Amigo Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 Jag har försökt följa LCHF två gånger förut. Den första gången 8 dagar den andra 14 dagar. Jag vet att det är på tok för kort tid för att utvärdera resultatet för mig. Den första gånger slutade jag delvis pga min puls inte gick ner efter några konditions pass. Eller rättare sagt det tog många timmar. Jag vet nu att detta inte är helt ovanligt och att man får stå ut tills omställningsfasen är över. Den andra gånger gick det lite bättre men jag lagade för ensidig mat, blev nedstämd och fick jätteont i magen. Jag håller inte med om att man blir så himla mätt heller. Jo i 30 minuter sedan kom hungern smygande tillbaks. Nu vet jag att det är många som kommer att skriva att det är nog inte hunger utan sug. Pockar på uppmärksamheten på ett jobbigt sätt gjorde det och även detta kanske ger med sig efter omställningsfasen. Jag har nu bestämt mig för att göra ett tredje försök men det skall jag göra först när sommaren är över. 1 september hade jag tänkt. Eftersom jag just nu har några privata problem som jag måste lösa under sommaren så vill jag förbereda mig och vara ute i god tid. Så jag lagar LCHF måltider lite då och då och äter dem samtidigt som jag försöka hitta recept jag gillar. Nu skulle det vara intressant och få lite respons över vad jag har skrivit och mina frågor som kommer nedan; Om han går på strikt LCHF och vill festa loss rejält. Äta "riktig" pizza, dricka 6-8 öl och lite annat smått och gott. Hur kommer kroppen reagera då? Jag förstår ju att jag får ett otrolig insulinpåslag men kommer kroppen tåla det rent chockmässigt. Kommer jag må dåligt nu eller inom några timmar eller är det okej att kolhydratchocka kroppen ibland med eller utan alkohol. När jag gjorde mitt andra försök att anamma LCHF "råkade" jag dricka 5 glas starköl. Två timmar senare började jag må illa och sedan kräktes jag konstant i sextimmar i rad. Inte för att jag var full. Nej det verkade som kroppen ville stötta ut det fortare än en vanlig alkoholförbränning. Som alkoholförgiftning. På 5 öl! Jag väger 140 kg och är 190 cm lång. Detta kan inte vara normalt. En bekant till mig beskrev också hur han efter att ha gått på LCHF en tid fick för sig att äta upp en stor chokladkaka. Han fick frossa och började kallsvettas och hjärtklappning om jag inte minns fel. Han blev så orolig så att han åkte in till akuten. Han var övertygad om att kroppen chockades. Han är fortfarande en inbiten LCHF anhängare! Jag märkte att jag blev nedstämd av tanken att sällan aldrig få äta kolhydrater om jag vill vara duktig med min hälsa och följa LCHF. Jag vill mildra den bilden! Har ni andra råd på hur jag kan förbereda mig nu över sommaren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Att bli sjuk/illamående av större mängder kolhydrater är rätt vanligt. Själv kan jag inte göra så utan jobbiga följder även om jag aldrig kräkts av det (å andra sidan klarar lilla jag inte 5 öl heller, har jag aldrig gjort... ). När jag senast lämnade blod var jag rejält stressad och sannolikt var det set som orsakde yrsel så jag fick saft med druvsocker i... Jag vågade inte svepa i mig det, inte ens dricka upp det (hällde ut hälften från en vit plastmugg) men mådde påtagligt illa ganska kort efteråt. Så nej, stora mängder kolhydrater på en gång rekommenderar åtminstone inte jag. När jag tränar är jag ofta lite matt i kroppen vilket jag nu parerar med lite extra kolhydrater (nötter, rotfrukter). När jag läser det du skrivit kan jag inte låta bli att undra varför du vill äta LCHF? Jag misstänker vikten (själv hade jag värk men tror på artegen föda och påföljande hälsa). Av din inställning att döma tror jag att det mesta sitter i huvudet. Kan berätta att för många år sedan fick jag rådet att ställa mig framför spegeln och titta mig själv i ögonen och säga diverse affirmationer som rörde mitt sätt att hantera känslor/stress med mat. Det hela slutade med att jag låg i en hög på golvet och grät för "Jag får aldrig mer något gott!" - Tja, så här efteråt rodnar jag nästan vid tanken på vilken fånig reaktion jag fick men det kändes verkligen så och det visar på att det satt djupt rotat inne i huvudet... För att ta dig förbi den värsta abstinensen kan du göra på olika sätt, t ex sluta tvärt eller prova diverse substitut (pizza, bröd, "potatissallad" och annat finns det många recept på) som du hittar på sidor som LCHF-recept, 56kilo, Birgitta Höglunds Mat, Världens Bästa Matblogg osv. Testa nu när du ska förbereda dig! Personligen gillar jag sällan brödsubstituten men många saker är godare än originalet (Birgitta Höglunds falska potatissallad på zucchini t ex). Jag köpte en glassmaskin i veckan för min mans skull (han bantar med LCHF men vill inte släppa godis, dock -20kg sedan februari) men upptäckte själv att det där var inte så dumt med jordgubbar till (barnkalas)! Kanske behöver du bestämma dig för att du ska hålla på X antal månader innan du säger ja eller nej till att fortsätta? När du hållit på ett tag kanske du inte ens vill ha pizzan. Många här på forumet vittnar om att längtan efter olika saker försvinner efter ett tag. Varmt lycka till! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 MariaF har gett dig väldigt bra svar och saker att fundera över. Min kropp reagerar också på sädesslag och majs, men inte så mycket på rotfrukter. Jag behöver springa på toa akut och får magknip efter att ha ätit ganska små mängder. Efter att ha upplevt det några gånger så vill inte jag äta pasta längre. Jag tror att om du kör igång igen, äter kolhydrater ibland, så kommer du efterhand märka hur dåligt du mår och troligen om du jobbar med dig själv, så kommer du förhoppningsvis inte vilja äta kolhydrater igen. Men det tar tid (för mig ett år). Pizza kan du göra själv, jag tycker en botten på 100gram riven ost och 1 ägg samt oregano, salt och peppar (blanda detta i en bunke), kavla/tryck ut mellan ett bakplåtspapper, grädda 200 grader 10-15 min sedan lägger du på din fyllning och gräddar igen. Om du inte orkar/vill göra egen pizza så köp och ät bara fyllningen som ligger på. En annan sak som jag tror kan vara bra för dig, det är att koncentrera dig på allt gott du faktisk får/ska äta! Gräddsåser, feta ostar som snacks, kalla såser på creme fraiche eller smetana till någon god grillad köttbit. Sallad med majjonäs. Om du saknar kolhydratet så satsa på substitut tills det gått över. Baka LCHF-vänligt bröd (KÖP INTE!!!!), skär zucchini i långa strimlor och förväll snabbt (pasta), riv blomkål och förväll snabbt (ris), koka blomkål och mixa med smör och ost eller cf (potatismos). Baka LCHF-kladdkaka, kanske med mycket sötningsmedel till att börja med och minska succesivt. Varför vill du äta kolhydrater? Läs "Ett sötare blod" av Ann Fernholm, då kanske den viljan mattas av något... Eller läs på hennes blog om du inte vill köpa boken. Hur som helst, Lycka till och jag hoppas att du kommer att fixa det! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Jag har försökt följa LCHF två gånger förut. Den första gången 8 dagar den andra 14 dagar. Jag vet att det är på tok för kort tid för att utvärdera resultatet för mig. Den första gånger slutade jag delvis pga min puls inte gick ner efter några konditions pass. Eller rättare sagt det tog många timmar. Jag vet nu att detta inte är helt ovanligt och att man får stå ut tills omställningsfasen är över. Den andra gånger gick det lite bättre men jag lagade för ensidig mat, blev nedstämd och fick jätteont i magen. Jag håller inte med om att man blir så himla mätt heller. Jo i 30 minuter sedan kom hungern smygande tillbaks. Nu vet jag att det är många som kommer att skriva att det är nog inte hunger utan sug. Pockar på uppmärksamheten på ett jobbigt sätt gjorde det och även detta kanske ger med sig efter omställningsfasen. Jag har nu bestämt mig för att göra ett tredje försök men det skall jag göra först när sommaren är över. 1 september hade jag tänkt. Eftersom jag just nu har några privata problem som jag måste lösa under sommaren så vill jag förbereda mig och vara ute i god tid. Så jag lagar LCHF måltider lite då och då och äter dem samtidigt som jag försöka hitta recept jag gillar. Nu skulle det vara intressant och få lite respons över vad jag har skrivit och mina frågor som kommer nedan; Vi är olika känsliga för kolhydrater verkar det som, vissa klarar avsteg bättre än andra. Kanske avstegen bara var för stora för dig och din kompis? Sen kanske det är lite onödigt att göra sådana stora avsteg (öl innehåller mycket socker!) under omställningsfasen, då blir det ju som att starta om. Är du hungrig så tycker jag du ska äta mer, det brukar stabilisera sig efter ett tag. Ett vanligt "fel" i början är att man inte riktigt får upp fettmängden; det är just fettet som är din vän mot hunger och sug. Om han går på strikt LCHF och vill festa loss rejält. Äta "riktig" pizza, dricka 6-8 öl och lite annat smått och gott. Hur kommer kroppen reagera då? Jag förstår ju att jag får ett otrolig insulinpåslag men kommer kroppen tåla det rent chockmässigt. Kommer jag må dåligt nu eller inom några timmar eller är det okej att kolhydratchocka kroppen ibland med eller utan alkohol. När jag gjorde mitt andra försök att anamma LCHF "råkade" jag dricka 5 glas starköl. Två timmar senare började jag må illa och sedan kräktes jag konstant i sextimmar i rad. Inte för att jag var full. Nej det verkade som kroppen ville stötta ut det fortare än en vanlig alkoholförbränning. Som alkoholförgiftning. På 5 öl! Jag väger 140 kg och är 190 cm lång. Detta kan inte vara normalt. En bekant till mig beskrev också hur han efter att ha gått på LCHF en tid fick för sig att äta upp en stor chokladkaka. Han fick frossa och började kallsvettas och hjärtklappning om jag inte minns fel. Han blev så orolig så att han åkte in till akuten. Han var övertygad om att kroppen chockades. Han är fortfarande en inbiten LCHF anhängare! Jag märkte att jag blev nedstämd av tanken att sällan aldrig få äta kolhydrater om jag vill vara duktig med min hälsa och följa LCHF. Jag vill mildra den bilden! Man hittar nya "godisar" men det tar ett tag och man måste vilja byta vissa matvaror och ge det tid. Brieost och vin istället för pizza och öl. Bär med grädde istället för tårta, nötter istället för smågodis. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amigo Posted June 20, 2013 Author Share Posted June 20, 2013 Tackar för svaren! Det är inte det att jag vill äta kolhydrater det är det att jag är rädd för att någon gång frossa i kolhydrater. T ex 5 öl och en pizza. Om jag skulle få det infallet vad händer med kroppen då? Det är mer så jag menar. Det är en kanske obefogad rädsla men jag skulle gärna vilja veta vad som händer med kroppen rent akut. Jag vill som sagt inte göra det. En liten mini fobi helt enkelt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 Man frossar ibland... Och så mår man illa... Det är nog kroppens sätt att säga ifrån. Men om frågan är av mer fysiologisk art, vad som händer i kroppen så vete sjutton hur en van kolhydratätare kan frossa utan att må illa medan lågkolhydratätarna mår dåligt av samma mängd... Fysiologiskt borde samma sak hända m a p insulinstegring osv. Kanske är det skiftet mellan ketondrift - glukosdrift vi känner av? Man mår ju lite si och så vid omställningen från kolhydrater till ketoner också. Fast jag måste erkänna att jag vill äta kolhydrater... Mer än nånsin sedan omläggningen. När jag först hörde talas om en striktare form av GI (som jag tolkade LCHF initialt) så tog jag direkt avstånd. Jag ansåg mig kunna leva utan protein men inte utan kolhydrater. Efter att ha sett en gristransport i Kina på en tjänsteresa blev jag nästan vegetarian... Men, men, efter att ha läst på pga värk och insett att mycket av det jag undrat över fick ett logiskt svar (som varför fet bröstmjölk ska bytas mot lättmjölk hos bebisar mm) genom paleoteorin så var jag "tvungen" att testa. Och värken blev mindre. Jag tror på att det är bra för mig i förlängningen. Suget har minskat även om stressen ibland får mig att överäta något (om inte annat så blir det gärna mycket grädde...). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amigo Posted June 20, 2013 Author Share Posted June 20, 2013 Jag vill veta om det ändå är okej att få ett återfall då och då och äta det ovan nämnda.(alltså om det är normalt att må skit dåligt eller om det bara va tillfälligheter som jag och min bekante vän hade) Inte för att jag vill utan för att det blir lättare mentalt. Eller kanske en förutsättning mentalt sätt helt enkelt. Det blir så oerhört laddat för mig om jag vet att jag alltid måste äta lchf. Även under 2 månader som test period. Självklart är det bra att testa för att sedan utvärdera vilket jag tänkt att göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Tackar för svaren! Det är inte det att jag vill äta kolhydrater det är det att jag är rädd för att någon gång frossa i kolhydrater. T ex 5 öl och en pizza. Om jag skulle få det infallet vad händer med kroppen då? Det är mer så jag menar. Det är en kanske obefogad rädsla men jag skulle gärna vilja veta vad som händer med kroppen rent akut. Jag vill som sagt inte göra det. En liten mini fobi helt enkelt! Du skrev ju i den andra tråden att du funderade på att äta GI. Det är ju kolhydrater. Att hoppa mellan LCHF och kolhydratrik mat tror jag inte alls är bra för hälsan. Dom som växlat fram och tillbaka verkar vara dom som fått mest hälsoproblem. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Jag tror generellt inte att enstaka avsteg från LCHF är så dramatiska, mer än att man tillfälligt kan må dåligt, både fysiologiskt och i samvetet... Det har ju under vår arts evolution hänt många gånger att våra förfäder stött på honung som de tjuvat av bina - förmodligen lapade de i sig tills den var slut... ändå har alla vi som lever nu en obruten kedja av överlevande och reproducerande förfäder bakom oss. Så inte vara alltför orolig utan efter varje avsteg tillbaka på banan, så ordnar det sig i längden 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amigo Posted June 23, 2013 Author Share Posted June 23, 2013 Du skrev ju i den andra tråden att du funderade på att äta GI. Det är ju kolhydrater. Att hoppa mellan LCHF och kolhydratrik mat tror jag inte alls är bra för hälsan. Dom som växlat fram och tillbaka verkar vara dom som fått mest hälsoproblem. MKJ jag har inte alls skrivit att jag funderade på att börja med GI det är bara ett antagande du har gjort. Däremot är jag allmänt intresserad av de svar jag fick. Och jag förstår själv att det inte är särskilt bra att hoppa mellan olika dieter eller matfilosofi. I en perfekt värld skulle jag gärna prova LCHF i några månader och sedan utvärdera om det är något för mig. Okej okej nu kommer någon att skriva att det bara finns ett alternativ och det är LCHF och det får ni gärna tycka. Jag försöker ha ett öppet sinne och som sagt utvärdera när jag har provat. Kjell Granelli: Det var detta svaret jag ville ha! Tack för det. Det där med honungen verkar rimligt så det borde inte vara någon fara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Posted June 23, 2013 Share Posted June 23, 2013 Efter ha läst denna och en av dina andra trådar tror jag det bästa alternativet för dig är att smygstarta med lchf redan nu, lite som du gör redan. Dvs. välj bort eller minimera de tydligast kh-källorna när du kan. Inte för att du måste utan för att du kan Så gjorde jag. Jag började välja bort, samtidigt som jag läste på (och på så sätt ville ha mindre och mindre av kh) och jag hade väldigt lite omställningsbesvär. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 24, 2013 Share Posted June 24, 2013 Undrar hur många som dagen efter för mycket alkohol sagt "aldrig mer" och ändå en tid senare gjort om samma misstag...? Om avsteg nån gång ibland funkar för dig, eller kanske rent av är förutsättningen för att du ska hålla dig till nåt sundare för det mesta, så finns ingen anledning att bekymra sig. Om du däremot mår dåligt och lider så gör dina val utifrån det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amigo Posted June 28, 2013 Author Share Posted June 28, 2013 Tack Alla! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Du frågar efter råd hur du ska göra till du ska börja i september med LCHF. Jag tycker att det bästa du kan göra fram till starten är att göra dig av med de värsta kolhydratlasterna. Ingen godis, läsk eller konditorivaror. Sluta med all ÖL och använd andra alternativ som torrt vin eller osötad sprit. Ingen mer pizza, hamburgare och annan snabbmat. Utan att ändra de normala matvanorna så kan du känna efter om du kan klara av att vara utan alla dessa onyttigheter. En nedtrappning i sakta mak kanske är det bästa så att kropp och själ hinner ställa om sig. Redan här kanske du märker positiva effekter på hälsan. Prioritet nummer ett är alltså att göra sig av med kolhydratlasterna så du inte behöver lida av dem också då du börjar med LCHF. De första veckorna är tillräckligt jobbiga i alla fall utan att du ska behöva sitta och längta efter pizza och öl. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syro Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Det blir nog svårt att sluta med kolhydratlasterna innan utan ha stödet i Lchf. Att äta mycket kolhydrater i den vanliga maten skapar sug för känsliga personer. Har du bestämt dig för ett datum så håll dig till det. När du väl ska börja så försök härda ut mot allt sug som du kommer att få de första veckorna. I början kan du komma att känna dig "hungrig" emellanåt men det är övergående. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Det blir nog svårt att sluta med kolhydratlasterna innan utan ha stödet i Lchf. Att äta mycket kolhydrater i den vanliga maten skapar sug för känsliga personer. Har du bestämt dig för ett datum så håll dig till det. När du väl ska börja så försök härda ut mot allt sug som du kommer att få de första veckorna. I början kan du komma att känna dig "hungrig" emellanåt men det är övergående. Det bör kunna gå att ta en sak i sänder och se hur det fungerar i livspusslet. Det första steget för oss grabbar är att sluta dricka ÖL och ersätta det med torrt vin exempelvis. Sedan man fått det att fungera kan man gå vidare med resten. Han har ju gott om tid trots allt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts