Jump to content

Bulletkaffe & fläsksvålar

Recommended Posts

Nybörjare som man är, (strax öve en månad lchf) s¨å har man ju en del frågor.
Man har ju inte undgått att höra om bulletkaffe, kan någon förklara de positiva fördelarna? Vad är grejen liksom? Är det ersättning för frukost eller kan den kombineras med frukost?

och så fläsksvålar, dessa innehåller ju 0carbs och jag satt och mumsade i mig en halv påse igår till en film. Är det ok trots att man ätit sina tre mål mat för dagen? Eller ska man i bästa fall ta svålarna Som sista målet? man blir ju inte mätt på dom liksom :s

Man har ju inte undgått att höra om bulletkaffe, kan någon förklara de positiva fördelarna? Vad är grejen liksom? Är det ersättning för frukost eller kan den kombineras med frukost?

och så fläsksvålar, dessa innehåller ju 0carbs och jag satt och mumsade i mig en halv påse igår till en film. Är det ok trots att man ätit sina tre mål mat för dagen? Eller ska man i bästa fall ta svålarna Som sista målet? man blir ju inte mätt på dom liksom :s

Det är som med allt annat vad gäller kost o hälsa.. grunden är att bara äta hälsosam mat, helst bara sådant man lagat själv från de allra bästa och näringsrikaste råvarorna!

Sen så kommer ju alltid verkligheten in o ställer till det.. och då finns alltid en del knep o knåp, trix och undantag.. lite beroende på vilken situation man befinner sig i och vilka mål man har!

Finessen med Bulletkaffe är att man fortsätter sin fettförbräning/ketos som man varit i under natten, det kan oxå vara ett knep för de som har svårt för att förbli i ketos.. finns oxå något som heter fettfasta, dvs man tar nästan all energi från fett.. av samma orsaker.

Fläsksvålar är då något man kan äta när man blir sugen på snacks, utan att det stör ketos/fettoxidation nämvärt!

Sen så.. grunden är trots allt riktig mat med näring lagad från grunden från de bästa råvaror man kan köpa.. egentligen så är allt annat mest något som vi gör för att vi har råd.. och handlar inte så mycket om hälsa.. utan mer om begär/variation!

Såå.. beroende på hälsa och lite annat så handlar det om hur man lägger upp sitt liv, hur man hanterar sina tillkortakomanden och hur man får sin vardag att fungera!

En del är inte hungriga på morgonen och tar en bulletkaffe, för att slippa bli vrålhugrig innan det är dags för mat, andra gör det som en bantningsmetod.. allt går att göra vettigt eller in absurdum.. mycket är beroende av sunt förnuft och goda vanor/planering!

Fläsksvålar skall inte tas som något mål alls.. måltider skall innehålla all den näring du behöver och det är trots allt bättre än godis.. men ingen måltid!

Såå.. egentligen är det inte OK, det blir då något extra utöver dina måltider.. eller i stället för dina måltider!

Men som du vet, våra själar är svaga och ibland måste vi falla av den utstakade vägen för att förstå, då kan man göra det på bra eller på dåliga sätt!

Grejen är snarare att det är lätt att falla för frestelser i affären i stället för att planera.. för man kan egentligen unna sig väl och gott om man bara planerade för det.. utan att mumsa ur påsar!

En del är inte hungriga på morgonen och tar en bulletkaffe, för att slippa bli vrålhugrig innan det är dags för mat

Jag gjorde bulletkaffe just för den anledningen. Gillar inte frukost alls och tyckte hela grejen var bara jobbig men behövde något så att jag kunde stå mig till lunch. Efter ett tag på bulletkaffe slutade jag att äta frukost helt och hållet. Nu tar jag kaffe med ägg och kokosfett istället för småsnack, hade börjat äta för mycket nötter och sådant som min mage inte klarar av.

Jag är osäker på kvalitén av fläsksvålar, om du inte gör din fläskvål själv och köper det i påsar så får man passa sig för halvfabrikat där tillsatser framkommer. Huruvida bra näringskvaliteten i fläsksvålar är efter tillagningen vet jag inte och kan inte svara på det. Rent generellt sett så förstörs till viss del både makronutrienter (kolhydrater, proteiner, fetter och kostfibrer) & mikronutrienter (vitaminer och mineraler) av uppvärmning i högre temperaturer beroende på vad dess kemiska uppbyggnad (olika fettmolekyler klarar av olika temperaturer innan oxidation) består av och hur väl "skyddat" (till exempel antioxidanter) det är under processen.