Jump to content

Att få i sig tillräckligt med fett

Recommended Posts

Hejsan!

jag ha hållit på med LCHF i en månad och trivs som fisken i vattnet. Underbara livsstil!
Men däremot har jag en fråga; hur vet jag vad som är tillräckligt mycket fett? Att jag får i mig tillräckligt?

Såhär ser oftast en kostdag ut för mig:

Frukost: 3 ägg stekta i en klick smör + kaffe m. en liten skvätt grädde + 1 rågad tesked kokosolja
Mellanmål: kaffe m. grädde &/eller kokosolja
Lunch: Laxfile stekt i smör, toppad med parmesanost, coleslaw gjord på cremefraishe och majonäs
Middag: lchf hamburgare (nötfärs, ägg, grädde) m. 2 skivor ost, 2 skivor bacon, grönsaker och egen dressing med cremefraiche och majonäs som bas.

Nä jag steker i smör så tar jag liksom en lagom klick ca 5x5 cm. detta måste väl ändå räknas som tillräckligt? Och så fråga två, är det i sånafall tillräckligt av Rätt sorts fett eller borde jag minska på mejerierna?

Alltså, utan att vara expert, så tycker jag ditt matintag ser bra ut.

Vill du ha stenkoll, räkna efter, då ska ditt fettintag ligga mellan 70 - 90 Energi %.

För mig som tänker äta 2000kcal, kan det se ut såhär:

gram kcal / g kcal %E fett 175 9 1575 79% protein 80 4 320 16% kolhydrat 30 4 120 6%

alltså ca 175 gram fett per dag (kom ihåg att ditt bacon innehåller fett och laxen är en fet fisk!), 80 gram protein (kyckling hat tex ca 25 gram protein per 100 gram kött).

Så lägg in i något kostprogram/matdagbok och kolla om du ligger rätt.

MEN, om du mår bra, går ner i vikt (om det är det du vill) så är det säkert toppen så som du äter!!!

Någon annan kanske kan svara mer "vetenskapligt".

EDIT: trodde jag lade in en tabell, men det förr bort... Försöker igen

gram    kcal / g      kcal     E%
fett         175        9            1575   79%
protein    80         4              320   16%
kolhydrat 30        4              120      6%

Är så jädrans less på allt räknande ;) Är en tränings och hälsojunkie så hela mitt tonårsliv och fram till nu (25 år) har jag räknat, exprimenterat och hållit stenkoll. för mig är lchf ett avslappnat sätt att leva, jag vill bort från siffer-tänket, bort från belöningssystem och sötsug, bort med alla tvångstankar kring att man måste äta varannan timme för att hålla igång förbränningen.

Precis som många andra är jag en av dom som alltid ätit lowfat så nu är hjärnan så inställd på det och det känns konstigt att ösa på med fett. Man tappar liksom kollen på vad som är lagom, för lite eller för mycket:)

• Like 2

Måste bara flika in en sak; vad härligt med ett forum med så trevlig anda! Var innan inne och skrev, frågade och sökte information på kolhydrater i fokus men tyckte bara att man fick jäkligt näsvisa sura svar där man framstod som dum i huvudet.

Här ska jag stanna! :)

• Like 1

Är så jädrans less på allt räknande ;) Är en tränings och hälsojunkie så hela mitt tonårsliv och fram till nu (25 år) har jag räknat, exprimenterat och hållit stenkoll. för mig är lchf ett avslappnat sätt att leva, jag vill bort från siffer-tänket, bort från belöningssystem och sötsug, bort med alla tvångstankar kring att man måste äta varannan timme för att hålla igång förbränningen.

Precis som många andra är jag en av dom som alltid ätit lowfat så nu är hjärnan så inställd på det och det känns konstigt att ösa på med fett. Man tappar liksom kollen på vad som är lagom, för lite eller för mycket:)

Men då har du svaret själv; du trivs som fisken i vatten, är trött på att räkna på mat och tycker det är en underbar livsstil.

Är du också mätt och belåten så äter du rätt för just DIG så som du äter nu!

Kramen och kör på!

• Like 2

Jag lade in maten du beskrev i "www.kostbevakningen.se" där man kan få fram fördelningen av makronutrienter (fett, kh, protein, fibrer, alkohol) samt energimängd och -procent på ett enkelt sätt. Jag fick gissa en del på mängderna, men resultatet blev ett dagligt intag på 2271 kcal fördelat på 80% fett, 17% protein, 3% kolhydrater.

Det förefaller som en alldeles utmärkt kosthållning  :)

• Like 1

Man kan ju mäta och väga maten en dag eller två, för att få en känsla för om man ligger rätt eller inte. Jag mäter och väger inte, för jag tycker det är jobbigt, men någon gång har jag ju testat, just av den anledningen?

Otrevliga svar på KiF? Jag tycker man får mycket hjälp där, och jag trivs, även om det var roligare förr. Fast det är klart, kanske är även jag kort i tonen om jag svarar på samma fråga för femtionde gången (om jag nu svarar så ofta -?)  - men inte för att vara otrevlig (man kan ju strunta helt i att hjälpa till också). Nu vet jag ju inte vad du har frågat, och svaren beror ju förstås på vem som råkar svara också.

Måste bara flika in en sak; vad härligt med ett forum med så trevlig anda! Var innan inne och skrev, frågade och sökte information på kolhydrater i fokus men tyckte bara att man fick jäkligt näsvisa sura svar där man framstod som dum i huvudet.

Här ska jag stanna! :)

Kul att höra!

Jag har ätit LCHF(ish) i ca 2 år nu och aldrig räknat kalorier men gått ner mycket i fettvikt och mår kanon. 

I början var jag mycket strikt, men efter ett tag och lite testande så kom jag underfund med vad som funkar för mig. Och när det är fest eller helg så äter jag både godis och annat. Ibland märker man dan efter att det blev lite mycket, men då är det bara att styra upp det lite mer i vardagen.

Tror att en bra variant är att börja ganska strikt och sen exprimentera vad man tål i form av mejerier, bröd och annat.

Det tar också ganska lång tid innan kroppen stabilserat sig på LCHF kost. Flera månader. Det är mycket som händer. Tarmfloran ändras tex och det kan ställa till det med matsmältningen. Är nog också så att en del inte tycker LCHF är något för dom pga av omställningsbesvären, men det kan vara värt att hålla ut.