Jump to content

Chips

Leopold Roos

Recommended Posts

Hade fest i lördags (första på ett år) och det blev lite chips kvar i en påse. Jag har kört LCHF i snart 2 år pga magvärk. Har liksom tur i ortuen att få förbaskade magproblem så fprt jag får i mig lite extra kolhydrater så jag fuskar i princip aldrig (kanske ätit 10 frukter på 2 år, 1 listen färskpotatis på midsommar)). Det enda jag fortfarande är sugen på efter två års strikt LCHF är chips. Länge funderat om jag ska prova, för har testat småbitar av annat och det har jag inte alls gillat - för sött. Men chips, ska jag testa? Kan ju bli så jag blir mer sugen på det efteråt än innan, eller så kan det vara äckligt som allt annat icke LCHF.

Kände mig som ett kakmonster och matmissbrukare, men tog de där sista 1/10 av chipspåsen - åå tyvärr var det så gott som jag kom ihåg det - plus jag fick inte ont i magen. För när man blir magsjuk av mat så vill man inte ha det längre - blivit så med glass. Men chips! Å så gott. Men men, det där kommer jag inte göra om. Var nog sista gången jag smakade på ett chips i mitt liv. För börjar jag göra undantag så är det lätt att falla.

• Like 4

Jag har alltid varit en chipsoholic av stora mått.

Även om jag under större delen av livet omedvetet ätit förhållandevis kolhydratsnålt så har jag aldrig kunnat släppa taget om en chipspåse (eller en skål med vaniljsås, min andra last) förrän den tagit slut. Vid årsskiftet bestämde jag mig för att under några månader äta mycket strikt LCHF, och naturligtvis var chipsen på fredagskvällen det som var allra svårast att låta bli. Men det gick, och efter ett tag försvann suget.

Numera kan jag vid enstaka tillfällen faktiskt ta en liten näve på 5-6 chips ur familjens chipspåse, utan att chipsmonstret i mig vaknar. Och visst är det fortfarande gott, men inte fullt lika gott som jag tyckte förr.

• Like 1

Jag har också varit mycket förtjust i chips, och ätit det ofta och mycket. Men jag säger nog i dagsläget tvärtom, jag klarar inte av smaken längre, som jag upplever mycket kemisk, även lukten upplever jag kemisk.

Så har det faktiskt blivit med mycket av det jag åt och tyckte om förut, det smakar och luktar onaturligt, och då känner jag en avsmak för det och faller inte för frestelsen :)

• Like 2

Jag älskar chips! Och pommes frites. Tyvärr. Det är en av få saker jag riktigt saknar med att äta LCHF. Som tur är har jag rätt juste karaktär så 95 % av gångerna kan jag hålla mig - de andra 5 % gör jag ett val att äta. Och njuter :P  - ända till dagen efter då magen protesterar :wacko: ...

• Like 1

Jag är också chipsälskare men har upptäckt att knaperstekt bacon är ett bra substitut.

Jag lägger Tulips bacon på ett bakplåtspapper på en plåt. Knappt 200 graders ugnsvärme med fläkt i 10 min. Vänd skivorna efter halva tiden.

Sedan lägger jag över baconet i en gratängform och öser in i ugnen igen på eftervärme några minuter. Då blir de "torra" och knapriga. Precis som chips.

Jag tror det som lockar mig med chips är just sältan i kombination med knaprigheten.

• Like 2

För mig vaknar chipsmonstret om jag smakar. Så om jag ska smaka ur skålen måste jag vänta tills den är nästan slut, för börjar jag så vet jag att jag inte slutar äta förrän skålen är slut...

Rekommenderar hemgjorda ostchips, för tillfället kryddar jag med hemmagjord taco-krydda.

Och vad gäller vaniljsås, testade att göra egen riktig på grädde. Tror inte att jag kommer tycka påsvarianten är god efter det, hoppas jag...

• Like 1

Jag gillar också ostchips men det är nåt konstigt med dem, de försvinner när de ligger på hushållspappret på diskbänken och svalnar så det blir aldrig några i TV-soffan. Konstigt nog hjälper det inte att maken inte är hemma, de försvinner ändå... ;)

• Like 7

Jag älskar chips! Och pommes frites. Tyvärr. Det är en av få saker jag riktigt saknar med att äta LCHF. Som tur är har jag rätt juste karaktär så 95 % av gångerna kan jag hålla mig - de andra 5 % gör jag ett val att äta. Och njuter :P  - ända till dagen efter då magen protesterar :wacko: ...

Det där kunde varit skriver av mig. Jag trillade dit häromsistens, efter en vecka som varit allmänt jobbig och usel.. Åt tills jag mådde illa och tvingade i mig resten. Det brukar vara en bra metod, för sedan dröjer det läääänge innan jag ens tänker tanken igen.  ;)

• Like 3

Pommes frites gör jag ibland av kålrot. Det blir väldigt gott.

Tack för tipset!

Jag googlade efter kålrotpommes och kålrotschips och hittade några intressanta sidor:

http://www.lchfgourmet.se/lchf-gratang-mos-tillbehor/kalrotspommes-frites/

http://lchfklubben.se/emmy/2012/12/09/kalrotschips/

http://kanelapple.blogg.se/2010/october/kalrotschips.html

Hur nära pommes ligger det smakmässigt tycker du? Passar det bra till bea och köttbit?

Det gör det absolut. Jag gjorde de i ugnen, så det blir ju lite annorlunda. Jag tror tricket är att skära de rätt tunna.

• Like 1

När barnen vill ha chips så gör jag egna.

Jag skivar potatisen riktigt tunt, och låter dem ligga i vatten tills de kröker sig. Då blir de krispiga.

Sen friterar jag i kokosolja, därefter nån go krydda.

När de är färdiga,mmmm, då kan jag bara inte låta bli att smaka! Men då känns det iaf bättre än de fabriksgjorda.

• Like 2

Jag skivar potatisen riktigt tunt, och låter dem ligga i vatten tills de kröker sig. Då blir de krispiga.

När de är färdiga,mmmm, då kan jag bara inte låta bli att smaka! Men då känns det iaf bättre än de fabriksgjorda.

åh skulle vilja testa detta med sötpotatis.... men har ingen fritös :(

• Like 1

jaha! Bara skär dom väldigt tunna och i med kokosolja och sen sötpotatisen? :) på hög värme? ska man inte förkoka eller ha dom inne i ugnen innan? :)

Du märker om det är tillräckligt varmt, då "puttrar" potatisen när du lägger i den.

Låt potatisskivorna ligga i vatten nån timme innan. Då blir de extra krispiga.

Fritera lite i taget, då skvätter det inte så mycket. Och nej, man behöver inte förkoka på nåt vis....de blir tillagade i den heta oljan.

Sen kan du spara oljan och ha till nästa gång, eller till att fritera andra saker.

Det ska vara den smaklösa oljan.

• Like 1

Du märker om det är tillräckligt varmt, då "puttrar" potatisen när du lägger i den.

Låt potatisskivorna ligga i vatten nån timme innan. Då blir de extra krispiga.

Fritera lite i taget, då skvätter det inte så mycket. Och nej, man behöver inte förkoka på nåt vis....de blir tillagade i den heta oljan.

Sen kan du spara oljan och ha till nästa gång, eller till att fritera andra saker.

Det ska vara den smaklösa oljan.

Gäller detta med att ligga i vatten även för kålrot och sötpotatis?

• 4 weeks later...

Kan nu konstatera att min familj är kurerade från köpechips. Och ingen är gladare än mig!

För ett tag sen hade jag en grillkväll ihop med några vänner samt våra ungdomar. Som kom med chipspåsar o dyl.

Dessa chipsen har nu legat i mitt skåp i ca två veckor, och ingen verkar sugen på att smaka. Har sneglat på dom ett par gånger, men har verkligen inte varit sugen. Så idag åkte de i soptunnan!

Men ungarna vill ändå att jag gör mina hemmagjorda :)

• Like 4

Jag testade att göra chips på jordärtskocka, blev helt underbart gott!! Alla älskade dem, till och med ettåringen =)

Skalade och skivade kockorna väldigt tunt och stekte dem i panna med mycket smör. Lät dem fräsa länge och sen torka lite - fantastiskt!

• Like 1

Jag testade att göra chips på jordärtskocka, blev helt underbart gott!! Alla älskade dem, till och med ettåringen =)

Skalade och skivade kockorna väldigt tunt och stekte dem i panna med mycket smör. Lät dem fräsa länge och sen torka lite - fantastiskt!

Blir inte det fasligt dyrt?

Själv skulle jag vilja prova grönkålschips men har inte hittat grökål hemma i Finland. Måste nog börja odla själv. Det finns flera beskrivningar på hur man gör dem på youtube, sök på "Kale chips".

Är det inte styrt av årstiden? Hittar inte heller grönkål i Sverige just nu. Brukar finnas på vintern.

Tips om man gillar chips.

Jag är en inbillat nykter chipsoman som trillar dit ibland, men ett bra och smarrigt LCHF alternativ kommer här;

Skiva äggplanta så tunt som möjligt. Stek i smör och olivolja + ordentligt med salt tills de är genomfeta (de suger upp fettet) och får rejält med färg. Det gör nog inget om de får rinna av så att de blir krispiga. Jättegott! :)

• 8 months later...

Och nu kan man dricka upp vattnet, som potatisen lakats ur i. Bara fördelar med att göra eget, inget går förlorat :)

Tänk bara på att köpa ekologisk potatis.

Potatis, jordgubbar och lök är de mest besprutade grödorna i Sverige. Enligt Naturskyddsföreningen.

• Like 2