Jump to content

Skippa mejeriprodukter...

AnnikaE
 Share

Recommended Posts

Jag tror att jag blivit känslig för mjölkprodukter. Blir svullen och lite öm... Jag som typ levt på sånt. *s* Hur i hela friden ska jag klara att utesluta dem? Mitt älskade kaffe med grädde! Jo, jag dricker ju min äggmjölkskaffe till frukost, den är ju mjölkfri, men såna kan jag ju inte dricka flera ggr om dagen, då orkar jag ingen mat... Kanske sluta med kaffe också? Hujedamej... Och inga creme fraichesåser, ingen keso och vispgrädde till bären... Detta blir en utmaning känner jag. 

Ni som är mejerifria, vad har ni för receptfavoriter? Jag ska nog in och nosa lite på Paleo, frukt äter jag ju redan en del. Inte varje dag, men 2-3ggr i veckan. 

• Like 1

Hej!

Jag märkte av samma sak; klarar inte för mycket mejerier, då reagerar magen! 

Jag bytar ut grädden i recept mot kokosgrädde (köper du Santa Marias kokosmjölk så är det som är i översta delen av burken fast i konsistensen- använd denna delen och sila alltså bort det vattniga i botten!- då funkar det att byta ut direkt mot grädde i olika recept!). 

Créme fraiche byter jag ut mot min hemmagjorda majonäs.

Kokosgrädden går även att vispa (den tjocka delen då alltså) som vispgrädde (blir till och med godare än vispgrädde!!). Så vispgrädden till bären eller Irish Coffeen löser du med vispad kokosgrädde =).

Det enda som inte går att byta ut är väl osten. Men vissa som har svårt med mjölkprodukter klarar av ost från får- och/eller getter bättre än komjölksost! Så testa det om du absolut vill ha ost! =)

I helgen gjorde jag hemmagjord glass (glassmaskin) där jag bytade ut grädden mot kokosgrädde. Det blev supergott!!  :D

• Like 4

Tack för svar!

Jag är inte så överförtjust i att allt ska smaka kokos... Men det är väl en vanesak kanske. Osten!! Den tänkte jag inte ens på... Ost och grädde står på min topp 5-lista... *snyft*

Jahapp... Bara att försöka hitta nya favoriter...

Får hoppas att fårost/getost funkar.

Jag är laktosintolerant och kan äta hur mycket får- och getost som helst utan och bli dålig i magen. Samma sak gäller märkligt nog Brie. Brie kan nämligen vara även tillverkad på komjölk. Testa med Brie och se vad som händer...

• Like 1

Jag tror att jag blivit känslig för mjölkprodukter. Blir svullen och lite öm... Jag som typ levt på sånt. *s* Hur i hela friden ska jag klara att utesluta dem? Mitt älskade kaffe med grädde! Jo, jag dricker ju min äggmjölkskaffe till frukost, den är ju mjölkfri, men såna kan jag ju inte dricka flera ggr om dagen, då orkar jag ingen mat... Kanske sluta med kaffe också? Hujedamej... Och inga creme fraichesåser, ingen keso och vispgrädde till bären... Detta blir en utmaning känner jag. 

Ni som är mejerifria, vad har ni för receptfavoriter? Jag ska nog in och nosa lite på Paleo, frukt äter jag ju redan en del. Inte varje dag, men 2-3ggr i veckan. 

Vad äter du för övrigt? Det kan ju hända att det bara blivit för mycket mjölkprodukter i förhållande till något annat.