Candydarling Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 detta är en frågaj ag ställde på ett annat forum utan att få några vettiga, eller trevliga svar. Så jag ställer den här istället, inte nödvändigtvis för ren fakta men för att höra hur ni gör! Idag som exempel:Åt lunch vid kl 12, en stor lunch. Och nu kl 13.30 blev det en spontan och helt oplanerad löptur på 45 minuter. I vanliga fall när jag åt 6mål om dagen på lowfat kost så hade det ju varit självklart att äta efter tränngen, men nu på lchf förespråkas ju "äta när du är hungrig" och "2-3 mål per dag". Hur ska jag tänka här? Gäller detta även efter ett tufft intervallpass? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leifanders Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Jag tränar en del, mestadels längre pass och jag kör efter devisen att äta när jag är hungrig och då brukar det normalt bli 3 gånger per dag. För mig som inte elitsatsar är jag helt övertygad om att det är viktigast att jag får i mig det jag behöver sett över tiden, alltså inte viktigt att proppa i mig saker direkt efter träningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 En del tar lite extra protein efter träning för återuppbyggnad, men du behöver inte äta annat om du inte är hungrig. Jag själv fastar lätt 18h innan och 4h efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Jag äter inte längre bara för att jag har tränat. Har förstått att kroppen beter sig annorlunda vid träning på lågkolhydratkost och inte märkt av några försämringar i min träning som går att skylla på återhämtningsmaten. Dock brukar jag ha en påse blandade nötter med mig som jag kan knapra på på vägen hem. Vet jag att det kommer gå långt till nästa måltid packar jag även ölkorv eller ett kokt ägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 detta är en frågaj ag ställde på ett annat forum utan att få några vettiga, eller trevliga svar. Så jag ställer den här istället, inte nödvändigtvis för ren fakta men för att höra hur ni gör! Idag som exempel: Åt lunch vid kl 12, en stor lunch. Och nu kl 13.30 blev det en spontan och helt oplanerad löptur på 45 minuter. I vanliga fall när jag åt 6mål om dagen på lowfat kost så hade det ju varit självklart att äta efter tränngen, men nu på lchf förespråkas ju "äta när du är hungrig" och "2-3 mål per dag". Hur ska jag tänka här? Gäller detta även efter ett tufft intervallpass? Ät när du är hungrig! Oavsett om du tränat eller inte =). Man ska helt enkelt lyssna på kroppen- den säger till när den vill ha näring =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Candydarling Posted June 14, 2013 Author Share Posted June 14, 2013 Tack för svaren! Känns ju finfint dethär, ännu en måltid att slippa tänka på och bekymra sig över! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Jaa.. altså är du hungrig efter träningen.. ät! Annars så.. det där med att äta direkt efter träning handlar mer om elitens behov.. och nog kan det göra någon promilles skillnad för dem.. och kanske för dig, men oandrasidan så kan det räcka med att du var lite lat på senaste träning för att den promillen förfars! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Personligen hade jag inte kunnat träna så tätt som 1 1/2 timme efter matintag. Då hade jag mått illa . Måste gå typ tre timmar mellan måltid och träning för mig. Inte så konstigt att du inte är hungrig bara 2,5 timme efter du ätit- på LCHF håller du dig mätt länge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik E Posted June 15, 2013 Share Posted June 15, 2013 Du känner ju om du mår bra utan någonting efter passet. Själv måste jag definitivt äta någonting efter ett långpass, d.v.s. 2 mil eller längre, för annars börjar jag må illa. Och då är det mestadels kolhydrater som gäller. Men efter kortare pass behöver jag aldrig någonting. Äter när jag är hungrig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carolus-Rex Posted June 17, 2013 Share Posted June 17, 2013 Äta bara lite protein då din proteinsyntes kommer vara en aning högre efter träning och ca 90 min efter. Så tar du vara på din träning en aning bättre. En kycklingfile eller lite pulver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts