Undeniably Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 jag spammar med frågor, men... Jag HAR sökt på forumet, utan att lyckas... Till min stora glädje är ostar a' la Brie "tillåtna", mums! Men det känns lite konstigt att möla ost utan kex! Jag älskar ostar med mycket smak, så jag köpte en riktig stink-brie sist. Men den blir nästan för stram att äta utan något till.Någon som har tips till kex-ersättning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CarlH Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 Ostchips? Blir kanske lite kaka-på-kaka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 Gurka. Gärna i ganska tjocka skivor. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CarlH Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 Paprika borde funka rätt bra det också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 Oliver Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 Fröknäcke? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undeniably Posted June 13, 2013 Author Share Posted June 13, 2013 Fröknäcke låter gott, är det något man köper, eller gör själv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 Jag äter helst brie som den är, med gaffel på tallrik om det är redigt kletig (tänk kladdkaka), annars i handen. Annars gillar jag att lägga en bit på paprikabitar (om det är ok för dig mtp kolisarna i paprika) Jag har gjort ostkex/ostchips och lagt mögelost på, åååååh, såååååå gott!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undeniably Posted June 13, 2013 Author Share Posted June 13, 2013 Jag drägglar snart över tangentbordet! Bra jag är färdig på jobb om en kvart, och kan åka hem till osten! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 Fröknäcke låter gott, är det något man köper, eller gör själv? http://www.ceciliafolkesson.se/2012/08/21/froknacke-i-ny-tappning-2/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 En ljus variant på fröknäcke men tunn och bra konsistens som funkar till ost, http://www.lchfgourmet.se/baka-med-lchf/lchf-brod/lchf-frokex/ men tyckte att kokosen slog igenom lite för mycket men om man glllar kokossmaken... Skall testa att byta hälften av kokosflingorna mot sesamfrö nästa gång och se om det kan blir bra. Saknar inte mycket med LCHF men ostkexen... . Vi använder också röd paprika som "kex". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 Andra mjuka ostar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pygmepuff Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Man kan lägga den på en skiva salami eller nåt =) Myms Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 I dag tog vi jordgubbar och balsamico till grönmögel ost, löjligt gott och är det lite mera fest kan man hacka lite pistagenötter och strössla på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted June 18, 2013 Share Posted June 18, 2013 Dessa kex torde passa ypperligt på en ostbricka http://mariannslchf.se/marianns-saltiner/ Jag bakade en omgång igår (med lite mindre salt på än på bilden), och de blev riktigt spröda och goda. Visserligen gissar jag att kolhydrathalten ligger på runt 10g/100g, men å andra sidan väger ett av mina kex bara 3g... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Undeniably Posted June 18, 2013 Author Share Posted June 18, 2013 Oh, det där såg smaskens ut! Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LiNGeN Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 Parma, serrano, pancetta, paprika, peppar, chili, gräslök, persilja, dill, nötmjölsbröd, smör, tomat, gurka, zucchini, aubergine, spenat, ruccola eller vilken annan människoriktig mat som helst som passar dig själv med mjuk/hård/färskost eller annan typ av riktigt producerad ost. Det är iallafall vad jag ibland njuter av! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
uulrikaa Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 Jag persobligen tycker inte att det behövs något brödigt eller kexigt till ost, inte ens de mer smakrika ostarna. Äter jag ost så har jag parmaskinka eller salami till, och äter ihop med några oliver och cocktailtomater. Kanske några jordgubbar om andan skulle falla på :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 Jag äter inget till mjuka ostar..........de är goda som de är- Men om man ska va socialt korrekt, och slippa onödiga kommentarer, så brukar jag ta lite grönsaker till. Typ vira in brien runt en paprikabit, eller skiva upp en 2 cm-ers-skiva av dansk vitlöksost på en 2 mm-ers-skiva gurka 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 Vin 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 Ett till förslag: man kan göra wraps och ha brieost och kyckling/prociutto i till lunch/picnic mat. Recept på wraps (paleo): http://undervarttak.blogspot.se/2012/08/wraps-pa-kokosmjol.html Recept på wraps(LCHF) http://www.lifezone.se/recept/wraps/lchf-wraps-med-forslag-pa-fyllningar/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjopek Posted June 28, 2013 Share Posted June 28, 2013 Vin Rött... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts