2013.html

Link to comment
Share on other sites

Bra jobbat att komma igang med joggandet, jag har alltid varit lockad att jogga, forsokte satta igang en gang med ganska embarrising resultat haha. Jag har fruktansvart dalig kondis, samt leder protesterar valdigt snabbt redan vid promenader, sugen pa att gora ett forsok igen dock.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...