Jump to content

Högt blodtryck och för mycket Kalium


Pathfinder
 Share

Recommended Posts

Jag har ätit blodtryckstabletter i nästan 3 år, men vid senaste blodtestet hade kaliumhalten gått upp så mycket att jag fick sluta med dem. Nån som vet hur länge det tar att bli av med överskottskalium?  Blodtrycket har gått ner lite sen jag slutade med vanligt kaffe, och mitt HDL är jättebra likaså triglyceridena, så doktorn tyckte att det var OK att ta bort tabletterna. Nu oroar jag mig för att blodtrycket ska gå upp så att jag måste tillbaka på tabletter, och det vill jag inte. Kan forumet hjälpa mig med att hitta metoder att sänka blodtrycket utan mediciner? Jag tar redan Magnesium och mörk choklad, rödvin samt dricker mycket vatten. Går på promenader och jobbar i trädgården, så hoppas det är tillräcklig motion. Senaste gången (2 veckor sen) när jag körde Zumba lyckades jag få nackspärr/whiplash, så tar det lite lugnt nu. Tacksam för alla tips!

Link to comment
Share on other sites

Info om provtagning, högt/lågt, kalium:

http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Undersokningar/Kalium/

Det verkar finnas risk för falsk förhöjning. Kolla upp med ytterligare prov.

Det är nog bra att minimera koffeinkaffe, speciellt em och kväll.

 

Jag vet inte mer än en vanlig patient, men det är ju bra att vara lite påläst.

Mitt kaliumvärde år 2009: (Den positiva jonen i kalisalt enl lab-tjänsten)

4.3 (ref. 3.8-5.2)

 

Lista på livsmedel med kaliumnivåer:

http://matkalkyl.se/naringsamnen57.php

 

Hälsokostens tidning Kurera:

http://kurera.se/kalium-k/

Link to comment
Share on other sites

Jag har ätit blodtryckstabletter i nästan 3 år, men vid senaste blodtestet hade kaliumhalten gått upp så mycket att jag fick sluta med dem. Nån som vet hur länge det tar att bli av med överskottskalium?  Blodtrycket har gått ner lite sen jag slutade med vanligt kaffe, och mitt HDL är jättebra likaså triglyceridena, så doktorn tyckte att det var OK att ta bort tabletterna. Nu oroar jag mig för att blodtrycket ska gå upp så att jag måste tillbaka på tabletter, och det vill jag inte. Kan forumet hjälpa mig med att hitta metoder att sänka blodtrycket utan mediciner? Jag tar redan Magnesium och mörk choklad, rödvin samt dricker mycket vatten. Går på promenader och jobbar i trädgården, så hoppas det är tillräcklig motion. Senaste gången (2 veckor sen) när jag körde Zumba lyckades jag få nackspärr/whiplash, så tar det lite lugnt nu. Tacksam för alla tips!

 

Det finns blodtryckmedicin som är kaliumsparande. Du kan ju kolla i fass om din var det. I så fall finns det ju andra som inte är det.

 

Det bästa sättet att sänka blodtrycket utan medicin är att motionera.

 

Jag antar att du äter LCHF och det du kan göra i så fall är att öka mängden gröna blad i kosten.

Link to comment
Share on other sites

Vet du vad ditt blodtryck ligger på nu utan mediciner? När jag slutade med blodtrycksmedicin i höstas rekommenderade min läkare mig att skaffa denna http://sortiment.se/sv/blodtrycksmatare/111-omron-blodtrycksmatare-m2.html som enkelt och automatiserat mäter blodtrycket. Jag slutade med blodtrycksmedicin efter att ha gått ner 15 kg förra året, medan hård och regelbunden löpträning sedan 2006 inte hade rubbat det. Ligger numera ganska stabilt på cirka 135/80, med medicin låg jag på 120/70, men innan jag började medicinera låg jag på 160/105.

Link to comment
Share on other sites

Vet du vad ditt blodtryck ligger på nu utan mediciner? När jag slutade med blodtrycksmedicin i höstas rekommenderade min läkare mig att skaffa denna http://sortiment.se/sv/blodtrycksmatare/111-omron-blodtrycksmatare-m2.html som enkelt och automatiserat mäter blodtrycket. Jag slutade med blodtrycksmedicin efter att ha gått ner 15 kg förra året, medan hård och regelbunden löpträning sedan 2006 inte hade rubbat det. Ligger numera ganska stabilt på cirka 135/80, med medicin låg jag på 120/70, men innan jag började medicinera låg jag på 160/105.

 

Jag upplever ungefär samma effekt som du Kjell. Innan LCHF försökte jag få ner blodtrycket med mycket och hård motion - resultatlöst! Låg på cirka 155/95. Har i två år haft en utmärkt Omron mätare som jag jämför med diabetessköterskans manuella blodtrycksmätare så jag vet att den visar ganska rättvisande värden.

Nu efter drygt 11 månaders strikt LCHF har blodtrycket gått ner till cirka 125/75, ibland betydligt lägre så att jag nästan blir yr, och jag kommer ganska snart ta en diskussion med min läkare om att sänka dosen eller ta bort blodtrycksmedicinen helt.

Det har varit intressant att följa tryck förbättringen. Jag för statistik och ser att det har gått ner i "trappsteg" och sedan har det legat still någon/några månader innan nästa sjunk.

Jag kan ha fel men inbillar mig i alla fall att LCHF tillsammans med motion är en oslagbar kombo :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag upplever ungefär samma effekt som du Kjell. Innan LCHF försökte jag få ner blodtrycket med mycket och hård motion - resultatlöst! Låg på cirka 155/95. Har i två år haft en utmärkt Omron mätare som jag jämför med diabetessköterskans manuella blodtrycksmätare så jag vet att den visar ganska rättvisande värden.

Nu efter drygt 11 månaders strikt LCHF har blodtrycket gått ner till cirka 125/75, ibland betydligt lägre så att jag nästan blir yr, och jag kommer ganska snart ta en diskussion med min läkare om att sänka dosen eller ta bort blodtrycksmedicinen helt.

Det har varit intressant att följa tryck förbättringen. Jag för statistik och ser att det har gått ner i "trappsteg" och sedan har det legat still någon/några månader innan nästa sjunk.

Jag kan ha fel men inbillar mig i alla fall att LCHF tillsammans med motion är en oslagbar kombo :)

Grattis! Jag tror definitivt du ska prova ta bort blodtrycksmedicinen och sedan hålla koll på trycket med din mätare. Hör vad din läkare säger (om du inte vill besluta själv). Troligen stiger det en aning men förhoppningsvis som för mig att det ligger under den nivå där det är lönt att medicinera.

Link to comment
Share on other sites

Grattis! Jag tror definitivt du ska prova ta bort blodtrycksmedicinen och sedan hålla koll på trycket med din mätare. Hör vad din läkare säger (om du inte vill besluta själv). Troligen stiger det en aning men förhoppningsvis som för mig att det ligger under den nivå där det är lönt att medicinera.

 

Tack! Det enda som jag funderar på är den gamla klyschan "man kan aldrig sluta med blodtryckssänkande", samt att diabetiker "alltid" måste knapra dessa piller för att förhindra komplikationer. Kan detta vara sant när jag kan rada upp tiotalet hälsoförbättringar efter min tid på LCHF?

Link to comment
Share on other sites

Tack! Det enda som jag funderar på är den gamla klyschan "man kan aldrig sluta med blodtryckssänkande", samt att diabetiker "alltid" måste knapra dessa piller för att förhindra komplikationer. Kan detta vara sant när jag kan rada upp tiotalet hälsoförbättringar efter min tid på LCHF?

Har du diabetes typ 1?

Link to comment
Share on other sites

Vet du vad ditt blodtryck ligger på nu utan mediciner? När jag slutade med blodtrycksmedicin i höstas rekommenderade min läkare mig att skaffa denna http://sortiment.se/sv/blodtrycksmatare/111-omron-blodtrycksmatare-m2.html som enkelt och automatiserat mäter blodtrycket. Jag slutade med blodtrycksmedicin efter att ha gått ner 15 kg förra året, medan hård och regelbunden löpträning sedan 2006 inte hade rubbat det. Ligger numera ganska stabilt på cirka 135/80, med medicin låg jag på 120/70, men innan jag började medicinera låg jag på 160/105.

 

Vad åt du under den peiroden du löptränade innan LCHF?

 

Jag tror i och för sig att man får bättre resultat på blodtrycket om man tränar alla kroppens muskler än om man tränar enbart hård löpning.

 

Hade du övervikt eller bukfetma innan LCHF?

Link to comment
Share on other sites

Högt kalium är inte att leka med! Påverkar hjärtat och ger oregelbunden rytm, om mkt högt är det livshotande! Alla mediciner ger biverkningar så försök minska dosen så mkt det går.

 

Realisten, du vet väl att LCHF och hälsoförbättringar inte existerar, det är bara hörsägen eller anekdoter, iallafall enligt de flesta läkare.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har en pappa med hög blodtryck, efter en trolig tia-attack. Han har provat olika mediciner men tyckte ingen var riktigt bra. Han är aktiv och gick ungefär 5 km i skogen varje dag. Sen började han gå på gympa ca 3 ggr/v, vanligt baspass, för att hålla mig sällskap. Vi blev alla förvånade när hans blodtryck började gå ned och nu har han slutat med mediciner. Så för honom så verkade pulshöjande motion (dvs inte bara promenader) funka. Hans bror har samma problem men han styrketränar istället och det verkar inte ha samma effekt på blodtrycket. 

 

Vad jag har läst så ska att dra ned på socker gynna blodtrycket, samt äta extra magnesium.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag har en pappa med hög blodtryck, efter en trolig tia-attack. Han har provat olika mediciner men tyckte ingen var riktigt bra. Han är aktiv och gick ungefär 5 km i skogen varje dag. Sen började han gå på gympa ca 3 ggr/v, vanligt baspass, för att hålla mig sällskap. Vi blev alla förvånade när hans blodtryck började gå ned och nu har han slutat med mediciner. Så för honom så verkade pulshöjande motion (dvs inte bara promenader) funka. Hans bror har samma problem men han styrketränar istället och det verkar inte ha samma effekt på blodtrycket. 

 

Vad jag har läst så ska att dra ned på socker gynna blodtrycket, samt äta extra magnesium.

 

Så intressant att du berättade detta! Då stämmer min teori om att det har större effekt på blodtrycket att träna alla kroppens muskler med måttlig intensitet än att hårdträna några få muskelgrupper.

 

3 gånger i veckan låter ambitiöst. Undrar vilken effekt man skulle få med 2 gånger i veckan.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vad åt du under den peiroden du löptränade innan LCHF?

 

Jag tror i och för sig att man får bättre resultat på blodtrycket om man tränar alla kroppens muskler än om man tränar enbart hård löpning.

 

Hade du övervikt eller bukfetma innan LCHF?

Jag åt vanlig "svensk" kost: kött, fisk, alla mejeriprodukter, bröd, potatis, pasta, ris, majs, becel, godis, öl; sparsamt med grönsaker o frukt, inga nötter.

De 15 kg jag tappat på LCHF satt både i buken och runtom i kroppen. Behöver nog fortfarande bli av med några kilo bukfett men inte lyckats ens med pf kombinerat med riktigt minimerade kh.

Det kan säkert ligga något i att det inte räcker med enbart löpträning för att komma tillrätta med högt blodtryck.

Link to comment
Share on other sites

Realisten, du vet väl att LCHF och hälsoförbättringar inte existerar, det är bara hörsägen eller anekdoter, iallafall enligt de flesta läkare.

Ja, så är det nog, men det är alltid lika roligt att se vårdpersonalens frågande ansiktsuttryck när dom ser att blodsocker, blodtryck, vikt och midjemått faktiskt förbättras för varje besök hos dem. En läkare sa: "-du har gått ner i vikt!? Av att äta fett!?"

Men att föra en seriös diskussion med dom om lågkolhydratskost det går inte.

Link to comment
Share on other sites

Yes

Då kommer blodtrycksmedicinen i ett annat ljus. En av landets mest erfarna diabetesspecialister insisterar att en jag känner med diabetes typ 1 ska ta blodtrycksmedicin, fastän hennes blodtryck ligger jättefint. Hon äter också LCHF btw. Jag hade nog fortsatt med medicinen i dina kläder.

Link to comment
Share on other sites

Jag åt vanlig "svensk" kost: kött, fisk, alla mejeriprodukter, bröd, potatis, pasta, ris, majs, becel, godis, öl; sparsamt med grönsaker o frukt, inga nötter.

De 15 kg jag tappat på LCHF satt både i buken och runtom i kroppen. Behöver nog fortfarande bli av med några kilo bukfett men inte lyckats ens med pf kombinerat med riktigt minimerade kh.

Det kan säkert ligga något i att det inte räcker med enbart löpträning för att komma tillrätta med högt blodtryck.

 

Om man äter raffinerade kolhydrater så hjälper det nog inte att springa. Får man bukfetma så är det ju ett kvitto på att något inte är helt optimalt.

 

Det är ju knepigt att bukfettet inte har försvunnit trots LCHF. Äter du mycket bladgrönsaker?

Link to comment
Share on other sites

Så intressant att du berättade detta! Då stämmer min teori om att det har större effekt på blodtrycket att träna alla kroppens muskler med måttlig intensitet än att hårdträna några få muskelgrupper.

 

3 gånger i veckan låter ambitiöst. Undrar vilken effekt man skulle få med 2 gånger i veckan.

 

Ja, vi blev mycket förvånade eftersom han inte var inaktiv innan. Jag vet inte hur många pass i veckan man behöver gå, det pass vi gick var bas pass på friskis och svettis, alltså inte supertungt. Passen är designade så att dom har 3 pulssektioner och 2 styrkesektioner som man varvar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, vi blev mycket förvånade eftersom han inte var inaktiv innan. Jag vet inte hur många pass i veckan man behöver gå, det pass vi gick var bas pass på friskis och svettis, alltså inte supertungt. Passen är designade så att dom har 3 pulssektioner och 2 styrkesektioner som man varvar.

 

Just den gympan har jag länge tänkt att jag borde gå men det har inte blivit av eftersom det inte stämt med andra tider. Nu har du inspirerat mig att försöka se till att det blir av :) .

Link to comment
Share on other sites

Om man äter raffinerade kolhydrater så hjälper det nog inte att springa. Får man bukfetma så är det ju ett kvitto på att något inte är helt optimalt.

 

Det är ju knepigt att bukfettet inte har försvunnit trots LCHF. Äter du mycket bladgrönsaker?

Mycket sallad, kål, spenat. Du tänker att det blir för många kh?

Link to comment
Share on other sites

Mycket sallad, kål, spenat. Du tänker att det blir för många kh?

 

Nej egentligen inte men det kan förstås också spela in. Bukfetma är ju ett tecken på låg insulinkänslighet och gröna grönsaker gynnar insulinkänslighet. Hur det är med insulinkänsligheten när man äter LCHF vet jag inte men dom gröna grönsakernas positiva inverkan finns ju där ändå.

 

Mycket mjölkprodukter kan kanske motverka så äter man LCHF och ändå har bukfetma så kanske det kan vara idé att prova med att dra ner på mjölkprodukterna. Det är dock bara en egen fundering.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

While there are exceptions to every rule most people do not consume a sufficient quantity of vegetables to obtain optimal or even adequate daily intake of potassium.

 

Potassium, your invisible friend

 

For those who don't want to take potassium bicarbonate supplements or find consuming 5~+10 portions of vegetables daily difficult an alternative to reduce blood pressure may be Sesame Seed oil 

 

Acute and long-term hemodynamic effects of sesame oil consumption in hypertensive men.

Those with diabetes may be particularly interested in the use of sesame seed oil.

Evaluation of vegetable and fish oils diets for the amelioration of diabetes side effects.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...