Jump to content

Vad äter ni till mjuka ostar?

Undeniably
 Share

Recommended Posts

jag spammar med frågor, men... Jag HAR sökt på forumet, utan att lyckas... ;)

Till min stora glädje är ostar a' la Brie "tillåtna", mums! Men det känns lite konstigt att möla ost utan kex! Jag älskar ostar med mycket smak, så jag köpte en riktig stink-brie sist. Men den blir nästan för stram att äta utan något till.

Någon som har tips till kex-ersättning?

Jag äter helst brie som den är, med gaffel på tallrik om det är redigt kletig (tänk kladdkaka), annars i handen.

Annars gillar jag att lägga en bit på paprikabitar (om det är ok för dig mtp kolisarna i paprika)

Jag har gjort ostkex/ostchips och lagt mögelost på, åååååh, såååååå gott!!!!

En ljus variant på fröknäcke men tunn och bra konsistens  som funkar till ost, http://www.lchfgourmet.se/baka-med-lchf/lchf-brod/lchf-frokex/ men tyckte att kokosen slog igenom lite för mycket men om man glllar kokossmaken...

Skall testa att byta hälften av kokosflingorna mot sesamfrö nästa gång och se om det kan blir bra. Saknar inte mycket med LCHF men ostkexen... :(. Vi använder också röd paprika som "kex".

• 2 weeks later...

Parma, serrano, pancetta, paprika, peppar, chili, gräslök, persilja, dill, nötmjölsbröd, smör, tomat, gurka, zucchini, aubergine, spenat, ruccola eller vilken annan människoriktig mat som helst som passar dig själv med mjuk/hård/färskost eller annan typ av riktigt producerad ost. Det är iallafall vad jag ibland njuter av! ;)

Jag persobligen tycker inte att det behövs något brödigt eller kexigt till ost, inte ens de mer smakrika ostarna. Äter jag ost så har jag parmaskinka eller salami till, och äter ihop med några oliver och cocktailtomater. Kanske några jordgubbar om andan skulle falla på :-)

Jag äter inget till mjuka ostar..........de är goda som de är-

Men om man ska va socialt korrekt, och slippa onödiga kommentarer, så brukar jag ta lite grönsaker till.

Typ vira in brien runt en paprikabit, eller skiva upp en 2 cm-ers-skiva av dansk vitlöksost på en 2 mm-ers-skiva gurka

• Like 1