Athenasmatte Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Är det bara jag, eller har ni andra också upplevt att ni behöver salta maten mycket mer efter att ni börjat med LCHF-kost? Vad kan det bero på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Jag tycker salt är godare än förut, men kan bero på att jag inte är saltskrämd längre (sen jag läst på). Kroppen har inte lika mycket vatten bundet i musklerna (i glykogenet), kan ha med det att göra, samt man blivit av med en smak i maten, det söta, och vill ersätta det med nåt annat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Själv saltar - och kryddar - jag mindre nu. Det är som om smaksinnet blivit känsligare sedan jag började med LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Jag saltar maten mer nu när jag äter. Men för min del beror det, tror jag på att jag får i mig mindre av det "gömda" saltet i maten. Jag lagar i princip allt från "scratch" och äter mycket sällan korv, bacon och skinka. Tar ofta lite extra salt när jag dricker vatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Jag tycker maten har blivit saltare och får salta mindre. Fett är ju en smakbärare, så maten borde smaka mer på mindre salt... Men jag kan ha fel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Jag skulle säga att det går i perioder. Ibland kan jag salta hur mycket som helst; det smakar inte salt - och så plötsligt en dag så smakar alltihop för salt, så jag får dra ner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted June 15, 2013 Share Posted June 15, 2013 Jag har alltid varit en saltälskare... I mitt "tidigare liv" föredrog jag chips och ostbågar framför godis och kakor. Nuförtiden får jag min saltkick från knaperstekt bacon. En annan favorit är Herbamare Örtsalt på löskokta ägg. Om nom nom! Jag är varken salt- eller fettskrämd längre. Däremot tror jag inte jag ökat saltmängden nu när jag minskat kolhydratintaget rejält. Jag har nog bara bytt ut sättet jag får i mig saltet på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts