Jump to content

Vilka regler gäller???


Candydarling
 Share

Recommended Posts

När man läser runt om LCHF, vilket jag gjort länge och långt innan jag väl tog mig i kragen och började, så tycker jag man får en ganska blandad information. Här hos kostdoktorn http://www.kostdoktorn.se/lchf står det att grädde och mejerier av fullfeta varianter är kanon och ingenting man behöver vara så försiktig med. Men på många, många andra hemsidor verkar nästan mejerierna (även grädde) vara något man också ska undvika eller i alla fall bara äta lite av? Vad är tanken egentligen? Vad är för mycket mejerier?

 

Känns som att lchf har gått ifrån att vara njutningsmetoden till väldigt nerskuren på livsmedel helt plötsligt?

Link to comment
Share on other sites

När man läser runt om LCHF, vilket jag gjort länge och långt innan jag väl tog mig i kragen och började, så tycker jag man får en ganska blandad information. Här hos kostdoktorn http://www.kostdoktorn.se/lchf står det att grädde och mejerier av fullfeta varianter är kanon och ingenting man behöver vara så försiktig med. Men på många, många andra hemsidor verkar nästan mejerierna (även grädde) vara något man också ska undvika eller i alla fall bara äta lite av? Vad är tanken egentligen? Vad är för mycket mejerier?

 

Känns som att lchf har gått ifrån att vara njutningsmetoden till väldigt nerskuren på livsmedel helt plötsligt?

Ät som du mår bra av !  Jag äter mejerier , men inte mjölk ... Många mår inte bra av  mejerier , laktos mm , och innehåller ju kolhydrater oxå  ( 3 g ) , mjölk ( 5 g  ) ! Helt enkelt..  ta bort det du inte mår bra av ! 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jaa, du, jag håller verkligen med dig.

Egentligen så klan bara DU sätta upp regler för vad DU mår bra av genom att prova dig fram.

Mycket eller lite mejerier, vilka grönsaker som är ok för dig (tänker på tex morot och paprika).

Det beror även på vad du vill med din kosthållning, minska i vikt? Forma kroppen och ta bort de sista kilona? Bara må bra? Behålla vikten?

 

Själv äter jag sällan bär och frukt. Inga underjordgrönsaker, men ganska frikostigt med andra ovan-jord grönsaker.

Lite LCHF-bröd (egenbakat) ibland (läs någon gång i halvåret). Men jag äter ganska mycket nötter och mejerier.

Det är mina regler som passar för mig  ;) .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det finns alltid de som vill göra sin egen tolkning till den sanna tolkningen men egentligen är det en ganska stor ram där det finns stort utrymme för egna varianter. Jag undviker numera mjölk för jag älskar det för mycket helt enkelt (inga problem dricka närmare en liter på kort tid vilket ger många kolhydrater). För mig funkar rotfrukter någon gång ibland rätt bra, nötter är nödvändigt för mineralerna som jag haft svårt få i mig annars. Jag äter nog mer protein än nödvändigt eftersom jag gärna mumsar och sååå gott är inte rent smör. Sällan frukt och bär men nu när det är säsong vill jag gärna ha jordgubbar och bigaråer ett par gånger, övriga frukter klarar jag mig utan.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

När man läser runt om LCHF, vilket jag gjort länge och långt innan jag väl tog mig i kragen och började, så tycker jag man får en ganska blandad information. Här hos kostdoktorn http://www.kostdoktorn.se/lchf står det att grädde och mejerier av fullfeta varianter är kanon och ingenting man behöver vara så försiktig med. Men på många, många andra hemsidor verkar nästan mejerierna (även grädde) vara något man också ska undvika eller i alla fall bara äta lite av? Vad är tanken egentligen? Vad är för mycket mejerier?

 

Känns som att lchf har gått ifrån att vara njutningsmetoden till väldigt nerskuren på livsmedel helt plötsligt?

Min gubbe framförde samma åsikt häromdagen !

Och jag är nog böjd att hålla med lite, när Dr Dahlkvist började att prata om LCHF så var det obegränsat intag (som jag minns det) med mejerivarorna, det viktiga var att kolhydratinnehållet ej översteg 5g/100g.

Link to comment
Share on other sites

Regeln är väl att äta så mycket kolisar man mår bra av ! Iallafall  min  regel !!  :)  Äter  vissa rotsaker , mejerier förutom mjölk, kommer väl upp i  ca 20 g / dag ! Men jag räknar inte  speciellt mycket ..  bara lite höftkänsla ! Vissa tål mindre , andra lite mer ! Laktos kan ju vara ett  problem liksom gluten för många ... usch  gluten ...... ryser bara jag tänker på vad det ställer till i tarmarna ! Appro på annat .. se  detta !  http://ettsotareblod.se/aderforkalkningen-minskade-trots-skyhogt-kolesterol/ 

Link to comment
Share on other sites

Skulle vilja modifiera Gustafs regel litegrann: Ät så mycket kolhydrater som du mår bra av, av de sorter du mår bra av, så att du (som LottaJ skriver) uppnår de mål du har.

Det finns de som dagligen skvätter grädde i det mesta, och inte har minsta problem. Det finns de som absolut inte går ner i vikt om de äter grädde. Och det finns de som inte tål mejerierna. Det kan också vara skillnad på om man har grädde i såsen, eller äter den som den är. Vilken grupp man tillhör får man ju ta reda på själv. Och det här gäller alla kolhydrater - rotfrukter, frukt, grönsaker, spannmål...Vissa saker funkar, vissa inte.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det finns inte massa regler vad man får äta och inte får äta, utan att vi gemensamt förfinar hela tiden vad som fungerar effektivt och inte. Lågfeta mejeriprodukter går bort (om man inte tar lite av dem), och feta produkter som ost kan tyvärr sakta ner viss viktnedgång pga protein mm. Du får testa själv hur du vill ha det och hur du mår.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skulle vilja modifiera Gustafs regel litegrann: Ät så mycket kolhydrater som du mår bra av, av de sorter du mår bra av, så att du (som LottaJ skriver) uppnår de mål du har.

Det finns de som dagligen skvätter grädde i det mesta, och inte har minsta problem. Det finns de som absolut inte går ner i vikt om de äter grädde. Och det finns de som inte tål mejerierna. Det kan också vara skillnad på om man har grädde i såsen, eller äter den som den är. Vilken grupp man tillhör får man ju ta reda på själv. Och det här gäller alla kolhydrater - rotfrukter, frukt, grönsaker, spannmål...Vissa saker funkar, vissa inte.

Bra  tack  ! Jag  utvecklade inte  tillräckligt  , men  du  gjorde  ! 

Link to comment
Share on other sites

Det finns inte massa regler vad man får äta och inte får äta, utan att vi gemensamt förfinar hela tiden vad som fungerar effektivt och inte. Lågfeta mejeriprodukter går bort (om man inte tar lite av dem), och feta produkter som ost kan tyvärr sakta ner viss viktnedgång pga protein mm. Du får testa själv hur du vill ha det och hur du mår.

Ja, vissa  säger  att  vi  alla är olika ,och  det  är  vi när  vi  väl  blivit  sjuka  av  kosten ...  men  jag  vägrar att  tro att vi är  så  olika  från  början  som  enda  djur  på denna  planet !  Men ja, det  beror  på vad  du  vill  uppnå ..  en  god hälsa  enbart, viktnedgång ... för  mig är  det  en  god  hälsa  och  må bra  och  äta  gött !! 

Link to comment
Share on other sites

Ja altså man sätter sina egna regler!

 

Man anpassar sig till vad kroppen klarar av!

 

Egentligen så finns 2 grundläggande regler;

 

1. Man äter främst/mest/helst alltid, mat med all den näring kroppen behöver!

2. Man äter inte mer kolhydrater än vad man förbränner.. och knappt det!

 

Uups.. nu blev det helt plötsligt krångligt.. hur vet man vad näring kroppen behöver och hur mycket glukos man förbränner?  :(

 

Ja altså det handlar om näringslära/biokemi och kunskap om matvarors närings och energiinnehåll.. egentligen är den kursen på universitetet och tar några år i anspråk, och kursen heter näringsfysiologi!

 

Men.. som tur är så finns det en del hjälpmedel för de som saknar lust att gå den utbildningen.. och det är de kostförslag och upplägg som presenteras på olika bloggar.. sen så på det så behövs en stor skopa sunt förnuft och en hel del självkännedom!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...