Jump to content

Överbliven äggvita

EvaWe

Recommended Posts

Hej,

har just gjort majonäs och har äggvita över, tycker det känns onödigt att slänga den så nu undrar jag:

Vad kan man göra med överbliven äggvita? Förr gjorde man maränger, men det var före kunskapen om lchf!

Finns det någon receptsamling man kan leta i?

/Eva

Jag personligen tycker att du ska slänga äggvitorna om det inte kommer fram något toppenrecept man kan ha det till!

Äggvitan består nämligen av 90 % vatten och äggvitan innehåller knappt några vitaminer och mineraler att tala om. Äggvitan saknar inte bara näringsämnen, den innehåller även ämnen som kan reducera hälsan. Rå äggvita innehåller ett protein som heter Avidin som binder till, och därmed hindrar upptaget av det vattenlösliga vitaminet Biotin (ingår i B-komplexet och behövs bland annat för omsättning av proteiner, fett och kolhydrater och aktivering av vissa enzymer). Det är ofta protein i äggvitan, inte äggulan, som ger upphov till äggallergi eller äggintolerans bland små barn.

Hoppas jag inte lät allt för pessimistisk nu till äggvitan! ville bara tala om att det egentligen är mindre värt att spara och försöka göra någonting utav! såvida man inte gör en LCHF- paj med hela ägg eller så! :).

/Antonius

Hej,

har just gjort majonäs och har äggvita över, tycker det känns onödigt att slänga den så nu undrar jag:

Vad kan man göra med överbliven äggvita? Förr gjorde man maränger, men det var före kunskapen om lchf!

/Eva

Använd överflödet i en "vanlig" omelett eller äggröra, dvs det blir extra proteiner i relation till fettet.

Rå äggvita innehåller ett protein som heter Avidin som binder till, och därmed hindrar upptaget av det vattenlösliga vitaminet Biotin (ingår i B-komplexet och behövs bland annat för omsättning av proteiner, fett och kolhydrater och aktivering av vissa enzymer). 

Vill bara tillägga att det finns mycket biotin i äggulan, dvs det är ur detta perspektiv inget problem att äta hela råa ägg.

För övrigt lite ovant med en diskussion där man diskuterar vad man ska göra med äggvitan. Inom träningsvärlden har jag vant mig vid att man utan större moraliska problem slänger bort godsakerna (gulan)... The times they are a-changin' som Dylan visst påstod. :)

• Like 1

Vill bara tillägga att det finns mycket biotin i äggulan, dvs det är ur detta perspektiv inget problem att äta hela råa ägg.

För övrigt lite ovant med en diskussion där man diskuterar vad man ska göra med äggvitan. Inom träningsvärlden har jag vant mig vid att man utan större moraliska problem slänger bort godsakerna (gulan)... The times they are a-changin' som Dylan visst påstod. :)

Nejnej hela råa ägg är good! eller kokta hela, men om man använt äggulan och i princip har bara vitorna kvar så är det inte så mycket att spara, fast nu fick du ju massor med bra tips Eva! så lycka till :)!

Hej,

/Eva

Du kan fortfarande göra maränger på dem utan socker. Göra tårtbottnar/mellanlager och göra LCHF gräddtårta :) Använd stevia eller icas steviasocker (stevia och sukrin) istället.

Du kan koka pochera dem också, eller steka och äta. Finns massor med användsningsområden :)

När jag hade ätit mycket ägg ett tag och till slut fick avsmak för dem kom jag på att det var äggvitan som var problemet. Numera steker jag endast gulor eller pocherar dem. Vitan får bara med i gratänger och liknande där äggvitesmaken inte går fram. Har kommit över det dåliga samvete jag hade över att slänga vitorna.

• 2 weeks later...

Jag gör chokladsufflé av de överblivna äggvitorna. Smälter ca 50gr mörk choklad, vispar äggvitorna (4-5 st), vispar i chokladen och gräddar i ugn (175 grader, ca 20 min). I det ursprungliga receptet stod katrinplommonpuré, det blir också gott, men alldeles för mycket kolhydrater.

• Like 2