LottaJ Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Jag har kraftig allergi mot gräspollen och märkte att säsongen här runt Göteborg startade för några dagar sedan. Jag hade hoppats på att bli bättre efter att börjat med LCHF, men märker tyvärr ingen större skillnad Jag startade med Grazax (vaccin i tablettform) samtidigt som jag började med LCHF, d v s januari 2012, så detta blir min andra säsong, och skulle jag ändå märka av en förbättring kommer jag ha svårt att avgöra vad som gjorde det (vaccin eller LCHF), antagligen... Är det någon som blivit bättre eller t o m blivit av med sin gräsallergi? Hur lång tid tog det i så fall? Hur strikta har ni varit med sädesslag (i och med att det är en vanlig korsallergi vid gräspollenallergi)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Har haft björkpollen och nötallergi. Nötallergin har försvunnit och bjökpollenallergin blivit så mycket bättre att jag knappt behöver medicin. Läkemedlesbolagen gråter Det tog ett drygt år med LCHF innan jag märkte nån skillnad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Mina allergier (diverse, björk, gräs, päls etc) blev ca 80% bättre med lchf. Det märktes redan första säsongen. I år har jag regelbundet ätit kokosfett o har knappt märkt av mina allergier alls. Om det är ett svagt allergi-år eller om kokosfett gör skillnad är ju bara spekulationer. Men du började med en behandling som påverkar kroppen - hur? Kan det spela nån roll? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aerium Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Men gud, är det därför jag inte känner någon speciell påverkan detta år av pollen? Helt otroligt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Här är en annan tråd om det:http://forum.kostdoktorn.se/topic/180-lchf-och-allergi/?hl=%2Ballergi#entry27099Har med LCHF och allergivaccination helt blivit av med min pollenallergi (och päls). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Har, efter drygt 3 år på LCHF, inte märkt någon skillnad på mina allergier. Alla verkar så himla övertygade om att 'det är klart att LCHF hjälper' och att om det inte gör det, så har man fuskat. Icke sade Nicke. Det må vara många som blivit av med sina allergier, men LCHF är inget 100%-igt botemedel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted June 14, 2013 Author Share Posted June 14, 2013 Mina allergier (diverse, björk, gräs, päls etc) blev ca 80% bättre med lchf. Det märktes redan första säsongen. I år har jag regelbundet ätit kokosfett o har knappt märkt av mina allergier alls. Om det är ett svagt allergi-år eller om kokosfett gör skillnad är ju bara spekulationer. Men du började med en behandling som påverkar kroppen - hur? Kan det spela nån roll? Ja, Grazax är det allergena och man tänker sig att kroppen ska skapa sig ett eget försvar mot allergenen... Det är just det jag inte vet, egentligen, om Grazax ställer till det för mig i detta fall. Att kroppen inte klarar av det? Jag har 1,5 år kvar med Grazax, kommer ta det denna tiden och se sedan om det blivit bättre, jag har ju kommit halvvägs nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted June 14, 2013 Author Share Posted June 14, 2013 Men gud, är det därför jag inte känner någon speciell påverkan detta år av pollen? Helt otroligt... Så kan det vara, grattis till dig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted June 14, 2013 Author Share Posted June 14, 2013 Har, efter drygt 3 år på LCHF, inte märkt någon skillnad på mina allergier. Alla verkar så himla övertygade om att 'det är klart att LCHF hjälper' och att om det inte gör det, så har man fuskat. Icke sade Nicke. Det må vara många som blivit av med sina allergier, men LCHF är inget 100%-igt botemedel. Tråkigt för dig, verkar som om vi kanske är ngt undantag...? Eller så tar det ännu längre tid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Här är en annan tråd om det: http://forum.kostdoktorn.se/topic/180-lchf-och-allergi/?hl=%2Ballergi#entry27099 Har med LCHF och allergivaccination helt blivit av med min pollenallergi (och päls). Har du verkligen blivit av med pälsen? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aerium Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Fast man ska nog inte snöa in sig för mycket på att lchf är lösningen för allergier, men jag finner det lite lustigt. Har haft extremt jobbigt många år vid pollen säsong, till och med med allergitabletter i kroppen, receptbelagda. . Men just detta år så känner jag inte av speciellt mycket alls? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flisan Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 Jag har blivit av med min pälsdjursallergi men det tog över två år med Lchf innan den försvann. Jag försöker undvika alla tillsatser så om ni kollar länken här nedan så kanske detta är en av anledningarna till att jag sluppit allergin, utan att jag vetat om det har jag kanske undvikit citronsyra. Har även sluppit mina afteblåsor helt sedan jag la om kosten, fick en i julas när jag slarvade och åt knäck och janssons. http://www.sydsvenskan.se/sverige/andrade-matvanor--slapp-allergin/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 I fjol var min polleallergi nästan borta och i år har jag inte känt av något alls. Funderar på samma sak om det är ett mellanår eller om jag blivit av med älendet ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
repurban Posted June 22, 2013 Share Posted June 22, 2013 Både hustrun och jag har klarat oss utan allergireaktioner i år. Förra året åt jag EN allergitablett för lindring av symptomen och hustrun kanske 3 sammanlgt på hela säsongen. Vi är inne på 6 året med LCHF och vill nog båda påstå att kosten har betydelse för att klara av allergi. OM det är så det vet man väl kanske inte men det är jäkligt skönt att slippa allergin i alla fall. Jag är (har varit) lövträds- och gräspollenallergiker med stora problem tidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts