Candydarling Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 När man läser runt om LCHF, vilket jag gjort länge och långt innan jag väl tog mig i kragen och började, så tycker jag man får en ganska blandad information. Här hos kostdoktorn http://www.kostdoktorn.se/lchf står det att grädde och mejerier av fullfeta varianter är kanon och ingenting man behöver vara så försiktig med. Men på många, många andra hemsidor verkar nästan mejerierna (även grädde) vara något man också ska undvika eller i alla fall bara äta lite av? Vad är tanken egentligen? Vad är för mycket mejerier? Känns som att lchf har gått ifrån att vara njutningsmetoden till väldigt nerskuren på livsmedel helt plötsligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustaf Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 När man läser runt om LCHF, vilket jag gjort länge och långt innan jag väl tog mig i kragen och började, så tycker jag man får en ganska blandad information. Här hos kostdoktorn http://www.kostdoktorn.se/lchf står det att grädde och mejerier av fullfeta varianter är kanon och ingenting man behöver vara så försiktig med. Men på många, många andra hemsidor verkar nästan mejerierna (även grädde) vara något man också ska undvika eller i alla fall bara äta lite av? Vad är tanken egentligen? Vad är för mycket mejerier? Känns som att lchf har gått ifrån att vara njutningsmetoden till väldigt nerskuren på livsmedel helt plötsligt? Ät som du mår bra av ! Jag äter mejerier , men inte mjölk ... Många mår inte bra av mejerier , laktos mm , och innehåller ju kolhydrater oxå ( 3 g ) , mjölk ( 5 g ) ! Helt enkelt.. ta bort det du inte mår bra av ! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Jaa, du, jag håller verkligen med dig. Egentligen så klan bara DU sätta upp regler för vad DU mår bra av genom att prova dig fram. Mycket eller lite mejerier, vilka grönsaker som är ok för dig (tänker på tex morot och paprika). Det beror även på vad du vill med din kosthållning, minska i vikt? Forma kroppen och ta bort de sista kilona? Bara må bra? Behålla vikten? Själv äter jag sällan bär och frukt. Inga underjordgrönsaker, men ganska frikostigt med andra ovan-jord grönsaker. Lite LCHF-bröd (egenbakat) ibland (läs någon gång i halvåret). Men jag äter ganska mycket nötter och mejerier. Det är mina regler som passar för mig . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Det finns alltid de som vill göra sin egen tolkning till den sanna tolkningen men egentligen är det en ganska stor ram där det finns stort utrymme för egna varianter. Jag undviker numera mjölk för jag älskar det för mycket helt enkelt (inga problem dricka närmare en liter på kort tid vilket ger många kolhydrater). För mig funkar rotfrukter någon gång ibland rätt bra, nötter är nödvändigt för mineralerna som jag haft svårt få i mig annars. Jag äter nog mer protein än nödvändigt eftersom jag gärna mumsar och sååå gott är inte rent smör. Sällan frukt och bär men nu när det är säsong vill jag gärna ha jordgubbar och bigaråer ett par gånger, övriga frukter klarar jag mig utan. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 När man läser runt om LCHF, vilket jag gjort länge och långt innan jag väl tog mig i kragen och började, så tycker jag man får en ganska blandad information. Här hos kostdoktorn http://www.kostdoktorn.se/lchf står det att grädde och mejerier av fullfeta varianter är kanon och ingenting man behöver vara så försiktig med. Men på många, många andra hemsidor verkar nästan mejerierna (även grädde) vara något man också ska undvika eller i alla fall bara äta lite av? Vad är tanken egentligen? Vad är för mycket mejerier? Känns som att lchf har gått ifrån att vara njutningsmetoden till väldigt nerskuren på livsmedel helt plötsligt? Min gubbe framförde samma åsikt häromdagen ! Och jag är nog böjd att hålla med lite, när Dr Dahlkvist började att prata om LCHF så var det obegränsat intag (som jag minns det) med mejerivarorna, det viktiga var att kolhydratinnehållet ej översteg 5g/100g. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustaf Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Regeln är väl att äta så mycket kolisar man mår bra av ! Iallafall min regel !! Äter vissa rotsaker , mejerier förutom mjölk, kommer väl upp i ca 20 g / dag ! Men jag räknar inte speciellt mycket .. bara lite höftkänsla ! Vissa tål mindre , andra lite mer ! Laktos kan ju vara ett problem liksom gluten för många ... usch gluten ...... ryser bara jag tänker på vad det ställer till i tarmarna ! Appro på annat .. se detta ! http://ettsotareblod.se/aderforkalkningen-minskade-trots-skyhogt-kolesterol/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Skulle vilja modifiera Gustafs regel litegrann: Ät så mycket kolhydrater som du mår bra av, av de sorter du mår bra av, så att du (som LottaJ skriver) uppnår de mål du har. Det finns de som dagligen skvätter grädde i det mesta, och inte har minsta problem. Det finns de som absolut inte går ner i vikt om de äter grädde. Och det finns de som inte tål mejerierna. Det kan också vara skillnad på om man har grädde i såsen, eller äter den som den är. Vilken grupp man tillhör får man ju ta reda på själv. Och det här gäller alla kolhydrater - rotfrukter, frukt, grönsaker, spannmål...Vissa saker funkar, vissa inte. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Det finns inte massa regler vad man får äta och inte får äta, utan att vi gemensamt förfinar hela tiden vad som fungerar effektivt och inte. Lågfeta mejeriprodukter går bort (om man inte tar lite av dem), och feta produkter som ost kan tyvärr sakta ner viss viktnedgång pga protein mm. Du får testa själv hur du vill ha det och hur du mår. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustaf Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Skulle vilja modifiera Gustafs regel litegrann: Ät så mycket kolhydrater som du mår bra av, av de sorter du mår bra av, så att du (som LottaJ skriver) uppnår de mål du har. Det finns de som dagligen skvätter grädde i det mesta, och inte har minsta problem. Det finns de som absolut inte går ner i vikt om de äter grädde. Och det finns de som inte tål mejerierna. Det kan också vara skillnad på om man har grädde i såsen, eller äter den som den är. Vilken grupp man tillhör får man ju ta reda på själv. Och det här gäller alla kolhydrater - rotfrukter, frukt, grönsaker, spannmål...Vissa saker funkar, vissa inte. Bra tack ! Jag utvecklade inte tillräckligt , men du gjorde ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustaf Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Det finns inte massa regler vad man får äta och inte får äta, utan att vi gemensamt förfinar hela tiden vad som fungerar effektivt och inte. Lågfeta mejeriprodukter går bort (om man inte tar lite av dem), och feta produkter som ost kan tyvärr sakta ner viss viktnedgång pga protein mm. Du får testa själv hur du vill ha det och hur du mår. Ja, vissa säger att vi alla är olika ,och det är vi när vi väl blivit sjuka av kosten ... men jag vägrar att tro att vi är så olika från början som enda djur på denna planet ! Men ja, det beror på vad du vill uppnå .. en god hälsa enbart, viktnedgång ... för mig är det en god hälsa och må bra och äta gött !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Jag tycker egentligen att det finns bara en enda regel... undvik kolhydrater. Resten handlar om tillämpning... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 19, 2013 Share Posted June 19, 2013 Ja altså man sätter sina egna regler! Man anpassar sig till vad kroppen klarar av! Egentligen så finns 2 grundläggande regler; 1. Man äter främst/mest/helst alltid, mat med all den näring kroppen behöver! 2. Man äter inte mer kolhydrater än vad man förbränner.. och knappt det! Uups.. nu blev det helt plötsligt krångligt.. hur vet man vad näring kroppen behöver och hur mycket glukos man förbränner? Ja altså det handlar om näringslära/biokemi och kunskap om matvarors närings och energiinnehåll.. egentligen är den kursen på universitetet och tar några år i anspråk, och kursen heter näringsfysiologi! Men.. som tur är så finns det en del hjälpmedel för de som saknar lust att gå den utbildningen.. och det är de kostförslag och upplägg som presenteras på olika bloggar.. sen så på det så behövs en stor skopa sunt förnuft och en hel del självkännedom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts