MKJ Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 Te av mullbärsträdets blad sägs sänka blodsockret. Förklaringen på påsen är att man tar upp mindre mängd kolhydrater om man dricker mullbärste. Den förklaringen tror jag inte riktigt på men jag har inga bevis för varken den ena eller det andra. Jag läste en artikel om en kvinna med diabetes typ 2 som fått normalt blodsocker genom att dricka mullbärste varje kväll. Har någon provat? Det skulle ju vara speciellt intressant om någon som mäter sitt blodsocker har provat och äter man LCHF och ändå får bättre blodsocker av mullbärste så borde det ju i alla fall inte bero på minskat upptag av glukos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 Utomlands har jag sett att mullbärste säljs på hälsokosten som "te till diabetiker", just på grund av sin blodsockersänkande effekt. Jag har pre-diabetes och därför så köpte jag med mig ett par förpackningar. Men tyvärr så slarvade jag med att följa upp bs i samband med tedrickandet Hoppas att någon annan har testat och kan dela med sig av erfarenheterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 13, 2013 Author Share Posted June 13, 2013 Utomlands har jag sett att mullbärste säljs på hälsokosten som "te till diabetiker", just på grund av sin blodsockersänkande effekt. Jag har pre-diabetes och därför så köpte jag med mig ett par förpackningar. Men tyvärr så slarvade jag med att följa upp bs i samband med tedrickandet Hoppas att någon annan har testat och kan dela med sig av erfarenheterna. Ja det hoppas jag med. Numera finns dock mullbärste att köpa på många ställen i Sverige så det är inte för sent att testa. Har för mig att vi köpte i en vanlig livsmedelsaffär också men minns inte riktigt. Vi köpte lite olika sorter på olika ställen för några år sedan men det är min sambo som handlar så jag minns inte var. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 http://www.livestrong.com/article/478446-mulberries-and-diabetes/ Här kan man läsa om Mullbärste och eventuell effekt paa diabetes 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 14, 2013 Author Share Posted June 14, 2013 Tack för länken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts