Aerium Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 http://www.dn.se/livsstil/kottdiet-sponsrad-av-kottindustrin/ Man blir ju en aning irriterad på inlägg som dessa. Här påstår dom att vi äter mer kött än någon annan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Jo, två saker jag reagerar på: 1. LCHF har inget med mängden kött att göra. Man kan ju som bekant äta LCHF som vegetarian eller bara med fisk. 2. Anledningen till att vi skippar vissa födoämnen är för att de skadar våra kroppar. Tänk om det visar sig vara ännu mindre miljöpåverkan av att dricka brännvin än att äta potatis - ska folk då byta ut potatisen mot brännvin??? Jaja, vis av femtio år i okunnighet så kan jag väl förstå att journalisterna inte är i närheten av tanken att potatis och rågbröd kan vara farligt... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 " Men köttdieten ger dubbelt så stor klimatpåverkan som Livsmedelsverkets kostråd, visar en granskning." Ett litet lustigt påstående då vi rekomendera lika mycket protein som Livsmedelsverket gör! Så nästa rubrik blir nog.. SLVs kostråd leder till stor klimatpåverkan? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustaf Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Jäkla felvinklat enligt mig jag blir så arg ! Ja , industrikött på soja är fel !! Men att kor pruttar .. kan en tänkande varelse tänka att det belastar miljön ? Veganpropaganda och feltänk ! Har någon räknat på jordbruket med allt ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Jäkla felvinklat enligt mig jag blir så arg ! Ja , industrikött på soja är fel !! Men att kor pruttar .. kan en tänkande varelse tänka att det belastar miljön ? Veganpropaganda och feltänk ! Har någon räknat på jordbruket med allt ? Det sägs ju att man kan bevisa vad man vill med statistik --- så det går säkert att visa att jordbruket är synnerligen klimatosmart! Man ska bara väga in all klimatpåverkan sjukvården har... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 " Men köttdieten ger dubbelt så stor klimatpåverkan som Livsmedelsverkets kostråd, visar en granskning." Ett litet lustigt påstående då vi rekomendera lika mycket protein som Livsmedelsverket gör! Så nästa rubrik blir nog.. SLVs kostråd leder till stor klimatpåverkan? Dessutom rekommenderar de flesta LCHF:are kött från gräsbetande djur och vilt, vilket är betydligt mer miljövänligt än vegetarisk kost!! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Jäkla felvinklat enligt mig jag blir så arg ! Ja , industrikött på soja är fel !! Men att kor pruttar .. kan en tänkande varelse tänka att det belastar miljön ? Veganpropaganda och feltänk ! Har någon räknat på jordbruket med allt ? Korna pruttar så mycket för att de stackarna matas med kraftfoder istället för gräs. Deras magar kan ju inte bryta ner kraftfoder, eftersom de inte är gjorda för det! Kor ska äta gräs, punkt! Och kött från gräsbetande kor minskar ju klimatpåverkan=bra för miljön!! (till skillnad från vegansk kost som är skadlig både för miljön och hälsan!). Soja är dessutom ett gift som kan ge en massa obehagliga och permanenta sjukdomar! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post KataM Posted June 14, 2013 Popular Post Share Posted June 14, 2013 Om kopruttar är miljöfarliga, hur är det då med människopruttar? Med tanke på hur mycket jag pruttade innan jag började med LCHF och hur lite jag gör det nu, tycker jag att det är en högst relevant fråga. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Den som vill sänka co2-utsläppen bör propagera för höjd skatt på alla fossila bränslen och möjligen förbud mot att utfodra nöt med kraftfoder. Hellre hacka på den som äter hälsosamt än att yogaresan till Indien blir 3 gånger så dyr? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Kan inte naagon som är ordentligt insatt i detta skicka en rättelse till DN? Det finns formulär för rättelse invid artikeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Kan inte naagon som är ordentligt insatt i detta skicka en rättelse till DN? Det finns formulär för rättelse invid artikeln. Fast det skulle man kanske gjort när artikeln blev publicerad - 2011 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted June 15, 2013 Share Posted June 15, 2013 Ja, jag äter grymt mycket mer kött. Fast jag åt mycket kött innan också. Så.. stäm mig? För dåligt samvete får jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted June 15, 2013 Share Posted June 15, 2013 Men om man äter mycket kött, med mer protein än man behöver, omvandlas inte överskottet daa till blodsocker i kroppen? Sabbar inte det LCHF-dieten? Aatminstone för diabetiker är det väl knappast lämpligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted June 15, 2013 Share Posted June 15, 2013 Kraftigt överskott kissar du ut.. en del omvandlas alltid till glukos, men det fyller mest glykogendepåerna! Nackdelen med det är då att ketosen minskar! Men.. ketos är inte alltid avgörande.. utan oftast är det blodsockernivåerna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts