Jump to content

Bikt online

Rebecka

Recommended Posts

Hej!

Jag har varit en aktiv Lchf-are i tre månader, och har helt otroligt tappat 8,5kg! Dock har jag inte vägt mig efter julen ... och sedan, inför det kommande nyåret.

Mitt problem är att jag har enorma svårigheter med portioner! Jag vet, det står alltid - ät tills du är mätt. Problemet är, jag blir aldrig mätt! Därför har jag varvat med modifast för att sk. "krympa" magsäcken, för att lära mig känna hunger ... det fungerar, ibland. Men, god mat är ju gott - vilket är nog ännu ett problem, ingen mättnadskänsla OCH grymt god mat?! Ni förstår vart jag är påväg? Det finns inget stopp i min kropp!

Jag försöker med mindre tallrikar, ta mindre (?) portioner - i jämförelse med min sambo. Men, mättnadskänslan existerar inte? Ånej, handflatemodellen fungerar inte ...

Och en helt annan sak, eftersom jag får äta ost ... ost ... Kan jag gå runt och småäta dessa ostar, eftersom "jag får".

Någon som har tips? Hur lär jag mig att känna mättnadskänsla? Är det någon som känner igen sig?

Kram/R

• Like 1

Jag behöver också lära mig mättnadssignlaerna på nytt och är på väg, men det tar nog lång tid. Därför äter jag mina måltider något sädär fasta tidpunkter och med fast mängd mat i gram räknat som jag anpassat till tiden mellan måltiderna. Sedan varierar jag mängder mat litet upp år ned för att testa hur mättnadssignalerna fungerar under måltiderna och hur det fungerar hungersmässigt fram till nästa måltid.

Ibland lyckas jag dock överäta och en och annan gång... faktiskt fler gånger ju längre tid jag "tränat"... har jag blivit mätt fast det ligger mat kvar på tallriken. Naturligtvis avbryter jag ätandet då. Alltså, det verkar som att min hjärna lär sig mer och mer... fast jag behöver också ha hjärnan med när jag äter. Det gäller och inte bara "slänga" maten i sig glupskt, utan äta långsammare och njuta av smaken. En av orsakerna att jag försker äta utan och vara hungrig är just glupskheten när jag är hungrig. Det beteendet behöver jag också tvätta av.

Du får äta vad du vill, bara du håller koll på kolhydraterna och låter inte proteinerna dra iväg.

• Like 1

Hej!

Jag har varit en aktiv Lchf-are i tre månader, och har helt otroligt tappat 8,5kg! Dock har jag inte vägt mig efter julen ... och sedan, inför det kommande nyåret.

Mitt problem är att jag har enorma svårigheter med portioner! Jag vet, det står alltid - ät tills du är mätt. Problemet är, jag blir aldrig mätt! Därför har jag varvat med modifast för att sk. "krympa" magsäcken, för att lära mig känna hunger ... det fungerar, ibland. Men, god mat är ju gott - vilket är nog ännu ett problem, ingen mättnadskänsla OCH grymt god mat?! Ni förstår vart jag är påväg? Det finns inget stopp i min kropp!

Jag försöker med mindre tallrikar, ta mindre (?) portioner - i jämförelse med min sambo. Men, mättnadskänslan existerar inte? Ånej, handflatemodellen fungerar inte ...

Och en helt annan sak, eftersom jag får äta ost ... ost ... Kan jag gå runt och småäta dessa ostar, eftersom "jag får".

Någon som har tips? Hur lär jag mig att känna mättnadskänsla? Är det någon som känner igen sig?

Kram/R

Om du fortfarande får resultat fast du äter stora mängder skulle jag inte oroa mig. Har du platåat kan det däremot vara läge att förändra något. Ät tills du inte är hungrig längre. Du kanske inte känner den typ av mättnad man får när man fyllt magsäcken (vilket inte är den typ av mättnad man bör sträva efter), utan istället känner en "hormonell" mättnad... att du helt enkelt inte är hungrig längre när kroppen fått det den behöver.

Har du sett över att du verkligen får i dig det kroppen behöver när det gäller vitaminer och mineralet? Borde inte vara ett problem om du inte äter på tok för ensidigt. Får du i dig tillräckligt med proteiner? Borde inte heller vara ett problem om du äter mycket god LCHF-kost. Kanske för mycket protein? Äter man för mycket protein kan viktminskningen stanna upp pga glukoneogenesen, dvs att kroppen gör om överskottsprotein till glukos.

• Like 1

Tack för era svar och tips!

Limp, du satte verkligen huvudet på spiken. Jag är ofta jättehungrig när jag kommer hem från jobbet. Trött, grinig och hungrig. Vilket gör att jag häver i mig maten på två röda. Utan att känna efter, finns ju ingen tid till det ;-) dessutom har jag svårt att slänga mat. Ond cirkel. Hur räknar du för var måltid?

Jag förstår inte hur vissa klarar sig på tre måltider under dagen! Kanske borde ta ngt lättare mellanmål, tips?? Så jag slutar slänga i mig middagsmaten, och börjar lära mig att känna mättnadskänsla. (Jag har alltid med mig matlåda till lunchen, så där finns inga portionsalternativ - de är små).

Varför jag börjat fundera är, som du sade magnus77, är att jag har fastnat nu. Jag anser själv att jag äter mångsidigt, mums!

Men, som ni sade, inte vara vrålhungrig - utan försöka hitta en jämn nivå under dagen (tips? Enkla mellanmål?), mindre protein, äta långsamt och med mindre portioner.

Tackar för tipsen :-)

/R

Ja då går det nog bra med ett  :)  annars kan det ju bli svårare att äta en ordentlig måltid när du kommer hem, om det är vad du är ute efter.

En annan sak jag tänkte på med överätning, (jag har det problemet ibland men tror det beror på hormoner för mig dock) lägg systematiskt undan mat till matlådor så att du inte kan ta extra mat. Tänk bara på att inte äta för lite, ju mer man väger desto mer mat behöver man, att jämföra med din sambo kanske inte är så lyckat om ni inte väger lika mycket o är av samma kön förstås.

• Like 1

Jag äter alltid lika mycket som eller mera än min man. Då är han överviktig och tio cm längre än mig. Han äter inte LCHF men hans viktuppgång har avstannat sedan jag började laga LCHFmat och han slutade med söta drycker och nattglassen. Jag vet inte om det någonsin går att få tillbaka normal mättnadskänsla. Ändå märker jag att jag inte orkar äta lika mycket på LCHF och kolhydratmat känns mycket omättande numera. Mitt råd är att äta långsamt (åtminstone lite långsammare) och sen se tiden an. Kanske du äter helt ok nu om du går ner.

Men visst är det irriterande att bara vilja ha mera mera och mera.

• Like 1

Jag är ofta jättehungrig när jag kommer hem från jobbet. Trött, grinig och hungrig.

Jag tänkte just ta upp sömnen när jag läste det här. Man kan uppfatta stressobalans som hunger. Dålig sömn är exempelvis en vanlig anledning till detta. Som lök på laxen så finns det ju en massa andra negativa saker som rör fettnedbrytning etc som påverkas av dålig sömn. Så är detta ett problem så finns det anledning att se över det.

Jag förstår inte hur vissa klarar sig på tre måltider under dagen!

Enda sättet att klara sig är ju att äta mer varje måltid än när man äter flera måltider om dagen. Förr i tiden då jag åt "nyttigt" så var jag tvungen att äta någonstans mellan 6-8 ggr/dag...och jag var i regel alltid hungrig lagom tills varje måltid (ca var 3:e timme). Dels mättade inte kolhydrater på samma sätt som fett, dels var måltiden alltid fylligare med mycket grönsaker och tallbarr (nåja) så man fick s.k. utfyllnadsmättnad som dock brukar vara väldigt kortvarig. Numera äter jag för det mesta 3 ggr/dag och det funkar helt enkelt för att jag sätter i mig mellan 1000 - 1500 kcal/måltid.

Kanske borde ta ngt lättare mellanmål, tips?? Så jag slutar slänga i mig middagsmaten, och börjar lära mig att känna mättnadskänsla. (Jag har alltid med mig matlåda till lunchen, så där finns inga portionsalternativ - de är små). Varför jag börjat fundera är, som du sade magnus77, är att jag har fastnat nu. Jag anser själv att jag äter mångsidigt, mums! Men, som ni sade, inte vara vrålhungrig - utan försöka hitta en jämn nivå under dagen (tips? Enkla mellanmål?), mindre protein, äta långsamt och med mindre portioner. Tackar för tipsen :-) /R

Allt som funkar är bra så om du tycker det funkar med mellanmål så är det ju bara att köra på det. Jag åt som sagt så förr i tiden och längtar verkligen inte tillbaka. Det som förvånar lite är ju då att mättnaden inte tycks ha påverkats av LCHF? Det gör att jag funderar på om det ens har med mättnad att göra? Jag läser om det du skriver i inlägget och ser ju en hel del saker som tyder på att det kan ha med beteendeaspekter att göra, dvs man äter egentligen inte för att man är hungrig utan av andra anledningar som ex. "för att det är gott", "för att man är trött", "för att man är stressad", "för att man är frustrerad", "för att man är uttråkad" etc etc. Menar inte att alla dessa destruktiva anledningar stämmer för dig men kan ju vara så att en del stämmer i varje fall.

Men innan man funderar på det så skulle jag nog börja att se över ditt LCHF-upplägg från början. Du nämnde "Modifast" vilket jag aldrig hört talas om tidigare. En snabbsökning ledde mig lustigt nog till detta:

http://www.kostdoktorn.se/apoteket-lurar-feta-att-ata-godis/

Känns inte som ett bra alternativ eller har de ändrat innehållet?

Hur ser din ätardag ut förresten? Vad äter du en vanlig dag?

Härligt med alla svar!

Jo, jag äter nog mer med känslor än med hunger. De destruktiva tankarna stämmer mycket väl överens på mig (tragiskt nog) ... Det är svårt att bryta ett beteende, hur gör man? Det är så mkt känslor i samband med mat. Jag äter efter klockan, ej med magen.

Jag skall införskaffa kokosolja imorgon, aldrig provat! :-)

En typisk frukost för mig är turkisk yoghurt (10%) med valnötter, linfrön och pumpakärnor - med kanel till. Sedan te, rent, till fikapausen. Till lunchen har jag alltid med mig matlåda, gjord enligt lchf. Portionen är nog ganska ok, då jag fyllt lådan när jag har ätit ;-)

På eftermiddagen, te, rent igen. Sedan är det hem, och ibland träning innan middagen.

Här kommer nog mitt största problem (tror jag).

Sedan kl 18-19 håller jag på att dö av hunger, som jag tidigare sagt, trött, grinig och hungrig ;-) vilket gör att jag äter LITE mindre i portionsstorlek än min sambo (kille, tränar massor, 10-15kg plus än mig). Jag bokstavligen kastar i mig middagen, och ... Vilket jag har insett nu, kanske inte är så konstigt att jag inte känner några mättnadskänslor? Eftersom maten är så god, har jag svårt att inte äta allt ... Och lite till ;-) vanligtvis har jag inte hunnit känna efter - eftersom jag glufsat i mig.

Så hemskt när man läser, men sådan är sanningen.

Kram/R

Det gäller att läsa alla innehållsförteckningar, jag har problem med socker så har lärt mig att alltid kolla, socker i alla dess former finns i det mesta som är färdigproducerat även sådant som heter LCHF!, vi måste alla vara uppmärksamma.

Ett tips på hjälp till beteendeändring är att du antingen varje dag eller en gång i veckan skriver om hur du mår, din dag, dina problem. Detta är bra egenterapi! Jag läser psykologi på högskola så jag har läst studier om detta och skriver även själv på detta sätt. Det gör oerhörd skillnad och du kommer att komma fram till själva kärnan av ditt egentliga problem som jag tippar inte är mat utan den är endast ett symptom. Jag rekommenderar dig att läsa "Sockerbomben" av Bitten Jonsson, den hjälper alla med diverse problem även om det inte är just socker som är problemet.  :)

Tack för era svar och tips! Limp, du satte verkligen huvudet på spiken. Jag är ofta jättehungrig när jag kommer hem från jobbet. Trött, grinig och hungrig. Vilket gör att jag häver i mig maten på två röda. Utan att känna efter, finns ju ingen tid till det ;-) dessutom har jag svårt att slänga mat. Ond cirkel. Hur räknar du för var måltid? Jag förstår inte hur vissa klarar sig på tre måltider under dagen! Kanske borde ta ngt lättare mellanmål, tips?? Så jag slutar slänga i mig middagsmaten, och börjar lära mig att känna mättnadskänsla. (Jag har alltid med mig matlåda till lunchen, så där finns inga portionsalternativ - de är små). Varför jag börjat fundera är, som du sade magnus77, är att jag har fastnat nu. Jag anser själv att jag äter mångsidigt, mums! Men, som ni sade, inte vara vrålhungrig - utan försöka hitta en jämn nivå under dagen (tips? Enkla mellanmål?), mindre protein, äta långsamt och med mindre portioner. Tackar för tipsen :-) /R

Hallå i lådan :)

Har läst lite om hur du upplever din hunger och blir lite fundersam på om du bokför vad du stoppar i dig. I början av sin LCHF karriär är det nästan ett måste för att veta fördelningen på fett, protein och kolhydrater. Du skriver att du ofta är jättehungrig när du kommer hem från jobbet, trött grinig och hungrig. Detta brukar inte förekomma om man äter tillräckligt med fett och verkligen drar ner på kh. Att överäta om man äter tillräckligt med fett är svårt.

Jag har själv ätit LCHF i fyra år och är alltid mätt god o glad. Jag äter när jag är hungrig och det blir jag två till tre gånger om dagen. Totalt blir det ca 200 gr fett, ca 100-150 gr protein och ofta inte mer än fyra till fem gram kh, ibland närmare 20 gr men det är ovanligt. Jag har märkt att ju mindre kh jag äter ju bättre mår jag. Jag har tappat tolv kg på köpet och har aldrig haft så mycket energi. Cyklar 14 km om dagen, tränar på gym 1-2 ggr i veckan. Har också fått en hel del andra hälsovinster, mindre värk, mindre psorias, inget sötsug mm mm.

LCHF.SE eller Matdagboken.se har så man kan bokföra vad man äter och se fördelningen. Lite bökigt i början men man kommer snabbt in i det och har du inte gjort det innan så tror jag du kan bli rätt så förvånad på hur många kh du trots allt får i dig.

//Lars

• Like 2

Toppen! Nej, det har tagit många år för att inse att min relation till mat inte är den sundaste. Vilket gör det hela svårt. Att räkna timmarna till varje måltid ....blä .... Det har väl blivit som en vän? Har aldrig förstått mig på människorna som ibland glömmer att äta! Önskar att jag hade den relationen.

Skall beställa boken direkt! Kanske inte vore så dumt att börja skriv ned tankar kring mat? Underbart med tips!!! Tack!

Kram/R

Skall leta upp hemsidorna direkt! Det vore kanske inte heller så dumt? Jag har inte fört matdagbok alls, utan mest testat lchf som "en kul grej" - och självklart fastnat! Men har nu fastnat på en platå, och insett min osunda relation till mat.

Är verkligen tacksam för alla era tips!

Kram/R

Skall leta upp hemsidorna direkt! Det vore kanske inte heller så dumt? Jag har inte fört matdagbok alls, utan mest testat lchf som "en kul grej" - och självklart fastnat! Men har nu fastnat på en platå, och insett min osunda relation till mat. Är verkligen tacksam för alla era tips! Kram/R

:D

Det svåraste i hela kråksången är att omprogramera sin hjärna. Vi har blivit lärda sen barnsben att vi måste ha kh för annars fungerar inte hjärnan. Vi måste äta minst tre mål om dagen + mellan mål annars mår vi inte bra. Fett är farligt mm mm mm.

Om du lyssnar på din kropp och äter när du verkligen är hungrig och då äter dig mätt ( glöm inte fettet ) så skall du se att maten inte blir en sådan fixering. Du blir mätt go o glad. Inga blodsockerfall som gör dig irriterad, inget sötsug mm mm. man går från att leva för att äta till att äta för att leva. Socialt sett kan man upplevas tråkig men när man har fått känna på hur bra man mår utan socker och stärkelse så är det inte  svårt att stå emot.

Socker är gott, det är inte tu tal om saken men att känna uppriktigt att man inte vill ha det sin kropp för man mår  så mycket bättre utan är en härlig känsla. Idag kan jag sitta med folk som vräker i sig både det ena och det andra utan att känna minsta sug. Jag ler ofta lite för mig själv och tänker att om de bara visste hur bra jag mår utan allt det där.

Lchf är ju inget nytt och ingen modegrej som vissa vill hävda. Tyvärr marknadsförs det så allt förofta. Håller man sig till Andreas blogg här så känner man sig trygg i sin kosthållning. Så fort media eller livsmedelsverket mfl, hackar ner på LCHF så kommer oftast Andreas med saklig moteld. Han är min ledstjärna och jag litar blint på honom.

Läs på, lär mer och bokför vad du stoppar i dig ett tag tills du har lärt dig. Det är nog enda sättet att få till en varaktig förändring.

Lycka till

//Lars

• Like 3

Jag åt ganska stora protioner till en början också men när jag tittar tillbaka så har det gått i vågor. Men jag snittar betydligt mindre mat nu än för 3 år sedan (vilket kanske inte är så konstigt iofs...).

Nyckeln kan vara att helt enkelt bestämma sig för att man är mätt när man inte längre är hungrig. Jag kan äta väldigt mycket även om jag ätit mig ohungrig så det gäller hatt hitta den "gränsen" (eller vad man ska kalla det).

Jag har samma problem som du, men jag har alltid kunnat äta enorma mängder mat. Det jag har märkt hjälper är att minska på mejerierna. Inte ta grädde, öst och creme fraiche i allting, ersätt med smör i stället. Fet är svårt att överäta smör. Kolla över ditt kolhydratintag. Äter jag två bitar choklad med gräddkaffe till, plus röd paprika, tomatsås och creme fraiche är jag uppe i en hel del kolisar. Se över din träning. Tränar du hårt en timme, så kan du bli väldigt hungrig dagen efter. Jag tränar max 30 min styrketräing el 15 min intervall sprint. Eller går går. Jag har läst mycket på Marks Daily apple om hur han tänker kring träning. Sedan slutligen, jag kör periodisk fasta 1 gång i veckan. Från 20.00 till 20.00 nästa dag äter jag inget. Jag dricker bara kaffe, med äggmjölk. Jag vet att det låter extremt men.mina mättnadssignaler fungerar ju inte. Jag skulle kunna äta konstant. Efter en fasta så känner jag hur det känns att vara hungrig och att vara mätt, det håller i sig tills i fall jag äter för mycket kolhydrater igen. Lycka till!

Börja att äta med klocka! Varje måltid ska ta mellan 15-20 minuter och du ska hålla en jämn takt hela tiden, inte äta fortare i början eller i slutet. Använd en timer på t ex mobiltelefonen. Du vet hur mycket mat du behöver på en portion, nästa steg kan bli att lära kroppen äta den i en jämn takt för att bättre lära sej uppleva när mättnaden inträder.

När du fått in rutinen är det bra att testa sej nån gång då och då för att inte börja äta för fort igen.

Godmorgon!

Det är ju så, dieten omkullkastar allt man lärt sig, och som många andra diskuterar på andra delar av forumet - folks fördomar. Jag får ofta frågan hur länge jag skall fortsätta med detta, hur tråkig jag är som inte äter godis längre ... Visst kan jag fuska ibland, men, om man jämför med tidigare är det en enorm skillnad! Jag mår bättre, kosten är mycket trevligare än alla dessa vanemässiga kolhydrater!

Försöker nu lära mig, vad är sug och vad är hunger? Det är som sagt svårt, när jag alltid ätit efter klockan och har svårt med portionsstorlekar ... Vad är en vettig storlek för mig och min kropp?

• Like 1

Underbart med alla tips! Tack :-D

Hemkunskapsläraren, jag har nog gjort en variant av din fasta, men med modifast-dryckerna. Vilket tyvärr är full med kollisar .... Men de har hjälpt, hjälper, mig att känna - detta är verkligen hunger, och detta är inte sötsug. Sedan hamnar jag tillbaka i, stora portioner ... Hetsätning av middagen ... Och småätande av all underbar ost ;-)

Men jag skall förbi stan senare idag, och införskaffa boken sockerbomben (vore inte fel att köpa andreas bok heller!) samt köpa kokosfett/olja? Nu blir det nya retuscherade tag!

Kram/R

Hej!

Kram/R

Jag har/haft samma problem med avsaknad av mättnadskänsla. För mig brukar det fungera bra om jag delar upp måltiden i "förrätt" och varmrätt. Om jag äter något fett, smör, fet korv eller liknande, innan varmrätten/måltiden, 15-20 minuter innan,så hinner mättnadskänslan allt som oftast infinna sig i under måltiden. När jag är i ketos, >1.5, straffas jag ofta med illamående om jag överäter så då blir man ju lite försiktigare. För mig är proteiner det största problemet då jag älskar att äta stora biffar och massor av fisk och skaldjur.

Jag gillar kokta ägg som mellanmål  :)

Lycka till

Jag tycker också att ägg är något man genast blir mätt på, ett eller flera. Finns kokta ägg i kylskåpet, så delar jag det/dem och lägger på en smörklick, och värmer några sek i mikron.

Underbart!

Det är inte sunt att vara ledig under julhelgen, mat är det enda jag tänker på ... Alltid planering inför nästa mål. Inte sunt alls. Känns som att jag lever för måltiderna?!

Jag har beställt boken Sockerbomben, längtar tills den kommer! Tog grädde till teet imorse ... Jösses ... Den satt där den skulle. Klockan är nu halv ett, i vanliga fall brukar jag dö av hunger nu ... men just nu, känner jag mig MÄTT! Tror jag?! Det är en otrolig ovanlig känsla. Märks det att jag har ett enormt kontrollbehov? ;-)

Tack återigen alla tipsare!

Kram/R

• Like 2

Själv har jag börjat få svårt att äta upp. Känner mig mätt efter första (nästan) tuggan. Från att ha varit en "slukare" tar det nu längre och längre tid att äta. Så det finns nog hopp för var och en, även dig :rolleyes:

• Like 1

Härligt med alla svar! Jo, jag äter nog mer med känslor än med hunger. De destruktiva tankarna stämmer mycket väl överens på mig (tragiskt nog) ... Det är svårt att bryta ett beteende, hur gör man? Det är så mkt känslor i samband med mat. Jag äter efter klockan, ej med magen. Jag skall införskaffa kokosolja imorgon, aldrig provat! :-) En typisk frukost för mig är turkisk yoghurt (10%) med valnötter, linfrön och pumpakärnor - med kanel till. Sedan te, rent, till fikapausen. Till lunchen har jag alltid med mig matlåda, gjord enligt lchf. Portionen är nog ganska ok, då jag fyllt lådan när jag har ätit ;-) På eftermiddagen, te, rent igen. Sedan är det hem, och ibland träning innan middagen. Här kommer nog mitt största problem (tror jag). Sedan kl 18-19 håller jag på att dö av hunger, som jag tidigare sagt, trött, grinig och hungrig ;-) vilket gör att jag äter LITE mindre i portionsstorlek än min sambo (kille, tränar massor, 10-15kg plus än mig). Jag bokstavligen kastar i mig middagen, och ... Vilket jag har insett nu, kanske inte är så konstigt att jag inte känner några mättnadskänslor? Eftersom maten är så god, har jag svårt att inte äta allt ... Och lite till ;-) vanligtvis har jag inte hunnit känna efter - eftersom jag glufsat i mig. Så hemskt när man läser, men sådan är sanningen. Kram/R

Du skriver att du äter mycket vid varje mål, men din frukost skulle jag inte klara mig mer än ett par timmar på! Jag äter en slags äggröra och bacon med kokosfett till frukost. Jag gör den på 4-5 ägg, 150-170 g bacon (5 skivor tjockskuren) och 50 g kokosfett. Fettet binder jag med ägget, så jag äter verkligen allt fettet, även det som baconet släpper vid stekningen. Jag äter normalt min frukost vid 6:30 och då blir jag hungrig först framemot 14-15-tiden. Jag äter aldrig nåt mellanmål.

Mitt andra mål mat har jag lärt mig inte behöver vara så stort, mer som ett mellanmål. Sen räcker det med en mindre måltid på kvällen.

Nu vet jag ju att kvinnor har svårare för att äta fett än vi män. Men min fru äter en omelett på 2 (stora) ägg med lite grädde i, stekt i smör, till frukost och på det är hon mätt fram till vanlig lunchtid.

Ägg mättar fantastiskt bra!

:D

Idag kan jag sitta med folk som vräker i sig både det ena och det andra utan att känna minsta sug. Jag ler ofta lite för mig själv och tänker att om de bara visste hur bra jag mår utan allt det där.

Precis så upplever jag det också. Ibland blir jag förvånad själv, som i julas, då bordet dignade av fikon, nötter, dadlar, knäck mm (ni vet alla hur det brukar se ut) och där satt jag och kände inte ens en ryckning i armen för att sträcka mig efter annat än mandlarna och kaffekoppen. De andras armar gick som symaskinsnålar från munnen till bordet fast de precis ätit av julbordets alla läckerheter bara en kort stund tidigare. Det var en skön känsla inom mig.

En typisk frukost för mig är turkisk yoghurt (10%) med valnötter, linfrön och pumpakärnor - med kanel till. Sedan te, rent, till fikapausen.

Rebecka. Om jag ätit så lite till frukost hade jag inte klarat mig med bara te till fikat så jag tycker inte du äter mycket. De andra måltiderna beskrev du iinte vad de innehöll eller hur stora de var så jag kan inte säga något om det.

Inte får du i dig värst mycket protein på en sådan frukost och visst får du i dig fett men även en mängd kolisar.

En av många olika frukostar jag brukar äta består av omelett gjord på två ägg och lite grädde som gräddas med smör och ett par skivor ost ovanpå. Till det har jag stekt 4 fläskskivor (gillar inte alla tillsatser i bacon) eller lite köttfärsröra (stekt fläskfärs och lök). När jag har bråttom så kan jag ta resterna från gårdagens kvällsmat till frukost.

Med en så stadig frukost brukar jag bara dricka lite kaffe och vatten tills jag äter en sen middag eller tidig kvällsmat vid 16-tiden. Men det är jag det och som tur är så är vi inte alla lika.

• Like 1

Hej allesammans!

Har tack vare alla era tips och råd börjat gå upp tio min tidigare på morgonen (05.30) och börja göra vettigare frukostar. Äggröra, ägg utblandat med fett eller grädde. Som en pryltok jag är, går äggkokaren på högvarv här hemma nu. Har även köpt kokosfett, har inte hunnit prova ... Men det står nu i kylen! Har även börjat att göra nötbröd, http://www.fettbramat.net/frukost_notbrod.html, vad tycker ni om receptet?

Nej nu, nu går jag och gör te med kokosfett i - spännande (lunchdags!)

Jag tror jag förstår litegrand vad du går igenom.

Åse 56 kilo skrev ett inlägg på sin blog som jag verkligen tycker du ska läsa:

http://www.femme.se/56kilo/2013/01/har-ar-min-historia-och-mina-tips/

Sedan har kostrådgivarna ett bra verktyg också som jag tror kan hjälpa:

http://www.kostradgivarna.se/2013/01/stop-metoden/

Lycka till

Hej allesammans! Har tack vare alla era tips och råd börjat gå upp tio min tidigare på morgonen (05.30) och börja göra vettigare frukostar. Äggröra, ägg utblandat med fett eller grädde. Som en pryltok jag är, går äggkokaren på högvarv här hemma nu. Har även köpt kokosfett, har inte hunnit prova ... Men det står nu i kylen! Har även börjat att göra nötbröd, http://www.fettbramat.net/frukost_notbrod.html, vad tycker ni om receptet? Nej nu, nu går jag och gör te med kokosfett i - spännande (lunchdags!)

Hej Rebecka.

Märkte du någon förändring?

Jag är nyfiken. :)

Hej allesammans! Har tack vare alla era tips och råd börjat gå upp tio min tidigare på morgonen (05.30) och börja göra vettigare frukostar. Äggröra, ägg utblandat med fett eller grädde. Som en pryltok jag är, går äggkokaren på högvarv här hemma nu. Har även köpt kokosfett, har inte hunnit prova ... Men det står nu i kylen! Har även börjat att göra nötbröd, http://www.fettbramat.net/frukost_notbrod.html, vad tycker ni om receptet? Nej nu, nu går jag och gör te med kokosfett i - spännande (lunchdags!)

Rekomenderar dig att ha cocosfettet i rumstempratur  blir stenhårt i kylskåp.

Tidigare var Stephan Rössner den jag lyssnade på, tyvärr har jag blivit besviken på hans besserwisser stil då han inte kan ta till sig att många, de flesta, mår så mycket bättre med den här kosten. Vad beror det på att rädslan verkar vara så himla stor hos vissa läkare som uttalar sig utifrån gamla värderingar om kosten. Varför måste vi som mår så bra agera försvarsadvokater för vår kost.

Jag gör som du Larz, efter varje påhopp i media, kollar kostdoktorn som jag ser som saklig och trovärdig OCH lugnande vid alla negativa yttringar! 

• Like 1

Når jeg begynte å spise LCHF, veide jeg all maten jeg spiste og sjekket innholdet av kullhydrater, fett og proteiner . Etter et år på LCHF har jeg lært meg hva og hvor mye et bra måltid skal inneholde. Man vender seg til dette. Lykke til.

Jag tror jag förstår litegrand vad du går igenom.

Åse 56 kilo skrev ett inlägg på sin blog som jag verkligen tycker du ska läsa:

http://www.femme.se/...-och-mina-tips/

Sedan har kostrådgivarna ett bra verktyg också som jag tror kan hjälpa:

http://www.kostradgi...1/stop-metoden/

Lycka till

Må säga att den kunde ha varit skriven av mig (Åses) ... För det stämmer verkligen, jag får ju äta tills jag är mätt ;-) vilket jag aldrig (?) blir, äter efter klockan, kroppen är van att få mat då. Illa. Jag har provat med max tre måltider per dag, dock håller jag på att gå upp i atomer vid middagen (lunch kl tolv, middag klockan 19). Så denna vecka har jag suttit med en ostbit i handen (Bersel?), för att hålla lagom nivåer så att jag inte hetsäter middagen.

Har även kommit på en annan lösning, att äta från dessert-tallriken. Är portionen liten, blir det ju himla trist att svepa allt på en gång! Då hinner mättnadskänslorna ikapp? Som ni läser, är detta rent psykologiskt.

Har även införskaffat kokosfett, väldigt speciell konsistens. Lägger sig som ett extra lager i teet. Har börjat med grädde o teet istället. ;-) Supergott!

Har även fått boken, Sockerbomben, har tyvärr inte hunnit börja läsa den ännu.

Eftersom detta är min bikt sida, måste jag även berätta att jag har fuskat varje helg sedan jag började i september. Otroligt nog har vikten gått ned i rätt riktning. Jag är svag för fika på stan, te och en god kaka till. Frukostar, luncher, middagar sköter jag. Men min fika under helgen har varit svår att knäcka. Dock har jag mer och mer märkt, att magen inte klarar av detta ... Den blir gasig och värker. Så, snart är det nog mentalt dags att lämna kak-världen, och ta en nöt eller chokladbit istället? T.o.m. jag har börjat med tanken att sluta med espresso houses chokladkaka!!!! Men, som många säger, efterbesvären börjar bli för stora. Det är snart inte värt detta.

Jag har kört någorlunda strikt sedan slutet september, men, min fika 1-2 ggr per vecka har varit orubblig. Tills nu. Skall ladda mentalt också ... Kör nog nu i helgen, adjö underbara chokladkaka på espresso house!!!

Denna tråd fungerar som min online-dagbok, ville bara säga det ;-) Rebeckas online-bikt. Synd att det inte gick att byta rubrik?

Tog en Lindt-chokladkaka igår på fikan. Åt inte ens hela! Oki då ... Åt nio av tio bitar! Men en mycket klar förbättring. Har även blivit inspirerad av alla medlemmars berättelser, så, har skjutit på frukosten eftersom jag otroligt nog inte känt hunger. En underbar känsla!! Hoppas den kommer oftare och oftare ...

Hej Rebecka!

Mitt intryck är att du fokuserar på vad du inte får, vad du ska sluta med, vad du inte borde osv... Och när du väl har något du får, som att du får äta ost tex, så är det underbart!

LCHF verkar ju vara perfekt för dig - trots att du "fuskat" varje helg har du gått ner i vikt, och så fort du ökade mängden fett genom att ha grädde i teet blev du mättare och inte lika fokuserat på mat och ätande! Jag tror att du har svaret där: Ät mer fett. Fokusera på att du får och kan äta så mycket gott, som gör bra för dig dessutom! Ät en rejäl och fet måltid när du känner att det är läge att äta något.

Jag frågar mig ibland om jag är hungrig eller bara sugen. Är svaret ja på frågan om jag vill ha en omelett på tre ägg och minst femtio gram smör, då är jag hungrig. Annars räcker det med ett glas vatten :D

Ditt modifast känns kanske logiskt för dig, men för mig är det fullständigt ologiskt. Det provocerar fram blodsockersvängningar och rejält sug och osund matfokusering, jag tror inte att det kan medföra något gott och jag tror inte att problemet är att du äter för stora portioner, utan att du har ett bantarbeteende/tänkande om otillåtet/borde inte osv, som sätter käppar i hjulet för dig.

Stort lycka till och fortsätt gärna dela med dig!

• 3 months later...

Hej hej!

Det var ett bra tag sedan sist. Tänkte uppdatera min bikt lite. ;-)

Har sedan min början, för åtta månader sedan, gått ned 11-12kg. Tiden går fort! Känns fortfarande som igår ... Jag saknar inte potatis, ris eller bröd. Alls. Å andra sidan är jag glutenintolerant, så utbudet har ju aldrig varit väldigt frestande ändå. Jag fikar fortfarande med en del onyttigheter, en eller två gånger i veckan? Om min sambo är ledig, vilket också leder till en månad utan fika också ... Det är lite olika.

Varför slutar jag inte helt då? För jag inte vill. Jag lämnade min osunda kost, helt tvärt, för lchf. Har inte rört en ostbåge på 8månader (vilket är oerhört imponerande!). Men fikat (ex. en chokladbollar) ... är jag inte helt redo för. Den stora skillnaden är dock - jag njuter inte av det lika mkt och jag får ibland "överdos" av sockret, vilket gör att jag känner att det är snart dags att även lämna detta ... Men detta blir i min takt. Detta är en livsstil - dvs. ingen stress.

Tre månader in på lchf hamnade jag på en sk. platå (mer eller mindre). Även måttbandet går upp +/- ngn cm. Men jag är nöjd. Jag har nått mitt mål. Nu skall jag behålla den uppnådda vikten (64-65kg) och går jag ned ytterligare så gör jag det ... och om inte, får det vara.

Tyvärr har jag fått dille på choklad, 90%, vilket jag gärna kan äta mycket utav - och varje dag. Denna trend måste jag bryta, vet inte varför jag började med detta nu? En blir, fler vilket leder till hela kartan ... Åt ingen choklad igår ;-) det blir baby-steps, bättre än inget!

Så hittills, grymt nöjd! Har som sagt gått ned 11-12kg till mina 169cm. Rumpan lär jag aldrig bli av med. Sötsuget är mer eller mindre borta. Portionsstorlekarna kämpar jag fortfarande med - liksom att lära sig känna hunger. Men jag är på god väg. Allt är mot rätt riktning!

Nu är det dags att väcka sambon!

• Like 3

Nu är det måndag. Åt en grym lchf-pannkaka med massor av grädde till middag, mums! Men jag är fortfarande sötsugen ... Har lovat mig själv, 0% choklad under veckodagarna, men det är tufft. Men så är det.

Jag har son jag tidigare nämnt, inte rört en ostbåge sedan september. Ätit en chips-bit totalt sedan september. Jag må ha ett selektivt minne, men sådant hade jag kommit ihåg. Inte heller ätit lösgodis ... Detta är en stor bedrift! Jag saknar det inte heller ... Kanske ostbågar? Men längtan är inte så stor att jag bryter dessa månader utan. Däremot har jag ersatt detta mot nötter och 90% choklad. Det må vara nyttigare, men det är väl byte av beroende mot ett annat? Skall nu läsa Sockerbomben, efter tips ovanför. Vi får väl se ;-) too be continued ...

• 2 months later...

Godkväll alla lchf'are!

Snart, en sanning med viss modifikation, har det gått ett år sedan jag lämnade den fagra kolhydratvärlden. Pendlar fortfarande mellan 63-64 kg, en ganska trivsam vikt, kommer troligtvis inte att gå ned mera. IBS borta, värken borta, en hel del ny energi! Att bara kunna göra en del gymnastikövningar, som jag inte orkat göra tidigare, helt underbart!

Midsommarhelgen resulterade i en uppblåst mage med många toalettbesök. Jag kan inte säga nej, när värdinnan stått länge och lagat mat och bakat ... för att jag skall kunna äta den (är glutenintolerant). Det var bara att acceptera, försöka att minska skadorna, och ta nya tag nu i efterhand. Illa, illa, illa ... Det var en ren chock i efterhand, hur kroppen reagerade på alla kolhydrater! Visst, så fuskar jag under helgen ibland då och då ... men kroppen visade tydligt vad den tyckte!

Har försökt att baka med sukrin och stevia, vidrigt!!!! Hur gör ni egentligen? Eftersmaken är ... verkligen vidrig ... Har slängt två hela kladdkakor efter helgen, gick ju inte att äta! Kanske lika bra det? Men jag hade hoppats på att finna ett bra alternativ till helgfikat. Jag får väl helt enkelt leta vidare?

Måste ändå säga, eftersom detta är en slags bikt, att jag blir lite avundsjuk på alla som är nere under 60 sträcket, och är längre än mig. Försöker påminna mig om att min kroppsbyggnad troligtvis aldrig kommer att tillåta mig att gå ned så pass, utan att jag ser mindre hälsosam ut. Målet är ändå, en sund och välfungerande kropp, gärna med en del slanka muskler ;-)

Nu är det läggdags!

Sov gott,

/R.

Härligt att du mår bra! Visst är det häftigt att kroppen så tydligt säger ifrån när man ätit något tokigt! Och att man lyssnar nuförtiden ;).

Sukrin/stevia är precis som du säger, vidrigt. Jag får halsbränna och obehagskänslor i kroppen av det. De få gånger jag väljer att göra "fikabröd" har jag haft i LITE råsocker. Kladdkaka kan man göra utan sötningsmedel, det finns recept där man använder 70-80% chokladkaka (de innehåller ju en del socker). Har dock bara provat en gång, jag är lixom inte sugen på fikabröd längre det känns bara onödigt. Tänk hur man ändrar sig :).

• Like 1

• 5 weeks later...

Har följt mångas historier och irritation över viktplatåer, och nu har även jag accepterat att jag har fastnat på en sådan. Fastande egentligen redan i april? Mars? Men det tar alltid ett tag att inse det, och att vilja förstå att man faktiskt har fastnat. I bakhuvudet har jag vetat det sedan länge (som sagt, månader) som jag fastnade, men, jag hoppades att "kroppen ville väga xx kg" egentligen.

Men sanningen är att jag har fastnat. Jag fastnade på en platå, och har sedan länge förnekat det. Jag är medveten om många av felen, har säkert omedvetet glömt ännu fler sk. "fel". Men jag tänkte nämna några av dem, någon annan kanske känner igen sig?

- Semestertider. En vecka utomlands, oj oj oj ... Åt glass minst en gång per dag. Alkohol en gång per dag. Desserter i mängder (och då menar jag inte sk. LCHF-vänliga sådana!) ... Släppte verkligen på alla tyglarna! Behöver jag verkligen nämna hur magen mådde/mår?

- Jag har fuskat minst en gång per vecka med LCHF-ovänlig desserter (detta har jag skrivit om tidigare ovan).

- Alldeles för stort intag av mejeriprodukter för min egentliga önskade viktnedgång, alltid grädde eller mjölk i teet, två gånger per dag? Turkisk yoghurt till frukost, i alldeles för stor mängd ...

- För stort intag av nötter och bär (varje dag, till frukost) och kvällsmys.

- För stort intag av choklad, även om det är 75-90%, dagligt intag är inte att rekommendera. Tyvärr.

- För stora portioner generellt.

- Äter för snabbt, magen hinner inte signalera mättnad.

Jag tror det var allt. För att vara ärlig, det är inte konstigt att jag har ökat två kg istället. Tyvärr. Att jag befinner mig på en platå, är egentligen bara förväntat.

Jag älskar att få saker bevisat (och elektronik!), så jag köpte en ketonmätare via denna sida. Jag tog ett fastevärde på 1,1 imorse. Detta är efter en veckas semester och försök till återhämtning (en vecka). Introducerade även MBC imorse, inklusive ett ägg, förvånad över hur gott det var! Skall nu under semestern se hur länge jag står mig på det. (Problemet är att jag äter vanligen frukost kl. 05:00, och lunchen är i bästa fall kl. 13:30). Ska även se om jag lyckas med appen ShapeUp. ;-)

Vikt: 65,7kg. Lägsta vikt under våren: 63,2kg. Längd: 169cm. Problemområde: låren.

IBS borta.

Nu skall det ut o njutas i solen!

/R.

• Like 2