Jump to content

Vilket är det näst bästa alternativet till LCHF?

Amigo
 Share

Recommended Posts

En av de stora poängerna med LCHF är att man inte vill ha något insulinpåslag eller i vilket fall som helst minimera det. De som dock vill äta kolhydrater brukar ju då anamma Gi vilket jag tycker är ett intressant alternativ till LCHF. Inget konstigt med det. Eller? Min fråga till er är följande:  Borde det vara bättre att äta även frikostigt med mättad fett i kombination med långsamma kolhydrater? Gi+mättat fett istället för Gi med nyckelhålsmärkt? Mvh Amigo

Varför välja ett sämre alternativ om du insett fördelarna med LCHF?

Ditt svar besvarar inte frågan! Du kommer med en motfråga som inte på något sätt hjälper mig! Men för att det är du skall jag ge dig en hint. Det kan vara så att man vill äta kolhydrater och det kan vara så att man håller på med bodybuilding. Och ja, jag har läst boken "LCHF och träning" med Jonas Bergqvist.  

Du är på rätt spår. Lagom med kolhydrater och rikligt med naturligt fett funkar bra för många.

Hur mycket kolhydrater man kan äta varierar och beror på hur mycket man rör sig ålder anlag m.m.

Det jag tycker är sämst med GI är fablessen för fullkorn vilket kan ge magbesvär

Bättre att äta lagom med vitt ris/mjöl än att proppa i sig fibrer som man istället kan få i sig från frukt/gönsaker

Glykemiskt index säger bara hur fort blodsockret stiger, men det viktigaste är att inte äta för mycket blodsockerdrivande mat.

• Like 2

En av de stora poängerna med LCHF är att man inte vill ha något insulinpåslag eller i vilket fall som helst minimera det. De som dock vill äta kolhydrater brukar ju då anamma Gi vilket jag tycker är ett intressant alternativ till LCHF. Inget konstigt med det. Eller? Min fråga till er är följande:  Borde det vara bättre att äta även frikostigt med mättad fett i kombination med långsamma kolhydrater? Gi+mättat fett istället för Gi med nyckelhålsmärkt? Mvh Amigo

Jag äter i princip GI och jag måste vara försiktig med mättat fett för att det skall funka. Jag har också valt bort pasta och annan mjölmat. Jag äter lite bröd med hela korn och lite gröt ibland. Efter träning kan det bli kolhydrater med högt GI i form av juice och frukt. Beror på hur mycket och vad jag har tränat.

Ibland gör jag lunch med creme fraishe eller bregott mellan för att få lite A-vitamin men då äter jag bara grönsaker till och kött eller fisk. Alltså inget ris, potatis eller något sådant. Äter lite leverpastej också för näringens skull men sällan på smörgås. Mättat fett tillsammans med bröd funkar dåligt för mig.

Sök på Riksidrottsförbundet och kost så får du se vad dom äter. Finns mycket om kost och idrott på nätet och i böcker över huvud taget.

För hälsans skull så träna gärna kondition också och inte bara styrka.

I princip finns det inget näst bästa alternativ till LCHF sett från "må bra"-synvinkeln. Det finns bara "må sämre"-alternativ och alla handlar om att äta större och större mängder kolhydrater. Det hela handlar om att befinna sig i ketos... eller inte. Medelvägen finns liksom inte. Dock är det alltid "summan av kardemumman" som välmåendet handlar om. Eftersom kolhydraterna gör oss olika mycket sjuka, så behöver man sätta mängderna i relation till det övriga livet man lever. Bäst är att testa sig fram, dvs. vad som passar en ur helhetssynvinkeln. På "sämre"-skalan har vi all övrig lågkolhydratkost med sina stigande mängder kolisar. GI är ett av dem.

• Like 1

Nyckelhålsmärkt tror jag inte är bra för någon, dvs jag tror en fettsnål kost är farlig för kroppen. Men en kost med "normalt" mycket fett och långsamma kolhydrater borde vara helt ok om man tål mjölmat. Sen finns ju paleo kost som är ganska lik LCHF men som inte innehåller mejeriprodukter. I paleo kost använder man frukt, nötter och rotfrukter mer än inom LCHF (är mitt intryck). LCHF verkar dock vara väldigt effektivt för viktnedgång.

• Like 2

Paleo sätter jag definitivt före GI och medelhavskost

Där äter man iof mindre fett än vi gör men tar bort alla skadliga spannmål och bönor vilket är

det värsta med vår moderna kost

Om bönor och ärter vore farliga så borde jag vara död nu...

Om bönor och ärter vore farliga så borde jag vara död nu...

:)

Tror det är lurigt att vara för kategorisk. Det är fördelning det handlar om snarare än att utesluta vissa födoämnen.

Det här med att Paleo tex helt utesluter mejerier och spannmål kan jag tycka är rätt extremt och inte heller korrekt enligt deras egna teorier eftersom det finns starka belägg för att många stenålderskulturer höll sig med djur och odlade spannmål. Därmed inte sagt att det var lika stort inslag i deras kost som kött och fisk.

Och dagens sötade vetebröd är förkastligt, men lite knäckebröd eller surdegsbröd tror jag knappast är skadligt.

Sen fanns/finns? en ologisk fettskrämdhet i Paleorörelsen. Gissar att stenåldersmänniskor precis som många av dagens naturfolk väderade animaliskt fett högst eftersom det är energitätt, hållbart och kan ätas tämligen obegränsat till skillnad från muskler/protein.

• Like 2

Den kategoriska uteslutningen av spannmål, baljväxter och mjölprodukter inom paleo tycket jag är bra, det är många som har problem med den maten. Det är ju därför som paleo rekommenderas för personer med auto-immuna sjukdomar tex. Är man inte känslig för dessa matvaror är det ju bara att äta på, men jag tycker paleo definitivt har mycket intressant att bidra med ur det perspektivet. Det är mer en fokus på kvaliteten av viss mat, inte bara vilken kh-mängd de har, som kanske är viktigare för vissa personer. Sen kanske det finns en omotiverad fettskräck inom paleorörelsen, men inte bland dom förespråkarna jag har läst. 

Diabetiker måste vara försiktiga med kolhydratsmängden och hålla den nere. På samma sätt måste andra personer ha noll-tolerans mot spannmål, baljväxter och mejeriprodukter.

• Like 5

:)

Tror det är lurigt att vara för kategorisk. Det är fördelning det handlar om snarare än att utesluta vissa födoämnen.

Det här med att Paleo tex helt utesluter mejerier och spannmål kan jag tycka är rätt extremt och inte heller korrekt enligt deras egna teorier eftersom det finns starka belägg för att många stenålderskulturer höll sig med djur och odlade spannmål. Därmed inte sagt att det var lika stort inslag i deras kost som kött och fisk.

Och dagens sötade vetebröd är förkastligt, men lite knäckebröd eller surdegsbröd tror jag knappast är skadligt.

Sen fanns/finns? en ologisk fettskrämdhet i Paleorörelsen. Gissar att stenåldersmänniskor precis som många av dagens naturfolk väderade animaliskt fett högst eftersom det är energitätt, hållbart och kan ätas tämligen obegränsat till skillnad från muskler/protein.

När det gäller mjölkdjur och odlade spannmål så tänker du nog på yngre stenåldern, neolitikum. Tanken med paleo (som kommer från paleolitikum och betyder äldre stenåldern) är att den period som varade från cirka 2,5 miljoner år sedan till jordbrukets början för cirka 10.000 år sedan (=neolitikum) är avgörande för vilken kost vi människor är biologiskt anpassade till. Avvikelser från den kosten betyder då att man riskerar ohälsa, precis som vilken annan viktig miljöförändring för vilken annan art som helst. Det är inte så mycket diskussion om makronutrienter inom paleo-rörelsen, utan det handlar mest om att definiera en viss palett av födoämnen att välja ur när man sätter samman sin kost.

Oftast säger man att stenålderskost består av kött, fisk, fågel, skaldjur, ägg, grönsaker, rotfrukter, frukt, bär och nötter.

Det man inte äter är spannmål, legymer (ärter, bönor, baljväxter inkl jordnötter), mejeriprodukter samt socker. Man undviker gärna processad mat såsom korv o liknande.

Under paleolitikum blev det nog som du skriver framför allt animaliskt fett beroende på vad man fick tag på.

• Like 2

Jag har också funderat en del på Amigos fråga vad avser GI och fettmängd. Tror att man från början hade ätit bra och kvalitativ Gi är det en kost många skulle klara, det ökar ju upp utbudet en aning. 

Eftersom jag själv fortfarande är  i viktreduktion och mår som en prinsessa med LCHF, är det ingen stor grej och jag skulle kunna leva på denna kost resten av livet och så kommer det nog att bli.  Men visst skulle jag i framtiden vilja ha lite bönor i min Chili con Carne eller ett par matskedar ris ibland till den indiska maten. Dock inte på en regelbunden basis. 

Se vet någon av er hur man gör om man ökar kolhydraterna något, minskar man då litet på fettet?

Det händer ofta att jag äter 1 kg baljväxter per dag. Min kropp spinner när den får hemkokta bönor.

Därför låter det ju lite konstigt i mina öron att dom skulle vara skadliga.

Det är många som äter spannmål, mejeriprodukter eller socker som också säger att de mår bra.

När det gäller paleo så är huvudargumentet att legymer inte var tillgängliga annat än mycket sparsamt under äldre stenåldern. Sen är det många (liksom mig) som överväger att konsumera även sådant som tillkommit efter jordbruket. Jag tillåter feta mejeriprodukter. Bönor undviker jag inte lika noga som spannmål.

Det som är potentiellt skadligt i legymer och andra frön är annars diverse proteinbaserade gifter som växterna evolverat under miljontals år för att undgå predation - det är nog i grunden inte kontroversiellt. Olika arter och individer hanterar dessa gifter olika väl.

• Like 5

Om man är frisk och inte överviktig kan det väl inte vara skadligt att äta en begränsad mängd livsmedel med mer än 5 % kolhydrater i, om dom är av hög kvalitet, t ex bönor och fullkorn. Men för oss diabetiker är det bäst att saa mycket som möjligt undvika kolhydraterna. Här är en skillnad mellan lchf-diabetiker och andra lchf-are, som talar för att man kanske skulle ha en underavdelning för diabetiker i detta forum.

• Like 1

Om man är frisk och inte överviktig kan det väl inte vara skadligt att äta en begränsad mängd livsmedel med mer än 5 % kolhydrater i, om dom är av hög kvalitet, t ex bönor och fullkorn. Men för oss diabetiker är det bäst att saa mycket som möjligt undvika kolhydraterna. Här är en skillnad mellan lchf-diabetiker och andra lchf-are, som talar för att man kanske skulle ha en underavdelning för diabetiker i detta forum.

Det låter som en bra idé. Jag tror vi behöver båda dessa vägar. LCHF när något krånglar och LCHF när man i övrigt mår bra men ändå inte vill vada runt i orimliga mängder kolhydrat. Jag funderar mycket på var en rimlig gräns går. Kan inte hålla på att räkna kolisar utan med sunt förnuft och vad kroppen talar om. Att ibland bara kunna utbyta tankar med "andra lchf-are" och höra hur de har hittat sin balans. 

Kostens innehåll av makronutrienter, alltså t.ex. kh%, är en sak. Vissa födoämnes innehåll av giftiga ämnen en annan. Kan inte låta bli att nämna de antinutrienter som finns i spannmål, exempelvis gluten. Jag tror att gluten egentligen är riktigt dåliga nyheter för alla människors matsmältningsorgan. Det kan (liksom en del andra främmande proteiner i spannmål, legymer och mejeriprodukter) skada tarmens insida och orsaka något som kallas "intestinal permeability". Tarmens väggar ska var helt täta, och vilka ämnen som ska nå kroppens "insida" via blodbanan är noga reglerat. Men dessa proteiner kan göra "hål" i tarmväggen så att bakterier och/eller proteinpartiklar kan slippa in i blodbanan. Bakterierna ställer till med inflammation som hjälper till att skapa ateroskleros och kardiovaskulär sjukdom; proteinerna ställer till med autoimmuna reaktioner genom att de kan vara till förvillning lika kroppsegna proteiner. Som t.ex. när immunförsvaret förmås attackera betacellerna i pankreas vilket orsakar diabetes 1.

De moderna vetesorter som numera odlas över hela världen utvecklades i ett stort internationellt samarbete med bas i Mexiko på sjuttiotalet. Detta moderna vete är högeffektivt då det är sprängfyllt med frön på en kortare stjälk en tidigare. Vad forskarna på sjuttiotalet troligen inte hade koll på var att helt nya varianter av gluten-proteiner finns i dessa nya vetesorter, vars effekter vi troligen nu bevittnar i form av ökande glutenintolerans, "oförklarlig" ökning av olika autoimmuna sjukdomar.

Utöver spannmål finns antinutrienter även i legymer och komjölk. Dessa tre kategorier av födoämnen är tillsammans med processad och raffinerad mat unik i att de har ätits i väsentlig mängd endast under de senaste 5-10.000 åren, dvs högst några hundra generationer. Den mat vi kan anses biologiskt anpassade till har miljoner år på nacken. 

Att diskutera bönor och fullkorn i termer av hög eller låg kvalitet är enligt min mening inte relevant - de är dåliga nyheter för våra kroppar, men man märker det olika mycket.

• Like 4

Jag har också funderat en del på Amigos fråga vad avser GI och fettmängd. Tror att man från början hade ätit bra och kvalitativ Gi är det en kost många skulle klara, det ökar ju upp utbudet en aning. 

Eftersom jag själv fortfarande är  i viktreduktion och mår som en prinsessa med LCHF, är det ingen stor grej och jag skulle kunna leva på denna kost resten av livet och så kommer det nog att bli.  Men visst skulle jag i framtiden vilja ha lite bönor i min Chili con Carne eller ett par matskedar ris ibland till den indiska maten. Dock inte på en regelbunden basis. 

Se vet någon av er hur man gör om man ökar kolhydraterna något, minskar man då litet på fettet?

Om du äter LCHF men ibland vill äta lite bönor eller ris, så tror jag inte du behöver bekymra dig om att kompensera med mindre av något annat. Smärre "avsteg" brukar rätta till sig på några dagar, om de ens märks. På jobb fick vi en stor order igår och jag inhandlade ett antal Dajm-strutar för att fira, varav en var till mig --- första glassen på över ett år men det gick nog fint. Fast det får dröja ett år till nästa glass!

Ett råd när det gäller ris är att välja vitt, för de skadliga antinutrienterna sitter i skalet. Ett annat är att avsluta måltiden med ris, då hamnar det sist i kön och höjer inte blodsockret så kraftigt. Om du gitter vara så petig alltså  :)

• Like 1

Vildväxande bönor och vildväxande föregaangare till spannmaalen har säkert ätits av människor laangt innan vi började med jordbruk.

Absolut, poängen med det evolutionsmedicinska perspektivet är att de först i och med jordbruket äts i väsentlig mängd. Det vanliga på jorden nu är att 50-75% av energi% kommer från föda som var högst ovanliga under vår evolution.

• Like 2

Det är många som äter spannmål, mejeriprodukter eller socker som också säger att de mår bra.

När det gäller paleo så är huvudargumentet att legymer inte var tillgängliga annat än mycket sparsamt under äldre stenåldern. Sen är det många (liksom mig) som överväger att konsumera även sådant som tillkommit efter jordbruket. Jag tillåter feta mejeriprodukter. Bönor undviker jag inte lika noga som spannmål.

Det som är potentiellt skadligt i legymer och andra frön är annars diverse proteinbaserade gifter som växterna evolverat under miljontals år för att undgå predation - det är nog i grunden inte kontroversiellt. Olika arter och individer hanterar dessa gifter olika väl.

Jag tål inte gifterna som finns i bönor men lektinerna bryts ned vid värmebehandling. En gång åt jag blomsterbönor som var för lite kokta och aj vad jag fick ont i magen! Enligt expertis innehåller också blomsterbönor mer lektiner än moderna sorter. Man kan också få bort lektiner och fytinsyra genom groddning.

Mejeriprodukter och spannmålsprodukter kan jag dock inte äta så mycket av. Då blir jag vissen.

• Like 1

Kostens innehåll av makronutrienter, alltså t.ex. kh%, är en sak. Vissa födoämnes innehåll av giftiga ämnen en annan. 

Japp, det är inte bara kh% som är viktiga för många av oss. Det är därför som jag tycker det finns mycket att lära av paleo. Men det finns mycket att lära av LCHF också.

• Like 4

En fråga till Kjell (eller den som vet); hur är linser i förhållande till andra bönor? Dom behöver ju i regel blötläggas kortare tid och blir mer "genomkokta". Så vitt jag vet så är det också den legym som har ätits "mest" i en kost, i Indien tex? Sen så dränker man ju linsgrytorna i gurkmeja...

• Like 1

En fråga till Kjell (eller den som vet); hur är linser i förhållande till andra bönor? Dom behöver ju i regel blötläggas kortare tid och blir mer "genomkokta". Så vitt jag vet så är det också den legym som har ätits "mest" i en kost, i Indien tex? Sen så dränker man ju linsgrytorna i gurkmeja...

Eftersom jag ändå undviker alla legymer har jag inte kollat upp eventuella skillnader mellan dem. Men det är ju riktigt att olika slags behandling (blötläggning, kokning, fermentering) reducerar vissa gifter. Kolisarna finns dock kvar... men stora delar av den indiska befolkningen har i sekler behövt varje kalori de kunnat komma över.

Jag har också funderat på linser men när det gäller fytinsyra så borde det vara mer kvar i dom eftersom det är blötläggningen som tar bort fytinsyran. Lektinerna försvinner ju i kokningen så det är ingen skillnad på linser och bönor när det gäller det. Det allra bästa är nog att grodda linserna. Då bildar ju också flera hälsosamma ämnen.

Jag tror inte allt lektin försvinner när man kokar bönorna, men kanske en stor del, speciellt i förhållande till råa bönor? Vad jag förstår är halten lektin i kokta legymer just orsaken till att personer med tex MS bör undvika bönor. Samt det höga kolhydratsinnehållet om man vill hålla nere sockret pga inflammatoriska orsaker.

PS. Jag har inte provat hur jag reagerar på legymer nyligen som jag har på spannmål och mejerier, vet bara vad andra som har MS har berättat. Jag åt bönor mycket när jag var vegetarian i 4 år när jag var tonåring och då hade jag mycket gaser i magen trots att jag blötlade och kokade enligt konstens alla regler. Jag gissar att jag inte skulle klara det mycket bättre nu, men jag vet inte. Intuitivt känns det som blodsockret höjs långsammare på bönor?

• Like 1

Jag tror inte allt lektin försvinner när man kokar bönorna, men kanske en stor del, speciellt i förhållande till råa bönor? Vad jag förstår är halten lektin i kokta legymer just orsaken till att personer med tex MS bör undvika bönor. Samt det höga kolhydratsinnehållet om man vill hålla nere sockret pga inflammatoriska orsaker.

PS. Jag har inte provat hur jag reagerar på legymer nyligen som jag har på spannmål och mejerier, vet bara vad andra som har MS har berättat. Jag åt bönor mycket när jag var vegetarian i 4 år när jag var tonåring och då hade jag mycket gaser i magen trots att jag blötlade och kokade enligt konstens alla regler. Jag gissar att jag inte skulle klara det mycket bättre nu, men jag vet inte. Intuitivt känns det som blodsockret höjs långsammare på bönor?

Dom har tidigare haft en sida på slv där man kunde läsa om lektiner och kokning men nu hittar jag den inte. Hittar bara den här och där finns ju också en del intressant.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Vaxtgifter---fordjupning/

Dom har tidigare haft en sida på slv där man kunde läsa om lektiner och kokning men nu hittar jag den inte. Hittar bara den här och där finns ju också en del intressant.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Vaxtgifter---fordjupning/

Nog märks det att SLV sorterar under Jordbruksdepartementet... inte ett pip om att ingen människa tål spannmål pga gluten. Tänk så många barn som kunde slippa få diabetes 1 eller hur många medelålders som kunde slippa kärlkramp och hjärtsjukdom om SLV gick ut och varnade för spannmål. Mitt hjärta blöder.

• Like 3

Om du äter LCHF men ibland vill äta lite bönor eller ris, så tror jag inte du behöver bekymra dig om att kompensera med mindre av något annat. Smärre "avsteg" brukar rätta till sig på några dagar, om de ens märks. På jobb fick vi en stor order igår och jag inhandlade ett antal Dajm-strutar för att fira, varav en var till mig --- första glassen på över ett år men det gick nog fint. Fast det får dröja ett år till nästa glass!

Ett råd när det gäller ris är att välja vitt, för de skadliga antinutrienterna sitter i skalet. Ett annat är att avsluta måltiden med ris, då hamnar det sist i kön och höjer inte blodsockret så kraftigt. Om du gitter vara så petig alltså  :)

Tyckte du glassen var god, var det värt det  :D ? Orsaken till att jag frågar är om någon mer delar min upplevelse av sött?

Det har hänt något sedan jag började med LCHF (5 mån) och mitt förhållande till socker. Var på trevlig restaurang på nationaldagen och fick för mig att jag skulle ha en pralin av god kvalité till efterrätt bet av hälften och blä  :wacko:, det var direkt äckligt. Maken fick ta andra hälften. På 70% choklad max 2 rutor sedan är det mer än bra! En helt ny och befriande upplevelse att sötman i den naturliga maten är mer nog! Faktum är att även torrt vitt vin, har börjat smaka lite sött men inte på det äckliga sockerviset

Tyckte du glassen var god, var det värt det  :D ? Orsaken till att jag frågar är om någon mer delar min upplevelse av sött?

Det har hänt något sedan jag började med LCHF (5 mån) och mitt förhållande till socker. Var på trevlig restaurang på nationaldagen och fick för mig att jag skulle ha en pralin av god kvalité till efterrätt bet av hälften och blä  :wacko:, det var direkt äckligt. Maken fick ta andra hälften. På 70% choklad max 2 rutor sedan är det mer än bra! En helt ny och befriande upplevelse att sötman i den naturliga maten är mer nog! Faktum är att även torrt vitt vin, har börjat smaka lite sött men inte på det äckliga sockerviset

Ät en banan häromdan, tyckte den var otroligt söt (och faktiskt inte så god :mellow: ). Samma med choklad som är under 80-85%.

• Like 1

Om man har insett att kolhydrater är onyttigt och att fett är nyttigt men inte vill äta LCHF så är det näst bästa alternativet att äta en energifattig kost. Om du äter kolhydrater så ska du inte äta mer än att du förbränner alla kolhydrater mellan måltiderna. Ett populärt sätt att ordna detta är ju genom att äta sällan t.ex. genom "fasta" 16 timmar per dygn eller genom att äta mycket mycket lite några dagar per vecka.

Hälsoeffekterna är liknande men du kommer att vara både mer hungrig och mer sugen samt du kommer inte kunna äta lika gott. 

Om man har insett att kolhydrater är onyttigt och att fett är nyttigt men inte vill äta LCHF så är det näst bästa alternativet att äta en energifattig kost. Om du äter kolhydrater så ska du inte äta mer än att du förbränner alla kolhydrater mellan måltiderna. Ett populärt sätt att ordna detta är ju genom att äta sällan t.ex. genom "fasta" 16 timmar per dygn eller genom att äta mycket mycket lite några dagar per vecka.

Hälsoeffekterna är liknande men du kommer att vara både mer hungrig och mer sugen samt du kommer inte kunna äta lika gott. 

Hälsoeffekterna blir väsentligt sämre för diabetiker i detta alternativ.

• Like 1

Hälsoeffekterna blir väsentligt sämre för diabetiker i detta alternativ.

Ja såklart. Diabetiker tål inte kolhydrater. Om det är det som är frågan så är det ju som om en laktosintolerant skulle fråga vad som var näst bäst efter att undvika laktos, eller om en person som är allergisk mot citrus skulle fråga vad som var näst bäst efter att undvika citrus.

Jag blev väldigt överraskad av de första "slicken" på glassen att det smakade mycket sötare än jag kunde minnas. Efter halva glassen fick det vara nog så jag slängde resten, tror inte någon såg det  :)

Det är säkert så att man trubbar av receptorerna för sötma liksom för så mycket annat.

• Like 2

Jag blev väldigt överraskad av de första "slicken" på glassen att det smakade mycket sötare än jag kunde minnas. Efter halva glassen fick det vara nog så jag slängde resten, tror inte någon såg det  :)

Det är säkert så att man trubbar av receptorerna för sötma liksom för så mycket annat.

Ha ha, vad kul. Jag känner som att det ligger en livskvalité i att vara avsötad och uppskatta den naturliga sötman. Har lite svårt att uttrycka i vad kvalitén ligger men det ger en känsla av frihet och lätthet. Kanske är det att trycket efter suget/crawings är borta?

Ang din banan Johanna07: vad tror du om frukt i maten? Den frukt jag äter just nu, i pyttemängd är äpple som vi har i Cole Slow tillsammans med vitkål och morot (efter ett Anna Hallén recept), det blir lagom sött. Kommer så småningom att testa just banan i tai-inspirerad mat eller lite banan i Flygande Jacob. Tror det kan var en idé att använda frukt, någon gång ibland, som mat om man nu inte behöver väldigt noggrann med kolhydraterna. Mötet mellan surt, salt och sött tycker jag fortfarande är en rolig matkombination. 

• Like 2

Jag behöver inte vara lika strikt eftersom jag inte äter LCHF men under en period åt jag ingenting som smakade sött. Då kände jag sötma även i sura saker och numera kokar jag sylt helt utan socker och tycker det är godare än sötad sylt. Vi har kokat äpplesylt, plommonsylt, hallonsylt och blåbärssylt utan socker. Man blir ju tvungen att frysa den förstås och den blir mer odryg.

• Like 1

Ang din banan Johanna07: vad tror du om frukt i maten? Den frukt jag äter just nu, i pyttemängd är äpple som vi har i Cole Slow tillsammans med vitkål och morot (efter ett Anna Hallén recept), det blir lagom sött. Kommer så småningom att testa just banan i tai-inspirerad mat eller lite banan i Flygande Jacob. Tror det kan var en idé att använda frukt, någon gång ibland, som mat om man nu inte behöver väldigt noggrann med kolhydraterna. Mötet mellan surt, salt och sött tycker jag fortfarande är en rolig matkombination. 

Jag gör en rödkålssallad med granatäppelkärnor som är supergod, annars äter jag mest bär. Frukt ska ju vara lite inflammatoriska så jag håller mig borta från dom. Bananen förvånade mig lite, väldigt söt.

Jag gör en rödkålssallad med granatäppelkärnor som är supergod, annars äter jag mest bär. Frukt ska ju vara lite inflammatoriska så jag håller mig borta från dom. Bananen förvånade mig lite, väldigt söt.

Det låter gott! Nu blir jag än mer övertygad om kombon frukt+mat. Blandar du dem bara rätt upp och ner och tillsätter lite olja?

Det låter gott! Nu blir jag än mer övertygad om kombon frukt+mat. Blandar du dem bara rätt upp och ner och tillsätter lite olja?

Strimla rödkål och blanda i hasselnötter och granatäppelkärnor. Sen har du i rapsola tills salladen blir glänsande och fuktig, dvs generöst med olja. Ha i en skvätt vitvinsvinäger samt salt och peppar. Tror jag har i lite lime också. Den här salladen har gjort succeé hos alla som har smakat den.

Jag vet att jag har läst om coleslaw med lingon i, det låter gott också.

• Like 1

Jag har också noterat att min känslighet för sött har ökat. Vi använder konsekvent laktosfri grädde i familjen, och den är ju sötare än vanlig, och jag känner verkligen sötman i den nu om jag tar lite direkt i munnen. Ska testa på midsommarafton att äta jordgubbar med vispgrädde som jag brukar, men nu utan tillsatt socker.

Däremot kan jag fortfarande inte äta choklad med hög kakaohalt! Är fortfarande lika känslig mot beskt som förut.

• Like 1